wedergeboren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: wedergeboren

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2013 07:39

Jvslooten schreef:Als het er niet staat moet je er ook niet zo stellig over zijn. Het is namelijk tamelijk onlogisch.

Zie ook http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18020 en http://dspieters.refoweb.nl/1019698.htm

"26 Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.
27 Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt."

Wat denk waar het woord ''DAN'' naar verwijst?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2013 08:39

Ook de gelovigen in het Oude Testament zijn wedergeboren. De Heilige Geest was nog niet uitgestort, maar vanuit de hemel deed Hij Zijn werk en wederbaarde zondaren en deed hen zien op Christus die komen zou. De rijkdom van de NT is dat de Geest vanuit de hemel op de aarde is uitgestort en woning maakt in het hart. Dat is een verschil met het OT, maar het is geen principieel verschil. David bad in Psalm 51: Vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest en neem Uw Heilige Geest niet van mij.

citaat van Ds.Polinder.

Ik moet toch stellen dat het vervuld zijn met de Heilige Geest niet onder het oude verbond voorkwam.
Nergens. Ook het uitstorten niet en ook de inwoning van de Heilige Geest niet.
Er was sprake van de Geest van God uiteraard, maar niet over de Geest van Christus.
David spreekt hier over de Here Jezus. Het is een Messiaanse psalm, die spreekt over Christus.
Zo is er geen sprake van wedergeboorte, anders hadden deze OT gelovigen niet in het dodenrijk gewacht op het verschijnen voor de Grote Witte Troon inclusief het oordeel plaatsvindt op de Jongste Dag, maar zouden zij een positie hebben in Christus verborgen bij God dus in de hemel.
En verschijnen voor de Rechterstoel van Christus.
Een heel andere positie.
Wedergeboren Christenen ontstonden pas bij de opstanding van Christus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2013 09:02

De discipelen zeiden notabene: ' Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is", het onbepaalde lidwoord "een" bestaat noch in het Hebreeuws noch in het Grieks.
Al zouden ze Hem ontvangen hebben dan wisten zij dat niet. Als de Heilige Geest in de Bijbel van toen voorkwam hadden de discipelen in Efeze van die Heilige Geest moeten weten.
Ze hadden ook nooit over "opstanding uit de doden" gehoord, getuiges Mattheus 17 vers 9,10.

De Geest van God ( Ruach Elohim) komt in Genesis 1 vers 2 al voor, de Geest van God werd niet als Heilige Geest gekend hoewel "Heilige Geest"driemaal in het OT genoemd wordt.
Ps. 51 Gods Geest is heilig en Psalm 51 heeft te maken met het herstel van Israël in de toekomst. ( zi vers 20-21).

David sprak deze woorden als berouw en belijdenis maar komen uit de mond van de Here Jezus. Hij droeg op dat moment onze zonden. Woorden rechtstreeks uit het dodenrijk.
Evenals het gebed van Jona.

Het scheppen van een rein hart gebeurt door dood en opstanding. Door Gods wet in ons binnenste. Wedergeboorte dus.
Vernieuwen is een nieuwe schepping en een vaste geest is een geest die niet verdwijnt.
God zou de Geest niet van de Zone Davids wegnemen zoals bij Saul gebeurd was.2 Sam.7 vers 15,16.

Heilige Geest is de Geest, Die in verband met de opstanding van Christus genoemd wordt. Het is de Geest die de Messias nà Zijn opstanding heeft. Daardoor werd Hij de Messias, de Christus.
Dat nieuwe leven van Christus heet in Psalm 51 "Heilige Geest".
Jesaja 63 vers 10, Jesaja 11 vers 2, Jesaja 63 sluit aan bij Psalm 51, en bij de brief aan de Hebreeën, gelovigen van deze bedeling mogen vrijmoedig gaan tot de troon der genade om daar barmhartigheid te krijgen.

In het NT wordt het voor het eerst genoemd in Matth. 1. De Heilige Geest heeft de Messias verwekt.
Jozef en Maria waren leden van het gelovig overblijfsel van Israël.
Zij konden in Psalm 51 en in Jesaja 63 vinden wat "Heilige Geest" was.
Het is die Geest die staat in verband met opstanding uit de doden en wordt genoemd in verband met het Nieuwe Verbond.

In de evangeliën is de rol van de Heilige Geest niet zo uitgebreid. In de NT brieven speelt Hij een veel grotere rol. In die brieven staat dat gelovigen uit de huidige bedeling het leven van Christus hebben ontvangen. Die gelovigen zijn opgewekt met Christus en gezet in de hemel.
Efeze 2.

Er was eerst een Trooster Die niet bij hen zou blijven in der eeuwigheid. Maar Hij was tijdelijk en de andere Trooster wordt de Geest der Waarheid genoemd. Daarom leidt Hij ons in de Waarheid.

De Heer verscheen na Zijn opstanding aan de discipelen. Niet met Pinksteren, maar op de dag van Zijn opstanding. De Heer gedroeg Zich al als Geest. Hij blies op hen.

De Heer blies Zijn leven, Zijn adem, Zijn Geest op hen.
En zo ben ik ook gedoopt in Christus. Vereenzelvigd met Hem.
Eén plant of één Lichaam en die doop is belangrijk en heel wezenlijk voor het ontvangen van de Heilige Geest. Ik heb niet alleen de Heilige Geest ontvangen maar ben vervuld met Hem.

Het heffen van de eerstelingengarf in de tempel is ook een beeld van de opstanding van Christus en het duurde 7 zevens tot de Heilige Geest werd uitgestort.
Wij bidden niet om het ontvangen van de Heilige Geest want wij hebben die Geest ontvangen bij de wedergeboorte.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 10:37

Wilsophie schreef:Ze hadden ook nooit over "opstanding uit de doden" gehoord, getuiges Mattheus 17 vers 9,10.
Ik denk dat je een andere tekst bedoeld want mat. 17:9-10 gaat over Johannes/Elia, dat heeft hier niks mee te maken. Bovendien wisten de OT gelovigen, en de discipelen incluis, wel degelijk wat de opstandig was. Het waren juist de Sadduceeën die dit loochenden.

Wilsophie schreef:Er was eerst een Trooster Die niet bij hen zou blijven in der eeuwigheid. Maar Hij was tijdelijk en de andere Trooster wordt de Geest der Waarheid genoemd. Daarom leidt Hij ons in de Waarheid.
En welke Trooster was er voor Christus dan? Of was er toen geen troost?

Er is simpelweg geen onderscheid tussen de gelovigen vòòr en na Christus, omdat er vòòr Christus niemand was. Òòk de OT gelovigen werden wedergeboren, op grond van het offer van Christus. Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk vind om dat te begrijpen, maar God is niet gebonden aan tijd of ruimte. God is eeuwig en allesomvattend.

En allen die op de aarde wonen, zullen het aanbidden, althans van wie de namen niet zijn geschreven in het boek des levens van het Lam Dat geslacht is, van de grondlegging van de wereld af.

Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.

En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt
de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige,
het begin van Gods schepping:

Jezus zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Vóór Abraham geboren was, ben Ik.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 10:47

Wilsophie schreef:De discipelen zeiden notabene: ' Wij hebben zelfs niet gehoord of er Heilige Geest is", het onbepaalde lidwoord "een" bestaat noch in het Hebreeuws noch in het Grieks.

Waar staat dat?

David had trouwens de heilige Geest (Psalm 51, 143, e.d.) en van Simeon lees je het ook: En zie, er was een man in Jeruzalem, van wie de naam Simeon was, en die man was rechtvaardig en godvrezend. Hij verwachtte de vertroosting van Israël en de Heilige Geest was op hem.
Verder nog alle gelovigen (eind v. Jesaja 59, Wat Mij betreft, dit is Mijn verbond met hen, zegt de HEERE: Mijn Geest, Die op U is, en Mijn woorden die Ik U in de mond gelegd heb, zullen uit Uw mond niet wijken, ook niet uit de mond van Uw nakomelingen, evenmin uit de mond van de nakomelingen van Uw nakomelingen, zegt de HEERE, van nu aan tot in eeuwigheid.) en bijv. Ezechiël (h. 2:2, 3:24).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 11:03

En dan nog iets, de olie. Waar was dat ook alweer symbool van?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 nov 2013 14:18

Jvslooten

Er staat dus: "en de Heilige Geest was OP hem [=Simeon] wat betekent dat hij op dat moment getuigde van het Licht dat gekomen was tot verlichting der heidenen en tot heerlijkheid van Uw volk Israel [vs. 32].

Gods Geest is eveneens in het O.T. wel meer "Op" de profeten geweest, zoals David profeteerde over de Messias, zoals Jesaja en Ezechiel profeteerden door de "Geest" die Op hen was over het volk Israel dat zich zou bekeren.

De Psalmen 51 en 143 spreken over de Here Jezus Christus , zoals overigens ALLE Psalmen wijzen op de Here Jezus Christus.

De Heilige Geest werd pas uitgestort op de Pinksterdag NA, de opstanding van de Heer.

In Handelingen 1: 4, 5 en 8 staat dus dat zij [= de discipelen] in Jeruzalem moesten blijven om de " belofte des Vaders" te ontvangen, dat is dus dat zij de Heilige Geest zouden ontvangen, zoals in vers 5 staat: "want Johannes doopte wel met water, maar GIJ zult met den Heiligen Geest gedoopt worden niet lang na deze dagen".
Dat is vervuld op de Pinksterdag dus.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2013 16:55

v.Slooten schreef:Waar staat dat?

Antwoord:
Handelingen 19 vers 2.

Ik denk dat je een andere tekst bedoeld want mat. 17:9-10 gaat over Johannes/Elia, dat heeft hier niks mee te maken. Bovendien wisten de OT gelovigen, en de discipelen incluis, wel degelijk wat de opstandig was. Het waren juist de Sadduceeën die dit loochenden.

Nee, ik denk dat je geen onderscheid maakt en er 1 begrip op na houdt.
Ik noemde de juiste tekst t.a.v. de opstanding n.l. Mattheus 17 vers 9 en 10
En de discipelen in Efeze hadden nog nooit van de Heilige Geest gehoord. Kun je zelf nalezen in de brief.
Opstanding uit de doden is namelijk iets anders dan opstanding uit de dood.
Opstanding uit de dood is opstaan uit een toestand, namelijk de dood en is dus een begrip.
Opstanding uit de doden is het opstaan van `tussen de doden uit`. Het is een opstanding van tussen uit degenen die dood zijn.
Er blijven andere doden achter. Het OT spreekt wel over een opstanding op de jongste dag maar niet over een opstanding die daar voorafgaat.

Pas nadat de Here Jezus was opgestaan begrepen de discipelen dit.

En dan nog iets, de olie. Waar was dat ook alweer symbool van?

Wat denk je zelf en wat wil je ermee zeggen.

Als je niet erkent dat David spreekt over de Zoon van David in de Messiaanse Psalmen dan wordt het knap moeilijk om nog uit te leggen waarover Heilige Geest spreekt en er staat niet `De Heilige Geest. Het gaat dus over een Kracht en niet over de Persoon van de Heilige Geest.
Psalm 143 gaat niet over de Heilige Geest, maar over de neshamah. Nergens staat Ruach.
Dan Jesaja 59 dat gaat over de Geest van God uiteraard aanwezig in het OT dat heb ik ook uitgelegd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 17:46

Volgens mij haal je een paar dingen door de war. Het lijkt mij niet nuttig de discussie op deze manier voort te zetten, ik denk dat we beter kunnen nadenken over een paar andere vragen.

1. Wat is wedergeboorte?
2. Wie werkt de wedergeboorte?
3. Wat is de grond van de wedergeboorte?
4. Wat is het doel van wedergeboorte / waarom is het nodig?

Als je mij daar heel kort antwoord op kan geven praat ik graag verder.

Groetjes.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 nov 2013 17:59

Jvslooten schreef:Volgens mij haal je een paar dingen door de war. Het lijkt mij niet nuttig de discussie op deze manier voort te zetten, ik denk dat we beter kunnen nadenken over een paar andere vragen.

1. Wat is wedergeboorte?

Groetjes.

1. geboren worden uit God, uit de Geest, een kind van Hem worden.
2. God, maar in samenwerking. Hij overtuigt iemand van zonde en Zijn bestaan, die kan dan ja zeggen en Hem aannemen en dan wordt hij wedergeboren. Daarbij krijgt hij geloof om Hem aan te nemen en wedergeboren te worden als gave. Niet uit onszelf, opdat niemand roeme.
3. De grond waarop ik mijn leven bouw ligt niet in mijzelf, maar in Gods trouw, zoiets?
4. Je komt van je zondenatuur af, sterft met Christus en staat op met Hem in nieuwheid des Levens. Het doel is dat we dan verzoend zijn met Hem en op kunnen groeien en de bediening der verzoening krijgen, om ook anderen tot Hem te brengen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2013 18:15

Jvslooten schreef:Volgens mij haal je een paar dingen door de war. Het lijkt mij niet nuttig de discussie op deze manier voort te zetten, ik denk dat we beter kunnen nadenken over een paar andere vragen.

1. Wat is wedergeboorte?

Groetjes.

Wedergeboorte is het ontvangen van nieuw Leven of een nieuwe natuur op gond van geloof.
Wat dat uitwerkt? Een leven vanuit de Geest door wedergeboorte.
De grond is de opstanding van Christus en het geloof daarin.
Het doel is dat wij samen met Christus als één Lichaam Gods plan tot een einde mogen brengen en wij deel zijn van dat plan.
Het is nodig omdat de Bijbel leert dat wie niet gelooft verloren gaat, maar die gelooft zal delen in het eeuwige Leven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 09 nov 2013 18:21

Geboren worden uit God, uit de Geest, een kind van Hem worden.
2. God, maar in samenwerking. Hij overtuigt iemand van zonde en Zijn bestaan, die kan dan ja zeggen en Hem aannemen en dan wordt hij wedergeboren. Daarbij krijgt hij geloof om Hem aan te nemen en wedergeboren te worden als gave. Niet uit onszelf, opdat niemand roeme.
3. De grond waarop ik mijn leven bouw ligt niet in mijzelf, maar in Gods trouw, zoiets?
4. Je komt van je zondenatuur af, sterft met Christus en staat op met Hem in nieuwheid des Levens. Het doel is dat we dan verzoend zijn met Hem en op kunnen groeien en de bediening der verzoening krijgen, om ook anderen tot Hem te brengen.

De Heilige Geest overtuigt de ongelovige die op zoek is dat is helemaal juist, maar pas als iemand eeen keuze maakt voor de Heer wordt hij of zij wedergeboren.
Gods genade is niet het geloof, maar de genade om te geloven.
De grond waarop je dat nieuwe leven bouwt is Christus.
Bediening van verzoening kent de Schrift niet. Anderen tot geloof brengen is een prima bediening.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 18:51

Wilsophie schreef:5. Het is nodig omdat de Bijbel leert dat wie niet gelooft verloren gaat, maar die gelooft zal delen in het eeuwige Leven.
Wat je nu zegt beantwoord niet mijn vraag. Ik vroeg namelijk niet wat het doel van geloof was, of waarom dat nodig was, ik vroeg het van wedergeboorte.

Groetjes.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 nov 2013 19:50

Jvslooten schreef:
David had trouwens de heilige Geest (Psalm 51, 143, e.d.)

Toch was er een enorm verschil met de de uitgestorte Heilige Geest, dunkt me:

''David was een grote liefhebber van vrouwen en hoewel niet expliciet verboden in de Torah wordt polygamie eerder afgeraden dan gestimuleerd. De reden hiervoor was dat 'veelwijverij' bijna onvermijdelijk tot spanningen, afgunst en intriges tussen de diverse vrouwen en ook tussen hun respectievelijke kinderen leidt. Dit bleek ook het geval bij de vele zonen van David te zijn die bijna allemaal een andere moeder hadden:
de eerste: Amnon, van Ahinoam, de Jezreëlitische;
de tweede: Daniel, van Abigaïl, de weduwe van Nabal;
de derde: Absalom, van Máächa, dochter van de koning van Gesur;
de vierde: Adonia, van Haggith;
de vijfde: Sefatja, van Abithal;
de zesde: Jithream, van zijn huisvrouw Egla;
daarna volgde:Simea, Sobab, Nathan en Salomo, van Bathseba, weduwe van Uria; en daarna Jibchar, Elisama, Elifelet, Noga, Nefeg, Jafia, Eljada en hun zuster Thamar.
Deze allen zijn zonen van David, behalve de kinderen van de bijvrouwen.
Zijn zoon, koning Salomo, bouwde uiteindelijk de Tempel van Jeruzalem, iets wat David dolgraag zelf had willen doen, maar wat hij vanwege zijn bloedige veldslagen van God niet mocht.''

Wiki.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 09 nov 2013 19:58

Jvslooten schreef:David had trouwens de heilige Geest (Psalm 51, 143, e.d.)
mealybug schreef:Toch was er een enorm verschil met de de uitgestorte Heilige Geest, dunkt me:
Inderdaad, wat een contrast met de hedendaagse godvruchtige Christenen zoals je ze hier op het forum tegenkomt bijvoorbeeld. :?:

Terug naar “[Religie] - Open forum”