Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Jantjes

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2011 13:10

JeeWee schreef:Ik krijg altijd een beetje het zuur als mensen met dit soort eigen inlegkunde aankomen dat de man het DUS niet alleen kan.

Ja, dat snap ik van jou.

Ik krijg altijd honing in mijn mond als ik dat hoor.

Matteus 16:9b 'Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees'.

De mens, de kroon op al Gods werken
Was eenzaam in het paradijs
Totdat een vrouw hem kwam versterken -
ook mensen schiep God paarsgewijs.

Als man en vrouw zijn wij geschapen.
Een koning en een koningin
Elkaar tot schild, elkaar tot wapen,
Tezamen een, een nieuw gezin.

Zoals de Heer zijn bruid beminde,
Zich voor haar gaf tot in de dood.
Zo wil Hij man en vrouw verbinden:
Voorgoed elkanders deelgenoot.

.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 14:51

Ik denk dat het belangrijkst is dat we de man en de vrouw als gelijkwaardige wezens zien.
Mannen hebben nooit ook maar op enige wijze kunnen aantonen dat zij het sterkere geslacht zijn. En dan heb ik het niet over dikke spieren, want daar heb je in dit leven niets aan.

Ik heb het over de kracht van de geest. Ik ken daarin meer vrouwen die het andere geslacht overtreffen dan andersom.
Laten we dat niet vergeten. De vrouw discrimineren is niet alleen laf, het is ook nog eens nergens op gefundeerd.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 15:16

JeeWee schreef:Ik krijg altijd een beetje het zuur als mensen met dit soort eigen inlegkunde aankomen dat de man het DUS niet alleen kan.
En dat er een rib is genomen, vlakbij het hart en niet uit de schedel en niet uit het been. Wat een lariekoek!
God had het met een vingernagel kunnen doen en zelfs zonder.
Maar ik neem aan dat we dan weer prachtige andere verklaring hadden bedacht.

Natuurlijk had God het anders kunnen doen, hij gebiedt en het is er !
Maar jij had liever misschien gelezen dat God een andere man naast Adam had geplaatst ?
Waarom staat er dan: als hulp tegenover de man ? Weet jij het beter dan God ?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 15:25

Race406 schreef:
discipel2011 schreef:Ik ben een kind van God, die zich laat leiden door de Geest en dan is Zijn Woord mij dierbaar.
Alleen Hij openbaart de juiste inzichten m.b.t. de Schriften en door die Geest kan de christen, die ik ook ben, onderscheiden wat zuiver en waar is, of wat namaak is of leugen....
Dan ga je de verbanden in de Schriften zien, door ze ook met elkaar te verbinden.
Dát is de vrucht van het lijden en sterven van Christus en Zijn Opstandingskracht en door het geloof ontvang je toegang tot de verborgenheden van het Woord.
Ik beveel iedereen aan een paspoort op Golgotha te halen om zo ook deze toegang te ontvangen....

Ik kan je wel volgen, maar pas wel op dat je niet tussen jouw overtuiging en kind van God een = teken zet. Met andere woorden: Ik ben kind van God, ik heb inzicht gekregen in de Schrift dus een ieder die iets anders vindt is fout bezig.
Kinderen van God leggen de Bijbel op diverse manieren uit, soms zelfs op tegenstrijdige manieren, maar komen elkaar straks Boven toch echt wel tegen hoor!

Die uit God is hoort ons(christen), die uit God niet is, hoort ons(christen) niet.
Daaruit wordt duidelijk, wie een kind van God is in Christus en wie nog een kind van Adam is.
Een ieder spreekt vanuit zijn of haar vader. de Vader van Christus of de vader van Adam, satan in de toga van na-aper van god.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 20 jan 2011 15:25

Mohamed:
Adam is een voorafbeelding van Jezus en Eva staat voor de gemeente (Ef 5,32) dus de verschillen tussen man en vrouw welke de Bijbel leert hebben betrekking op Christus en de gemeente. Wij moeten allen onderdanig aan Christus zijn, dus de vrouw is niet onderdanig aan haar man, maar man en vrouw beide (de gemeente) zijn onderdanig aan Jezus.

De gemeente is dus de bruid van Christus maar bestaat die zelfde gemeente dan ook uit kinderen (zonen) van God?

Verder vraag ik mij af of ; hoe komt het dat de gemeente (bruid) van Christus zo veel verschillende meningen hebben en het zelfs voor het zeggen willen hebben?

En hoe zit het dan als een gemeente van Christus zich afscheiden van de Kerk van Christus, hangen zij dan een andere (man) aan?

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 15:30

Vrouw en man in het huwelijk volgens Efeze 5:
22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig, zoals aan de Heere,
23 want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder (Onderhouder)van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
30 Want wij zijn leden van Zijn lichaam, van Zijn vlees en van Zijn gebeente.
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 15:36

[quote="discipel2011"]
22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig (...)zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
Buitengewoon triest, buitengewoon discriminerend, buitengewoon achterhaald en onnodig kwetsend.
Had ik al gezegd dat het kortzichtig en laf is om de vrouw op deze manier te onderdrukken?
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 15:37

discipel2011 schreef:22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig (...)zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.

Buitengewoon triest, buitengewoon discriminerend, buitengewoon achterhaald en onnodig kwetsend.
Had ik al gezegd dat het kortzichtig en laf is om de vrouw op deze manier te onderdrukken?
-Friedrich Nietzsche-

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 15:41

Filosoof schreef:
discipel2011 schreef:22 Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig (...)zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.

Jij kent de Schriften niet en weet dus niets over de bijbelse onderdanigheid, die geheel anders is als de onderdanigheid, die de wereld daar onder verstaat.

Mijn vrouw is mij onderdanig in de Liefde en dan ervaar je dit als de juiste onderdanigheid.
De Liefde doet de naaste(vrouw) geen kwaad, maar is vrucht van de Heilige Geest!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 16:32

discipel2011 schreef:
Filosoof schreef:

Jij kent de Schriften niet en weet dus niets over de bijbelse onderdanigheid, die geheel anders is als de onderdanigheid, die de wereld daar onder verstaat.

Mijn vrouw is mij onderdanig in de Liefde en dan ervaar je dit als de juiste onderdanigheid.
De Liefde doet de naaste(vrouw) geen kwaad, maar is vrucht van de Heilige Geest!

Mag ik vragen of jij dus thuis het laatste woord hebt ?
Ik bedoel dit niet denigrerend ! Zeker niet. Maar ik merk zelf dat mijn man en ik soms een beetje van dit gebod afdwalen.
Ik doe mijn zegje, hij vindt dan dat ik gelijk hebt, dus doen we uiteindelijk wat ik zeg (soms, niet altijd uiteraard :mrgreen: )
Maar ws bedoel jij wat betreft geestelijke zaken ? Of gaat het verder dan dat ?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2011 16:34

discipel2011 schreef:Vrouw en man in het huwelijk volgens Efeze 5:
23 want de man is hoofd van de vrouw, zoals ook Christus Hoofd van de gemeente is; en Hij is de Behouder (Onderhouder)van het lichaam.
24 Daarom, zoals de gemeente aan Christus onderdanig is, zo behoren ook de vrouwen in alles hun eigen mannen onderdanig te zijn.
25 Mannen, heb uw eigen vrouw lief, zoals ook Christus de gemeente liefgehad heeft en Zich voor haar heeft overgegeven,
26 opdat Hij haar zou heiligen, door haar te reinigen met het waterbad door het Woord,
27 opdat Hij haar in heerlijkheid voor Zich zou plaatsen, een gemeente zonder smet of rimpel of iets dergelijks, maar dat zij heilig en smetteloos zou zijn.
28 Zo moeten de mannen hun eigen vrouwen liefhebben als hun eigen lichamen. Wie zijn eigen vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief.
29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, zoals ook de Heere de gemeente.
31 Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten, en die twee zullen tot één vlees zijn.
32 Dit geheimenis is groot; maar ik spreek met het oog op Christus en de gemeente.
33 Kortom, ook u moet, ieder in het bijzonder, uw eigen vrouw net zo liefhebben als uzelf; en de vrouw moet ontzag hebben voor haar man.

Dat is de vrouw in het bijzonder als zij getrouwd is, dat is dus niet de vrouw in het algemeen waar het in dit topic over gaat namelijk of zij ambtsdrager kan zijn.

.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 17:27

Voor de christen of christin geldt:
De gezindheid van Christus en gehoorzaamheid aan het Woord.
Het gebod van de Here Christus is, dat een vrouw niet leert of onderwijst in de gemeentelijke samenkomsten, en dát Woord is niet aan tijd of cultuur gebonden..
Verstaan waarom of waartoe Hij het zó heeft bepaald ontvang je in de dagelijkse Omgang met Hem en Hij met de christen...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 20 jan 2011 18:03

discipel2011 schreef:Voor de christen of christin geldt:
Het gebod van de Here Christus is, dat een vrouw niet leert of onderwijst in de gemeentelijke samenkomsten, en dát Woord is niet aan tijd of cultuur gebonden.

Dat heeft Paulus gezegd maar niet Jezus Christus de Heer.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 20 jan 2011 19:22

Jantjes schreef:
discipel2011 schreef:Vrouw en man in het huwelijk volgens Efeze 5:

Dat is de vrouw in het bijzonder als zij getrouwd is, dat is dus niet de vrouw in het algemeen waar het in dit topic over gaat namelijk of zij ambtsdrager kan zijn.
.

Goed opgemerkt.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 20 jan 2011 19:57

Jantjes schreef:
discipel2011 schreef:Voor de christen of christin geldt:
Het gebod van de Here Christus is, dat een vrouw niet leert of onderwijst in de gemeentelijke samenkomsten, en dát Woord is niet aan tijd of cultuur gebonden.

Dat heeft Paulus gezegd maar niet Jezus Christus de Heer.

Het geschrevene van Paulus is ook het Woord van God met Dezelfde autoriteit en zeggingskracht.
Dus als je dit gebod onderuit haalt of tijdgebonden maakt, dan snij je in de bijbel en dan verwondt een mens zich...

Terug naar “[Religie] - Open forum”