maaarten schreef:
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid."
Het gaat hier om mensen die nadrukkelijk Jezus belijden als Heere, die in Zijn naam geprofeteerd (denken te) hebben, en in Zijn naam boze geesten (denken te) hebben uitgedreven, en in Zijn naam zelfs vele wonderen (denken te) hebben gedaan! Zelfs als je profeteert, Jezus belijdt als Heere, boze geesten uit kan drijven, en vele wonderen doet, kan je geloof vals zijn en kan het zo zijn dat je Jezus helemaal niet kent. Wij mensen bedriegen onszelf zo makkelijk en denken soms de Heere Jezus te kennen, terwijl wij dat helemaal niet doen. We denken goede werken in Zijn naam te doen, door de kracht van de Heilige Geest, misschien zelfs wonderen, maar sommigen kennen nog steeds Jezus niet. Denk je echt dat de groep mensen die hier beschreven wordt niet van zichzelf zullen zeggen dat ze Jezus kennen? En toch kennen ze Hem niet.
Bedoelt Jezus daar niet te zeggen dat mensen zeggen dat ze iets uit Zijn naam doen, maar dat het in feite alleen maar om het 'ik' gaat? Zo in de geest (kleine letter!!) van: "zie mij nou eens goed doen en zijn?" Ik denk aan wat Jezus zegt over bidden en een Farizeeër en tollenaar in een gelijkenis noemt. Daar gaat het in feite niet om de Heer, maar om het 'ik'.
Hoe weet jij dat? is het niet zo dat je dat aanneemt, misschien om de moraal van jouw kerk? Als je gezegd had: "ik weet dat ik ten diepste niet echt geloof is dat wat anders. Dan blijf je bij jezelf. Maar 'velen die zichzelf bedriegen' geeft de indruk dat jij in Jezus' plaats gaat staan en (ver)oordeelt.Daarom is het raadzaam om na te gaan, of je Jezus wel echt kent, of dat je jezelf bedriegt, want wij weten dat velen zichzelf bedriegen en denken Jezus te kennen en met een ingebeelde Hemel naar de hel gaan.