meribel schreef:Ik begrijp oprecht niet hoe je dan kan lezen uit dezelfde teskt ( ik lees het echt nu zo onbevooroordeeld als mogelijk ) dat paulus een antwoord geeft op de vraag, mag je je kinderen verlaten?
ik ben het met je eens dat die vraag ws. niet gesteld is.
maar de context gaat over afzonderen van dagelijkse verantwoordelijkheden om tot een hoger geestelijk nivo te komen.
Pulus sabelt die gedachte neer. blijf waar je bent en wees daar christen.
dan nu de bijzin; wat staat er en wat staat er niet?
14 Want de ongelovige man is geheiligd door zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd door haar man. Anders waren immers uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
ik lees hier dat de kinderen dezelfde staat hebben als de partner van de gelovige; beide zijn geheiligd dus heilig.
er staat niet dat de heiligheid van de kinderen van een andere aard of diepgang is dan die van de partner.
ik heb Strongs erop na geslagen en daaruit blijkt dat 'heilg' in 'geheiligd' en 'heilig' een en hetzelfde zijn. (het engels gebruikt twee woorden nl. sanctified en holy. maar de grondtekst wordt goed weergegeven in het Nederlands.)
er is geen enkele reden om aan te nemen dat 'heilig' een keer dit en de andere keer dat betekent.
o.k. terug naar de tekst. waarom wordt er gezegd dat de kinderen heilig zijn? het antwoord op deze vraag staat er pal voor: " Anders waren immers uw kinderen onrein"!
waarom is het een probleem dat de kinderen eventueel onein zijn? hier komt de context weer om de hoek kijken: Paulus weerlegt het verlangen om je af te zonderen van al het onreine zodat je op een hoger geestelijk plan komt.
is dit een vreemde gedachte? nee, ik kom die gedachte ook nu nog veel tegen en heb zorg gehad om 2 tieners die verlaten waren omdat de ouder zonodig het klooster in moest en daarmee alle banden met de familie doorbrak.
wat kunnen andere redenen geweest zijn voor Paulus om in deze context te schrijven dat kindren van een gelovige ouder niet onrein maar heilig zijn?
ik zie uit naar je reactie