Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 15:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:17

VSlooten ik heb het over Efeze, waar Paulus terugkomt op de vraag in Efeze 1 vers 13.
Ik mag toch aannemen dat als de discipelen de Schriften kenden en die kenden zij dat ze wisten Wie of Wat de Heilige Geest was en hadden zij de vraag in Handelingen 19 vers 2 beantwoord?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:21

Was Petrus niet één van de 12 discipelen dan?
Die bedoelde ik hoor, hij had het dus blijkbaar wel bijgeleerd, dat de Heilige Geest al in het Oude-Testament bestond.

Zeker was hij dat, maar niet alle discipelen behoorden bij de "twaalven", in 1 Korinthe 15 vers 5 staat "En dat Hij is van Céfas gezien en daarna van de twaalve en daarna van meer dan 500 broederen enz...
Paulus vroeg aan de volgelingen van de Heer: "Hebben jullie Heilige Geest ontvangen", dat is breder dan "de twaalven". Daarom legt Paulus het uit in Efeze 1.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 15:24

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 dec 2013 15:24

mealybug schreef:Heidenen , die zich door Johannes de Doper hadden laten dopen,
Hoe kom je erbij dat het heidenen waren?
Sorry, ik had het misschien beter moeten verwoorden/toelichten. Ik vermoed persoonlijk dat het heidenen waren, en wel om het volgende:

- ze verbleven niet in Israël, maar in het heidense Efezë (Handelingen 19:1)
- de bijbel maakt duidelijk dat Johannes ook de heidenen doopte, die tot hem kwamen. (Lucas 3:14)
- ze wisten niet dat er een Heilige Geest is. Dat doet vermoeden dat ze in ieder geval niet (goed) bekend waren met de joodse geschriften, zoals de psalmboeken en Jesaja, waar onomwonden over de Heilige Geest gesproken wordt.

Hoe dan ook, ze zijn geen goed voorbeeld om hier te verhalen, want uit alles blijkt dat de reden van hun onkunde compleet bij hun zelf ligt. Johannes preekte immers constant en onomwonden over de Heilige Geest.. (Mat. 3:11, Mar. 1:8, Luk. 3:16-18, Joh. 1:32-33)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:26

schelpje3 schreef:God is geen persoon!
De Heere Jezus zegt het Zelf, in Mattheüs:
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Ik dacht dat jij de Bijbel zo goed kende? Valt reuze tegen blijkt telkens weer.

En dus dopen "wij" niet in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes, maar wij dopen in de opdracht van het nieuwe verbond in de Naam van de Here Jezus Christus en wij làten ons dopen.

Jouw tekst is niet aan ons want wij onderwijzen mensen en geen volkeren, je tekst gaat niet over het heden dus dopen wij in de Naam van Jezus Christus en op grond van geloof.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 28 dec 2013 15:29

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:30

n vers 17 wordt weer zo mooi de Drie-eenheid omschreven.

Efeze 1:17 Opdat de God van onzen Heere Jezus Christus, de Vader der heerlijkheid, u geve den Geest der wijsheid en der openbaring in Zijn kennis;

Dat beschrijft dus de Eénheid. En waarom staat dit in Efeze en niet in het oude testament?

Handelingen 19 vers 1-9 gaat namelijk over het 2e bezoek van Paulus aan Efeze waar later een gemeente werd gesticht en van hieruit kunnen we prachtig bespreken hoe Gods Woord verschillend spreekt over de Heilige Geest.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 15:31

Wilsophie schreef:En dus dopen "wij" niet in de Naam des Vaders en des Zoons en des Heilige Geestes, maar wij dopen in de opdracht van het nieuwe verbond in de Naam van de Here Jezus Christus en wij làten ons dopen.
Jouw tekst is niet aan ons want wij onderwijzen mensen en geen volkeren, je tekst gaat niet over het heden dus dopen wij in de Naam van Jezus Christus en op grond van geloof.

Zie je wel dat je het altijd beter weet. :roll:
Je weet het zelfs beter dan de Heere Jezus Zelf!!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:32

Toevallig staat die tekst in Mattheüs 28.
En toevallig zegt de Here Jezus het net voor Zijn Hemelvaart.
Dus als er alleen in de naam van de Here Jezus gedoopt wordt is het niet Bijbels.

Exact en Mattheus 28 spreekt over alle macht van Christus in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval.

Het dopen in de naam van Jezus Christus gebeurt in opdracht vanuit de Bijbel. Zoek het maar op.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 dec 2013 15:45

De doop van Johannes in water werd gezien als een beeld van de doop met "Heilige Geest". En Johannes predikte dat ook.
De doop die gelovigen uit de huidige bedeling toepassen is dus dezelfde doop als de doop van Johannes de Doper.
Het gaat erom dar mensen tot geloof komen in de Here Jezus Christus.
Daarna behoren deze mensen die tot geloof gekomen zijn gedoopt te worden en Johannes en Paulus handelden dienovereenkomstig.
De doop en het ritueel van de doop hadden bij Johannes en Paulus dezelfde betekenis.
De doop is namelijk een beeld van dood en opstanding.
Het is uiteraard ook een beeld van afwassing der zonden.
Zonden worden alleen door dood en opstanding afgewassen.
Water reinigt maar is ook een beeld van de dood.
De dood reinigt want wie gestorven is , is gerechtvaardigd van de zonde zegt Romeinen 6.

De OT doop is niet hetzelfde want de doop van Johannes wijst naar dat wat komen zou.
Mattheus 3 vers 11.
Het jodendom past nog steeds de OT doop toe als zijnde een wassing.
Joden doopten en dopen zichzelf.
Johannes predikte dat niet , hij predikte dat zij ZICH moesten bekeren zich moesten laten dopen. Met het accent op `laten`.

Zo ook prediken wij : Laat u met God verzoenen..
Want het nieuwe verbond spreekt over Gods gerechtigheid die in Christus geopenbaard wordt.

Gelovigen uit de 5e bedeling hebben niets aan "Heilige Geest"als ze zich niet bewust zijn dat ze "Heilige Geest" ontvangen hebben. Vol zijn van de Heilige Geest krijgt pas waarde en inhoud als je beseft dat Hij in jou woont. En aangezien ik gedoopt ben met en in de Heilige Geest ben ik ook gedoopt in water als een beeld van mijn geloof in Jezus Christus. En op grond daarvan ben ik gedoopt.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 28 dec 2013 16:26

schelpje3 schreef:God is geen persoon!
De Heere Jezus zegt het Zelf, in Mattheüs:
19 Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.

Ik dacht dat jij de Bijbel zo goed kende? Valt reuze tegen blijkt telkens weer.

God is geen Persoon? En Hij schiep een persoon naar Zijn beeld.
En God (enkelvoud, JHWH, Ik ben, niet: Wij zijn) zeide: Laat Ons (meervoud) mensen (meervoud) maken naar ons (meervoud) beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens (enkelvoud) naar zijn (enkelvoud) beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
Heerlijk altijd die discussies over de Drieëenheid. God is 3 Personen en een Wezen of een Persoon met 3 Verschijningen. Ik lees het gewoon zoals het er staat: Een Persoon, die bestaat uit 3 Personen. Jezus is Immanuel: God met ons, niet alleen de Zoon met ons en in Jesaja 9:6 wordt Hij genoemd Eeuwige Vader, terwijl Hij verder nergens Vader wordt genoemd, maar de Zoon. De perfecte Verschijning van de Drieëenheid is Jezus: De Vader is in Mij, Ik ben in de Vader en Hij werd gedoopt in de Geest: 3 Personen samenwerkend in een Lichaam en iedereen zou zeggen dat Hij gewoon 1 Persoon was. Jezus sprak (het Woord) alleen wat de Vader zei en de Heilige Geest werkte de wonderen, net als bij de schepping. Heer toon ons de Vader, zei Filippus. Ben Ik zolang bij u en kent gij Mij niet?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 dec 2013 17:16

Boerin schreef:God is geen Persoon? En Hij schiep een persoon naar Zijn beeld.
En God (enkelvoud, JHWH, Ik ben, niet: Wij zijn) zeide: Laat Ons (meervoud) mensen (meervoud) maken naar ons (meervoud) beeld, als onze gelijkenis, opdat zij heersen over de vissen der zee en over het gevogelte des hemels en over het vee en over de gehele aarde en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. 27 En God schiep de mens (enkelvoud) naar zijn (enkelvoud) beeld; naar Gods beeld schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij hen.
Heerlijk altijd die discussies over de Drieëenheid. God is 3 Personen en een Wezen of een Persoon met 3 Verschijningen. Ik lees het gewoon zoals het er staat: Een Persoon, die bestaat uit 3 Personen. Jezus is Immanuel: God met ons, niet alleen de Zoon met ons en in Jesaja 9:6 wordt Hij genoemd Eeuwige Vader, terwijl Hij verder nergens Vader wordt genoemd, maar de Zoon. De perfecte Verschijning van de Drieëenheid is Jezus: De Vader is in Mij, Ik ben in de Vader en Hij werd gedoopt in de Geest: 3 Personen samenwerkend in een Lichaam en iedereen zou zeggen dat Hij gewoon 1 Persoon was. Jezus sprak (het Woord) alleen wat de Vader zei en de Heilige Geest werkte de wonderen, net als bij de schepping. Heer toon ons de Vader, zei Filippus. Ben Ik zolang bij u en kent gij Mij niet?

Ik bedoel dat God in de Hemel als zodanig geen mens is. De Heere Jezus is naar de aarde gekomen en mens geworden.
Er zijn heel veel benamingen voor Hem. Ze hebben allen hun eigen betekenis.

Ons verstand schiet tekort om God voor te stellen, hoe Hij is.
Mensenogen kunnen Hem niet aanschouwen, dat kun je o.m. lezen in de geschiedenis met Mozes.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 dec 2013 18:55

Wilsophie schreef:Waar staat dit in de Bijbel?
Als Gods Geest zweefde over de wateren is dat dan een Persoon? Sinds wanneer kun jij zweven dan?

Wat een rare opmerking - dat slaat werkelijk helemaal nergens op #-o

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 dec 2013 19:03

Wilsophie schreef:
Exact en Mattheus 28 spreekt over alle macht van Christus in hemel en op aarde en dat is nu niet het geval.

Het dopen in de naam van Jezus Christus gebeurt in opdracht vanuit de Bijbel. Zoek het maar op.

De opdracht luidt ; Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest.

Verder valt er niet zoveel "uit te zoeken".

Terug naar “[Religie] - Open forum”