Mortlach schreef:Weet je, die laatste uitspraak vind ik echt zorgelijk en ik hoop dat het een kwestie is van onzorgvuldig uitdrukken. "Heb je ooit seks gehad met iemand, dan ben je van die iemand"... Alsof je een gebruiksvoorwerp bent. Volgens mij is een vrouw nog immer en altijd "van zichzelf".
Dat over dat gebruiksvoorwerp leg jij erin. Dat bedoel ik niet zo. Maar ik ben wel van mening, dat daar waar mensen seksueel met elkaar omgegaan zijn, dat ze dan van elkaar zijn. Dan heb ik niks meer te zoeken bij zo'n vrouw. Dan hoeft ze ook niet meer naar mij te lonken, want dan heb ik er totaal geen boodschap aan.
Dat een man en een vrouw van elkaar zijn, is een heel christelijke gedachte. Ik zit nu te denken aan
1 Korinthiës 7:
3-4. En
1 Petrus 3:
7 snijdt iedere gedachte af aan het op lompe wijze hebben van een vrouw.
Nee, dat is niet erg westers-individualistisch. Maar wie heeft ooit gezegd dat de heersende opvattingen in onze cultuur de hoogste wijsheid zijn?
Ik vind zoiets als dit eerder zorgelijk:
In het boek Sletvrees beschrijft Bergman hoe Van Ees haar vertelt dat ze verkracht is door haar beste vriend. Een aangrijpend verhaal, en in meerdere opzichten illustratief voor waar sletvrees toe kan leiden. ‘Hij trok steeds mijn pyjamabroek naar beneden en dan trok ik hem weer omhoog. Hij bleef voortdurend in mijn oor fluisteren: “Doe niet zo moeilijk. Je weet dat je het wilt. Doe niet moeilijk.” (…)
Als dat hetgene is waar de losgeslagen seculiere moraal blijkbaar toe leidt, dan geeft dat wel aan hoe verziekt mensen blijkbaar raken door dat zogenaamde 'vrijheidsdenken', wat ook het
artikel domineert waaruit dit komt. Ga je als man bij een vriendin op bezoek, en wordt het blijkbaar normaal gevonden om die vrouw dan eens te nemen... Alle bescherming valt blijkbaar weg in een seculiere wereld.