Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 feb 2013 15:45

Waarom heb je een afkeer van alles wat met homoseksualiteit te maken heeft?

En vind jij nooit eens iemand aantrekkelijk, of vind je dat ook afkeurenswaardig?

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 feb 2013 16:08

Afkeer en afkeuring zijn twee verschillende dingen hoor.
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over de afkeer jegens homo's. Maar dat is iets heel anders dan (op grond van de bijbel) het homohuwelijk afkeuren.
Afkeer is een emotie, afkeuring een verstandelijke overweging.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 feb 2013 16:55

Kvinna schreef:Afkeer en afkeuring zijn twee verschillende dingen hoor.
Persoonlijk verbaas ik me wel eens over de afkeer jegens homo's. Maar dat is iets heel anders dan (op grond van de bijbel) het homohuwelijk afkeuren.
Afkeer is een emotie, afkeuring een verstandelijke overweging.

Hoewel je volledig gelijk hebt, heel rationeel, is het juist voor een christen wellicht ook nodig met empathie de vraag te stellen of een homo het verschil tussen afkeer en afkeuring ervaart.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 feb 2013 17:28

boer schreef:Beide woorden zijn natuurlijk redelijk gelijk in betekenis.

Absoluut niet!
Afkeer en afkeuring zijn zeker niet hetzelfde!
Maar ze worden wel door elkaar gehaald.
Afkeuring doe je op grond van steekhoudende argumenten. Je wikt en weegt en komt tot een conclusie.

Maar afkeer is zoals je een afdkeer kunt hebben van iets wat je vies vindt.
En veel mensen gaan homoseksualiteit visualiseren. Ze stellen zich twee mannen voor die iets met elkaar doen en dat 'voelt niet goed'.
Vaders hebben over het algemeen meer moeite met hun homoseksuele zoon, dan moeders...

En anderzijds hebben mannen weer niet zoveel moeite met twee vrouwen die iets met elkaar hebben.

Alsof alles alleen om seks draait!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

maaarten

Berichtdoor maaarten » 04 feb 2013 17:47

JeeWee schreef:Absoluut niet!
Afkeer en afkeuring zijn zeker niet hetzelfde!
Maar ze worden wel door elkaar gehaald.
Afkeuring doe je op grond van steekhoudende argumenten. Je wikt en weegt en komt tot een conclusie.

Maar hoe zie je dat precies voor je, dat verschil?
Want zodra iemand met voor hem redelijke argumenten homoseksualiteit afkeurt, zijn er een aantal gebruikers op dit forum die er gelijk op afspringen en roepen dat hij zich eerst maar met zijn eigen zonde bezig moet houden, niet mag oordelen, zijn argumenten nergens op slaan (zonder er overigens echt op in te gaan want, ja 'die discussie is al zo vaak gevoerd', 'die teksten ken ik ook allemaal' en klaar is de discussie), etc.

Ik vraag me gewoon af hoe jij het voor je ziet dat iemand op dit forum in een topic waar homoseksualiteit aan bod komt aangeeft dat diegene dit op grond van de Bijbel afkeurt, zonder dat jou en anderen het idee te geven dat het om afkeer, maar enkel om afkeuring.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 04 feb 2013 17:57

Misschien is een forum daar niet de goede plaats voor?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 feb 2013 18:49

maaarten schreef:Maar hoe zie je dat precies voor je, dat verschil?
Want zodra iemand met voor hem redelijke argumenten homoseksualiteit afkeurt, zijn er een aantal gebruikers op dit forum die er gelijk op afspringen en roepen dat hij zich eerst maar met zijn eigen zonde bezig moet houden, niet mag oordelen, zijn argumenten nergens op slaan (zonder er overigens echt op in te gaan want, ja 'die discussie is al zo vaak gevoerd', 'die teksten ken ik ook allemaal' en klaar is de discussie), etc.

Ik vraag me gewoon af hoe jij het voor je ziet dat iemand op dit forum in een topic waar homoseksualiteit aan bod komt aangeeft dat diegene dit op grond van de Bijbel afkeurt, zonder dat jou en anderen het idee te geven dat het om afkeer, maar enkel om afkeuring.

Laat ik proberen daar wat uitgebreider op in te gaan.
Allereerst is het vrijwel altijd een discussie tussen betrokkenen en niet-betrokkenen.
Het is voor een miljonair ook wat makkelijker om te zeggen dat je geen brood mag stelen dat dat dit het is voor een dakloze.

Homo's hebben vrijwel allemaal een lange persoonlijke worsteling doorgemaakt, die ze bovendien ook nog eens met niemand konden delen. Homo's hebben. 'er op gestudeerd'. En kennen alle teksten uit hun hoofd en ook de beschouwingen van links naar rechts.
En ja, dan ontstaat er wel eens een heel felle reactie als er iemand komt die achter zijn pc zit en vertelt dat homoseksualiteit toch wel heel zondig is, terwijl hij zelf net de koffie aangereikt krijgt van zijn liefhebbende echtgenote en de kinderen net op bed liggen.

De homo krijgt het over zich heen en er wordt dan even leuk gezegd dat-ie zijn kruis kaar vrolijk dragen moet.

Ik denk dat we moeten accepteren dat er in de christelijke wereld twee hoofdvisies zijn op de bijbelse omgang met homoseksualiteit en dan vooral over het aangaan van relaties.

Over het algemeen hebben christenhomo's respect voor homo's die kiezen voor een celibataire levensstijl. Dat geldt ook voor christenhomo's die zelf wel geloven dat God een relatie niet in de weg staat.

Anderzijds zijn het vooral de christelijke hetero's die in de stijgbeugels klimmen als christelijke homo's zeggen dat ze samen met God een keuze hebben mogen maken voor een relatie in liefde en trouw. Dat accepteren ze niet en daarom blijven ze maar strooien met de bekende teksten.

Ik geloof echt dat het vaak voortkomt uit afkeer van het idee dat twee mensen van hetzelfde geslacht intiem met elkaar zijn. En dat is natuurlijk slechts een heel klein deel van een relatie. En toch doen die homo's anderen geen kwaad. Je kunt hooguit geloven dat ze God en zichzelf kwaad doen.

Frappant is ook dat ik op het persoonlijke vlak nauwelijks weerstand ondervind tegen mijn geaardheid. Ook niet in mijn reformatorische kerk. Dat komt omdat men mij eerst als persoon heeft leren kennen en er daarna achterkwam dat daar geen vrouw aan vast zou komen te zitten.

Mensen die homo's in hun persoonlijke vriendenkring hebben, hebben over het algemeen ook veel minder last van afkeer.

Wat zou het heerlijk zijn als we elkaar de ruimte zouden geven. Je geeft je mening en duwt hem niet door de strot. Wat ik wel door de strot duw, is dat ik respect voor mijn keuze wil. Zonder dat ik verwacht dat anderen die keuze delen. Want andermans keuze respecteer ik ook.

In dezen geloof ik in vrijheid. En vrijheid houdt op waar het de vrijheid van anderen beperkt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 feb 2013 19:19

maaarten schreef:Want zodra iemand met voor hem redelijke argumenten homoseksualiteit afkeurt, zijn er een aantal gebruikers op dit forum die er gelijk op afspringen en roepen dat hij zich eerst maar met zijn eigen zonde bezig moet houden, niet mag oordelen, zijn argumenten nergens op slaan (zonder er overigens echt op in te gaan want, ja 'die discussie is al zo vaak gevoerd', 'die teksten ken ik ook allemaal' en klaar is de discussie), etc.

De discussie is inderdaad al heel vaak gevoerd. Dus als men zo graag weten wil hoe ik erover denk, kijk dan in een van de oudere topics. :wink: Bijvoorbeeld dit topic.
Boekenlezer schreef:Ik vraag me gewoon af hoe jij het voor je ziet dat iemand op dit forum in een topic waar homoseksualiteit aan bod komt aangeeft dat diegene dit op grond van de Bijbel afkeurt, zonder dat jou en anderen het idee te geven dat het om afkeer, maar enkel om afkeuring.

Het zou al schelen als een aantal mensen hun persoonlijke aanvallen en twijfels aan mijn geloof in God achterwege zouden laten.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 04 feb 2013 19:22

Overigens kan ik me ook in grote lijnen vinden in de bijdrage van JeeWee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 23:38

Ik zou zo graag eens in een huwelijksbevestiging van twee mannen "no woman, no cry" op het orgel willen spelen. Maar in dit dorp wonen geen homo's...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 04 feb 2013 23:58

Optimatus schreef: Maar in dit dorp wonen geen homo's...

Tja, geloof me, zelfs daar in Berkenwoude wonen homo's. Als 5% homo is en er wonen meer dan 20 mensen...
Best triest dat ze zich niet durven laten kennen en dat wij ze niet kennen...

Even verder: Er wonen daar zo'n 1.600 mensen.
Dat betekent dat er minimaal 80 homo's in Berkenwoude moeten wonen...
En jij kent er niet één?

En als je dan toch wat wilt spelen, pak dan psalm 133

Waar liefde woont, gebiedt de Heer' den zegen:
Daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil verkregen,
En 't leven tot in eeuwigheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2013 00:06

Niet dat ik weet. We hebben inmiddels 1700 inwoners, maar ik weet van één huis dat daar een paar woont, maar ik ken deze mensen niet persoonlijk. In onze kerkelijke gemeente heb ik hen in elk geval niet gezien, het probleem is dat ik vanaf de orgelbank sowieso alleen maar ruggen zie...

Overigens is ons dorp niet zo conservatief dat homo's in de sloot worden gegooid ofzo. Ik ken Perkouw vooral als een hartelijke gemeenschap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 05 feb 2013 01:52

Het is niet meer dan normaal dat op een REFO-FORUM homosex afgekeurd wordt als onnatuurlijke en een zonde dat op grond van de Heilige Schrift en dat niet alleen op een Refoforum maar ook op andere forums.

Er zijn natuurlijke sexbetrekkingen en die zijn tussen man en vrouw en meer niet.

Homosex is ziekelijk en een gevolg van de zonde val. Dat een persoon homo is kan men niets aan doen maar zal de praxis na moeten laten .
VERITAS VOS LIBERABIT.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 05 feb 2013 07:16

JeeWee schreef:Tja, geloof me, zelfs daar in Berkenwoude wonen homo's. Als 5% homo is en er wonen meer dan 20 mensen...

Geloof me die 5% wordt ruimschoots gecompenseerd in Amsterdam :mrgreen:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 feb 2013 07:34

JHM schreef:Geloof me die 5% wordt ruimschoots gecompenseerd in Amsterdam :mrgreen:

Daar heb je het, de meeste jongeren die homo zjn, blijven echt niet wonen in een dorp, maar prefereren de anonimiteit van een stad en het gemak waar ze daar dus hun nieuwe vrienden kunnen gaan zoeken, want in dat dorp waar ze min of meer de enige zijn. zien ze weinig toekomst.
Logisch.
Vandaar dat de grote steden wel 10 % en het gemiddelde dorp nog niet 1 % homo's als inwoners heeft.
Logisch ook, omdat het gemiddelde dorp heel wat conservatiever is dan de grote stad.
Toen ik 16 was, dacht ik ook dat ik de enige was in Nederland, op Jos Brink, Robert Long, Albert Mol en Leen Jongewaard na.
Daar wilde ik beslist niet bijhoren.
Toch heb je in die leeftijd een grote drang om je bij een groep aan te sluiten.
Enfin, dat even ter zijde.
De wetswijziging die toen speelde was die van
''Wet Gelijke Behandeling''.
EIGENLIJK IS ER NOG MAAR WEINIG VERANDERD

Terug naar “[Religie] - Open forum”