Wilsophie schreef:Kindschap in deze tekst staat voor geboorte en wedergeboorte en dat kende men niet
...
Israël onder het Oude Verbond was niet bekend met de wedergeboorte, hun hoop was op het koninkrijk der hemelen wat beloofd was door de profeten. De toegang tot dit koninkrijk had niets te maken met wedergeboorte, dit in tegenstelling tot het "Koninkrijk Gods".
Genoemd in Johannes 3 vers 3-5.
Ik pik hier even een aantal zinnen uit, om aan te geven waarom het gevaarlijk kan zijn om klakkeloos websites na te volgen, zonder er kritisch de Bijbel naast te leggen.
Vergelijk de volgende teksten eens:
Joh. 3:3 Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het
Koninkrijk van God niet zien.
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet geboren wordt uit water en Geest, kan hij het
Koninkrijk van God niet binnengaan.
Luk. 13:28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u
Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen..
Mijn vraag: hoe komen Abraham, Izak en Jakob en al de profeten in het Koninkrijk Gods als Jezus zegt dat niemand daarin kan komen zonder wedergeboorte?
Klopt het dan wel als je zegt dat men in het oude testament niet bekend was met wedergeboorte?
Waarom zegt Jezus dan tegen Nicodemus: "Bent u een leraar van Israël, en weet u deze dingen niet?" Dat is toch wat anders dan: "tja, dat kan jij ook niet weten"?
Volgende vraag. Vergelijk deze 2 teksten eens met elkaar:
Matt. 8:11 Maar Ik zeg u dat er velen zullen komen van oost en west en zij zullen aan tafel gaan met Abraham, Izak en Jakob in het
Koninkrijk der hemelen,
12 en de kinderen van het Koninkrijk zullen buitengeworpen worden in de buitenste duisternis; daar zal gejammer zijn en tandengeknars.
Luk. 13:28 Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het
Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen.
29 En daar zullen er komen van oost en west, van noord en zuid, en zij zullen aan tafel gaan in het Koninkrijk van God.
Wat is hier het verschil tussen het Koninkrijk der hemelen en het Koninkrijk Gods?
Mijn antwoord: helemaal niets.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)