De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

beantsje
Mineur
Mineur

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor beantsje » 05 okt 2012 10:39

Misschien mag ik nog een ander geluid laten horen.

Ik ben als baby gedoopt, dus in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In de gereformeerde kerk overigens. (Heb als volwassene wel het vormsel in de katholieke kerk gehad; doop met de h. Geest)

Maar goed, mijn schoonfamilie is baptist. Baptisten vinden dat je absoluut alleen als volwassene gedoopt kan worden. We hebben het er wel eens over gehad; stel (hypothetisch), dat ik baptist zou worden. Dan kan ik nooit deelnemen aan het avondmaal, want ik ben niet volwassen gedoopt. Maar als ik mij opnieuw zou laten dopen, is dat een ontkenning van mijn doop als kind; iets wat ik never nooit met mijn geweten kan verenigen. want ik geloof ook dat de doop éénmalig en onuitwisbaar is.

Patstelling?

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 08 okt 2012 10:11

Neen geen patstelling, daar bapdisten een sektarische beweging zijn en niet relevant is het gesprek tussen de Kerk en kerkgemeenschappen die zo als het hoort de zuigeling zo snel mogelijk het Heilig Doopsel toedienen(God laat men niet wachten )voorts is er niets tegen algehele onderdompeling zoals dat bij de Orthodoxe kerken plaats vindt.In de Westerse Kerk RKK/OKK en de protestantse kerken vindt de water over het hoofdje plaats dit alles is een geldig Doopsel met de formule in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 11:55

beantsje schreef:Misschien mag ik nog een ander geluid laten horen.

Ik ben als baby gedoopt, dus in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In de gereformeerde kerk overigens. (Heb als volwassene wel het vormsel in de katholieke kerk gehad; doop met de h. Geest)

Maar goed, mijn schoonfamilie is baptist. Baptisten vinden dat je absoluut alleen als volwassene gedoopt kan worden. We hebben het er wel eens over gehad; stel (hypothetisch), dat ik baptist zou worden. Dan kan ik nooit deelnemen aan het avondmaal, want ik ben niet volwassen gedoopt. Maar als ik mij opnieuw zou laten dopen, is dat een ontkenning van mijn doop als kind; iets wat ik never nooit met mijn geweten kan verenigen. want ik geloof ook dat de doop éénmalig en onuitwisbaar is.

Patstelling?

Ik ben bang van wel.
Je kunt een doop niet "overdoen", net zomin als je deze kunt uitwissen. Wat ook wel gebeurt, mensen willen niet met een gedoopt voorhoofd verder leven. Maar dat kun je helemaal niet ontkennen. Het is gebeurd, het staat zelfs op schrift!
Dan is dus de consequentie dat je geen Baptist kunt worden. Maar is dat erg dan?
En persoonlijk houd ik niet zo van die hypothetische vraagstukken, aangaande het christen zijn en het geloof.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 okt 2012 12:26

Een ritueel, waar iemand deel aan heeft, zonder het te weten, heeft geen enkele waarde.
Zo is die noorse massamoordenaar ook een ''gedoopt christen''.
Op papier, ja.
Zijn dit soort mensen in Christus Jezus' dood gedoopt, opdat zij in nieuwheid des levens wandelen?(Rom 6:4)
De vervangingsleer heeft de besnijdenis vervangen door de baby-besprenkeling, welke in het engels ''christening'' heet.
Baptising is natuurlijk iets heel anders.
Paulus is er duidelijk in, een nieuwe schepping, en besnijdenis des harten.
Waarom leest niemand Col 2:11-15?
Hitler was ook gedoopt (rooms-katholiek), evenals velen van zijn regering.
Waarom werden zij nooit geëxcommuniceerd?
Waarom veroordeelde de Katholieke Kerk de gruwelen nauwelijks die deze mannen bedreven?
Waarom bleven ook protestantse kerken veelal zwijgen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 13:58

boer schreef:Een ritueel, waar iemand deel aan heeft, zonder het te weten, heeft geen enkele waarde.
Zo is die noorse massamoordenaar ook een ''gedoopt christen''.
Op papier, ja.
Zijn dit soort mensen in Christus Jezus' dood gedoopt, opdat zij in nieuwheid des levens wandelen?(Rom 6:4)
De vervangingsleer heeft de besnijdenis vervangen door de baby-besprenkeling, welke in het engels ''christening'' heet.
Baptising is natuurlijk iets heel anders.
Paulus is er duidelijk in, een nieuwe schepping, en besnijdenis des harten.
Waarom leest niemand Col 2:11-15?
Hitler was ook gedoopt (rooms-katholiek), evenals velen van zijn regering.
Waarom werden zij nooit geëxcommuniceerd?
Waarom veroordeelde de Katholieke Kerk de gruwelen nauwelijks die deze mannen bedreven?
Waarom bleven ook protestantse kerken veelal zwijgen?

O ja, omdat mensen er een zondige levenshouding op nahouden, zijn alle sacramenten wat jou betreft ongeldig en afgekeurd :(
DAT is toch het probleem juist!!!

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 okt 2012 15:44

schelpje3 schreef:O ja, omdat mensen er een zondige levenshouding op nahouden, zijn alle sacramenten wat jou betreft ongeldig en afgekeurd :(
DAT is toch het probleem juist!!!

Wat is voor jou een sacrament, en doet het iets?
Of zijn doop en Avondmaal misschien SLECHTS gedenktekenen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 16:00

boer schreef:Wat is voor jou een sacrament, en doet het iets?
Of zijn doop en Avondmaal misschien SLECHTS gedenktekenen

Het gaat hier over de RKK doop!
En niet over de ouweltjes.
En ja, het doet zeker iets.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 08 okt 2012 16:03

ER bestaat niet zoiets als een RKK of roomsche doop. Het is de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 okt 2012 16:07

schelpje3 schreef:Het gaat hier over de RKK doop!
En niet over de ouweltjes.
En ja, het doet zeker iets.

(wat is het verschil met de refo doop, als beide dopen erkend worden door resp. stromingen?)
Heb je er BIJBELSE ONDERBOUWING voor, dat het ''iets doet''?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 16:08

boer schreef:(wat is het verschil met de refo doop, als beide dopen erkend worden door resp. stromingen?)
Heb je er BIJBELSE ONDERBOUWING voor, dat het ''iets doet''?

Heb jij er een Bijbelse onderbouwing voor dat het niets zou doen?
* zucht *

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 08 okt 2012 16:08

Faramir schreef:ER bestaat niet zoiets als een RKK of roomsche doop. Het is de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Precies!
Bedankt voor de beschrijving. Je dwaalt zo makkelijk af met stoorzenders. 8-[

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 08 okt 2012 16:31

schelpje3 schreef:Heb jij er een Bijbelse onderbouwing voor dat het niets zou doen?
* zucht *

een vraag met een wedervraag beantwoorden is niet erg netjes.
Ik vraag je om een onderbouwing vanuit de Bijbel, waaruit blijkt dat het iets zou doen.
ken je de betekenis ook van het woord?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2012 16:42

Faramir schreef:ER bestaat niet zoiets als een RKK of roomsche doop. Het is de doop in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest.

Inderdaad en daarmee ook onuitwisbaar!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 08 okt 2012 16:49

schelpje3 schreef:Precies!
Bedankt voor de beschrijving. Je dwaalt zo makkelijk af met stoorzenders. 8-[

is een andere opinie een stoorzender? dan heeft discusieren geen zin, het eigen beeld is immers norm en waar. alles wat daar van af wijkt is afwijkend ](*,) dus storend.

ik heb mensen gedoopt. nadat ze tot geloof gekomen waren. keurig in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. als ik het zou doen met mensen die daar niet gedient van zijn omdat ze niet geloven. dan zou de gebruikte formulie niet betekenen dat ze dus gedoopt zijn. (ik weet van een vrouw die als zes jarig meisje kerkje speelde en haar poppen, poezen en heidense buurtvriendjes doopte. met het gebruik van de formule. zijn die buurtkinderen nu gedoopt omdat de formule gebruikt is? dat is magisch gebruik van formules!

geen mens ziet zo'n doop als een echte doop. en daarmee is de stelling: "de formule werd gebruikt dus is het een waarachtige doop" onderuit gehaalt.
De doop zit niet in de formule, maar in de harts toestand van de dopeling.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 okt 2012 16:57

Janvanverweg schreef:
ik heb mensen gedoopt. nadat ze tot geloof gekomen waren. keurig in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. als ik het zou doen met mensen die daar niet gedient van zijn omdat ze niet geloven. dan zou de gebruikte formulie niet betekenen dat ze dus gedoopt zijn. (ik weet van een vrouw die als zes jarig meisje kerkje speelde en haar poppen, poezen en heidense buurtvriendjes doopte. met het gebruik van de formule. zijn die buurtkinderen nu gedoopt omdat de formule gebruikt is? dat is magisch gebruik van formules!

geen mens ziet zo'n doop als een echte doop. en daarmee is de stelling: "de formule werd gebruikt dus is het een waarachtige doop" onderuit gehaalt.
De doop zit niet in de formule, maar in de harts toestand van de dopeling.

Daarom moet de doop bediend worden door een daartoe geordende dienaar.

Doop gaat van de Drieenige God uit, op grond van Zijn Verbond.

En iemand kan zich laten overdopen, dan nog blijft die eerdere doop onuitwisbaar. God heeft Zijn Naam aan een mensenkind verbonden.

En de hartstoestand zegt ook niks, als zo iemand God de rug toekeert.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”