Stille nacht, Heilige nacht,

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Stille nacht, Heilige nacht,

Berichtdoor Pasker » 14 dec 2011 22:39

mohamed schreef: quote="Pasker"]
Laten we nou eens als ongelovigen kiezen voor dè Stad van God, zie jij dan Jeruzalem in al zijn verdeeldheid als dè Stad van God of zou het toch Rome zijn? /quote]
Geen van die beide steden is de stad van God, ik prijs me gelukkig dat de heer me dat getoond heeft.

Wie is die "heer" en wat heeft hij jou getoond?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2011 08:34

mohamed schreef:
Geen van die beide steden is de stad van God, ik prijs me gelukkig dat de heer me dat getoond heeft.

Pasker schreef:Wie is die "heer" en wat heeft hij jou getoond?

Wat hij mij heeft getoond heeft hij eerst aan Johannes laten zien en ik heb het getuigenis van Johannes aanvaard en daarom zei ik hij heeft het mij getoond. Wat hij mij heeft getoond en allen die het geloven is:

'de stad Mijns Gods, namelijk van het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel van Mijn God afdaalt'

Nu, de stad van mijn God is uit de hemel afgedaald en daardoor weet ik zeker dat het geen aardse stad is, vandaar dat ik zei hij heeft het mij getoond. Wie mijn heer is vraag je mij? Het is het woord wat vlees werd.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 15 dec 2011 13:05

Tante Pollewop schreef:Mag ik tussendoor even vragen wat het nut is dat wij als mensen een stad als stad van God bestempelen?
Ik snap de overschakerling van "Zoon van David" naar "De Stad Gods" van Pasker eerlijk gezegd ook niet helemaal.
Wellicht is het wat om (uiteraard met toestemming van Pasker) het draadje vanaf de posting van di dec 13, 2011 4:57 pm af te splitsen naar een nieuw draadje "De Stad Gods" ?
Het draadje lijkt me vanaf dat punt, zeker met de topictitel / het lied "Stille Nacht" gebroken. Of Pasker moet nog een manier weten om het weer aan elkaar te knopen?

Maar, om een concreet antwoord op je vraag te geven: Theologisch en exegetisch is het best wel een boeiend onderwerp. Ook Augustinus heeft er in de 5e eeuw al eens een werk (22 boeken!) over geschreven met als titel "De Civitate Dei". het speelt dus al wel een tijdje.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 dec 2011 17:33

mohamed schreef: quote="mohamed"]
Geen van die beide steden is de stad van God, ik prijs me gelukkig dat de heer me dat getoond heeft. /quote]
quote="Pasker"]
Wie is die "heer" en wat heeft hij jou getoond? /quote]
Wat hij mij heeft getoond heeft hij eerst aan Johannes laten zien en ik heb het getuigenis van Johannes aanvaard en daarom zei ik hij heeft het mij getoond. Wat hij mij heeft getoond en allen die het geloven is:

'de stad Mijns Gods, namelijk van het nieuwe Jeruzalem, dat uit de hemel van Mijn God afdaalt'

Nu, de stad van mijn God is uit de hemel afgedaald en daardoor weet ik zeker dat het geen aardse stad is, vandaar dat ik zei hij heeft het mij getoond. Wie mijn heer is vraag je mij? Het is het woord wat vlees werd.

In Openbaring 21 : 3staat: En ik hoorde een luide stem van de troon zeggen: Zie, de tent van God is bij de mensen en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen zijn volken zijn en God zelf zal bij hen zijn,

Er staat toch: Zie, de tent van God is bij de mensen . . . .
Dat lijkt mij toch duidelijk iets wat zichbaar is.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 15 dec 2011 17:56

dalethvav schreef:quote="Tante Pollewop"]Mag ik tussendoor even vragen wat het nut is dat wij als mensen een stad als stad van God bestempelen? /quote]Ik snap de overschakerling van "Zoon van David" naar "De Stad Gods" van Pasker eerlijk gezegd ook niet helemaal.
Wellicht is het wat om (uiteraard met toestemming van Pasker) het draadje vanaf de posting van di dec 13, 2011 4:57 pm af te splitsen naar een nieuw draadje "De Stad Gods" ?
Het draadje lijkt me vanaf dat punt, zeker met de topictitel / het lied "Stille Nacht" gebroken. Of Pasker moet nog een manier weten om het weer aan elkaar te knopen?

Dit gaat weer op stemmingmakerij lijken en dat blijkbaar alléén omdat je geen antwoord kan geven op mijn antwoord aan jou wat boven dat van Tante Pollewop staat.

Dit draadje hoeft dus helemaal niet afgesplitst te worden omdat jij iets niet begrijpt.
Voor de oplettende lezer gaat het nog steeds over Davids Zoon uit het Kerstlied "Stille nacht" en de "Troon Van David" op deze aarde. Let wel, het gaat over de Troon van David en volgens mij heeft Koning David altijd zijn Troon op deze aarde gehad dus een opvolger en zeker iemand als Jezus zou dan toch op z.n minst die Troon van David groter gemaakt zou hebben.

Ter overdenking van bovenstaande, krijgt Tante Pollewop het juiste antwoord van iemand die zich achter "Hebreeuwse letters" wil verbergen?
Het gaat toch over de stad waarover Zijn Naam is uitgeroepen, en welke stad mag dat dan wel zijn?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 dec 2011 19:48

Pasker schreef:Er staat toch: Zie, de tent van God is bij de mensen . . . .
Dat lijkt mij toch duidelijk iets wat zichbaar is.

Wat jij wilt, je vroeg me wat ik bedoelde en dat heb ik uitgelegd.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2011 00:40

mohamed schreef: Wat jij wilt, je vroeg me wat ik bedoelde en dat heb ik uitgelegd.

Oké en bedankt maar volgens mij is Openbaring een duister boek maar voor dienstknechten waarschijnlijk duidelijk. En als ik er al iets van begrijp dat heeft het volgens mij allemaal al in het verleden plaatsgevonden.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2011 01:09

volgens mij, moet zijn "voor mij".

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 16 dec 2011 08:14

Pasker schreef:Dit gaat weer op stemmingmakerij lijken en dat blijkbaar alléén omdat je geen antwoord kan geven op mijn antwoord aan jou wat boven dat van Tante Pollewop staat.
Het antwoord is beslist niet bedoeld als stemmingmakerij, was echt meer praktisch bedoeld. Daarom had ik er ook bewust achter geschreven: (uiteraard met toestemming van Pasker).
Het heeft ook niet te maken met het feit dat ik geen antwoord weet op datgene wat boven dat van Tante Pollewop staat. Met dat antwoord ben ik bezig, dat houd je zeker van me tegoed.

Pasker schreef:Ter overdenking van bovenstaande, krijgt Tante Pollewop het juiste antwoord van iemand die zich achter "Hebreeuwse letters" wil verbergen?
Het gaat toch over de stad waarover Zijn Naam is uitgeroepen, en welke stad mag dat dan wel zijn?

Even voor alle duidelijkheid: Als ik het historische gegeven aanhaal dat Augustinus er een werk over geschreven heeft, wil dit nog niet zeggen dat ik daar achter kan staan.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 10:05

mohamed schreef: Wat jij wilt, je vroeg me wat ik bedoelde en dat heb ik uitgelegd.

Pasker schreef:Oké en bedankt maar volgens mij is Openbaring een duister boek maar voor dienstknechten waarschijnlijk duidelijk. En als ik er al iets van begrijp dat heeft het volgens mij allemaal al in het verleden plaatsgevonden.

Het is de openbaring van Jezus aan Johannes, die niet meer zijn diens knecht (Joh 15,15) maar een vriend van Christus was. En aangezien een dienstknecht NIET weet wat zijn heer doet en het hier een openbaring van de heer der heren betreft (Op 17,14) is het duidelijk dat het boek natuurlijk niet voor dienstknechten bedoeld is.
Pasker schreef:En als ik er al iets van begrijp dat heeft het volgens mij allemaal al in het verleden plaatsgevonden.

Dat lijkt me duidelijk, want er staat 'Johannes aan de zeven gemeenten, die in Azië zijn' (Op 1,4) Jezus zei 'zend het aan de zeven gemeenten, die in Azië zijn' (Op 1,11) en waren er in die tijd nog andere christenen dan? :D

De openbaring moest dus opgeschreven worden en gezonden naar de zeven gemeenten die te Azië waren en als de brief voor hen geen relevantie zou hebben was dat uiteraard niet nodig geweest. Dit gegeven plaatst de inhoud in een zeer interessant daglicht, zoals de waarschuwing aan de gemeente te Laodicéa (Op 3,16)
Laatst gewijzigd door mohamed op 16 dec 2011 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2011 10:20

mohamed schreef:[Het is de openbaring van Jezus aan Johannes, die niet meer zijn diens knecht (Joh 15,15) maar een vriend van Christus was. En aangezien een dienstknecht NIET weet wat zijn heer doet en het hier een openbaring van de heer der heren betreft (Op 17,14) is het duidelijk dat het boek natuurlijk niet voor dienstknechten bedoeld is.

Toch lees ik in Op.1 :1 Openbaring van Jezus Christus, welke God Hem gegeven heeft om zijn dienstknechten te tonen hetgeen weldra moet geschieden, en welke Hij door de zending van zijn engel aan zijn dienstknecht Johannes heeft te kennen gegeven.
Het boek is volgens mij aan de dienstknecht gericht dus de dienstknecht zal het wel snappen maar ik niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 10:25

Pasker schreef:Het boek is volgens mij aan de dienstknecht gericht dus de dienstknecht zal het wel snappen maar ik niet.

Lees ook vers 6 eens.

'En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.'

Als jij geen dienstknecht van Christus bent, dan heeft hij je niet zijn vriend genoemd (Joh 15,15) en ben je ook geen koning en priester voor God.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2011 17:37

Het boek is volgens mij aan de dienstknecht gericht dus de dienstknecht zal het wel snappen maar ik niet. /quote]
Lees ook vers 6 eens.

'En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters voor God en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.'

Dit geeft volgens mij duidelijk aan dat er ook een Tempel van God op aarde moet zijn waar die priester dan dienst kan doen. "Als een koning" zou kunnen duiden op Johannes zelf maar ook op Petrus of Paulus oid. In iedergeval iemand met "macht" om de diverse gemeentes aan te schrijven.

mohamed schreef: Als jij geen dienstknecht van Christus bent, dan heeft hij je niet zijn vriend genoemd (Joh 15,15) en ben je ook geen koning en priester voor God.

Dat klopt en ik voel mij ook geen dienstknecht maar ik weet wel dat ik macht heb gekregen om een zoon van God te worden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 16 dec 2011 20:02

Pasker schreef:Dit geeft volgens mij duidelijk aan dat er ook een Tempel van God op aarde moet zijn waar die priester dan dienst kan doen. "Als een koning" zou kunnen duiden op Johannes zelf maar ook op Petrus of Paulus oid. In iedergeval iemand met "macht" om de diverse gemeentes aan te schrijven.

Begrijp je dan echt niet wat een onwankelbaar koninkrijk inhoudt en dat wij dat in het vlees nimmer kunnen beërven?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 17 dec 2011 17:31

Dit geeft volgens mij duidelijk aan dat er ook een Tempel van God op aarde moet zijn waar die priester dan dienst kan doen. "Als een koning" zou kunnen duiden op Johannes zelf maar ook op Petrus of Paulus oid. In iedergeval iemand met "macht" om de diverse gemeentes aan te schrijven. /quote]

Begrijp je dan echt niet wat een onwankelbaar koninkrijk inhoudt en dat wij dat in het vlees nimmer kunnen beërven?

Natuurlijk begrijp ik dat daarom staat de Christelijke Tempel in Rome ook zo vast als een huis. En dat kan ook niet anders want Zijn Naam is er immers toch over uitgeroepen.
Of wil jij soms beweren dat de Christelijke Katholieke Kerk niet de Kerk van Christus is?

Terug naar “[Religie] - Open forum”