Seks zondig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Seks zondig?

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 22:34

Als ik hem tegenkom zal ik hem erop aanspreken. [-X

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 04 mar 2012 23:08

Wilsophie schreef:
Het is een leuk verhaaltje voor in de "Eva", maar heeft niets met het boek uit de Bijbel te maken.
Het boek Hooglied spreekt over de relatie tussen Jehovah en Israël immers er zou na de uittocht uit Egypte een huwelijksfeest plaats vinden in de woestijn?

Lees jij het boek Hooglied echt alleen op een geestelijke manier? Niet als een letterlijk liefdesverhaal tussen een man en zijn bruid?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 mar 2012 23:54

Niet helemaal, maar sinds ik een studie heb gevolgd over alle symboliek van het boekje Hooglied die erin genoemd wordt begrijp ik beter dat het allemaal overdrachtelijk bedoeld is.
Immers het huwelijk tussen Jehovah en Israël is ook niet letterlijk, het gaat om de Allerhoogste en 12 stammen.
Dat je het ook dichterlijk kunt lezen en opvatten zal ik niet ontkennen, omdat je pas de overdrachtelijke betekenissen van de woorden begrijpt als je de letterlijke betekenissen kent.
Als je zegt : "De appel valt niet ver van de boom" dan moet je toch weten wat een boom en een appel zijn, anders snap je het niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 05 mar 2012 08:04

Wilsophie schreef:Het is een leuk verhaaltje voor in de "Eva", maar heeft niets met het boek uit de Bijbel te maken.
Het boek Hooglied spreekt over de relatie tussen Jehovah en Israël immers er zou na de uittocht uit Egypte een huwelijksfeest plaats vinden in de woestijn?

meribel schreef:Lees jij het boek Hooglied echt alleen op een geestelijke manier? Niet als een letterlijk liefdesverhaal tussen een man en zijn bruid?

Dat is de enige juiste manier om het te lezen, want de hele Bijbel gaat over de relatie tussen God en Israël.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 05 mar 2012 09:01

persoonlijk lees ik dat dan toch anders. meer zoals deze ds verwoord : http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/716 ... ch-lezen-/

( even gezocht naar iemand de het goed kan omschrijven )

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 09:12

Goed dat je dat gedaan hebt dan is er nog een referentiekader.
Ik kan me in het stuk wel vinden.
De dominee laat ruimte voor het prevaleren van de letterlijke betekenis boven de overdrachtelijke/symbolische betekenis of v.v. en dat is heel goed van hem.
Zelf kiest hij uiteindelijk in de 2e pericoop voor een letterlijke, maar gelukkig sluit hij de symboliek niet uit.
En dat zie ik ook zo.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 05 mar 2012 09:29

citaat:Het boek Hooglied spreekt over de relatie tussen Jehovah en Israël immers er zou na de uittocht uit Egypte een huwelijksfeest plaats vinden in de woestijn?

In eerste instantie is het volgens mij gewoon prachtige liefdespoëzie zonder diepere bedoelingen, maar er is niets op tegen om het te vergeestelijken. Christus en zijn bruid (mag het dan ook mannelijke zijn als we toch gaan fantaseren?). Dat werd bij mij vroeger in de kerk heel vaak gedaan (niet). Daar is toch niets nieuws aan?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 mar 2012 10:16

hubert schreef:citaat:Het boek Hooglied spreekt over de relatie tussen Jehovah en Israël immers er zou na de uittocht uit Egypte een huwelijksfeest plaats vinden in de woestijn?

In eerste instantie is het volgens mij gewoon prachtige liefdespoëzie zonder diepere bedoelingen, maar er is niets op tegen om het te vergeestelijken. Christus en zijn bruid (mag het dan ook mannelijke zijn als we toch gaan fantaseren?). Dat werd bij mij vroeger in de kerk heel vaak gedaan (niet). Daar is toch niets nieuws aan?

Een bruid is in de Bijbel nog geen gehuwde vrouw.
Bovendien is de bruid een gelovige staat Israël bestaande uit 12 stammen, maar dit terzijde.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mar 2012 14:49

Er zijn hier een aantal offtopic posts verwijderd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 09:41

Is seks zondig? Bijbels gezien niet, maar eh, zoals het gepropageerd wordt in The Netherlands wel.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 06 mar 2012 20:54

ZOu wel een beetje de doodslag zijn he voor een beschaving om seks als diep zondig te beschouwen :D

Het gaat ook al slecht met de Ooievaar dus een alternatief blijftt uit.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 06 mar 2012 21:00

RogierV schreef:ZOu wel een beetje de doodslag zijn he voor een beschaving om seks als diep zondig te beschouwen :D

Het gaat ook al slecht met de Ooievaar dus een alternatief blijftt uit.

Ach, slechts voor deze beschaving. :lol:
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 mar 2012 09:56

Lees jij het boek Hooglied echt alleen op een geestelijke manier? Niet als een letterlijk liefdesverhaal tussen een man en zijn bruid?

Als op de 7e dag de begrippen van mannelijk en vrouwelijk naar elkaar toe komen dan vervult zich wat het boekje Hooglied uitdrukt met dat elkaar zoeken en elkaar vinden van man en vrouw, die van elkaar gescheiden zijn zoals God met de schepping die scheiding ook bij Zichzelf maakte.
Zij zijn van elkaar gescheiden die beide helften maar zij weten en voelen dat zij tot elkaar behoren, dat zij eens bij elkaar al waren.
Zo is het dan ook het gebruik in de Joodse levenspractijk om bij het begin van de 7e dag het Hooglied te lezen.
Zij lijden onder die scheiding maar komen tenslotte toch bij elkaar.
En het is het mannelijke en vrouwelijke op ieder vlak.
Niet alleen in de uitdrukking in de mens als man en als vrouw.
Het is het zoeken en elkaar vinden tot een hervonden harmonie van tegenstellingen die eerder ontstaan zijn.
Daarom begint ook het dagelijks Joodse leven op de Sabbath met een tweeheid.
Twee broden, twee kaarsen en die worden tot een éénheid gebracht op de dag der rust.
Dat men vandaag aan de dag denk dat het wil zeggen dat je op zondag moet uitblazen en niets mag doen is niet wat het begrip in de Bijbel is.
De enige taak die overbleef was van de tweeheid een éénwording maken.
En dat beschrijft het boekje Hooglied.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 07 mar 2012 11:02

Ach, slechts voor deze beschaving.

Uitdaging!!, noem mij een beschaving die niet van seks afhankelijk is om te overleven :D
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 07 mar 2012 19:01

RogierV schreef:Uitdaging!!, noem mij een beschaving die niet van seks afhankelijk is om te overleven :D

Eeuwig levende personen... :wink:

Terug naar “[Religie] - Open forum”