Berichtdoor meribel » 13 feb 2012 09:34
@schaapje, het gaat om deze teksten:
2 sam 1:
Jonatan ligt gesneuveld op de heuvels.
26 Het verdriet verstikt me, Jonatan,
je was mijn broeder, en mijn beste vriend.
Jouw liefde was mij dierbaar, meer dan die van vrouwen.
En Saul noemde nav de relatie tussen Jonathan en David , David een hoerenjong. Ik weet niet of dat wat impliceert. :
1 sam. 20:
30 Woedend barstte Saul tegen Jonatan uit: ‘Hoerenjong! Alsof ik niet weet dat jij de kant van de zoon van Isaï hebt gekozen. Je maakt jezelf te schande, en de moeder bij wie ik je verwekt heb erbij!
1 sam 18 over de eerste ontmoeting in nbv staat:
1 Jonatan, die bij dit gesprek aanwezig was, voelde zich meteen sterk tot David aangetrokken en vatte een innige vriendschap voor hem op.
maar in de statenvertaling staat het sterker nl zo:
1 Het geschiedde nu, als hij geëindigd had tot Saul te spreken, dat de ziel van Jónathan verbonden werd aan de ziel van David; en Jónathan beminde hem als zijn ziel.
bij het afscheid tussen elkaar 1 sam 20:
41 Zodra de jongen weg was, kwam David van achter de rotsblokken tevoorschijn, knielde neer en boog driemaal diep voorover. Ze kusten elkaar terwijl hun de tranen over de wangen liepen, tot Jonatan zich vermande
Statenvertaling;
41 Als de jongen heenging, zo stond David op van de zuidzijde, en hij viel op zijn aangezicht ter aarde, en hij boog zich driemaal; en zij kusten elkander, en weenden met elkander, totdat het David gans veel maakte.
dat was geen goedendag kus als op een verjaardag uiteraard. Het was een zeer innige vriendschap ( zoals eerder ook geschreven over toen ze elkaar ontmoeten )
en David zingt:
Een pelgrimslied van David.
Hoe goed is het, hoe heerlijk
als broeders bijeen te wonen!
2 Goed als olie op het hoofd
die neervalt op de baard,
de baard van Aäron,
en neervalt op de hals van zijn gewaad,
3 als de dauw van de Hermon
die neervalt op de bergen van Sion.
Daar geeft de HEER zijn zegen:
leven voor altijd.
kortom om die teksten gaat het
zelf denk ik niet dat je in termen als homo of hetero moet denken. Ik houd zelf ook ontzettend veel van heel veel vrouwen ( goede vriendinnen, van mijn moeder en zussen enz. )
En ik denk ook dat vrouwen in davids tijd meer gebruiksvoorwerpen waren inderdaad ( 1 kon bijv. : 1 Koning David was op hoge leeftijd gekomen. Hoewel men hem met dekens toedekte, kon hij het niet meer warm krijgen. 2 Zijn hovelingen zeiden tegen hem: ‘Laat ons een jong meisje voor u zoeken, mijn heer en koning, dat u gezelschap kan houden en verzorgen. Laat haar in uw schoot slapen, dan zult u weer warm worden.’ 3 Ze gingen overal in Israël op zoek naar een mooi meisje, en de keus viel op Abisag uit de stad Sunem. Haar brachten ze bij de koning. 4 Ze was werkelijk bijzonder mooi. Ze verzorgde de koning en bediende hem, maar de koning had geen gemeenschap met haar. )
Maakt het wat uit of david homo was of niet?
Wat ik absoluut verwerpelijk vind is de eerdere opmerking hier, David was een man naar Gods hart dus geen homo. Belachelijk! God heeft ons allemaal geschapen.