Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen heb.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JHM
Kapitein
Kapitein

Re: Vragen die ik zo vaak gesteld heb maar nooit begrepen he

Berichtdoor JHM » 30 okt 2012 23:10

hettys schreef:Gen 7
17 De vloed overstroomde de aarde veertig dagen lang. Het water steeg en de ark werd opgetild, zodat hij van de aarde loskwam. 18 Het water op aarde nam steeds maar toe, hoger en hoger steeg het, en de ark dreef op het water.

Gen. 7 en 8:
Honderdvijftig dagen lang was de aarde helemaal met water bedekt. Toen dacht God weer aan Noach en aan alle wilde dieren en het vee bij hem in de ark. Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Dus het duurde 150 dagen voordat het stopte met regenen. En geen 40 dagen?? Geef daar nu es uitleg over.

Waar staat dat het slechts 40 dagen regende? Er staat dat de vloed de aarde 40 dagen overstroomde en na 150 dagen de sluizen van de hemel gesloten werden. Nergens staat specifiek dat het 40 dagen regende, dat maak jij er van. Wel eens gehoord van een wolkbreuk en van motregen? Vast wel want in het evolutie topic weet je een fossiel nog een geboortebewijs om zijn nek te hangen.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 31 okt 2012 11:49

hettys schreef:Verhaal

Ik heb geprobeerd een samenvatting te maken aan de hand van de 4 evangeliën.
Kun je dan zeggen hettys wat de tegenstelling is?

Mattheus:
Na de sabbat, waarschijnlijk zaterdagavond, Maria Magdalena en de andere Maria naar het graf, daar was een Engel die zei dat Jezus was opgestaan en hun moesten de discipelen vertellen dat ze richting Galilea moesten gaan.
Zij gaan naar de discipelen, onderweg verscheen Jezus hun en Hij zei hetzelfde.
Intussen????
De discipelen gingen naar Galilea (wanneer, dezelfde avond, de week erop???) daar zagen ze Jezus en sommigen (welke sommigen, waarschijnlijk niet de elf discipelen maar anderen waar hij daar verschenen is, zie kanttekeningen) twijfelden, daar krijgen ze de opdracht tot evangelisatie.(Niet alleen de elven maar meerderen).

Markus:
Ook Maria, zeer vroeg op de eerste dag der week, of zaterdagavond of zondagnacht, afhankelijk wat in die tijd dag en nacht was bij de Joden, dat was verschillend met onze huidige telling.
Maria gaat naar de discipelen, die geloofden het niet.
Jezus verscheen aan de Emmaüsgangers, die vertelden het de anderen (wie zijn die anderen) maar ze geloofden het niet.
Daarna (zelfde dag, week later?) verscheen hij aan de discipelen (waar is onbekend) en kregen de opdracht tot evangelisatie

Lukas:
Enige vrouwen (zie hierboven) gingen naar het graf, een engel zei dat Jezus was opgestaan.
Ze gingen naar de discipelen maar die geloofden hun niet.
Petrus ging apart naar het graf om het zelf te controleren.
Verschijning aan de Emmaüsgangers, die gingen naar Jeruzalem waar de discipelen waren en vertelden het hun, hoe lang ze daar bleven, misschien dagen is niet bekend.
Daar verscheen Jezus aan alle discipelen.
Jezus ging eten.
De belofte Mijns Vaders word beloofd, dat is de verlichting door de Heilige Geest, zie kanttekeningen, maar voordat die belofte in vervulling ging moesten ze in Jeruzalem blijven totdat de belofte vervuld werd (Pinksteren).
Jezus leidde hen buiten tot aan Bethanie, officiële ligging onbekend, tijdstip ook, en voer op ten hemel.
De kanttekeningen zeggen over Bethanie, de Olijfberg, een sabbatsreize (7 stadiën, ongeveer een kwartier) van Jeruzalem verwijderd, net voor het plaatsje zelf.

Johannus:
Verschijning aan de vrouwen.
Petrus ging het zelf controleren en ging weer naar huis.
Aparte verschijning aan Maria Magdalena.
Verschijning aan de discipelen, waarschijnlijk in Jeruzalem, behalve Thomas.
8 dagen later weer verschenen aan de discipelen inclusief Thomas, waar ze waren is niet bekend.
Verschijning aan de zee van Tiberias.

Wat kun je hiervan maken:
- Jezus is aan de vrouwen in alle 4 de evangeliën verschenen (zie ook de kanttekeningen, als er staat dat er 2 vrouwen gingen, en bij naam genoemd werden, betekend dit niet dat er geen andere vrouwen bij waren!)
- Jezus is verschenen aan de Emmaüsgangers.
- Jezus is verschenen aan de discipelen, zie Marcus, Lukas en Johannus, meerdere keren.
- De discipelen gingen naar Galilea omdat Jezus daar de meeste discipelen had en het daar voor Hem het allerzekerst was, zie Mattheus en kanttekeningen.
- Jezus verscheen nog een keer aan de zee van Tibereas.
- Hemelvaart in Bethanie, de Olijfberg, rekening houdend dat Jezus hen vanuit de hemel verscheen en dus waarschijnlijk elke keer terug opvoer naar de hemel.
- In welke tijdspanne dit gebeurde en wat er tussendoor gebeurde is onbekend.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 31 okt 2012 12:43

hettys schreef:In mijn beleving doe je sowieso de tekst geweld aan. Als je afspreekt om ergens naartoe te gaan om daar iemand te ontmoeten (en die iemand zal je voorgaan naar die plaats) is het wel heel gek als je eerst rustig ergens anders naartoe gaat, en daar die iemand al ontmoet, (een heel belangrijk iemand) terwijl je weet dat die je voorgaat naar de afgesproken plek. Namelijk Galilea.
32 Maar nadat ik uit de dood ben opgewekt, zal ik jullie voorgaan naar Galilea.’

Er staat niet bij hoe laat en wanneer dat na de opstanding was, kon ook best nog even duren, en wie zegt dat het een afspraak was? De discipelen geloofden het eerst niet, dus waarom zouden ze naar Galilea gaan?

-Nee, in Marcus 16 zijn het drie vrouwen die een engel spreken. (of in elk geval iemand in het wit)
-In Mattheus zijn er twee vrouwen die een engel spreken.
-In Lucas waren er minstens vijf vrouwen en twee mannen in schitterende gewaden.
-In Johannes was er één vrouw, die eerst wat mannen ging halen voordat ze twee engelen in het graf zag en vervolgens Jezus zelf, die verder niets over Galilea zegt.

Lees de kanttekeningen als uitleg bij de vrouwen, daar staat het mooi uitgelegd, dat er niet gesproken word over meerdere vrouwen betekend niet dat ze er niet bij waren!

Nee, en zelfs op de berg in Galilea twijfelde sommigen nog.
Matt. 28.
16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, (10, want Tomas was er niet bij) naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog.

En wie twijfelden dan nog? Staat erbij dat het de 11 discipelen waren? Jezus ging juist naar Galilea omdat daar veel andere discipelen bij waren, zie de kanttekeningen, die twijfelden dus hoogstwaarschijnlijk!

Lucas 24
45 Daarop maakte hij hun verstand ontvankelijk voor het begrijpen van de Schriften

Dus eerst hadden ze Jezus ontmoet in Jeruzalem, hij had hen gezegend in Betanië, vervolgens zijn ze 130 km naar Galilea gelopen (als je heel erg snel loopt, zonder rusten is dat minimaal 26 uur lopen, zoiets als de vierdaagse zonder wandelschoenen en door de bergen) kwamen ze bij hun oorspronkelijke afspraak, en sommigen twijfelden nog. Terwijl Jezus hun verstand al ontvankelijk had gemaakt... ??

Zoals ik al zei, het waren andere discipelen die twijfelden, zie kanttekeningen, en zoals ik al zei, er was geen afspraak, ze gingen wel naar Galilea later met Jezus, om daar ook aan anderen te verschijnen, dus de elven twijfelden niet, zie wat ik daar eerder over zei.
Lees ook es het verhaal van Johannes (Joh 20 vanaf vers 19) waar Jezus op die opstandingsdag verscheen terwijl de deuren gesloten waren. Toen twijfelde niemand, behalve Tomas die er even niet bij geweest was. Zijn ze daarna nog naar Galilea gelopen, dan kan er niemand meer getwijfeld hebben. Of Tomas (die zag Jezus pas een week na de opstanding en niet op een berg) moet niet mee geweest zijn naar Galilea, maar ook dan kan er niemand nog getwijfeld hebben.

Zie wat ik hierboven schreef.
(ook heel bizar, dat je met z'n elven even naar Galilea rent en weer terug, binnen een week)

Wie zegt dat het binnen een week was?

Nee. Ze gingen terug naar Jeruzalem waar ze voortdurend in de tempel waren.

En was dat voor of na de verschijning in Galilea, of na de hemelvaart, of wanneer was dat precies?

Dat is onzin. Tenzij je kunt aantonen dat 'blijf in de stad' heel iets anders betekent dan 'blijf in de stad'. Er staat zelfs:

Luc 24
50 Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen. 51 Terwijl hij hen zegende, ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel. 52 Ze brachten hem hulde en keerden in grote vreugde terug naar Jeruzalem, 53 waar ze voortdurend in de tempel waren en God loofden

Hoe kun je nu voortdurend in de tempel zijn als je een reis maakt naar Galilea en weer terug. Daar ben je werkelijk dagen mee bezig. Oh. en ze gingen terug naar Jeruzalem? Ze gingen toch alsnog naar Galilea?

En hoeveel tijd zit ertussen? Zie jij het in de bijbel staan? 40 dagen? Dat voortdurend in de tempel zijn en Galilea en Bethanie (=Olijfberg).

Zie mijn post hierboven voor een chronologisch overzicht, althans dat heb ik geprobeerd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 okt 2012 20:53

Wilsophie schreef:Beste Hettys, je legt Janneke onder vuur met allerlei veronderstellingen die ik duidelijk heb toegelicht waar de evangeliën zo verschillend hun verhaal belichten, je negeert zelfs de tekst uit de Bijbel waarvan je vindt dat ik dat verzin, hoe betrouwbaar ben je in je discussies?

Haa, Jij bent ingegaan op mijn punten?? (niet)

Citaat van jou Hettys "Niets over een afgebroken olijfblad, die verzin je er gewoon bij" En ik antwoord met de tekst waar dat letterlijk staat.
Genesis 8 vers 11: "En de duif kwam tot hem tegen de avondtijd; en ziet een afgebroken olijfblad was in haar bek, zo merkte Noach, dat de wateren van boven de aarde gelicht waren.

in mijn vertalingen staat jong olijfblad.

Ik heb het even nagekeken, er staat in de grondtekst 'geplukt' olijfblad. (die duif kon toch moeilijk een hele boom in z'n snavel hebben)
Nou kan je bos geplukte bloemen ook wel 'afgebroken' noemen, maar dat is nu niet de gewoonte.

De rest van je posting vindt ik persoonlijk bizar en verward. alles betekent natuurlijk wel iets, (dat kan zo zijn) Mozes en Elia zijn er ineens bij, (in jouw beleving)

Als het verhaal niet historisch opgevat moet worden, maar 'typologisch' mag je dat ook gewoon zeggen.

en verder leg ik niemand 'het vuur aan de schenen" Dit is een dicussieforum, en iedereen reageert hier vrijwillig.

Hoe kom je bij drie vrouwen?
Ook in Lukas zijn het geen 5 vrouwen, want er staan dezelfde namen n.l. Maria Magdalena en Johanna en Maria de moeder van Jacobus en Salomé en zij heet dus Maria zoals uitgelegd in Marcus 16.
Ik wil nog even uitzoeken of Johanna een derde vrouw was ofdat haar naam ook is voor Maria Magdelena de zus van Lazarus, dan kun je zeggen dat het een hendiadys is.
In ieder geval verzin jij dat er 5 vrouwen zijn, je maakt je eigen verhaal en dat is bezijden de Waarheid omdat je ook de typologie niet kent.

Lees de evangeliën en je ziet dat het verschillende vrouwen zijn die toevallig allebei Maria heten.

De 2 mannen in schitterende kleding zijn twee engelen en m.i. Mozes en Elia, en deze worden niet afgeschilderd in een ander evangelie, maar zoals gezegd en uitgelegd spreken de evangeliën ook over de situatie die er zal zijn bij Zijn wederkomst.

Goed hoor. Volgens jou waren het Mozes en Elia.

En zo verder...Leuk dat alles wat betekent.

Oh. En ik weet niet wat volgens jou een Hendiadys is??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendiadys
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 31 okt 2012 21:19

Waar staat dat het slechts 40 dagen regende? Er staat dat de vloed de aarde 40 dagen overstroomde en na 150 dagen de sluizen van de hemel gesloten werden. Nergens staat specifiek dat het 40 dagen regende, dat maak jij er van. Wel eens gehoord van een wolkbreuk en van motregen? Vast wel want in het evolutie topic weet je een fossiel nog een geboortebewijs om zijn nek te hangen.

4 Want over zeven dagen zal ik het veertig dagen en veertig nachten op de aarde laten regenen; dan zal ik alles wat er bestaat van de aardbodem wegvagen, alles wat ik heb gemaakt.’ 5 Noach deed alles zoals de HEER het hem had opgedragen.

12 Veertig dagen en veertig nachten lang zou het op de aarde stortregenen.

Alleen Noach bleef over, met alles wat bij hem in de ark was. 24 Honderdvijftig dagen lang was de aarde helemaal met water bedekt.
8
1 Toen dacht God weer aan Noach en aan alle wilde dieren en het vee bij hem in de ark. Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Motregen is ook regen. Het hield na 150 op met regenen.
Ook gif is geschapen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 31 okt 2012 21:59

hettys schreef: 4 Want over zeven dagen zal ik het veertig dagen en veertig nachten op de aarde laten regenen; dan zal ik alles wat er bestaat van de aardbodem wegvagen, alles wat ik heb gemaakt.’ 5 Noach deed alles zoals de HEER het hem had opgedragen.

Ik begrijp je punt wel maar nergens staat dat de regen ophoudt na 40 dagen.

hettys schreef:12 Veertig dagen en veertig nachten lang zou het op de aarde stortregenen.

Hier wordt duidelijkheid geschept over wat voor soort regen de eerste 40 dagen viel, een stortregen wat een overstroming in werking zet.

hettys schreef:Motregen is ook regen. Het hield na 150 op met regenen.

Wat de 150 dagen regen verklaart.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2012 23:01

JHM schreef:Wat de 150 dagen regen verklaart.

Ik moet zeggen: dit is heel bijzonder. Normaal gesproken gaat de Zondvloed met zoveel klimatologisch geweld gepaard dat hele bergmassiefen zich oprichten, de Grand Canyon wordt uitgesleten en de continenten uit elkaar worden gedreven. En dat allemaal door een beetje motregen? Bijzonder.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 01 nov 2012 10:28

Mortlach schreef:Ik moet zeggen: dit is heel bijzonder. Normaal gesproken gaat de Zondvloed met zoveel klimatologisch geweld gepaard dat hele bergmassiefen zich oprichten, de Grand Canyon wordt uitgesleten en de continenten uit elkaar worden gedreven. En dat allemaal door een beetje motregen? Bijzonder.

Als je de hele post zou lezen had je gezien dat het de eerste 40 dagen stortregende.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 01 nov 2012 11:03

hettys schreef:
4 Want over zeven dagen zal ik het veertig dagen en veertig nachten op de aarde laten regenen; dan zal ik alles wat er bestaat van de aardbodem wegvagen, alles wat ik heb gemaakt.’ 5 Noach deed alles zoals de HEER het hem had opgedragen.

12 Veertig dagen en veertig nachten lang zou het op de aarde stortregenen.

Alleen Noach bleef over, met alles wat bij hem in de ark was. 24 Honderdvijftig dagen lang was de aarde helemaal met water bedekt.
8
1 Toen dacht God weer aan Noach en aan alle wilde dieren en het vee bij hem in de ark. Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Motregen is ook regen. Het hield na 150 op met regenen.

Genesis 7 vers 24: 24 En de wateren hadden de overhand boven de aarde, honderd en vijftig dagen.
Genesis 8 vers 1-3 1 En God gedacht1 aan Noach, en aan al het gedierte, en aan al het vee, dat met hem in de ark was; en God deed een wind over de aarde doorgaan, en de wateren werden stil.
2 Ook werden de fonteinen des afgronds, en de sluizen des hemels gesloten, en de plasregen van den hemel werd opgehouden.
3 Daartoe keerden de wateren weder van boven de aarde, heen en weder vloeiende, en de wateren namen af ten einde van honderd en vijftig dagen

Zoals ik het lees, het regende 40 dagen, toen dacht God aan Noach en de sluizen werden gesloten vanaf de hemel en het duurde 150 dagen totaal, waaronder 40 dagen regen, dat de aarde onder water stond.

Wat is de tegenstelling dan?

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 01 nov 2012 17:23

Hé! Dit topic begon met iemand die eenvoudig vragen stelt over dingen in de bijbel die hij moeilijk kan begrijpen (en is daarin lang de enige niet) En nu, 6 pagina's verder bevinden we ons in een millimeter-discussie over of de bijbel wel "klopt". Twee kernen: Het verhaal van Noach en de Ark en de Opstanding van Christus. Er zijn nog tal van andere verhalen in de bijbel die moeilijk kloppend te maken zijn. Wat denken jullie: zou het allemaal nu helderder zijn voor de vraagsteller van het begin? Ik ben bang van niet. Ook hier weer valt op, hoe krampachtig alle verhalen in de bijbel kloppend gemaakt moeten worden. Evengrote krampachtigheid trouwens om bijna alles symbolisch te willen verklaren. En diverse staaltjes van inlegkunde en eigen evangelietjes schrijven door toevoegingen of veronderstellingen. En waarom wordt het Johannes-evangelie bijna geheel buiten beschouwing gelaten? Omdat het dan nog moeilijker "klopt"? Nogmaals: is de vraagsteller hiermee geholpen? Ik vind, dat je, als je een vraag wilt beantwoorden eerst kleur moet bekennen: Of je vindt dat de bijbel het onfeilbare Woord Gods is, waarbij dus geen "fouten"kunnen voorkomen, of de bijbel is geschreven door verschillende mensen voor verschillende doelgroepen met daarbij dus verschillende Godsbeelden en Christusbeelden. Alle schrijvers schreven over God en Jezus als heilsgeschiedenis en troost en bemoediging, waarschuwing soms ook en streefden niet naar historische waarheid maar naar Gods Waarheid te vertolken. Dan gaat het dus niet om kale kloppende feitelijkheden. Het verhaal van Noach behoeft niet echt gebeurd te zijn om toch waar te zijn. De verschillende Christusbeelden uit de evangeliën behoeven geen nadere uitleg, als je de kern van Jezus woorden en daden weet te raken en op het huidige leven toe te passen. Alv orens je iemand wil "helpen" met zijn vragen, behoor je eerst uit te leggen aan welke kant je zelf staat. Dat is niet gebeurd. Een gemiste kans.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 nov 2012 21:29

janneke7337 schreef:Zoals ik het lees, het regende 40 dagen, toen dacht God aan Noach en de sluizen werden gesloten vanaf de hemel en het duurde 150 dagen totaal, waaronder 40 dagen regen, dat de aarde onder water stond.

Wat is de tegenstelling dan?

Janneke, Ik ben gister een redelijk grote posting kwijtgeraakt, dus die heb je nog van me tegoed. Maar ook deze post van jou laat weer zien dat je selectief leest. Na 150 jaar stopte het met regenen. Zo staat het er.

Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Dus na honderdvijftig jaar hield het op met regenen.
Ook gif is geschapen.

DDD
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DDD » 01 nov 2012 22:42

jaapo schreef:Hé! Dit topic begon met iemand die eenvoudig vragen stelt over dingen in de bijbel die hij moeilijk kan begrijpen (en is daarin lang de enige niet) En nu, 6 pagina's verder bevinden we ons in een millimeter-discussie over of de bijbel wel "klopt". Twee kernen: Het verhaal van Noach en de Ark en de Opstanding van Christus. Er zijn nog tal van andere verhalen in de bijbel die moeilijk kloppend te maken zijn. Wat denken jullie: zou het allemaal nu helderder zijn voor de vraagsteller van het begin? Ik ben bang van niet. Ook hier weer valt op, hoe krampachtig alle verhalen in de bijbel kloppend gemaakt moeten worden. Evengrote krampachtigheid trouwens om bijna alles symbolisch te willen verklaren. En diverse staaltjes van inlegkunde en eigen evangelietjes schrijven door toevoegingen of veronderstellingen. En waarom wordt het Johannes-evangelie bijna geheel buiten beschouwing gelaten? Omdat het dan nog moeilijker "klopt"? Nogmaals: is de vraagsteller hiermee geholpen? Ik vind, dat je, als je een vraag wilt beantwoorden eerst kleur moet bekennen: Of je vindt dat de bijbel het onfeilbare Woord Gods is, waarbij dus geen "fouten"kunnen voorkomen, of de bijbel is geschreven door verschillende mensen voor verschillende doelgroepen met daarbij dus verschillende Godsbeelden en Christusbeelden. Alle schrijvers schreven over God en Jezus als heilsgeschiedenis en troost en bemoediging, waarschuwing soms ook en streefden niet naar historische waarheid maar naar Gods Waarheid te vertolken. Dan gaat het dus niet om kale kloppende feitelijkheden. Het verhaal van Noach behoeft niet echt gebeurd te zijn om toch waar te zijn. De verschillende Christusbeelden uit de evangeliën behoeven geen nadere uitleg, als je de kern van Jezus woorden en daden weet te raken en op het huidige leven toe te passen. Alv orens je iemand wil "helpen" met zijn vragen, behoor je eerst uit te leggen aan welke kant je zelf staat. Dat is niet gebeurd. Een gemiste kans.

Als je de verkeerde dingen vraagt, dan krijg je onherroepelijk dat je er in niets op vooruit gaat. Dat was bij voorbaat te verwachten door zeven punten in één discussie te willen behandelen zonder enige serieuze voorkennis. Dat ligt niet zozeer aan de deelnemers in de discussie maar meer aan de vraagsteller, die overigens lijkt te zijn verdwenen. Misschien stond zijn mening al bij voorbaat vast of is het een wetenschappelijk experiment?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 01 nov 2012 22:57

janneke7337 schreef:Mattheus:
Na de sabbat, waarschijnlijk zaterdagavond,

Volgens marcus was het net na zonsopgang, en volgens Johannes was het nog donker.
Matt en Luc spreken over ochtendgloren.

Janneke schreef:Maria Magdalena en de andere Maria naar het graf, daar was een Engel die zei dat Jezus was opgestaan en hun moesten de discipelen vertellen dat ze richting Galilea moesten gaan.
Zij gaan naar de discipelen, onderweg verscheen Jezus hun en Hij zei hetzelfde.
Intussen????
De discipelen gingen naar Galilea (wanneer, dezelfde avond, de week erop???) daar zagen ze Jezus en sommigen (welke sommigen, waarschijnlijk niet de elf discipelen maar anderen waar hij daar verschenen is, zie kanttekeningen) twijfelden, daar krijgen ze de opdracht tot evangelisatie.(Niet alleen de elven maar meerderen).

Hoe kom je erbij dat daar 'anderen' waren??
Er staat dat:
De 11 dicipelen naar Galilea gingen na de opstanding. Dit naar een locatie die Jezus tijdens het laatste avondmaal heeft genoemd. (een berg) die bijbels gezien alleen de 11 kenden. )

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze (de 11 discipelen) hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog

Nergens in de bijbel wordt ook maar gesuggereerd dat daar meerdere mensen aanwezig waren. (hoe konden die weten waar ze moesten zijn? en wanneer precies)

-De 11 kwamen in Galilea na de opstanding.
-Jezus liep op hen toe.
-sommigen twijfelden nog.

Dat staat er.

Janneke schreef:Markus:
Ook Maria, zeer vroeg op de eerste dag der week, of zaterdagavond of zondagnacht, afhankelijk wat in die tijd dag en nacht was bij de Joden, dat was verschillend met onze huidige telling.
Maria gaat naar de discipelen, die geloofden het niet.
Jezus verscheen aan de Emmaüsgangers, die vertelden het de anderen (wie zijn die anderen) maar ze geloofden het niet.
Daarna (zelfde dag, week later?) verscheen hij aan de discipelen (waar is onbekend) en kregen de opdracht tot evangelisatie

Even ter informatie: Marcus 16, vanaf vers 9 komt niet voor in de oorspronkelijke teksten. Dat is later toegevoegd en staat in veel vertalingen dan ook tussen haakjes.
Dus de laatste zin is:

“Hij gaat jullie voor naar Galilea, daar zullen jullie hem zien, zoals hij jullie heeft gezegd.”’
8 Ze gingen naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want ze waren bevangen door angst en schrik. Ze waren zo erg geschrokken dat ze tegen niemand iets zeiden.

Wie verder kijkt ziet dat in
-Mattheus de 11 gewoon naar Galilea gaan, zoals Jezus had gezegd.
-In Marcus zeiden de vrouwen tegen niemand iets.
-In Johannes waren er 2 discipelen die gingen kijken en geloofden
-In Lucas gelooft alleen Petrus.

Janneke schreef:Lukas:
Enige vrouwen (zie hierboven) gingen naar het graf, een engel zei dat Jezus was opgestaan.
Ze gingen naar de discipelen maar die geloofden hun niet.
Petrus ging apart naar het graf om het zelf te controleren.

[/quote]
12 Petrus echter stond op en rende naar het graf. Hij bukte zich om te kijken, maar zag alleen de linnen doeken liggen. Daarop ging hij terug, vol verwondering over wat er gebeurd was.

Janneke schreef:Verschijning aan de Emmaüsgangers, die gingen naar Jeruzalem waar de discipelen waren en vertelden het hun, hoe lang ze daar bleven, misschien dagen is niet bekend.

Jawel. dat is wel bekend. Er staan gewoon tijden in de bijbel.
-zondag gingen de Emmausgangers op weg.
-tegen de avond kwamen ze daar aan met Jezus
-Jezus gaf hen brood, zegende, en was verdwenen.
-Ze stonden op en gingen meteen naar Jeruzalem waar ze de 11 ontmoetten.
-Terwijl ze vertelden verscheen Jezus.
-Ze ( de 11 discipelen) konden het bijna niet geloven van vreugde.
-Hij maakt hun verstand ontvankelijk en zegt dat ze in de stad moeten blijven tot aan Pinksteren.
-Neemt hen mee naar Bethanië
-Ze blijven in Jeruzalen en zijn vanaf dat moment voortdurend in de tempel.
-Dit alles op zondag.

Ze zijn dus volgens Lucas 40 dagen in jeruzalem gebleven en niet naar Galilea gereisd.

Janneke schreef:Daar verscheen Jezus aan alle discipelen.
Jezus ging eten.

Dat was die vis op zondagavond??

Janneke schreef:De belofte Mijns Vaders word beloofd, dat is de verlichting door de Heilige Geest, zie kanttekeningen, maar voordat die belofte in vervulling ging moesten ze in Jeruzalem blijven totdat de belofte vervuld werd (Pinksteren).

Ja?
Vanaf de eerste zondagavond dus in Jeruzalem gebleven.

Janneke schreef:Jezus leidde hen buiten tot aan Bethanie, officiële ligging onbekend

Nee. Maar dat weet je al.

Janneke schreef:tijdstip ook, en voer op ten hemel.

volgens Lucas was het zondagavond.

De kanttekeningen zeggen over Bethanie, de Olijfberg, een sabbatsreize (7 stadiën, ongeveer een kwartier) van Jeruzalem verwijderd, net voor het plaatsje zelf.

Dat klopt en dat al ik al vermeld.

Johannus:
Verschijning aan de vrouwen.

Nou, aan één vrouw.

Petrus ging het zelf controleren en ging weer naar huis
.
Petrus én Johannes gingen naar het graf.

Aparte verschijning aan Maria Magdalena
.
diezelfde Maria.

Verschijning aan de discipelen, waarschijnlijk in Jeruzalem, behalve Thomas.

Geen elf mensen dus, zoals elders geschreven staat.

8 dagen later weer verschenen aan de discipelen inclusief Thomas, waar ze waren is niet bekend.

Ergens met geloten deuren, dus niet op een berg in Galilea. Terwijl ze daar wel met z'n elven naartoe zijn gegaan, na de opstanding, op bevel van Jezus.

Verschijning aan de zee van Tiberias.

Wat kun je hiervan maken:
- Jezus is aan de vrouwen in alle 4 de evangeliën verschenen (zie ook de kanttekeningen, als er staat dat er 2 vrouwen gingen, en bij naam genoemd werden, betekend dit niet dat er geen andere vrouwen bij waren!)
- Jezus is verschenen aan de Emmaüsgangers.
- Jezus is verschenen aan de discipelen, zie Marcus, Lukas en Johannus, meerdere keren.
- De discipelen gingen naar Galilea omdat Jezus daar de meeste discipelen had en het daar voor Hem het allerzekerst was, zie Mattheus en kanttekeningen.
- Jezus verscheen nog een keer aan de zee van Tibereas.
- Hemelvaart in Bethanie, de Olijfberg, rekening houdend dat Jezus hen vanuit de hemel verscheen en dus waarschijnlijk elke keer terug opvoer naar de hemel.
- In welke tijdspanne dit gebeurde en wat er tussendoor gebeurde is onbekend.

Ik zie alleen dat je van alles aan elkaar probeert te breien. Je zegt zelf dat de discipelen tot na pinksteren in de stad moesten blijven. Je hebt geen ruimte in je chronologie voor een flinke reis naar Galilea.
Ook gif is geschapen.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 nov 2012 08:37

hettys schreef:Janneke, Ik ben gister een redelijk grote posting kwijtgeraakt, dus die heb je nog van me tegoed. Maar ook deze post van jou laat weer zien dat je selectief leest. Na 150 jaar stopte het met regenen. Zo staat het er.

Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. 2 De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen.

Dus na honderdvijftig jaar hield het op met regenen.

In de SV zie ik staan dat de wateren afnamen, dat blijkt ook uit de grondtekst "châsêr" wat zoiets als afgenomen betekend. Zie ook de King James vertaling, ik weet niet uit welke vertaling jij citeert, maar vergeleken met de grondtekst is dit wel heel vrij vertaald door te vertalen stoppen met regenen, letterlijk staat er namelijk dat het water afneemt.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 02 nov 2012 09:21

Wat een monsterpost Hettys :P
hettys schreef:Volgens marcus was het net na zonsopgang, en volgens Johannes was het nog donker.
Matt en Luc spreken over ochtendgloren.

Zoals je misschien weet duurt de Sabbat tot zaterdag zonsondergang, dus het zou maar zo kunnen dat ze rond een uur of 3 snachts gingen, in Marcus staat dat de zon opging toen ze bij het graf kwamen, in Johannes staat dat ze naar het graf gingen toen het donker was, dus het was donker toen ze vertrokken en zonsopgang toen ze bij het graf kwamen, what's te problem?

Hoe kom je erbij dat daar 'anderen' waren??
Er staat dat:
De 11 dicipelen naar Galilea gingen na de opstanding. Dit naar een locatie die Jezus tijdens het laatste avondmaal heeft genoemd. (een berg) die bijbels gezien alleen de 11 kenden. )

16 De elf leerlingen gingen naar Galilea, naar de berg die Jezus hun had genoemd, 17 en toen ze (de 11 discipelen) hem zagen bewezen ze hem eer, al twijfelden enkelen nog

Nergens in de bijbel wordt ook maar gesuggereerd dat daar meerdere mensen aanwezig waren. (hoe konden die weten waar ze moesten zijn? en wanneer precies)

-De 11 kwamen in Galilea na de opstanding.
-Jezus liep op hen toe.
-sommigen twijfelden nog.

Dat staat er.

Mattheus 28 vers 10 staat Galilea, als je daar de kanttekeningen bij leest staat er: Aldaar heeft Christus zichzelf voornamelijk willen openbaren, omdat Hij aldaar de meeste discipelen had, en dat het aldaar voor hem het allerzekerst was.
En daar er niet staat hoe lang ze in Galilea waren, weten wij dit niet.

Wie verder kijkt ziet dat in
-Mattheus de 11 gewoon naar Galilea gaan, zoals Jezus had gezegd.
-In Marcus zeiden de vrouwen tegen niemand iets.
-In Johannes waren er 2 discipelen die gingen kijken en geloofden
-In Lucas gelooft alleen Petrus.

- Mattheus staat niet bij wanneer ze naar Galilea gingen, dit kan best een tijdje later zijn.
- In Marcus word er bedoeld van degene die ze onderweg tegenkwamen, zie de uitleg van de kanttekeningen, Namelijk van degenen, die haar ontmoeten, totdat zij tot de discipelen kwamen, wien zij het geboodschapt hebben, Mark. 16:10, en Luk. 24:9..
- In Johannus gingen er 2 discipelen, Petrus en Johannus waarschijnlijk, er staat bij dat Johannus geloofde, maar niet dat Petrus niet geloofde!
- In Lucas staat niet dat Petrus geloofde, alleen dat hij zich verwonderde, pak de grondtekst er maar bij, verder staat er niet dat hij alleen ging, maar wel dat hij ging, er konden best nog meer meegegaan zijn, in ieder geval Johannus zoals blijkt uit het evangelie van Johannus.
12 Petrus echter stond op en rende naar het graf. Hij bukte zich om te kijken, maar zag alleen de linnen doeken liggen. Daarop ging hij terug, vol verwondering over wat er gebeurd was.

Klopt, dat zei ik ook, Petrus ging zelf kijken.

1 zondag gingen de Emmausgangers op weg.
2 tegen de avond kwamen ze daar aan met Jezus
3 Jezus gaf hen brood, zegende, en was verdwenen.
4 Ze stonden op en gingen meteen naar Jeruzalem waar ze de 11 ontmoetten.
5 Terwijl ze vertelden verscheen Jezus.
6 Ze ( de 11 discipelen) konden het bijna niet geloven van vreugde.
7 Hij maakt hun verstand ontvankelijk en zegt dat ze in de stad moeten blijven tot aan Pinksteren.
8 Neemt hen mee naar Bethanië
9 Ze blijven in Jeruzalen en zijn vanaf dat moment voortdurend in de tempel.
10 Dit alles op zondag.

1 klopt.
2 klopt.
3 klopt.
4 klopt.
5 klopt.
6 klopt.
7 Klopt.
8 Klopt, maar er staat niet dat dit direct was, het zou ook pas later kunnen zijn, maar het zou ook direct kunnen zijn.
9 Klopt.
10. Dat staat er niet, het word in één adem geschreven maar niet of er tijd tussen zit.

Ze zijn dus volgens Lucas 40 dagen in jeruzalem gebleven en niet naar Galilea gereisd.

En waarom zijn ze 40 dagen in Jeruzalem gebleven? Waar komt de 40 dagen vandaan, en waarom zouden ze niet naar Galilea gereisd kunnen zijn?
En in Mattheus gaan ze naar Galilea, maar wanneer? Dat is niet bekend, misschien wel dagen of weken erna?
Dat was die vis op zondagavond??

Lukas 24 vers 42, inderdaad vis

Ja?
Vanaf de eerste zondagavond dus in Jeruzalem gebleven.

De eerste zondagavond maak jij er zelf van, dat staat er niet, dat is een aanname dat alles op een zondagavond gebeurd was, het kan ook best later geweest zijn. En daarnaast er staat in Matheus niet wanneer ze naar Galilea gegaan zijn, wellicht veel later.
Nee. Maar dat weet je al.

Dat ligt er maar aan welke bron je neemt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bethani%C3%AB
http://www.christipedia.nl/Artikelen/B/ ... Jordaan%29

volgens Lucas was het zondagavond.

Hoe kom je daarbij? Wie zegt dat vers 50 dezelfde zondagavond is? Dat is een aanname.

Johannus, Nou, aan één vrouw.

Helemaal niet, Maria word alleen bij naam genoemd, pak de kanttekeningen van Johannus 20 vers 1 erbij waar het volgende staat:
En nog enige andere vrouwen met haar, Matth. 28:1; Luk. 24:1,10; dan het schijnt dat Maria Magdalena vooruit is gegaan en eerst aan het graf gekomen.

Petrus én Johannes gingen naar het graf.

Klopt, al worden ze niet eenduidig in de evangeliën genoemd, maar dat ze niet genoemd zijn wil niet zeggen dat ze er niet waren.

Geen elf mensen dus, zoals elders geschreven staat.

Waarom niet? Hoe weet je dat er niet nog iemand bij was zodat het er toch 11 waren? Misschien waren er nog wel meer bij zoals de Emmausgangers,
In Marcus 16:14 staat inderdaad dat Hij aan de elven verscheen, maar wie waren de elven, is dit dezelfde verschijning als in Johannus? Of een andere? In Lukas word wel gesproken over de elven, misschien is Thomas weggegaan toen de Emmaüsgangers binnenkwamen omdat hij geen zin had om het aan te horen omdat hij het toch niet geloofde?

Ergens met geloten deuren, dus niet op een berg in Galilea. Terwijl ze daar wel met z'n elven naartoe zijn gegaan, na de opstanding, op bevel van Jezus.

1 waarom zou het niet in Galilea geweest kunnen zijn, misschien stond daar wel een berghut ofzo, en 2 wanneer zijn ze naar Galilea gegaan? Misschien waren ze al wel terug of moesten ze nog gaan?

Ik zie alleen dat je van alles aan elkaar probeert te breien. Je zegt zelf dat de discipelen tot na pinksteren in de stad moesten blijven. Je hebt geen ruimte in je chronologie voor een flinke reis naar Galilea.

Die ruimte heb ik wel, het staat namelijk niet in de bijbel wanneer ze naar Galilea gingen, en daar het niet benoemd staat kan dit best (veel) later geweest zijn, dat weten we gewoon niet.
De bijbel is geen boek waarin minuut tot minuut beschreven word, de gebeurtenissen worden beschreven maar in welke tijdspanne? Geen idee, en inderdaad ik fantaseer er lustig op los, niet om te bewijzen dat het op mijn manier gebeurd is maar wel om aan te geven dat het zo geweest zou kunnen zijn en dat er best een verhaal van te maken is als je maar iets verder kijkt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”