Zeau, dat was me het weekend wel zeg!
Sorry voor de late reply Marnix...
Marnix schreef:Tja, en dan zijn we weer terug bij het onderwerp. Hoe rationeler je bent ingesteld, hoe lastiger geloven kan zijn. Want je wil alles bewezen hebben maar in hoeverre kan je iets bewijzen als je er bij voorbaat niet in gelooft?
Als ik zie dat een gebedsgenezer geamputeerde armen laat aangroeien, als God of Jezus zich openbaart door uit een wolk neer te dalen, prima, dan val ik o'p m'n knieen en smeek ik om vergiffenis. Tot die tijd valt het Christelijk geloof bij mij onder het kopje
Religies, Myhtes, Sprookjes en andere Onzin Verhalen.
Ik geloof niet bij voorbaat niet in het christendom, ik heb echter geen enkele reden om het bestaan van een (Christelijke) god als mogelijkheid te zien.
Marnix schreef:Overigens sluit de wetenschap nog steeds het bestaat van God niet uit.
Klopt, en dat zal ze ook nooit doen. Wetenschap kan nu niet, en nooit niet, iets zeggen over het al dan niet bestaan van een God.
Marnix schreef:Maar als jij wil dat de wetenschap het bestaan van God bewijst denk ik dat het lastig wordt....
Gelukkig wil ik dat niet

De enige die het bestaan van God voor mij kan bewijzen is deze God zelf, helaas is ie al een tijdje erg stil...
Marnix schreef:alhoewel, voor het bestaan van Jezus en dat dat al eeuwen daarvoor was aangekondigd, inclusief de reden daarvoor is genoeg bewijs.
Ik hoor dit vaker, kan je dit eens voor mij onderbouwen? Hoe is hij aangekondigd bijvoorbeeld?
Marnix schreef:Ooit "In alle redelijkheid" van Tim Keller gelezen? Die behandelt dit soort vragen (christelijk geloof voor welwillende sceptici) en gaat daar op een rationele wijze op in/
Nee niet dat boek, maar ik ken de man wel. Tja, kort gezegd; hij heeft mij niet overtuigd.
Marnix schreef:Hoe zou je dat terug willen zien?
Ik had wel een veel kleiner universum verwacht, met ons als middelpunt. Waar onze planeet wellicht uniek was, geen reden toch om miljarden op miljarden op miljarden soortgelijke planeten te scheppen als wij de enige levende wezens zijn?
Marnix schreef:Als de mens het enige rationele levende wezen in het heelal is, zie je dit wel terug.
Wellicht, maar laat jij je geloof vallen mochten we buitenaards leven ontdekken? We hebben de laatste 10 jaar een extreme hoeveelheid exo-planeten gevonden, enkele tientallen daarvan lijken heel erg op de Aarde. Het SETI project kan daarom nu eindelijk hun enorme radiotelescopen richten op potentiele beschavingen. Als er ander leven is dan ben ik er van overtuigd dat we dat binnen een jaartje of 20 weten...
Marnix schreef:Als de mens zichzelf en de wereld naar de ondergang helpt grijpt God zelf in en brengt een enorm offer om de mensheid te redden. Maar ik snap je vraag niet precies. De mens verkent als enige voor zover we weten het heelal, heeft een grote invloed op de schepping, milieu en op allerlei andere zaken, controleert (of verminkt) de flora en fauna. Hoezo heeft de mens geen bijzondere plek in het heelal?
We hebben een bijzondere plek op deze planeet, op de schaal van het heelal stellen we niets voor (vooralsnog).
Marnix schreef:Maar ik stel niet dat de vloed wereldwijd was, wel de aarde zoals men die toen kende bedekte. Maar als de schepping plaatsvond in die regio (onder de zwarte zee), tot waar was de aarde dan toen bevolkt.
Niet om het een of ander, maar ten tijde van deze vloed woonde er ook mensen in Australie, Zuid- en Noord-Amerika, Noord-Europe, Afrika en ga zo maar door. Of was de vloed alleen voor christenen bedoelt? En doet een plaatselijke vloed niet heel erg af aan het verhaal van Noah?
Marnix schreef:Mooie uitlegging maar geen antwoord op mijn vraag. Want hoe kwam die oerknal er? Wat was daar voor? Een oerknal ontstaat niet zomaar.
Een God ook niet lijkt me, en wat was er voor hem? Ik ken het antwoord; God heeft geen begin en bestaat buiten de tijd.

(zoals je wellicht verwacht kan ik daar niet zo veel mee)
De Oerknaltheorie verklaart niet wat er voor de Oerknal gebeurt is, net zoals de Evolutietheorie niet uitlegt hoe leven is ontstaan. Dat hoeven zij ook helemaal niet, net zoals de theorieen omtrent de verspreiding van virii niet uitleggen waar deze vandaan komen.
Mortlach gaf al aan dat het heel erg moeilijk is om te bepalen hoe de situatie voor de Oerknal was. Toch worden er wel stappen in dat gebied gemaakt, denk aan de Braan theorie (
http://nl.wikipedia.org/wiki/M-theorie ). Deze theorie probeert het hele grote (kosmische schaal) met het extreem kleine (quantum mechania) te verbinden, een theorie van alles, die als extraatje ook nog eens even verteld wat de Oerknal is en waar deze vandaan komt.
Nu hoeft dit helemaal niet de correcte theorie te zijn, wellicht komen we er nooit achter en misschien gaat de Oerknaltheorie zoals we die nu kennen nog helemaal op de schop. Maar ookal gebeurt dat laatste, dan betekent dat niet automatisch dat jouw specifieke interpretatie van een van de vele geloven het bij het goede eind heeft.
Overigens snap ik het probleem wat veel christenen met de Oerknaltheorie hebben niet. Als ik Christen zou zijn zou ik die theorie juist als Godsargument gebruiken.....
Marnix schreef:Dan kan je 11 miljard jaar terugkijken maar ben je nog lang niet aan het begin.
De Hubble Ultra Deep Field kijkt bijna 12,5 miljard jaar terug (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubble_Ultra_Deep_Field , die was ik nog even vergeten

), toen het Universum nog niet eens een miljard jaar oud was. We kunnen dus bijna het begin zien. Met de nog te lanceren James Webb telescoop kunnen we nog verder terug kijken, waarschijnlijk tot aan het eerste licht.
Marnix schreef:En niemand heeft me ooit kunnen uitleggen hoe het allemaal begon.
Waar de oerknal vandaan kwam, wat daarvoor was.... en hoe het eerste iets ontstond waardoor alles begonnen is. Er is geen begin in het verhaal, men weet totaal niet hoe alles daarvoor ontstaan is.
Ja ik heb daar geen probleem mee. Honderd jaar geleden wisten we nog veel minder, wie weet wat we over nog eens een honderd jaar weten.
Daarnaast, jouw religie heeft toch hetzelfde probleem? Nergens wordt uitgelegd waar God dan vandaan komt. En daar heb je dan totaal geen probleem mee, ik vind dat frappant.
Marnix schreef:Ik denk dat de kip er voor het ei was

God maakte kippen, geen eieren. Die eieren kwamen daarna

De fossielen en genetica vertellen een ander verhaal. Kippen stammen af van dino's (check de poten!) en die legde al eieren...
Marnix schreef:En hoezo zou God nieuwsgierige mensen straffen met een leugen? Als God een aarde van 10 miljard jaar oud schept en jij vindt een steen die 10 miljard jaar oud is volgens jouw berekeningen, dan hou je jezelf toch niet voor de gek en God jou ook niet? Dit wordt pas een probleem als je God ondergeschikt maakt aan de tijd. Maar als Hij ook tijd maakt en jij ontdekt zoiets, ontdek je nog steeds iets wat daadwerkelijk een miljoen jaar oud is.
Het probleem is dat we in een wereld leven die haar hoge leeftijd letterlijk uitschreeuwt. Of je nu een archeoloog, natuurkundige, geoloog, kosmoloog, bioloog of wat dan ook bent, aan alles kan je zien dat de aarde al minstens 4 miljard jaar bestaat. De krijtsrotsen in Normandie bestaan uit de fossiele resten van kleine schelpdieren die zich over de loop der millenia daar hebben opgehoopt. Dat kan nooit in een paar duizend jaar. Als je dat spul onder een microscoop legt zie je gewoon dat het de restanten van schelpdieren zijn. Heeft God die daar neergelegd?!
Als je wetenschap bedrijft kom je gewoon niet weg met een Aarde van 6000 jaar. Ergo, als je alleen de Bijbel leest, niet verder kijkt dan je neus lang is, is er geen probleem. Probeer je echter verklaringen te zoeken, te begrijpen hoe de natuur/schepping werkt, dan kom je wel in de problemen.
Moraal van het verhaal; God wil niet dat we onze door hem gegeven intelligentie gebruiken?!