David en Jonathan homo's?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: David en Jonathan homo's?

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2012 09:33

elbert schreef:Er is wel degelijk in de tekst een aanwijzing te vinden dat er een tegenstelling bestaat tussen de liefde van David voor Jonathan en die van hem voor zijn vrouwen. Dat zegt de tekst ook gewoon. Dan ligt het voor de hand om hier te veronderstellen dat het dus juist niet om een homorelatie ging, maar om een diepgaande vriendschap, zeker als je de toenmalige cultuur meeweegt (waarin de vrouw niet zoveel in de melk te brokkelen had).
Juist degenen die veronderstellen dat het om een homorelatie gaat, leggen de huidige cultuurbril op de Bijbel.
Dat wordt nog erger als er ook bij Jezus en Johannes ("de discipel die Jezus liefhad", o.a. Joh. 19:26) verondersteld wordt dat het hier om een homorelatie zou gaan: dat is zoeken naar iets wat er niet staat, maar wat wel op de tekst geplakt wordt.

Je hebt mij nergens zien beweren dat David en Jonathan homo's zouden zijn. Ik denk zelf ook dat die twee hele goede vrienden waren. Omdat er verder niets over staat kun je niet weten wat er precies afgespeeld heeft tussen hen.
Ik bedoelde met die cultuurbril wat je zei over de liefde van David voor zijn vrouwen. Over het algemeen werden huwelijken in die tijd niet uit liefde gesloten.

elbert schreef:Als je dat bedoelt, hoef je ook niet over homofilie te spreken, want dat gaat wel (uiteindelijk) over je seksueel aangetrokken weten tot mensen van hetzelfde geslacht.

homoseksualiteit gaat veel verder dan alleen maar seks. Maar dat schijnt niet door te dringen hier.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 feb 2012 09:34

@schaapje, het gaat om deze teksten:

2 sam 1:

Jonatan ligt gesneuveld op de heuvels.
26 Het verdriet verstikt me, Jonatan,
je was mijn broeder, en mijn beste vriend.
Jouw liefde was mij dierbaar, meer dan die van vrouwen.

En Saul noemde nav de relatie tussen Jonathan en David , David een hoerenjong. Ik weet niet of dat wat impliceert. :

1 sam. 20:

30 Woedend barstte Saul tegen Jonatan uit: ‘Hoerenjong! Alsof ik niet weet dat jij de kant van de zoon van Isaï hebt gekozen. Je maakt jezelf te schande, en de moeder bij wie ik je verwekt heb erbij!

1 sam 18 over de eerste ontmoeting in nbv staat:
1 Jonatan, die bij dit gesprek aanwezig was, voelde zich meteen sterk tot David aangetrokken en vatte een innige vriendschap voor hem op.
maar in de statenvertaling staat het sterker nl zo:
1 Het geschiedde nu, als hij geëindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jónathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jónathan beminde hem als zijn ziel.

bij het afscheid tussen elkaar 1 sam 20:

41 Zodra de jongen weg was, kwam David van achter de rotsblokken tevoorschijn, knielde neer en boog driemaal diep voorover. Ze kusten elkaar terwijl hun de tranen over de wangen liepen, tot Jonatan zich vermande
Statenvertaling;
41 Als de jongen heenging, zo stond David op van de zuidzijde, en hij viel op zijn aangezicht ter aarde, en hij boog zich driemaal; en zij kusten elkander, en weenden met elkander, totdat het David gans veel maakte.

dat was geen goedendag kus als op een verjaardag uiteraard. Het was een zeer innige vriendschap ( zoals eerder ook geschreven over toen ze elkaar ontmoeten )

en David zingt:
Een pelgrimslied van David.

Hoe goed is het, hoe heerlijk
als broeders bijeen te wonen!

2 Goed als olie op het hoofd
die neervalt op de baard,
de baard van Aäron,
en neervalt op de hals van zijn gewaad,

3 als de dauw van de Hermon
die neervalt op de bergen van Sion.
Daar geeft de HEER zijn zegen:
leven voor altijd.

kortom om die teksten gaat het

zelf denk ik niet dat je in termen als homo of hetero moet denken. Ik houd zelf ook ontzettend veel van heel veel vrouwen ( goede vriendinnen, van mijn moeder en zussen enz. )
En ik denk ook dat vrouwen in davids tijd meer gebruiksvoorwerpen waren inderdaad ( 1 kon bijv. : 1 Koning David was op hoge leeftijd gekomen. Hoewel men hem met dekens toedekte, kon hij het niet meer warm krijgen. 2 Zijn hovelingen zeiden tegen hem: ‘Laat ons een jong meisje voor u zoeken, mijn heer en koning, dat u gezelschap kan houden en verzorgen. Laat haar in uw schoot slapen, dan zult u weer warm worden.’ 3 Ze gingen overal in Israël op zoek naar een mooi meisje, en de keus viel op Abisag uit de stad Sunem. Haar brachten ze bij de koning. 4 Ze was werkelijk bijzonder mooi. Ze verzorgde de koning en bediende hem, maar de koning had geen gemeenschap met haar. )

Maakt het wat uit of david homo was of niet?
Wat ik absoluut verwerpelijk vind is de eerdere opmerking hier, David was een man naar Gods hart dus geen homo. Belachelijk! God heeft ons allemaal geschapen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 feb 2012 09:55

Dankje wel Meribel,
Maar ik ben het met de laatste alinea van jou post niet eens, en dat mag toch? Of wordt ik nu verketterd?
God heeft ons volmaakt geschapen, en anders dan we nu zijn, we zijn het er toch wel over eens dat we zondaren zijn. En dat niet alles wat wij doen en denken naar Gods wil is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2012 10:03

Nee, volgens mij word jij niet verketterd.
Jij verkettert anderen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 feb 2012 10:09

]Nee, volgens mij word jij niet verketterd.
Jij verkettert anderen
.

Nou met dat oordeel over mij zal ik het moeten doen, geldt ook voor vele anderen, denk ik.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 feb 2012 10:13

Tante Pollewop schreef:homoseksualiteit gaat veel verder dan alleen maar seks. Maar dat schijnt niet door te dringen hier.
Ik denk dat dat wel meevalt. Net als bij hetero's gaat het inderdaad niet alleen maar om seks. Maar anderzijds is het ook zo dat er weldegelijk ook een lichamelijke kant aan zit. Tussen die twee uitersten ("het gaat alleen maar om seks" en "het gaat helemaal niet om seks") speelt het gesprek zich af.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 feb 2012 10:15

schaapje schreef:Dankje wel Meribel,
Maar ik ben het met de laatste alinea van jou post niet eens, en dat mag toch? Of wordt ik nu verketterd?
God heeft ons volmaakt geschapen, en anders dan we nu zijn, we zijn het er toch wel over eens dat we zondaren zijn. En dat niet alles wat wij doen en denken naar Gods wil is.

God heeft ons volmaakt geschapen, maar dat zijn we niet meer.
HEt betekent niet dat iemand die een man naar Gods hart was nog steeds volmaakt was.
Dus om te zeggen David was een man naar Gods hart dus geen homo, klinkt in mijn oren David was een man naar Gods hart dus had geen hazenlip. ( want niet volmaakt )
het eerste en het tweede heeft gewoon niets met elkaar te maken
En als je het zo hard stelt als dat je stelt staan allen christenhomo's , praktiserend of juist overtuigd niet praktiserend , al helemaal -1 achter. Want ze zijn homo dus bij voorbaat kunnen niet naar Gods hart zijn?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2012 10:29

schaapje schreef:Nou met dat oordeel over mij zal ik het moeten doen, geldt ook voor vele anderen, denk ik.

Dit was geen oordeel, maar een constatering naar aanleiding van de opmerking die meribel ook al aanhaalde.

elbert schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. Net als bij hetero's gaat het inderdaad niet alleen maar om seks. Maar anderzijds is het ook zo dat er weldegelijk ook een lichamelijke kant aan zit. Tussen die twee uitersten ("het gaat alleen maar om seks" en "het gaat helemaal niet om seks") speelt het gesprek zich af.

Natuurlijk zit er een lichamelijke kant aan, dat ontken ik ook helemaal niet. Dat neemt niet weg dat daar een ongezonde focus op ligt.

maaarten

Berichtdoor maaarten » 13 feb 2012 10:52

Lieve help zeg, dit soort onzin verwacht je toch niet op een reformatorisch forum?

Sommige gebruikers kunnen beter ergens een vrijzinnig forum vinden of oprichten en daar dit soort godslasterlijke onzin gaan bespreken....

Denken mensen nu echt dat koning David, een man naar Gods hart, die weliswaar in zonde is gevallen met Bathseba maar daar dan ook berouw van heeft gehad, zich in een homosexuele relatie zou begeven? Er staat toch geschreven, in Gods Woord: 'Wanneer een man met een andere man slaapt, zoals men met een vrouw slaapt, dan hebben zij beiden iets gruwelijks gedaan. Zij moeten zeker ter dood gebracht worden. Hun bloed rust op henzelf.' Als koning David al in deze zonde was gevallen, dan was dat net als bij Bathseba gepaard gegaan met Gods straf en koning Davids berouw.

Dat sommigen koning Davids uitting van innige vriendschap gelijk zien alsof hij een homofiel zou zijn, is eerder een teken van hoe doordrenkt onze cultuur is met de zonde. Op een reformatorisch forum verwacht je toch dat we hier een beetje voor gespaard zouden blijven, maar ook hier zijn er blijkbaar die dit soort godslasterlijke gruwelen in de Bijbel willen zien. Lieve mensen, laten we toch geen gehoor geven aan deze dwaasheid.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2012 10:55

@maaarten, misschien is het verstandig eerst alle Homofilie topics door te lezen.
En het topic 'Homo met relatie oprecht christen?' in Religie -> Geloof en Leven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 10:56

Volgens Jezus is het mogelijk om overspel met een vrouw te plegen zonder lichamelijk contact (Mat 5,28) dus hoezo is iemand pas homo na seksuele gemeenschap met een man?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2012 10:56

meribel schreef:En ik denk ook dat vrouwen in davids tijd meer gebruiksvoorwerpen waren inderdaad ( 1 kon bijv. : 1 Koning David was op hoge leeftijd gekomen. Hoewel men hem met dekens toedekte, kon hij het niet meer warm krijgen. 2 Zijn hovelingen zeiden tegen hem: ‘Laat ons een jong meisje voor u zoeken, mijn heer en koning, dat u gezelschap kan houden en verzorgen. Laat haar in uw schoot slapen, dan zult u weer warm worden.’ 3 Ze gingen overal in Israël op zoek naar een mooi meisje, en de keus viel op Abisag uit de stad Sunem. Haar brachten ze bij de koning. 4 Ze was werkelijk bijzonder mooi. Ze verzorgde de koning en bediende hem, maar de koning had geen gemeenschap met haar. )

Warm houden? Jaja, dat is wel het mooiste eufemisme dat ik in tijden heb gezien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 feb 2012 11:13

mohamed schreef:'Toen ontstak Saul in woede tegen Jonathan, en hij zei tegen hem: Jij zoon van een ontaarde en opstandige vrouw, wist ik het niet dat jij voor de zoon van Isaï gekozen hebt, tot je eigen schande en tot schande van de naaktheid van je moeder?' (1 Sam 20,30)

'Ik ben benauwd om jou, mijn broeder Jonathan!
Je was mij zeer lief;
je liefde was mij wonderlijker dan de liefde van vrouwen.
' (2 Sam 1,26)

Het publieke debat omtrent deze issue bereikte het kookpunt, toen een Knesset lid Yael Dayan, op 10 Februari 1993 haar befaamde speach hield in het gebouw van de Knesset, over de noodzaak voor homorechten waarbij ze David zijn woorden over Jonathan quotte.

-Bron-

Afbeelding
Yael Dayan

Wat vinden we hiervan, had ze een punt of niet?

Ik vind het enorme kolder. Dus had ze een punt? Nee.
Dit is nou typisch: een bijbeltekst binnen een verkeerd kader leggen, namelijk het kader van onze verseksualiseerde maatschappij. Zodra er twee mensen een klein beetje dichter bij elkaar komen dan wij gewend zijn, wordt er gelijk aan seks gedacht. Bekrompen noem ik dat.

David en Jonathan waren gewoon heel erg goede vrienden van elkaar. Ze hielden van elkaar, en nogal veel. Nou en? Niks op tegen. Dat wij zo preuts zijn dat we dat niet kunnen plaatsen, is wat anders. Dat zegt wat meer over onze cultuur in dat opzicht.

Twee mannen, die lichamelijk al te intiem worden - iets wat homo's bij ons toch geacht worden te doen, nietwaar? - hebben de Bijbel tegen zich. Leviticus 18:22 en Leviticus 20:13 spreken duidelijke taal.

In discussies over evolutie komt de term 'mine-quoten' wel eens naar voren. Ik vind dat, wat Yael Dayan zei er ook een mooi voorbeeld van.

Seksualiteit is blijkbaar iets, waar onze cultuur niet mee om kan gaan. Vroeger mocht er niks, zelfs niet in het huwelijk (hooguit een deken met een gat erin omdat het nou eenmaal moet). Vandaag de dag mag zogenaamd alles van de weersomstuit, maar lukt het nog steeds niet om seksualiteit een plek te geven. Alles mag zogenaamd, maar we zijn zo preuts als het maar kan, want bij alles wordt meteen aan seks gedacht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 feb 2012 11:16

Zucht...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 feb 2012 11:27

Boekenlezer schreef:David en Jonathan waren gewoon heel erg goede vrienden van elkaar. Ze hielden van elkaar, en nogal veel. Nou en? Niks op tegen. Dat wij zo preuts zijn dat we dat niet kunnen plaatsen, is wat anders. Dat zegt wat meer over onze cultuur in dat opzicht.

Twee mannen, die lichamelijk al te intiem worden - iets wat homo's bij ons toch geacht worden te doen, nietwaar? - hebben de Bijbel tegen zich. Leviticus 18:22 en Leviticus 20:13 spreken duidelijke taal.

Jezus heeft gezegd 'wie een vrouw aanziet, om haar te begeren, die heeft reeds overspel in zijn hart met haar gedaan' dus degene die zich blind staart op seksueel contact zijn wij niet, maar dat ben je zelf. Er is helemaal geen seksueel contact voor nodig om de wet te overtreden en bovendien deed David wel meer dingen die de wet verbood zoals het eten van de toonbroden (Mar 2,26) dus wat jij nou wilt zeggen door te verwijzen naar de ons allen bekende teksten uit Leviticus is me niet duidelijk, probeer je misschien David en Jonathan aan het kruis te nagelen? :D

Terug naar “[Religie] - Open forum”