mohamed schreef: Wat jij wilt, je vroeg me wat ik bedoelde en dat heb ik uitgelegd.
Pasker schreef:Oké en bedankt maar volgens mij is Openbaring een duister boek maar voor dienstknechten waarschijnlijk duidelijk. En als ik er al iets van begrijp dat heeft het volgens mij allemaal al in het verleden plaatsgevonden.
Het is de
openbaring van Jezus aan Johannes, die niet meer zijn diens knecht (Joh 15,15) maar een vriend van Christus was. En aangezien een dienstknecht NIET weet wat zijn heer doet en het hier een openbaring van de heer der heren betreft (Op 17,14) is het duidelijk dat het boek natuurlijk niet voor dienstknechten bedoeld is.
Pasker schreef:En als ik er al iets van begrijp dat heeft het volgens mij allemaal al in het verleden plaatsgevonden.
Dat lijkt me duidelijk, want er staat 'Johannes aan de
zeven gemeenten, die in Azië zijn' (Op 1,4) Jezus zei 'zend het aan de
zeven gemeenten, die in Azië zijn' (Op 1,11) en waren er in die tijd nog andere christenen dan?

De openbaring moest dus opgeschreven worden en gezonden naar de
zeven gemeenten die te Azië waren en als de brief voor hen geen relevantie zou hebben was dat uiteraard niet nodig geweest. Dit gegeven plaatst de inhoud in een zeer interessant daglicht, zoals de waarschuwing aan de gemeente te Laodicéa (Op 3,16)