Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstanding?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Foppe1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2012 18:48

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Foppe1986 » 09 jul 2012 19:07

Cicero schreef:Of er echt zo'n kakofonie was als jij suggereert laat ik maar even in het midden (inderdaad was er meer verschil van mening dan het orthodoxe verhaal suggereert).


Dan moet je eens dingen lezen van Pagels, Moerland, Slavenburg en noem die andere mensen maar op.

Jammer dat je hier volledig de mist in gaat. Mc. 16:1-8 komt in alle handschriften voor, en dat gaat duidelijk over de opstanding (om van andere verwijzingen naar de opstanding maar te zwijgen). Waar jij op doelt is alleen Mc. 16:9-20, een stuk waarin de verschijningen en de zendingsopdracht staat.


Nee, het eindigde bij het open graf. Maar niet naar een opstanding. Dat kun je er wel van maken natuurlijk ,met de wijsheid van nu in het achterhoofd.


Ik vind dat wel een interessante theorie, die correspondeert met de nadruk in de brieven van Johannes en in het evangelie op de vleeswording.


Dat vind ik ook.

Dat is weer lekker kort door de bocht en je lijkt jezelf te weerspreken want eerder wees je juist op de verschillen.


Nou ja, ik bedoelde het niet zo zwart wit. Maar wel dat de orthodoxe gemeente (onder leiding van bisschoppen en zo) enkel de evangelieeen uitzocht die hen het beste uit kwam. En daar komt dan nummer 1 weer om de hoek kijken. Want die kakofonie van gemeenten lazen allemaal hun eigen evangelieen totdat het van hogerhand verboden werd. Toen werden de andere geschriften die men graag las verstopt in het zand om ze pas in 1900 en verder weer naar boven te halen.

En ik begrijp best dat mensen die in kerken zitten daar problemen mee hebben, ook al hebben ze dan een wetenschappelijke achtergrond. Maar waarheid veranderd niet omdat een bepaalde groep mensen er problemen mee heeft. Wat ik overigens wel merk bij de TU in Kampen. Die mensen hebben geen plaat voor de kop, maar ene heel flatgebouw :lol:
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2012 19:21

Foppe1986 schreef:
Dan moet je eens dingen lezen van Pagels, Moerland, Slavenburg en noem die andere mensen maar op.
Je hoeft mij geen leestips te geven hoor. :) Moerland en Slavenburg zijn trouwens geen wetenschappers: hun werk is nogal amateuristisch.

Nee, het eindigde bij het open graf. Maar niet naar een opstanding. Dat kun je er wel van maken natuurlijk ,met de wijsheid van nu in het achterhoofd.

Jongen, klets niet zo.
Mc. 16:6 "Jezus ... is opgewekt uit de dood."


Maar wel dat de orthodoxe gemeente (onder leiding van bisschoppen en zo) enkel de evangelieeen uitzocht die hen het beste uit kwam. En daar komt dan nummer 1 weer om de hoek kijken. Want die kakofonie van gemeenten lazen allemaal hun eigen evangelieen totdat het van hogerhand verboden werd. Toen werden de andere geschriften die men graag las verstopt in het zand om ze pas in 1900 en verder weer naar boven te halen.
Dit is een nogal tendentieuze weergave van hoe het gegaan is. Al die andere geschriften zijn meestal uit de 2e tot de 4e eeuw en hebben waarschijnlijk maar een beperkte omloop gekend. De canonieke evangeliën daarentegen hadden in de 2e eeuw al een vrijwel onomstreden positie in vrijwel alle gemeenschappen.

En ik begrijp best dat mensen die in kerken zitten daar problemen mee hebben, ook al hebben ze dan een wetenschappelijke achtergrond. Maar waarheid veranderd niet omdat een bepaalde groep mensen er problemen mee heeft. Wat ik overigens wel merk bij de TU in Kampen. Die mensen hebben geen plaat voor de kop, maar ene heel flatgebouw :lol:

Waar ik mij een beetje aan irriteer is dat jij je ver verheven voelt boven die kerkelijke stakkers. Helaas breng jij het er niet veel beter van af door met figuren als Moerland en Slavenburg aan te komen. Haha. :lol:

Foppe1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2012 18:48

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Foppe1986 » 09 jul 2012 20:15

Cicero schreef:Je hoeft mij geen leestips te geven hoor. :) Moerland en Slavenburg zijn trouwens geen wetenschappers: hun werk is nogal amateuristisch.


Ze hebben wel gestudeerd en Slavenburg zijn specialisatie is de gnostiek. En de vroegste christenen.
Dat sommige mensen hier niet mee om kunnen gaan is mijn schuld niet, en ook die van Slavenburg niet. Het gebeurd wel vaker dat mensen met andere meningen weggezet worden als amateuristisch.

Jongen, klets niet zo.
Mc. 16:6 "Jezus ... is opgewekt uit de dood."


Oke, jij een punt.


Dit is een nogal tendentieuze weergave van hoe het gegaan is. Al die andere geschriften zijn meestal uit de 2e tot de 4e eeuw en hebben waarschijnlijk maar een beperkte omloop gekend. De canonieke evangeliën daarentegen hadden in de 2e eeuw al een vrijwel onomstreden positie in vrijwel alle gemeenschappen.


Fout, evangelie volgens Thomas bijvoorbeeld was enorm populair onder de vroegste christenen. De hedendaagse canon is in het begin ontelbaar keer veranderd. Een christenen uit de eerste eeuwen zei het ongeveer zo: De ene dag ben je in een schrift aan het lezen dat canoniek is. De volgende dag ben je een ketter.
Dit heb ik uit een boek dat de wetenschappelijke feiten gebundeld heeft over het vroegste christendom. Als je dat boek leest dan ben je meteen christen af, kan ik je vertellen. De kerkvaders zelf erkennen hun methodes om de bijbel te construeren.

Waar ik mij een beetje aan irriteer is dat jij je ver verheven voelt boven die kerkelijke stakkers. Helaas breng jij het er niet veel beter van af door met figuren als Moerland en Slavenburg aan te komen. Haha. :lol:


Slavenburg is zeker wel gerespecteerd. Moerland ken ik eigenlijk alleen van een site, dat gnostisch is.
Ik voel me zeker wel verheven boven kerkelijke stakkers. Zij houden vast aan hun denkbeeld terwijl wetenschap al veel verder is. Zij houden dus vast aan de kerkelijke traditie zoals overgeleverd door Eusebius. Meer hoef ik je toch niet te zeggen?
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Cicero » 09 jul 2012 20:40

Beste Foppe, wat ik bedoel is dat Moerland en Slavenburg vanuit een esoterische levensbeschouwing schrijven. Je hebt bij hen dus niet te maken met historisch-kritische wetenschap, maar je raakt van de orthodoxe regen in de gnostische drup.
Fout, evangelie volgens Thomas bijvoorbeeld was enorm populair onder de vroegste christenen. De hedendaagse canon is in het begin ontelbaar keer veranderd. Een christenen uit de eerste eeuwen zei het ongeveer zo: De ene dag ben je in een schrift aan het lezen dat canoniek is. De volgende dag ben je een ketter.
Het evangelie volgens Thomas populair? Hoe weet je dat? En wat bedoel je met de 'vroegste christenen' als Thomas uit de 2e eeuw stamt?
En het is een grove misrepresentatie als je zegt dat de canon steeds veranderde. Dat is ten eerste anachronistisch (er was in het begin überhaupt geen canon) en ten tweede niet in overeenstemming met de feiten. Wat er werkelijk gebeurde is dat de brieven van Paulus en de vier evangeliën al relatief vroeg een vaste kern zijn: vrijwel overal gelezen en gezaghebbend. Dan zijn er een reeks geschriften aan de rand die langzamer gezag verwerven: sommigen halen het op het nippertje en anderen net niet. Geschriften die het niet halen kunnen ook best (proto-)orthodox zijn.
Dit heb ik uit een boek dat de wetenschappelijke feiten gebundeld heeft over het vroegste christendom. Als je dat boek leest dan ben je meteen christen af, kan ik je vertellen. De kerkvaders zelf erkennen hun methodes om de bijbel te construeren.

Verbazend dat je zulke ingrijpende beslissingen neemt op basis van halve waarheden. Ik vind het nogal naïef dat je zo loopt te pronken met je 'wetenschappelijke feiten': welk boek heb je het eigenlijk over?

mohamed

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor mohamed » 09 jul 2012 23:57

Voel ik hier een splitsing in de wetenschap aankomen? :lol:

Foppe1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jun 2012 18:48

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Foppe1986 » 10 jul 2012 18:58

Cicero schreef:Beste Foppe, wat ik bedoel is dat Moerland en Slavenburg vanuit een esoterische levensbeschouwing schrijven. Je hebt bij hen dus niet te maken met historisch-kritische wetenschap, maar je raakt van de orthodoxe regen in de gnostische drup.


Dat is waar Cicero, maar daarom kunnen zij nog wel gelijk hebben. Of hebben ze geen gelijk, omdat ze esoterisch zijn? Slavenburg is overigens wel afgestudeerd op het vroege christendom en toen was hij nog geen esoterische gnosticus of wat hij dan ook maar is.


Het evangelie volgens Thomas populair? Hoe weet je dat? En wat bedoel je met de 'vroegste christenen' als Thomas uit de 2e eeuw stamt?


Er gaan stemmen op om Thomas al in 50 te schalen. Vooral omdat er nog geen verhaal zit in de woorden van de Jezus die daar gepresenteerd wordt. Jezus (als hij al bestaan heeft) was waarschijnlijk een rondreizend filosoof/veranderaar en de mensen schreven zijn woorden op. Pas als er een hele verhaallijn aan vast zit moet je oppassen. Ik vind het zeer vreemd dat jij beweert dat het pas in de tweede eeuw is geschreven, terwijl er veel stemmen opgaan om het als oudste van de evangelieeen te schalen. Dan vraag ik mij af of je objectief bent als je wetenschappelijke antwoorden geeft, of dat je vooral datgene vertelt wat men graag wil horen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_ ... ag_Hammadi)

En het is een grove misrepresentatie als je zegt dat de canon steeds veranderde. Dat is ten eerste anachronistisch (er was in het begin überhaupt geen canon) en ten tweede niet in overeenstemming met de feiten.


"canon" dan. De boeken die de gemeenten lazen waren steeds verschillend. De canon kwam natuurlijk pas toen het allemaal officieel werd. En dat ook door een truc met boeken die op kasten lagen en die op de grond lagen. Zij die op de grond lagen werden ketters genoemd.


Wat er werkelijk gebeurde is dat de brieven van Paulus en de vier evangeliën al relatief vroeg een vaste kern zijn: vrijwel overal gelezen en gezaghebbend. Dan zijn er een reeks geschriften aan de rand die langzamer gezag verwerven: sommigen halen het op het nippertje en anderen net niet. Geschriften die het niet halen kunnen ook best (proto-)orthodox zijn.


Paulus was helemaal niet al vroeg in een vaste kern. Alleen de gnostische leerlingen namen Paulus op in hun lijst. Zoals Marcion. Boeken als Openbaring waren juist lange tijd ketters bestempeld. God mag weten wie dat boek er in gezet heeft.


Verbazend dat je zulke ingrijpende beslissingen neemt op basis van halve waarheden. Ik vind het nogal naïef dat je zo loopt te pronken met je 'wetenschappelijke feiten': welk boek heb je het eigenlijk over?


Het boek maakt niks uit, want dat ga je toch maar afkraken als "pseudo wetenschappelijk" (een lot die de meeste aanvallers van het beeld van het vroege christendom treft).
En hoe bedoel je halve waarheden. Een waarheid is nooit maar half. Voor de een is het een leugen voor de ander waarheid. Maakt dat dan een halve waarheid?

Voel ik hier een splitsing in de wetenschap aankomen?


Ik ben geen wetenschapper. En Cicero is volgens mij het soort wetenschapper dat vrijwel alleen staat in opvattingen. En dat daarom steun zoekt bij elkaar en hun artikelen post in bepaalde krantjes door bepaalde mensen gelezen. Zulke wetenschappers zoeken ook naar de Ark van Noach en vinden die ook nog, maar dat zeggen alleen in dat soort krantjes dat dat soort mensen leest.

Als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen:
Een worst is en blijft een worst, hoe hard je ook blijft geloven dat het je levend maakt.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor JHM » 10 jul 2012 21:34

Foppe1986 schreef:Ik voel me zeker wel verheven boven kerkelijke stakkers.


Welkom op het forum Foppe, wat brengt je hier eigenlijk?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Cicero » 10 jul 2012 23:41

Foppe1986 schreef:Dat is waar Cicero, maar daarom kunnen zij nog wel gelijk hebben.
Zeker. Het leek er alleen even op dat je deze zeer gekleurde mannetjes tot stemvoerders van 'de' wetenschap maakte.

Het evangelie volgens Thomas populair? Hoe weet je dat? En wat bedoel je met de 'vroegste christenen' als Thomas uit de 2e eeuw stamt?


Er gaan stemmen op om Thomas al in 50 te schalen. Vooral omdat er nog geen verhaal zit in de woorden van de Jezus die daar gepresenteerd wordt. Jezus (als hij al bestaan heeft) was waarschijnlijk een rondreizend filosoof/veranderaar en de mensen schreven zijn woorden op. Pas als er een hele verhaallijn aan vast zit moet je oppassen. Ik vind het zeer vreemd dat jij beweert dat het pas in de tweede eeuw is geschreven, terwijl er veel stemmen opgaan om het als oudste van de evangelieeen te schalen. Dan vraag ik mij af of je objectief bent als je wetenschappelijke antwoorden geeft, of dat je vooral datgene vertelt wat men graag wil horen?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Evangelie_ ... ag_Hammadi)

Ik heb bijgedragen aan dat wiki-artikel, maar het is inmiddels weer aardig verprutst. :D
Als je kijkt naar geleerden die een positie hebben aan een erkend instituut (uitgezonderd behoudend christelijke), dan plaatst de overgrote meerderheid Thomas in de 2e eeuw. Dat 'vele stemmen' valt dus wel mee.
Ik vind zelf de visie op Jezus als een soort filosoof niet overtuigend, ik denk dat Jezus een apocalyptische profeet was. Volgens mij is het aan een heel aantal spreuken uit Thomas te zien dat ze een secundaire bewerking zijn van ouder, apocalyptisch getint materiaal. Ik sluit niet uit dat Thomas oud en onafhankelijk materiaal kan bevatten, alleen ben ik heel sceptisch of dat met de wetenschappelijke methode voldoende hard gemaakt kan worden. Pleitbezorgers van een vroege datering belanden maar al te vaak in speculatie.

De boeken die de gemeenten lazen waren steeds verschillend. De canon kwam natuurlijk pas toen het allemaal officieel werd. En dat ook door een truc met boeken die op kasten lagen en die op de grond lagen. Zij die op de grond lagen werden ketters genoemd.
Nee, niet steeds verschillend. Dan maak je de verschillen groter dan ze waren.
En over die truc: dat is een fabeltje. (Tenzij je de antieke bron kan opvoeren en aannemelijk maakt dat die betrouwbaar is.)


Paulus was helemaal niet al vroeg in een vaste kern. Alleen de gnostische leerlingen namen Paulus op in hun lijst. Zoals Marcion.

Gnostische leerlingen? Kostelijk, wat een grap. De brieven van Paulus zijn waarschijnlijk rond 100 al gebundeld en toen was er in velden of wegen nog geen gnosticus te bekennen.
Boeken als Openbaring waren juist lange tijd ketters bestempeld. God mag weten wie dat boek er in gezet heeft.
Klopt, dat zei ik juist.


Het boek maakt niks uit, want dat ga je toch maar afkraken als "pseudo wetenschappelijk" (een lot die de meeste aanvallers van het beeld van het vroege christendom treft).
En hoe bedoel je halve waarheden. Een waarheid is nooit maar half. Voor de een is het een leugen voor de ander waarheid. Maakt dat dan een halve waarheid?
Volgens mij heb je een verkeerde indruk van mij, wat ook blijkt uit het volgende:

En Cicero is volgens mij het soort wetenschapper dat vrijwel alleen staat in opvattingen. En dat daarom steun zoekt bij elkaar en hun artikelen post in bepaalde krantjes door bepaalde mensen gelezen. Zulke wetenschappers zoeken ook naar de Ark van Noach en vinden die ook nog, maar dat zeggen alleen in dat soort krantjes dat dat soort mensen leest.

Jij beschouwt mij waarschijnlijk als een verdediger van het beeld van het vroege christendom en jouzelf als een aanvaller. En omdat je jezelf die heldenrol toemeet, mag je sjoemelen met de geschiedenis (want dat valt toch niet op als je hard blijft roepen dat die kerkelijke christenen allerlei rottigheid hebben uitgehaald).

Ik vind dat geschiedenis ertoe doet, en dat het niet wenselijk is dat iedereen zijn eigen geschiedenis bij elkaar fantaseert. Ik vind het jammer als mensen onder de vlag van wetenschap evidente onzin gaan lopen verkondigen. En dat doe jij, want je bent slechts half geïnformeerd. Zulk soort mensen zijn dan ook het ergste, want dan denken ze meteen te weten hoe de vork in de steel zit en gaan ze neerkijken op alle arme stakkers die niet weten wat zij weten. Maar in werkelijkheid is de geschiedenis veel complexer en worden in populaire wetenschap vaak dingen met veel stelligheid gebracht die zeer onzeker of zelfs pertinent onwaar zijn. Die worden door hen dan nog eens verbasterd, zodat ze op fora als deze triomfantelijk dingen gaan roepen als dat er geen opstanding in Marcus voorkomt. Heb je een teiltje? ](*,)

Trajecto
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jan 2012 12:26

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Trajecto » 11 jul 2012 16:22

Foppe1986 schreef:... Ik voel me zeker wel verheven boven kerkelijke stakkers. ...

Oei! :shock:

Nou welkom hier op het forum, Foppe. :D
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor mohamed » 27 jul 2012 20:21

Cicero schreef:Volgens mij is het aan een heel aantal spreuken uit Thomas te zien dat ze een secundaire bewerking zijn van ouder, apocalyptisch getint materiaal.

Welke spreuken bedoel je? Kun je eens een spreuk noemen om de lezer een idee te geven? En kan ik daaruit opmaken dat wetenschappers een geschrift dateren op basis van de inhoud?
Ik sluit niet uit dat Thomas oud en onafhankelijk materiaal kan bevatten, alleen ben ik heel sceptisch of dat met de wetenschappelijke methode voldoende hard gemaakt kan worden.

Wat is 'de wetenschappelijke methode'? En welke stukken zouden onafhankelijk zijn? Zoals je weet wordt er in het NT steeds verwezen naar het OT, dus alles wat er in Thomas' evangelie staat en eveneens gebaseerd is op het OT, kunnen we niet zonder meer negeren.
Pleitbezorgers van een vroege datering belanden maar al te vaak in speculatie.

Waarschijnlijk ben jij daar geen uitzondering op, of je moet een foto van Paulus en jij hebben, waarop hij een door de RKK gecanoniseerd NT onder de arm heeft en zijn duim ter goedkeuring omhoog houdt. Alhoewel, in dit digitale tijdperk zou dat ook te fraudegevoelig zijn en bovendien ken ik Paulus zijn uiterlijk, noch het jouwe. Maar zonder gekheid, is het dateren van oude geschriften niet altijd onderhevig aan speculatie?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Cicero » 27 jul 2012 21:09

Dat zijn een aantal goede vragen, mohamed, ik zal pogen ze zo goed mogelijk te beantwoorden.

Cicero schreef:Volgens mij is het aan een heel aantal spreuken uit Thomas te zien dat ze een secundaire bewerking zijn van ouder, apocalyptisch getint materiaal.

Welke spreuken bedoel je? Kun je eens een spreuk noemen om de lezer een idee te geven?

Ev. Th. 21: "Wanneer de heer des huizes te weten komt dat er een dief komt, zal hij op wacht staan voor die komt en hij zal hem niet laten inbreken in zijn huis, zijn domein, om zijn bezit weg te dragen. Maar jullie, wees waakzaam voor de wereld. Gord je lendenen met grote kracht opdat rovers geen manier vinden om bij jullie te komen."
In het NT is de metafoor van de huismeester die de dief verwacht een waarschuwing voor het einde der tijden (Mt. 24:43 en parallellen). Maar in het evangelie van Thomas is het een waarschuwing voor de wereldse kwade machten.
En kan ik daaruit opmaken dat wetenschappers een geschrift dateren op basis van de inhoud?
Onder andere. Een platonisch getint geschrift kun je bijvoorbeeld niet vóór de vierde eeuw v.C. dateren omdat het platonisme toen nog niet bestond.
Cicero schreef:Ik sluit niet uit dat Thomas oud en onafhankelijk materiaal kan bevatten, alleen ben ik heel sceptisch of dat met de wetenschappelijke methode voldoende hard gemaakt kan worden.

Wat is 'de wetenschappelijke methode'? En welke stukken zouden onafhankelijk zijn? Zoals je weet wordt er in het NT steeds verwezen naar het OT, dus alles wat er in Thomas' evangelie staat en eveneens gebaseerd is op het OT, kunnen we niet zonder meer negeren.
De wetenschappelijk methode is de manier om rationele kennis die voor iedereen inzichtelijk kan zijn en die gebaseerd is op bewijs, te verwerven.
Bij sommige spreuken uit Thomas kun je je afvragen of ze steunen op de canonieke evangelien of dat ze daar los van zijn overgeleverd. Het OT heeft daar niets mee te maken.
Cicero schreef:Pleitbezorgers van een vroege datering belanden maar al te vaak in speculatie.

Waarschijnlijk ben jij daar geen uitzondering op, of je moet een foto van Paulus en jij hebben, waarop hij een door de RKK gecanoniseerd NT onder de arm heeft en zijn duim ter goedkeuring omhoog houdt. Alhoewel, in dit digitale tijdperk zou dat ook te fraudegevoelig zijn en bovendien ken ik Paulus zijn uiterlijk, noch het jouwe. Maar zonder gekheid, is het dateren van oude geschriften niet altijd onderhevig aan speculatie?
Het is geen wiskunde, dus ja. Maar het gaat erom precies vast te stellen wat je wel en niet kan weten. Van het evangelie van Thomas zijn bijvoorbeeld handschriften van rond 200 bekend, dus het is onmogelijk dat Thomas later is geschreven. Het is de bedoeling om niet meer te zeggen dan het bewijsmateriaal toelaat (het zou bijvoorbeeld ongeoorloofde speculatie zijn als ik zou beweren dat Thomas geschreven is in de zomer van 112 na Chr.).

mohamed

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor mohamed » 28 jul 2012 12:28

Dat een geschrift nooit later geschreven kan zijn dan het moment waarop het voor het eerst gelezen werd is het soort logica wat mij wel bevalt Cicero. Bedankt voor je uitgebreide antwoorden, die de lading nagenoeg geheel dekten, want er rest mij nog slechts één vraag hieromtrent.
De wetenschappelijk methode is de manier om rationele kennis die voor iedereen inzichtelijk kan zijn en die gebaseerd is op bewijs, te verwerven.

Ja, akkoord, maar wat ik bedoelde is: hoe gingen/gaan wetenschappers te werk om het Thomasevangelie te dateren? Kun je dat concreet benoemen?

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3431
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor Cicero » 28 jul 2012 13:37

Nou, dan moet je ruim beginnen en dan zover mogelijk proberen te specificeren.

Het evangelie van Thomas heeft Jezus als hoofdpersoon, dus moet het na 30 nC geschreven zijn (de terminus post quem). En waarschijnlijk nog wel een paar jaar later natuurlijk, net zoals de canonieke evangeliën.
De oudste handschriften van Thomas zijn uit ca. 200 nC. Er is niet echt een eerdere relatief harde datum, dus dit is een goede terminus ante quem, het tijdstip waarvóór het geschreven moet zijn.

Daarmee is de mogelijk periode van schrijven van Thomas ca. 50 nC tot 200 nC.

Dan begint er een complexe discussie waarbij er veel interpretatiemogelijkheden zijn en dus speculatie op de loer ligt. De volgende overwegingen spelen een rol:
1. Vertoont Thomas kennis van Mt/Mc/Lc? Zo ja, dan moet Thomas daarná geschreven zijn. (Ik denk inderdaad dat dit het geval is.)
2. Vertoont Thomas kennis van bepaalde historische gebeurtenissen? Sommigen denken dat een bepaalde spreuk de Bar-Kochba opstand in 135 nC weerspiegelt, dus dan moet Thomas daarna geschreven zijn.
3. Bij welke historische situatie in de ontwikkeling van het christendom weerspiegelt Thomas? Er is polemiek met een toch al redelijk ontwikkelde kerkstructuur vertegenwoordigd door het personage Petrus. Dus een vroege datering in de 1e eeuw lijkt daarom minder aannemelijk.
4. Waar valt het type christendom van Thomas in tijd te localiseren? Veel wetenschappers menen dat Thomas een type christendom weerspiegelt dat de gespannen verwachting van het einde van de wereld heeft ingeruild voor een meer spirituele uitleg van Jezus' leer. Dat pleit tegen een al te vroege datering.
5. Thomas veronderstelt een levendige traditie van woorden van Jezus. Dat maakt een datering ver in de tweede eeuw iets minder waarschijnlijk.

Al met al (er zijn meer overwegingen te noemen) lijkt dit allemaal te wijzen op een niet al te vroege, maar ook op een niet al te late datering. De meeste wetenschappers zeggen dan: "tegen het midden van de tweede eeuw." Dit geldt dan voor het Griekse evangelie van Thomas als geheel, niet voor de daarin opgenomen mogelijk heel oude tradities.

mohamed

Re: Waarom was Thomas dogmatisch over Jezus' fysieke opstand

Berichtdoor mohamed » 28 jul 2012 18:46

Ik heb er nu wat beter zicht op.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten