schelpje3 schreef:n bekering gaat ook niet bij iedereen hetzelfde. Integendeel ! De 1 moet veel en de ander weinig vergeven worden. De 1 groeit er bij op, krijgt het met de paplepel ingegoten, de ander is heidens, of opgegroeid bij een valse godsdienst.
De mensen in Afrika kunnen juichen en lofprijzen in de kerk, in de Calvinistische cultuur zijn we sober en ingetogen.
Ik zou zeggen: als iemand tot geloof komt, is het heel fijn, maar het past ook wel om het te laten bezomeren en bewinteren. We kunnen nl met een zgn tijdsgeloof te maken hebben. Het wordt ons in de Bijbel ook aangeraden: Beproeft de Geesten of ze uit God zijn !
Ik schreef dat ze uit een cultuur komt waar zondebesef vrijwel nihil is. dit komt omdat ze de geesteljke realiteit loskoppelen van de zichtbare realiteit (loo-kha en loo-khi) de mensen kennen wel een doods of hel-angst, maar dat koppellen ze niet direct aan het doen van zonden.
maar goed, onze vriendin is dus niet uniek! je schrijft dat de calvinistische cultuur sober en ingetogen is, dat is waar en pastte ws goed met de omgeving waarin het ontstaan is. de samenleving is echter hard verandert! in veel opzichten verslechterd ook. dit wetende is het goed om na te denken hoe de waarheid die de bijbel is opnieuw relevant te maken voor de veranderde samenleving.
ik kwam op dit forum omdat ik raakvlakken zie tussen zwaar reformatorisch denken en de buddhistische leer. beiden bieden nauwelijks hoop voor de aanhangers ervan (ik doel hier bv op kerken met meer dan duizend leden waar maar een handvol aan het avondmaal durft te gaan, op dominees die babies brandhoutjes voor de hel noemen etc (allemaal op dit forum gelezen!)
deze reformatorische leer wint geen zielen meer omdat de wereld rondom de leer verandert is! om opnieuw aan Gods opdracht te voldoen is het goed om de fundamenten van het geloof opnieuw te ijken, te verankeren in de bijbel en in de cultuur van vandaag.
we leven in een anti-autoritaire cultuur, dus de dominee heeft niet meer zo'n gezag als vroeger. een algemeen incusivisme is verdwenen. er is geen trouw meer aan instituten. (politiek of anders)
de grote vraag vandaag in oost en west is 'wat baat het me?' "wat schiet ik er hier en nu mee op?"
de bijbel zegt daar heel wat over, maar dat is niet treug te vinden in geschriften van een paar eeuwen geleden.
door b.v. te benadrukken dat het naleven van een specifiek bijbelse opdracht het leven verbeterd is waar en valt te controleren. dit is op een heel andere maar nog steeds bijbelse manier omgaan met 'zonde'. Hoe meer de waarheid van Gods woord herkent wordt hoe meer er op Jezus vertrouwt gaat worden.
de samenleving is verandert en heeft weinig op met een opgelegde leer en een automatich ergens bijhoren. daar zijn we te cynisch voor. 'het moet toch wat betekenen' als troost voor ouders die hun volwassen kinderen van God los weten, wordt door de jongere generatie meewarig aangekeken.
ook het hele idee of je er wel of niet bent wordt als onzinnig ervaren. de 'autonome mens' is opzichzelf teruggeworpen en neemt niets meer klakkeloos aan! met een leer aan komen zetten of onderwijs boeken als een cattechismus doet het niet meer, de leer is alleen van belaang als het helpt in het dagelijks leven nu.
en juist de bijbel is daar zo vol van! de uiterlijke kemerken van de vrucht van de Geest zijn stuk voor stuk zaken die vandaag in trek zijn. voor die kenmerken worden letterlijkvaan honderden of duizenden dollars neergeteld. het is een groeimarkt waar Christus een authentiek en attractief product aanbied: het verandere leven van zijn volgelingen!
hoe beproef je de geesten? proef de vrucht ervan! welke smaak gaat er uit van Pasker, schaapje, horeb, 1a2b3c, schelpje, janvanverweg, meribel en alle anderen?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"