TheKeimpe schreef:Dan kies je er dus voor om een tekst niet letterlijk op te vatten. Er staat in de bijbel wel dat de sterren aan een uitspansel zijn bevestigd, maar dat is niet echt zo. Nee, in werkelijkheid staan ze erg ver weg en kun je er heel veel niet zien met het blote oog. En een uitspansel bestaat natuurlijk ook niet echt. En natuurlijk kunnen bomen en planten niet geschapen zijn vóór er een zon was. En de dag en de nacht kunnen ook niet geschapen zijn 4 dagen vóór de zon en de maan. en Adam kan niet in één dag alle dieren ter wereld een naam gegeven hebben, maar wél alle dieren die bekend waren in de streek.
We vatten het allemaal niet letterlijk op, want 3000 jaar geleden dacht men nu eenmaal in die termen over het hele ontstaan.
HOHOHO, nu leg je de zaken wel iets anders uit dan ik ze bedoel.
Ik geloof dat God in zes dagen, en in de in Genesis beschreven volgorde, deze aarde heeft geschapen. Zou Hij die de bomen schiep, niet kunnen zorgen dat ze (tijdelijk) ook zonder zonlicht konden bestaan? Zou Hij, die het Licht is!, niet voor licht en donker kunnen zorgen zonder zon, maan en sterren?
Gen 1: 3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.Het licht was dag en de duisternis was nacht. Als dat licht (de dag), of die duisternis (de nacht) niet veroorzaakt werden door de zon en de maan, betekent het dus dat er een ander soort licht en een ander soort duisternis mee werd bedoeld.
dan is de kans dus groot dat er ook een ander soort 'dag' werd bedoeld.
Natuurlijk, Je kunt er allerlei wonderen bijhalen, maar ook dan is het niet meer natuurhistorisch op te vatten.
TheKeimpe schreef:Genesis 1 beschrijft mijns inziens de zaken die gebeurd zijn zo menselijk mogelijk, opdat wij er enig begrip van zullen hebben dat God deze aarde gemaakt heeft. Ik heb al eerder uitgelegd dat een hemelkoepel helemaal geen vreemd begrip is, ook niet voor ons. Wel natuurwetenschappelijk, maar niet als waarneming met ons blote oog.
Ja, maar dan kies je er toch voor om Genesis niet natuurwetenschappelijk op te vatten?? Wij zien een soort koepel om ons heen, en we zien zon, maan en sterren. Dus is de beschrijving in Genesis een visueel begrijpelijk verslag van een vroege bijbelsschrijver. Maar die visuele omschrijving is dus zeer beperkt in relatie met wat we nu weten. Die koepel is misschien een dampkring met daarboven de ruimte met daarin pas de zon, de maan en de sterren. Van lichtjaren wist men niets, dus ook het begrip 'tijd' kon toen alleen in begrijpelijke termen omschreven worden. (dagen, nachten, jaren)
TheKeimpe schreef:Wat betreft de naamgeving van de dieren: kun jij aantonen dat dat op één dag gebeurd zou moeten zijn?
We zien in de bijbel twee scheppingsverhalen. In genesis 1 lezen we:
24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen. 28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’ 29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn. 30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel.’ En zo gebeurde het. 31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.Dus op de zesde dag werden de dieren geschapen en daarna de mens, man en vrouw.
In Genesis 2 wordt dit overgedaan, maar dan anders: Gods eerste scheppingsdaad in Gen 2 (vanaf vers 4) was de mens. Er groeide zelfs nog niets.
Toen de mens eenzaam bleek te zijn, werden de dieren geschapen. En toen Adam ze
allemaal een naam had gegeven, maar er niet één had gevonden die bij hem paste, viel hij in slaap en werd Eva geschapen uit de rib van de man.
Gen 2:
18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels, en hij bracht die bij de mens om te zien welke namen de mens ze zou geven: zoals hij elk levend wezen zou noemen, zo zou het heten. 20 De mens gaf namen aan al het vee, aan alle vogels en alle wilde dieren, maar hij vond geen helper die bij hem paste. 21 Toen liet God, de HEER, de mens in een diepe slaap vallen, en terwijl de mens sliep nam hij een van zijn ribben weg; hij vulde die plaats weer met vlees. 22 Uit de rib die hij bij de mens had weggenomen, bouwde God, de HEER, een vrouw en hij bracht haar bij de mens. 23 Toen riep de mens uit:Wie de volgorde van Genesis 1 aanhoudt, namelijk de dieren én de mensen, (man en vrouw), geschapen op de zesde dag, zal dat moeten doorvoeren in genesis twee. Dus Genesis 2 vers 18 t/m 23 heeft zich op de zesde dag afgepeeld. Dat betekent dat ergens op die dag Adam alle dieren, elk levend wezen, een naam gaf.
Ook gif is geschapen.