Drie-eenheid

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Drie-eenheid

Berichtdoor jaapo » 03 feb 2013 22:23

Is het niet bekend, dat in de PKN: 1. De plaatselijke gemeenten heel autonoom zijn mbt de vorm die gehanteerd wordt bij de sacramenten en dus ook bij het belijdenis-doen? 2. Er grote vrijheid heerst (terecht) in het hanteren van liturgie in de eredienst? 3. Er een Dienstboek is, met meerdere geloofsbelijdenissen, formulieren, gebeden, enz. waar vrij uit gekozen kan worden en waar je ook de keus kunt maken, die af te wisselen? 4. Er geen beletselen zijn op welke manier dan ook oecumene te bevorderen en in praktijk te brengen? 5. Er derhalve een heel platte hiërarchie is, zodat gelovigen geen andere gelovigen iets kunnen opleggen? (I.t.t. bijv. de rk-kerk). Zij dit verfoeien, lijden aan godsdiensthoogmoed en vormen een struikelblok voor de oecumene en gaan daardoor in tegen Jezus' oproep tot verdraagzaamheid en eenheid. Wat mij betreft is alles over de Drieëenheid wel gezegd. De standpunten zijn nu bekend en ook bekend is, dat ze muurvast zitten.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Berichtdoor Faramir » 03 feb 2013 22:26

Dat was ook een ontzettend foute, en onware, uitspraak van de kardinaal. Maar zulle uitspraken hebben ook plaatsgevonden onder priesters, dominees en ook het gewone kerkvolk bij zowel de RKK als PKN. Hoeveel spachtoffers zijn er wel niet weggezet als leugenaars, fantasten en gold-diggers toen ze met hun verhaal naar buiten kwamen. En ja, ook in de PKN zijn er onderzoeken gedaan waar de uitkomst aangaf dat er een ongelofelijk misbruik is gemaakt van posities en pastorale vertrouwensbanden. De uitkomst is ook gepresenteerd door de PKN en volgens mij zijn er aan de hand van het rapport ook acties ondernomen. Aandacht in de media heeft het echter niet of nauwelijks gehad.

Of wat van de commissie Samson. Zegt de meeste Nederlanders waarschijnlijk helemaal niets en toch hebben ook die zeer schokkende dingen gepresenteerd afgelopen jaar omtrent kinderen die aan de staat waren toevertrouwd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 feb 2013 22:31

Dat is allemaal bekend, maar de belijdenis van de landelijke kerk is eenduidig:

"In haar vieren, haar spreken en haar handelen belijdt de Protestantse Kerk in elke tijd en in elke situatie opnieuw dat Jezus Christus Heer en Verlosser van de wereld is. Zo roept ze op tot vernieuwing van het leven in cultuur, maatschappij en staat.

Dit Protestantse Kerk doet dit in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord:

in de Apostolische geloofsbelijdenis, de Geloofsbelijdenis van Nicea en de Geloofsbelijdenis van Athanasius waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk.

in de (Onveranderde) Augsburgse Confessie en de Catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie

in de Heidelbergse Catechismus, de Catechismus van Genève en de Nederlandse Geloofsbelijdenis met de Dordtse Leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.

De kerk erkent de betekenis van de Theologische Verklaring van Barmen voor het belijden in het heden. De kerk erkent met de Concordie van Leuenberg dat de lutherse en gereformeerde tradities door een gemeenschappelijk verstaan van het Evangelie bijeenkomen.

(Artikel 1 van de Kerkorde van de PKN)

Wat betreft mijn oecumenische instelling: ik ben bijna 15 jaar organist in de OKKN. Ik heb op dit forum al eindeloos vaak gemeld dat, wat mij betreft, alle kerkgenootschappen die de drie oude geloofsbelijdenissen hanteren, tot de Kerk gerekend kunnen worden. Dat zijn bijna alle kerkgenootschappen op deze planeet, dus van hoogmoed of Engstirnigkeit kun je me niet betichten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 03 feb 2013 23:28

jaapo schreef:Is het niet bekend, dat in de PKN: 1. De plaatselijke gemeenten heel autonoom zijn mbt de vorm die gehanteerd wordt bij de sacramenten en dus ook bij het belijdenis-doen? 2. Er grote vrijheid heerst (terecht) in het hanteren van liturgie in de eredienst? 3. Er een Dienstboek is, met meerdere geloofsbelijdenissen, formulieren, gebeden, enz. waar vrij uit gekozen kan worden en waar je ook de keus kunt maken, die af te wisselen? 4. Er geen beletselen zijn op welke manier dan ook oecumene te bevorderen en in praktijk te brengen? 5. Er derhalve een heel platte hiërarchie is, zodat gelovigen geen andere gelovigen iets kunnen opleggen? (I.t.t. bijv. de rk-kerk). Zij dit verfoeien, lijden aan godsdiensthoogmoed en vormen een struikelblok voor de oecumene en gaan daardoor in tegen Jezus' oproep tot verdraagzaamheid en eenheid. Wat mij betreft is alles over de Drieëenheid wel gezegd. De standpunten zijn nu bekend en ook bekend is, dat ze muurvast zitten.

Als het maar gezellig is bij de landelijke gezelligheids vereniging PKN met op zondag een religie uurtje.
Ach ja een verdeeld huis zal verdwijnen,en met 60.000 leden die zeggen weg wezen gaat dat heel snel.

Veel van die ex pknners ziet met terug bij de RKK EN OKK en bij de Anglicanen zo ook bij de orthodoxen ;ze zeggen zelf he he eindelijk thuis. --WELKOM!!!!!
VERITAS VOS LIBERABIT.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 04 feb 2013 00:13

En van de Drieënigheid komen we nu op het hoofdstuk: elkaars kerken afkammen. Wij blijven weer uitstekend on topic!! Maar nog even dit voor de rabiate roomse Lichtzwaard: In mijn woonplaats en in andere plaatsen waar ik regelmatig kom, ken ik vele katholieken die helemaal niet meer naar de mis gaan, of nog 1 of 2 keer per jaar, en ik ken er ook meerdere, die nog wel regelmatig kerken, maar dan bij een protestantse kerk. Ze zijn welkom, ook al laten ze niet alle zich uitschrijven.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 04 feb 2013 00:35

Dan ben je niet helemaal op de hoogte naar onderzoeken binnen je eigen kerkgenootschap. En ook daar waren de uitkomsten bedroevend.-----CITAAT.

En die waren meer dan bedroevend.

Maar goed deze draad ging toch over de ===Drieeenheid===
VERITAS VOS LIBERABIT.

antoon

Berichtdoor antoon » 04 feb 2013 02:58

Het gaat in weze niet om een geloofsbelijdenis ongeacht wat erin staat het is een door mensen ingestelde lering, ook gaat het niet om voorkeur voor de een of de andere kerk in en uitschrijven heeft ook al weinig te maken met het juiste geloof en het juiste christenzijn.
Waar het omgaat, is Gods eigen woord dat hij mensen inspireerde om op te schrijven, daar is alle info in te lezen.
believers in wat voor menselijke gedachte dan ook dienen ondersteuning te zoeken in de Schrift deze laatste zegt inderdaad dat God een is, Abraham en Mozes geloofden ook in een God de drie – eenheid gedachte kwam pas eeuwen en eeuwen later.
Laatst gewijzigd door antoon op 04 feb 2013 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 09:52

God heeft Zich in de Drie-eenheid ten volle getoond. Hoe kun je dan nog volhouden dat dit een menselijke creatie is? Dat stinkt naar godslastering.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2013 10:26

Optimatus schreef:God heeft Zich in de Drie-eenheid ten volle getoond. Hoe kun je dan nog volhouden dat dit een menselijke creatie is? Dat stinkt naar godslastering.

De enige keer dat de drie-eenheid voorkomt in de Bijbel is nota bene het vers wat vrijwel niemand nog als authentiek beschouwt. Ik ben een van de weinigen die dat wel doet en verwerp de drie-eenheid geenszins. Wat ik verwerp is het concilie van Nicea en de leerstellingen die om de drie-eenheid heen zijn bedacht en die we niet in de Bijbel terugzien. Op basis van wat de apostel over de drie-eenheid schrijft zijn meerdere conclusies mogelijk en die weiger jij te onderzoeken. Daarom verdedig je absoluut geen goddelijke leerstelling, want de Geest onderzoekt ALLES.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 04 feb 2013 11:32

Weet je wat me zo ontzettend tegenstaat?
Dat de leer veel belangrijker is geworden dan het geloof.
Over bijzaken hakken we elkaar de pan in, en de hoofdzaak wordt angstvallig vermeden.
Ik ben zojuist weer op de ''brandstapel beland'' -- ja ja deze bestaat nog, (was de profetie van de Heere Jezus trouwens: ''Gij zult gedood worden om mijns Naams wil'', of Gij zult doden in mijn Naam?)--

Vanwege mijn geloof. Ik zal er een ander topic over openen, want anders komt hier de ''groene politie'' ook weer verwijderen, waarschijnlijk

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 04 feb 2013 13:53

jaapo schreef:rabiate roomse Lichtzwaard

Wie beweert dat de apostolische successie is behouden in de Lutherse en Angelicaanse kerken kan rabiaat zijn, maar niet Rooms.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 04 feb 2013 15:25

boer schreef:Weet je wat me zo ontzettend tegenstaat?
Dat de leer veel belangrijker is geworden dan het geloof.
Over bijzaken hakken we elkaar de pan in, en de hoofdzaak wordt angstvallig vermeden.
Ik ben zojuist weer op de ''brandstapel beland'' -- ja ja deze bestaat nog, (was de profetie van de Heere Jezus trouwens: ''Gij zult gedood worden om mijns Naams wil'', of Gij zult doden in mijn Naam?)--

Vanwege mijn geloof. Ik zal er een ander topic over openen, want anders komt hier de ''groene politie'' ook weer verwijderen, waarschijnlijk

Het irriteert mij dat er zoveel wordt gelogen in dit topic, want de drie-eenheid belijden maakt je niet automatisch christen, aangezien Modalisten dat ook doen maar wél tot ketters zijn veroordeeld. Wat je tot christen maakt is geloven dat Jezus de Zoon van God is, hetgeen elders door Optimatus werd tegengesproken.

In Handelingen 8,37 staat:

En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is.

In de eerste eeuw moest een christen belijden dat Jezus de Zoon van God is (Hand 8,37) en dat is in deze tijd volgens Optimatus veranderd naar de belijdenis dat God uit drie personen bestaat. Verander dat dan ook even in je Bijbel. Handelingen 8,37 moet worden:

En Filippus zei: Als u met heel uw hart gelooft, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof in de Drie-eenheid.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 feb 2013 23:13

Wellicht is het verstandig om geen laster te verkondigen, mo. Ik heb nergens gezegd dat Jezus de Zoon van God niet zou zijn. Als jij beweert dat ik dat gezegd zou hebben, dan ben je een ordinaire leugenaar.

Ik houd mij nauwgezet aan deze belijdenissen:

De Apostolische Geloofsbelijdenis:

Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus, Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,
nedergedaald ter helle; ten derde dage wederom opgestaan van de doden;
opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods, des almachtigen Vaders;
vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in de Heilige Geest.
Ik geloof één heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
vergeving der zonden;
wederopstanding des vlezes;
en een eeuwig leven.
Amen

De geloofsbelijdenis van Nicaea:

Ik geloof in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Ter wille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aanbeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Ik belijd een doop tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.
Amen.

En Athanasius:

Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het algemeen geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het algemeen geloof nu is, dat wij één God in de drieheid en de drieheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen.
Want de Persoon van de Vader, die van de Zoon en die van de Heilige Geest zijn ieder een andere Persoon.
Maar één is de Godheid van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, gelijk is hun heerlijkheid en gelijk van eeuwigheid hun majesteit.
Zoals de Vader is, zo is de Zoon, zo is ook de Heilige Geest.
Ongeschapen is de Vader, ongeschapen de Zoon, ongeschapen de Heilige Geest.
Onmetelijk is de Vader, onmetelijk de Zoon, onmetelijk de Heilige Geest.
Eeuwig is de Vader, eeuwig de Zoon, eeuwig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie eeuwigen, maar één Eeuwige.
Zoals zij niet drie ongeschapenen zijn of drie onmetelijken, maar één Ongeschapene en één Onmetelijke.
Evenzo is de Vader almachtig, almachtig de Zoon, almachtig de Heilige Geest.
En toch zijn zij niet drie almachtigen, maar één Almachtige.
Zo is de Vader God, de Zoon God, en de Heilige Geest God.
En toch zijn zij niet drie Goden, maar één God.
Zo is de Vader Here, de Zoon Here en de Heilige Geest Here.
En toch zijn zij niet drie Heren, maar één Here.
Want evenzeer als wij door de christelijke waarheid genoodzaakt worden elke Persoon afzonderlijk als God en Here te belijden, worden wij door het algemeen geloof er van weerhouden te spreken van drie Goden of Heren.
De Vader is door niemand gemaakt of geschapen of voortgebracht.
De Zoon is door de Vader alleen, niet gemaakt of geschapen, maar voortgebracht.
De Heilige Geest is door de Vader en de Zoon niet gemaakt of geschapen of voortgebracht, maar Hij gaat van Hen uit.
Eén Vader dus, niet drie Vaders, één Zoon, niet drie Zonen, één Heilige geest, niet drie Heilige Geesten.
En in deze Drieëenheid is niets eerder of later, niets groter of kleiner, maar alle drie Personen zijn aan elkaar gelijk in eeuwigheid en in hoedanigheid.
Zodat in alles, zoals reeds gezegd is, de eenheid in de drieheid en de drieheid in de eenheid te aanbidden is.
Wie derhalve behouden wil worden, moet deze overtuiging over de Drieëenheid hebben.
Maar het is noodzakelijk voor zijn eeuwig behoud, dat hij ook de menswording van onze Here Jezus Christus oprecht gelooft.
Het ware geloof is dan, dat wij geloven en belijden, dat onze Here Jezus Christus, de Zoon van God, evenzeer God als mens is.
God is Hij, omdat Hij uit de natuur van de Vader vóór de tijden is voortgebracht; en mens is Hij, omdat Hij uit de natuur van zijn moeder ìn de tijd geboren is.
Ten volle God en ten volle mens, met een redelijke ziel en een menselijk lichaam,
gelijk aan de Vader naar zijn Godheid, minder dan de Vader naar zijn mensheid.
Hoewel Hij God is en mens, is Hij toch niet twee, maar één Christus.
Eén is Hij, echter niet doordat de Godheid is veranderd in mensheid, maar doordat Hij als God de mensheid heeft aangenomen.
Eén is Hij, volstrekt niet door een vermenging van naturen, maar door de eenheid van zijn Persoon.
Want zoals een redelijke ziel met het lichaam één mens is, zo is ook God en mens één Christus.
Die geleden heeft om ons behoud, is neergedaald in het rijk van de dood, op de derde dag opgestaan uit de doden,
opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van de Vader, vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
En bij zijn komst moeten alle mensen wederopstaan met hun lichaam en rekenschap afleggen van hun eigen daden.
En die het goede gedaan hebben zullen in het eeuwige leven gaan, maar die het kwade gedaan hebben in het eeuwige vuur.
Dit is het algemeen geloof. Wie dit niet oprecht en standvastig gelooft, kan niet behouden worden.

Elke kerkgemeenschap die deze belijdenissen onderschrijft, is mijns inziens deel van de christelijke Kerk.

Het is eigenlijk belachelijk dat ik op een reformatorisch forum m'n protestantse geloof moet verdedigen. Sterker nog, het is belachelijk dat ik op ditzelfde forum moet zien dat de Drie-eenheid door zich christenen noemende figuren niet als een Gegeven wordt beschouwd. Dat hier niet-christenen rondlopen, die er vragen over stellen, vind ik prima, maar van lieden die zich christen noemen, had ik toch wel een zekere vorm van respect en begrip voor deze door christenen algemeen aanvaarde en door de Heilige Geest geïnspireerde leer mogen verwachten.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 feb 2013 08:03

Het is eigenlijk belachelijk dat ik op een reformatorisch forum m'n protestantse geloof moet verdedigen. Sterker nog, het is belachelijk dat ik op ditzelfde forum moet zien dat de Drie-eenheid door zich christenen noemende figuren niet als een Gegeven wordt beschouwd. Dat hier niet-christenen rondlopen, die er vragen over stellen, vind ik prima, maar van lieden die zich christen noemen, had ik toch wel een zekere vorm van respect en begrip voor deze door christenen algemeen aanvaarde en door de Heilige Geest geïnspireerde leer mogen verwachten.

Waar het ingaat is de schrift zowel voor u Optimatus voor mij en ieder op dit forum, menselijke inbreng hoe goed bedoelt ook dient aan de hand van Gods woord getoetst te worden.
De schrift geeft een zeer duidelijke uiteenzetting van de relatieve positie van velen, ook zeker van Jezus als de eerstgeborene van de schepping die de taak had om als tweede Adam de mensheid los te kopen, de bijbel laat ook duidelijk zien dat enerzijds God en anderzijds Jezus geheel verschillend zijn, de Drie-eenheid dekt de lading in het geheel niet, is gewoon een menselijke toevoeging.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 05 feb 2013 08:07

Lichtzwaard schreef:Wie beweert dat de apostolische successie is behouden in de Lutherse en Angelicaanse kerken kan rabiaat zijn, maar niet Rooms.---CITAAT.

MISPOES. :mrgreen: [-X [-X

Nee hoor, feit. Autocephaal oud katholiek, gok ik. Niet Rooms.

Terug naar “[Religie] - Open forum”