rotterdam schreef:ik citeer vanaf de site van RKK Dominicus kerk te Amsterdam ;
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
rotterdam schreef:ik citeer vanaf de site van RKK Dominicus kerk te Amsterdam ;
rotterdam schreef:De betreffende discussie ging over de Dominicanerkerk in Amsterdam, niet die in Rotterdam..
Nee hoor het begon met de Steigerkerk in Rotterdam- lees maar terug
Faramir schreef:Ik reageerde op:
rotterdam schreef:Waarom reageer je niet op ;
Onaardig en onjuist - je gaat haast nergens inhoudelijk op in.
Dus - ik wil het verder met alle plezier zelf uitzoeken en jij mag gescheiden van je vrouw Gods maaltijd vieren, alle dogma's weer in de ijskast. Lekker hoor iedereen inz'n eigen hokje.
Faramir schreef:Ik heb je redelijk wat inhoudelijke antwoorden gegeven. Ik heb echter niet het idee dat je ze accepteert of er wat mee doet. Dan is het voor mij klaar.
rotterdam schreef:
De betreffende discussie ging over de Dominicanerkerk in Amsterdam, niet die in Rotterdam..
Trouwens wat is het verschil ?
In de Steiger gaan niet gewijde leken voor + Protestante vrouwelijke dominees
Worden alle aanwezigen openlijk uitgenodigd deel te nemen aan de eucharistie.
Dus ? Is dit wel of niet Rooms katholiek ?
Als je zegt "niet" waarom zet het Bisdom Rotterdam deze parochie op de site ?
rotterdam schreef:De betreffende discussie ging over de Dominicanerkerk in Amsterdam, niet die in Rotterdam..
Trouwens wat is het verschil ?
In de Steiger gaan niet gewijde leken voor + Protestante vrouwelijke dominees
jaapo schreef:Het is duidelijk: Faramir behoort tot de conservatieve katholieken
MAAR DAARTUSSEN IS EEN HEEL GROTE GROEP CHRISTENEN VAN BEIDE KANTEN AANWEZIG, DIE VOLOP BEZIG IS MET OECUMENE, DIE ONBELET IEDERE AANWEZIGE TOELAAT TOT EUCHARISTIE OF AVONDMAAL.
Faramir schreef:Aangaande het onderwerp van dit topic. Een interessante opinie:
EIJK EN TRENTE
Vorige week interviewde Reformatorisch Dagblad kardinaal Eijk. De krant stuurde zelf bewust aan op vragen over het zestiende-eeuwse Concilie van Trente, waarin Luther en de Reformatie scherp werden afgewezen. Gelden die vervloekingen nog steeds?
Eijk gaf een genuanceerd antwoord, waarmee het Reformatorisch Dagblad vervolgens aan de haal ging. De kop ‘Eijk: Leer en vervloekingen Trente “onverkort” van kracht’ mag technisch gezien correct zijn, maar wekt doelbewust en onterecht de indruk van een boze protestantenvreter.
De kardinaal is af en toe in het nieuws, en zelden positief. Dat is vaak te wijten aan de communicatie vanuit de kerkprovincie, maar dit keer niet. RD zocht, als onversneden bevindelijk gereformeerde krant naar bevestiging van haar beeld, dat die oude enge, agressieve katholieke kerk, de kerk van de inquisitie, alle zoete woorden over oecumene ten spijt nog steeds bestaat. Ze creëerde vervolgens haar eigen ‘bewijs’.
Trouw ging er vervolgens driedubbeldwars overheen, door de door RD tot karikatuur gemaakte uitspraken van Eijk aan diverse protestanten voor te leggen. Die reageerden zoals te verwachten: kritisch – op wat zij dachten dat de kardinaal had gezegd. Ook hier spreekt een dubbele agenda. Waar RD vanuit protestantse orthodoxie de katholieke kerk in negatief daglicht zette, is het Trouw als vrijzinnig dagblad juist te doen om het aanpakken van Eijk, die ze associeert met alles wat er verkeerd zou zijn aan orthodox christendom. Beide kranten hebben op deze respectievelijke vlakken een reputatie.
Rest: http://www.protestant.nu/Actueel/Actuee ... fault.aspx
Faramir schreef:In de Steigerkerk gaan niet gewijde leken voor + Protestante vrouwelijke dominees
Bij mij in de locatie ook. Maar niet tijdens de Mis. Dat kan ook niet aangezien tijdens de Mis de consecratie plaatsvind. De consecratie kan enkel door een priester gedaan worden.
Leken gaan voor in woord en communievieringen en gebedsvieringen. Tijdens een communieviering kan men ter communie gaan, maar de consecratie van de hosties heeft reeds eerder plaatsgevonden.
Een dominee kan voorgaan in een oecumenische viering wat gebedsvieringen zijn. Dus zonder communie.
Heel vreemd dat de viering plaats vind onder de twee tekenen - staat de wijn ook klaar? heeft daar de consecratie ook al plaats gevonden.Foei Farimir je geeft protestanten op refoweb verkeerde informatie
De woorden die uitgesproken worden zijn: "Zalig zij die genodigd zijn tot de maaltijd des Heren."
"Zij die genodigd zijn" zijn enkel katholieken en dan ook nog eens enkel katholieken die zelf vinden dat ze genodigd zijn. Het is in Nederland niet heel gebruikelijk, maar doorgaans blijven er ook katholieken in de banken zitten omdat ze zichzelf niet genodigd achten. Bijvoorbeeld omdat zij in staat van zonde verkeren, gescheiden zijn of wat voor reden dan ook.
Nogmaals u draait de lezers een rad voor de ogen - een ieder wordt in deze parochie genodigd.
de site zegt ; "De pastores van Het Steiger hebben vanaf de herbouw van de kerk in 1960, alle aanwezigen in de kerk uitgenodigd voor de communie. In de uitnodiging staat voorop, dat Jezus Christus als onze Leraar en onze Broeder ons uitnodigt. En wij, gelovige personen, hopen Hem op de weg van dienst aan mensen, aan de aarde en eredienst aan God, te volgen." Dat is dus al 54 jaar.
Ook in rooms katholieke parochies loopt niet altijd alles zoals het hoort. Men is voor een groot deel afhankelijk van vrijwilligers en katholieken scheuren niet zo snel. Het kand us best zijn dat een parochie uit de pas loopt en dat de bisschop probeert om dit met zachte hand recht te trekken. Een proces wat jaren kan duren.
Faramir schreef:MAAR DAARTUSSEN IS EEN HEEL GROTE GROEP CHRISTENEN VAN BEIDE KANTEN AANWEZIG, DIE VOLOP BEZIG IS MET OECUMENE, DIE ONBELET IEDERE AANWEZIGE TOELAAT TOT EUCHARISTIE OF AVONDMAAL.
Faramir schreef:Leuk dat de scriba de kardinaal heeft uitgenodigd. Het concilie van Trente zal er echter niet om aangepast worden. De kardinaal kan hooguit nog eens helder verwoorden wat hij al gezegd heeft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten