Eens een kind van God, altijd een kind van God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Riska

Re: Eens een kind van God, altijd een kind van God?

Berichtdoor Riska » 27 sep 2012 13:36

maaarten schreef:
"Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Here, Here, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd en in uw naam boze geesten uitgedreven en in uw naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij werkers der wetteloosheid."

Het gaat hier om mensen die nadrukkelijk Jezus belijden als Heere, die in Zijn naam geprofeteerd (denken te) hebben, en in Zijn naam boze geesten (denken te) hebben uitgedreven, en in Zijn naam zelfs vele wonderen (denken te) hebben gedaan! Zelfs als je profeteert, Jezus belijdt als Heere, boze geesten uit kan drijven, en vele wonderen doet, kan je geloof vals zijn en kan het zo zijn dat je Jezus helemaal niet kent. Wij mensen bedriegen onszelf zo makkelijk en denken soms de Heere Jezus te kennen, terwijl wij dat helemaal niet doen. We denken goede werken in Zijn naam te doen, door de kracht van de Heilige Geest, misschien zelfs wonderen, maar sommigen kennen nog steeds Jezus niet. Denk je echt dat de groep mensen die hier beschreven wordt niet van zichzelf zullen zeggen dat ze Jezus kennen? En toch kennen ze Hem niet.

Bedoelt Jezus daar niet te zeggen dat mensen zeggen dat ze iets uit Zijn naam doen, maar dat het in feite alleen maar om het 'ik' gaat? Zo in de geest (kleine letter!!) van: "zie mij nou eens goed doen en zijn?" Ik denk aan wat Jezus zegt over bidden en een Farizeeër en tollenaar in een gelijkenis noemt. Daar gaat het in feite niet om de Heer, maar om het 'ik'.

Daarom is het raadzaam om na te gaan, of je Jezus wel echt kent, of dat je jezelf bedriegt, want wij weten dat velen zichzelf bedriegen en denken Jezus te kennen en met een ingebeelde Hemel naar de hel gaan.
Hoe weet jij dat? is het niet zo dat je dat aanneemt, misschien om de moraal van jouw kerk? Als je gezegd had: "ik weet dat ik ten diepste niet echt geloof is dat wat anders. Dan blijf je bij jezelf. Maar 'velen die zichzelf bedriegen' geeft de indruk dat jij in Jezus' plaats gaat staan en (ver)oordeelt.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 sep 2012 14:08

schelpje3 schreef:Bewuste zonden zeg je. Wat versta jij hier onder? Stelen, moorden, liegen enz?
Dat is al een wonder als een mens hiervoor bewaard wordt.
Maar er zijn ook bewuste zonden waar we ons niet bewust van zijn!
Klinkt in tegenspraak, maar is wel zo. Je zult eerst tot zondekennis moeten worden gebracht, wil je dat kunnen begrijpen.
ik zie hier regelmatig op het forum allerlei zonden goedgepraat worden.

Misschien wordt opzettelijk zondigen bedoeld.
Ik ken best veel mensen die zich min of meer aan de 10 geboden houden, sommigen zijn atheistisch.
Wordt God ook als Auteur gezien van het al dan niet bewaren van mensen voor zonden?
Zijn we robotjes, nee toch?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 sep 2012 14:10

http://www.youtube.com/watch?v=8mXOTNnI ... r_embedded

Hier zijn mensen die God echt niet kennen, en zichzelf bedriegen.
Heel schokkend,..... ik waarschuw maar!

Wel jammer dat er boven staat pinkster en evangelische kringen, ik ken toch echt wel pinkster/evangelische kringen die dat soort satanische uitingen en bijeenkomsten ten zeerste afkeuren.

http://boinnk.nl/blog/tag/de-vineyard-beweging/

Ik heb er geen woorden voor hoe verschrikkelijk dit is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 sep 2012 14:46

schelpje3 schreef:Bewuste zonden zeg je. Wat versta jij hier onder? Stelen, moorden, liegen enz?
Dat is al een wonder als een mens hiervoor bewaard wordt.

Ik bedoel dat je opzettelijk (idd boer :wink: ) dingen doet of laat waarvan je weet dat die in tegenspraak zijn met Gods wil. Stelen moorden liegen vinden de meesten nog verkeerd, maar roddelen, onvergevingsgezindheid, hebzucht, zwartwerken, hoe ga je met je naaste om, en met je computer, geld, alcohol ..... vul maar in.
schelpje3 schreef:Maar er zijn ook bewuste zonden waar we ons niet bewust van zijn!
Klinkt in tegenspraak, maar is wel zo. Je zult eerst tot zondekennis moeten worden gebracht, wil je dat kunnen begrijpen.
ik zie hier regelmatig op het forum allerlei zonden goedgepraat worden.

Klinkt idd tegenstrijdig :wink: maar misschien bedoel dingen die je doet, waarvan je vanuit de Bijbel kunt weten dat ze verkeerd zijn, maar die je voor jezelf hebt goed gepraat?
Dat noem ik nou zelfbedrog. (niet te verwarren met zonden die echt in onwetendheid gebeuren)

maaarten

Berichtdoor maaarten » 27 sep 2012 14:53

1a2b3c schreef:Als je geen bewuste zonden aan de hand houdt, (struikelen is iets anders) en je bent niet alleen een hoorder van het Woord maar ook met de daad, dan zou ik niet weten waarom je keer op keer jezelf zou moeten onderzoeken. Juist door op zelfbedrog te hameren durven mensen er nauwelijks aan te beginnen en/of komen niet tot geloofszekerheid.

In principe ben ik dit helemaal met je eens, maar het is niet zo duidelijk als het lijkt. Het is namelijk nogal wat, geen bewuste zonden, een dader van het Woord. Wat moet je doen om een dader van het Woord te zijn? Waar ligt de grens tussen 'bewuste zonde' en 'struikelen'? Ik vrees dat velen zich ergens op een grijs gebied bevinden wat deze criteria betreft. Daarnaast kan het ook zijn dat men uitwendig een dader van het Woord, maar dat er innerlijk niets verandert is. Dan worden en veel goede daden gedaan, en lijkt het allemaal heel vroom en zijn er geen duidelijke bewuste zonde, maar dat is dan maar oppervlakkig. Het gaat erom dat ze niet alleen in hun daden, maar ook in hun hart bekeerd zijn. Maar als je ze dan verteld dat je een dader van het Woord moet zijn en geen bewuste zonde moet doen en dan zit het wel goed, dan zullen sommige mensen zich niet aangesproken voelen, terwijl ze dat wel zouden moeten zijn.

Riska schreef:Hoe weet jij dat? is het niet zo dat je dat aanneemt, misschien om de moraal van jouw kerk? Als je gezegd had: "ik weet dat ik ten diepste niet echt geloof is dat wat anders. Dan blijf je bij jezelf. Maar 'velen die zichzelf bedriegen' geeft de indruk dat jij in Jezus' plaats gaat staan en (ver)oordeelt.

Ik weet dat, omdat het letterlijk in de Bijbel staat, in de tekst die ik al geciteerd heb. In Mattheus 7 gaat het over velen niet zeggen 'Heere Heere', en allerlei mooie werken doen, die Jezus toch niet kennen. Er zijn dus 'veel' mensen die belijden Jezus te kennen, maar dat niet doen. Dat kan ik niet zeggen, omdat ik in de plaats van Jezus' ga staan, maar ik kan dat zeggen, omdat Jezus dat Zelf letterlijk heeft gezegd.

Eerder in Mattheus 7 staat dit:
"Ga binnen door de nauwe poort, want wijd is de poort en breed is de weg die naar het verderf leidt, en velen zijn er die daardoor naar binnen gaan; maar de poort is nauw en de weg is smal die naar het leven leidt, en weinigen zijn er die hem vinden."

Ik wil het niet mooier maken dan hoe Jezus het bracht; er zijn er maar weinig die de poort naar het leven vinden.....

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 27 sep 2012 15:49

maaarten schreef:In principe ben ik dit helemaal met je eens, maar het is niet zo duidelijk als het lijkt. Het is namelijk nogal wat, geen bewuste zonden, een dader van het Woord. Wat moet je doen om een dader van het Woord te zijn? Waar ligt de grens tussen 'bewuste zonde' en 'struikelen'? Ik vrees dat velen zich ergens op een grijs gebied bevinden wat deze criteria betreft. Daarnaast kan het ook zijn dat men uitwendig een dader van het Woord, maar dat er innerlijk niets verandert is. Dan worden en veel goede daden gedaan, en lijkt het allemaal heel vroom en zijn er geen duidelijke bewuste zonde, maar dat is dan maar oppervlakkig. Het gaat erom dat ze niet alleen in hun daden, maar ook in hun hart bekeerd zijn. Maar als je ze dan verteld dat je een dader van het Woord moet zijn en geen bewuste zonde moet doen en dan zit het wel goed, dan zullen sommige mensen zich niet aangesproken voelen, terwijl ze dat wel zouden moeten zijn.

Motieven voor de goede werken zijn idd belangrijk, maar die weet je echt zelf wel, en God kent die ook. Wat ik bedoel is dat je vanuit je gezindheid en in afhankelijkheid aan God volgens de principes van de Bijbel leeft. Zeker, in alle gebrek, maar wel uit liefde. Dan hoef je jezelf heus niet telkens binnenste-buiten te keren of je geloof wel echt is.
Als je voortdurend bezig bent met 'goede werken' om van de mensen gezien te worden, kun je niet zeggen dat dat onbewust gebeurd. Net zoals wanneer je stelselmatig de belasting ontduikt, het steeds weer niet zo nauw neemt met trouw zijn aan je man of vrouw....enz. daar ben je echt zelf bij.
Waar de grens ligt tussen bewuste zonden en struikelen? Ik denk ook aan een grijs gebied, maar dat laat ik verder maar God over. Iedereen is verantwoordelijk voor zichzelf.

Als God je Vader is mag je Hem elke dag alles wat verkeerd is gegaan belijden, en Hij vergeeft. 1Joh.1:9. Ik zie Hem niet meer als een strenge Vader die alleen maar ziet wat er niet goed gegaan is, maar ik geloof dat Hij zich verblijd met onze 'stuntelige' pogingen Hem te behagen, als ze maar oprecht zijn. Net zoals ouders blij zijn met een tekening van hun kind, zelfs al zien ze nauwelijks wat het voor moet stellen. Niet om makkelijk over zonden te praten, maar wel om niet krampachtig te zijn in je doen en laten.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 27 sep 2012 19:49

schaapje schreef:http://www.youtube.com/watch?v=8mXOTNnIgLg&feature=player_embedded

Hier zijn mensen die God echt niet kennen, en zichzelf bedriegen.
Heel schokkend,..... ik waarschuw maar!

Wel jammer dat er boven staat pinkster en evangelische kringen, ik ken toch echt wel pinkster/evangelische kringen die dat soort satanische uitingen en bijeenkomsten ten zeerste afkeuren.

http://boinnk.nl/blog/tag/de-vineyard-beweging/

Ik heb er geen woorden voor hoe verschrikkelijk dit is.

Tja niets nieuws onder de zon met die pinkster sektes en hun eigenwillige godsdienst met zogenaamde voorgangers met absolute macht.

Is dan heel goed te begrijpen dat een echte oprechte protestant van de gereformeerde gezindte dicht bij Gods Woord wil blijven zo ook de oprechte Katholiek die zegt Jezus alleen;buiten Jezus Christus de Verrezen Heer en Zijn Kerk geen zaligheid alleen in Hem is eeuwige behoudenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 27 sep 2012 21:43

'ooit uitgesloten van het burgerrecht Israëls en vreemd aan de verbonden der belofte' (Eph. 2,12)

sorry, ik vertaalde een beetje te vrij .

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 sep 2012 10:31

boer schreef:
Is er iets hardnekkiger, dwangmatiger en onbekeerbaarder dan een joodse farizeer ?
.

ELK mens is hardnekkig en onbekeerbaar van nature!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 sep 2012 11:03

schelpje3 schreef:ELK mens is hardnekkig en onbekeerbaar van nature!

Inderdaad sommige kerken zitten er vol mee, met deze, ook al zitten ze er met de neus boven op.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 sep 2012 11:12

schelpje3 schreef:ELK mens is hardnekkig en onbekeerbaar van nature!

De oproep luidt ook BEKEER U.
De mens is niet onbekeerbaar, maar WIL zich niet bekeren.
Wat is het nut en doel van Jezus enorme Offer, wanneer God nog steeds wonderen moet verrichten om iemand ''om'' te krijgen.?
Dienstbaarheid en gehoorzaamheid zoekt Hij.
Force yourself!
Zoals ook Jezus dat ten volle leerde en deed.

Het is veel makkelijker iemand iets aan te leren dan af te leren.
De meeste mensen laten zich inderdaad nog steeds, net als toen, niets gezeggen .
Traditie en wat er ingestampt is, wordt aangenomen, en dat verdedigen we.
Als de mens onbekeerbaar is van nature, waarom doop je dan pasgeboren mensen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 sep 2012 11:27

Is dat voldoende?
Er zijn 10 valse, of schijnbekeringen. Deze zullen dus geen eeuwigheidswaarde hebben!
1. De Kaïns bekering
2. De Farao's bekering
3. De Ezaus bekering
4. De Felix bekering
5. De Efraïm's bekering
6. De Bileam's bekering
7. De Agrippa's bekering
8. De Herodes' bekering
9. De dwaze maagden bekering
10. Tenslotte de wettische of Farizeïsche bekering

Maar aangezien dit door een oudvader is benoemd, zal boer dit ongetwijfeld weer onderuit schoffelen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 sep 2012 11:28

schelpje3 schreef:Is dat voldoende?
Er zijn 10 valse, of schijnbekeringen. Deze zullen dus geen eeuwigheidswaarde hebben!
1. De Kaïns bekering
2. De Farao's bekering
3. De Ezaus bekering
4. De Felix bekering
5. De Efraïm's bekering
6. De Bileam's bekering
7. De Agrippa's bekering
8. De Herodes' bekering

Maar aangezien dit door een oudvader is benoemd, zal boer dit ongetwijfeld weer onderuit schoffelen.

Je vergeet er één no.11 geen bekering !

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 sep 2012 11:42

Zo kun je wel duizenden bekeringen opschrijven, je kunt je nl. tot van alles en nog wat bekeren want bekeren is gewoon je ergens van afkeren om je naar iets anders toe te keren. Het gaat er om dat we ons tot Hem bekeren.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 28 sep 2012 11:50

schelpje3 schreef:Is dat voldoende?
1. De Kaïns bekering
2. De Farao's bekering
3. De Ezaus bekering
4. De Felix bekering
5. De Efraïm's bekering
6. De Bileam's bekering
7. De Agrippa's bekering
8. De Herodes' bekering

Zoals verwacht inderdaad weer een hele rits OT zinnebeeldige verhalen.
het oude is vervangen door het nieuwe, Schelpje.
Anders had het wel eerste en tweede testament geheten.

ga nu eens in op mijn vraag, wat het Offer van Christus inhoudt, als er in feite in jouw ogen nog steeds een wonder van bekering moet geschieden van bovenaf.
Waarom is Jezus dan gestorven.
Want daar gaat (ook) het hele oude testament over, natuurlijk, vooruitziend naar Zijn Komst.

Terug naar “[Religie] - Open forum”