Wat een monsterpost Hettys
hettys schreef:Volgens marcus was het net na zonsopgang, en volgens Johannes was het nog donker.
Matt en Luc spreken over ochtendgloren.
Zoals je misschien weet duurt de Sabbat tot zaterdag zonsondergang, dus het zou maar zo kunnen dat ze rond een uur of 3 snachts gingen, in Marcus staat dat de zon opging toen ze bij het graf kwamen, in Johannes staat dat ze naar het graf gingen toen het donker was, dus het was donker toen ze vertrokken en zonsopgang toen ze bij het graf kwamen, what's te problem?
Hoe kom je erbij dat daar 'anderen' waren??
Er staat dat:
De 11 dicipelen naar Galilea gingen na de opstanding. Dit naar een locatie die Jezus tijdens het laatste avondmaal heeft genoemd. (een berg) die bijbels gezien alleen de 11 kenden. )
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze (de 11 discipelen) hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog
Nergens in de bijbel wordt ook maar gesuggereerd dat daar meerdere mensen aanwezig waren. (hoe konden die weten waar ze moesten zijn? en wanneer precies)
-De 11 kwamen in Galilea na de opstanding.
-Jezus liep op hen toe.
-sommigen twijfelden nog.
Dat staat er.
Mattheus 28 vers 10 staat Galilea, als je daar de kanttekeningen bij leest staat er: Aldaar heeft Christus zichzelf voornamelijk willen openbaren, omdat Hij aldaar de meeste discipelen had, en dat het aldaar voor hem het allerzekerst was.
En daar er niet staat hoe lang ze in Galilea waren, weten wij dit niet.
Wie verder kijkt ziet dat in
-Mattheus de 11 gewoon naar Galilea gaan, zoals Jezus had gezegd.
-In Marcus zeiden de vrouwen tegen niemand iets.
-In Johannes waren er 2 discipelen die gingen kijken en geloofden
-In Lucas gelooft alleen Petrus.
- Mattheus staat niet bij wanneer ze naar Galilea gingen, dit kan best een tijdje later zijn.
- In Marcus word er bedoeld van degene die ze onderweg tegenkwamen, zie de uitleg van de kanttekeningen, Namelijk van degenen, die haar ontmoeten, totdat zij tot de discipelen kwamen, wien zij het geboodschapt hebben, Mark. 16:10, en Luk. 24:9..
- In Johannus gingen er 2 discipelen, Petrus en Johannus waarschijnlijk, er staat bij dat Johannus geloofde, maar niet dat Petrus niet geloofde!
- In Lucas staat niet dat Petrus geloofde, alleen dat hij zich verwonderde, pak de grondtekst er maar bij, verder staat er niet dat hij alleen ging, maar wel dat hij ging, er konden best nog meer meegegaan zijn, in ieder geval Johannus zoals blijkt uit het evangelie van Johannus.
12 Petrus echter stond op en rende naar het graf. Hij bukte zich om te kijken, maar zag alleen de linnen doeken liggen. Daarop ging hij terug, vol verwondering over wat er gebeurd was.
Klopt, dat zei ik ook, Petrus ging zelf kijken.
1 zondag gingen de Emmausgangers op weg.
2 tegen de avond kwamen ze daar aan met Jezus
3 Jezus gaf hen brood, zegende, en was verdwenen.
4 Ze stonden op en gingen meteen naar Jeruzalem waar ze de 11 ontmoetten.
5 Terwijl ze vertelden verscheen Jezus.
6 Ze ( de 11 discipelen) konden het bijna niet geloven van vreugde.
7 Hij maakt hun verstand ontvankelijk en zegt dat ze in de stad moeten blijven tot aan Pinksteren.
8 Neemt hen mee naar Bethanië
9 Ze blijven in Jeruzalen en zijn vanaf dat moment voortdurend in de tempel.
10 Dit alles op zondag.
1 klopt.
2 klopt.
3 klopt.
4 klopt.
5 klopt.
6 klopt.
7 Klopt.
8 Klopt, maar er staat niet dat dit direct was, het zou ook pas later kunnen zijn, maar het zou ook direct kunnen zijn.
9 Klopt.
10. Dat staat er niet, het word in één adem geschreven maar niet of er tijd tussen zit.
Ze zijn dus volgens Lucas 40 dagen in jeruzalem gebleven en niet naar Galilea gereisd.
En waarom zijn ze 40 dagen in Jeruzalem gebleven? Waar komt de 40 dagen vandaan, en waarom zouden ze niet naar Galilea gereisd kunnen zijn?
En in Mattheus gaan ze naar Galilea, maar wanneer? Dat is niet bekend, misschien wel dagen of weken erna?
Dat was die vis op zondagavond??
Lukas 24 vers 42, inderdaad vis
Ja?
Vanaf de eerste zondagavond dus in Jeruzalem gebleven.
De eerste zondagavond maak jij er zelf van, dat staat er niet, dat is een aanname dat alles op een zondagavond gebeurd was, het kan ook best later geweest zijn. En daarnaast er staat in Matheus niet wanneer ze naar Galilea gegaan zijn, wellicht veel later.
Nee. Maar dat weet je al.
Dat ligt er maar aan welke bron je neemt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bethani%C3%ABhttp://www.christipedia.nl/Artikelen/B/ ... Jordaan%29volgens Lucas was het zondagavond.
Hoe kom je daarbij? Wie zegt dat vers 50 dezelfde zondagavond is? Dat is een aanname.
Johannus, Nou, aan één vrouw.
Helemaal niet, Maria word alleen bij naam genoemd, pak de kanttekeningen van Johannus 20 vers 1 erbij waar het volgende staat:
En nog enige andere vrouwen met haar, Matth. 28:1; Luk. 24:1,10; dan het schijnt dat Maria Magdalena vooruit is gegaan en eerst aan het graf gekomen.
Petrus én Johannes gingen naar het graf.
Klopt, al worden ze niet eenduidig in de evangeliën genoemd, maar dat ze niet genoemd zijn wil niet zeggen dat ze er niet waren.
Geen elf mensen dus, zoals elders geschreven staat.
Waarom niet? Hoe weet je dat er niet nog iemand bij was zodat het er toch 11 waren? Misschien waren er nog wel meer bij zoals de Emmausgangers,
In Marcus 16:14 staat inderdaad dat Hij aan de elven verscheen, maar wie waren de elven, is dit dezelfde verschijning als in Johannus? Of een andere? In Lukas word wel gesproken over de elven, misschien is Thomas weggegaan toen de Emmaüsgangers binnenkwamen omdat hij geen zin had om het aan te horen omdat hij het toch niet geloofde?
Ergens met geloten deuren, dus niet op een berg in Galilea. Terwijl ze daar wel met z'n elven naartoe zijn gegaan, na de opstanding, op bevel van Jezus.
1 waarom zou het niet in Galilea geweest kunnen zijn, misschien stond daar wel een berghut ofzo, en 2 wanneer zijn ze naar Galilea gegaan? Misschien waren ze al wel terug of moesten ze nog gaan?
Ik zie alleen dat je van alles aan elkaar probeert te breien. Je zegt zelf dat de discipelen tot na pinksteren in de stad moesten blijven. Je hebt geen ruimte in je chronologie voor een flinke reis naar Galilea.
Die ruimte heb ik wel, het staat namelijk niet in de bijbel wanneer ze naar Galilea gingen, en daar het niet benoemd staat kan dit best (veel) later geweest zijn, dat weten we gewoon niet.
De bijbel is geen boek waarin minuut tot minuut beschreven word, de gebeurtenissen worden beschreven maar in welke tijdspanne? Geen idee, en inderdaad ik fantaseer er lustig op los, niet om te bewijzen dat het op mijn manier gebeurd is maar wel om aan te geven dat het zo geweest zou
kunnen zijn en dat er best een verhaal van te maken is als je maar iets verder kijkt.