Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Janvanverweg schreef:he, ik dacht dat ik dat al aardig gedaan had.
of... discrimineer je en tellen mannen niet mee in deze
maar goed een concreet voorbeeld
jaren geleden was vrouwlief overwerkt, fulltime werk, fultime studie, lesgeven aan kinderen, koken en geen tijd voor hobbies.
het enige waar ze kon verminderen was het leten vallen van de kokerij. maar dat wilde ze niet laten vallen omdat ze koken leuk vindt.
toch doorgezet en een kokkin in dienst genomen. na een paar weken was ze ontstressd. de druk van het moeten koken was eraf. daarna kookte ze als ze er de tijd voor had en daardoor met meer plezier.
ander voorbeeld: ik wilde snel na ons trouwen overzees. vrouwlief wist dit, maar wilde liever meerdere kinderen in Nederland krijgen voordat ze overzees zou gaan. (vanwege band met familie). voor gaan en uitstellen waren sterke argumenten, die moeilijk te combineren waren. we kwamen er niet uit, dus koos ik om uit te stellen. huwelijk eerst daarna de rest. met de negatieve gevolgen van de uitstel worden we nog dagelijks geconfronteerd. toch zou ik zo weer voor vrouwlief kiezen.
Galateia schreef:Dat zijn allemaal mooie woorden 1a2b3c, maar die zeggen me niet zoveel. Ik vraag me gewoon af, hoe dat dan werkt, wanneer je als man en vrouw zo met elkaar leeft, dat de stem van de man zwaarwegender is. Die hele achterliggende redenering en gedachte, die kan ik wel volgen (maar ik zou er nooit naar kunnen leven).
ajl schreef:
Ik vraag mij af of je nog wel kan stellen dat een man en vrouw ieder een eigen taak hebben. Tegenwoordig moeten mestal beiden werken om rond te komen. Dus dat betekent ook dat de andere taken, huishouden, boodschappen, opvoeden van kinderen ook door beiden gedaan worden, naar gelang van de talenten en keuzes die elk stel maakt.
1a2b3c schreef:
Bijv. Stel dat de vrouw de kinderen naar een reformatorische school wil doen maar de man wil ze op een gewone christelijke school hebben.
Je praat er samen uitgebreid over maar je wordt het niet eens.
Toch zal er een beslissing genomen moeten worden want de kids moeten naar school.
In zo'n geval beslist de man en is het zijn verantwoording.
1a2b3c schreef:Bijv. Stel dat de vrouw de kinderen naar een reformatorische school wil doen maar de man wil ze op een gewone christelijke school hebben.
Je praat er samen uitgebreid over maar je wordt het niet eens.
Toch zal er een beslissing genomen moeten worden want de kids moeten naar school.
In zo'n geval beslist de man en is het zijn verantwoording.
Galateia schreef:Wat is er onbijbels aan trouwen op huwelijkse voorwaarden? Ik dacht, dat dit juist wel heel belangrijk is, wanneer de een een eigen bedrijf heeft of van plan is te starten? Dat is in veel gevallen toch ook een bescherming?
Of heeft jullie trouwen op huwelijkse voorwaarden andere redenen gehad, echt gericht op het misschien ooit uit elkaar gaan? En dan nog zou ik er geen problemen mee hebben, hoor. Als je dat belangrijk vindt, dan moet je dat doen.
Galateia schreef:Inderdaad, een schoolkeuze maak je toch zeker niet alleen maar op basis van wel of niet christelijk, of wat voor christelijke naam, etc.? Dan zijn er altijd andere argumenten.
Galateia schreef:Inderdaad, een schoolkeuze maak je toch zeker niet alleen maar op basis van wel of niet christelijk, of wat voor christelijke naam, etc.? Dan zijn er altijd andere argumenten.
Galateia schreef:
Bah. Ik zou zo niet kunnen leven. Mijn man zou zoiets nooit doen. Ja, bij dit soort zaken moet er toch een beslissing genomen worden, maar niet op een manier zoals hier boven beschreven.
ajl schreef:Meestal staan huwelijkse voorwaarden op een compleet gescheiden bezit en inkomen. Alles is apart op een gezamelijke rekening voor de vaste laste na. In feite moet je dan elk jaar verrekenen met elkaar op basis van kosten en baten. Dat doen wij allemaal niet, alles gaat van 1 grote hoop.
Wij hebben het uit voorzorg gedaan en met de mogelijkheid rekening gehouden dat manlief ooit eens in een maatschap zou komen. Nu is dat niet meer aan de orde, maar het staat officieel nog zo op papier.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten