Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 14:18

maboc schreef:Is dat terug te leiden naar het verre verleden? Ik kan me zo voorstellen dat er vast wel ergens eens een vorst/keizer/tiran is geweest die wat aan de dagen gesleuteld heeft.

Daarnaast...de sabat is al gruwelijk oud, en onze schrikkeljaar telling niet. Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een paar dagen te veel of te weinig zijn gerekend. Dan is de vraag of de sabat van toen dezelfde dag is als de sabat van nu (onze zaterdag) wel erg lastig te beantwoorden.

Ik heb werkelijk geen idee of hier ooit al een is over nagedacht (het zal toch wel)? Dus ik vraag het maar eens.

Volgens mij hielden Adam en Eva geen kalendertje bij, en sowieso gebeurd het terugrekenen op basis van de geslachtsregisters en die zijn ook niet tot op de dag nauwkeurig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 15:08

Mortlach schreef:
maboc schreef:Is dat terug te leiden naar het verre verleden? Ik kan me zo voorstellen dat er vast wel ergens eens een vorst/keizer/tiran is geweest die wat aan de dagen gesleuteld heeft.

Daarnaast...de sabat is al gruwelijk oud, en onze schrikkeljaar telling niet. Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een paar dagen te veel of te weinig zijn gerekend. Dan is de vraag of de sabat van toen dezelfde dag is als de sabat van nu (onze zaterdag) wel erg lastig te beantwoorden.

Ik heb werkelijk geen idee of hier ooit al een is over nagedacht (het zal toch wel)? Dus ik vraag het maar eens.

Volgens mij hielden Adam en Eva geen kalendertje bij, en sowieso gebeurd het terugrekenen op basis van de geslachtsregisters en die zijn ook niet tot op de dag nauwkeurig.

Dat is ook mijn idee. De kans is dus vrij groot aanwezig dat de Joden de sabat ook niet op de "orginele" dag vieren.

Ik zou me daar dan ook niet te veel op baseren. De kans dat onze zaterdag als de historische sabat kan worden aangewezen lijkt mij dan even groot als voor alle andere dagen.

Heel fanatiek aan een dag vasthouden lijkt me dan een beetje symbolisch worden.Gezien andere vragen van de familie Bos (overigens erg interersesant) over het letterlijk de bijbel volgen, lijkt me de authentieke sabat volgen mij niet erg gemakkelijk realiseerbaar.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 15:43

maboc schreef:Dat is ook mijn idee. De kans is dus vrij groot aanwezig dat de Joden de sabat ook niet op de "orginele" dag vieren.

Tenzij je stelt dat de Joden onder invloed van de Heilige Geest toch de juiste dag hebben "gekozen"; niet te controleren, te bewijzen of te ontkrachten... heerlijk uitgangspunt in een discussie.

Heel fanatiek aan een dag vasthouden lijkt me dan een beetje symbolisch worden.Gezien andere vragen van de familie Bos (overigens erg interersesant) over het letterlijk de bijbel volgen, lijkt me de authentieke sabat volgen mij niet erg gemakkelijk realiseerbaar.

Inderdaad, het is voornamelijk een symbolische strijd, en ach, je hebt 14% kans dat de zaterdag de juiste dag is. Mijn persoonlijke mening is dat de precieze dag minder belangrijk is dan de "frequentie" (1 dag op 7), en het hele feit dat het goed is om regelmatig te "werken" aan je relatie met God en niet alleen maar te werken voor aardse dingen.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 05 nov 2009 16:06

Yeshua heeft de sabbat gevierd op de dag die Hij zelf heeft ingesteld.En in die dagen werden de feesten toch ook nog gevierd.In Leviticuus 23:16 gaat het over het tellen van sabbatten.Ik denk dat je gerust kunt zeggen dat het hier over de wekelijkse sabbatten gaat.
Dat is in 2000 jaar toch niet zo moeilijk om bij te houden?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 16:51

Het "probleem" zit 'm eerder in de periode tussen de schepping en het geven van de 10 geboden. Is het tóen bijgehouden?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 nov 2009 17:56

steefmunkie schreef:Yeshua heeft de sabbat gevierd op de dag die Hij zelf heeft ingesteld.En in die dagen werden de feesten toch ook nog gevierd.In Leviticuus 23:16 gaat het over het tellen van sabbatten.Ik denk dat je gerust kunt zeggen dat het hier over de wekelijkse sabbatten gaat.
Dat is in 2000 jaar toch niet zo moeilijk om bij te houden?

Hou jij je aan alle voorschriften uit Leviticus?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jerommel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jerommel » 05 nov 2009 18:56

Ik lees hier weer allemaal flauwe smoesjes om de sabbat niet meer te gedenken.
Bah.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 05 nov 2009 19:19

Ik geloof dat Yeshua God is en dat betekent dus dat Hij zelf de sabbat heeft ingesteld.Hij heeft sabbat gevierd op de dag die Hij zelf heeft uitgekozen.Ook geloof ik dat er overblijfsel is van dat volk en dat God hen al die tijd de sabbat heeft laten vieren.Dat bij hen er geen sluier ging over zijn inzettingen en verordeningen.En als zij dus nu op de hedendaagse zaterdag de sabbat vieren dan geloof ik dat dat de dag is die God gewild heeft.

Ik hou me niet aan alle wetten want dat kan ook niet en hoeft ook niet want de meeste offerwetten wezen heen naar Yeshua.

Maar andere wetten onderhou ik wel bv spijswetten,bepaalde kuisheidswetten,wetten mbt sexualiteit,kleding(als het kan),nieuwe maan en de feesten enz.

Ik bid God om te openbaren wat de wetten voor ons kunnen betekenen.Zo moest men zich bv reinigen als men met de dood in aanraking was geweest.Daar zit ook een geestelijke les achter:als wij met `de dood` in aanraking zijn geweest(bv occulte zaken,of vervloekingen) reinigen wij ons dan ook door het bij Yeshua te brengen dat je in aanraking bent geweest met de dood en te vragen of Hij ons reinigt door Zijn bloed?

Ontzettend veel begrijp ik niet maar God wil het openbaren als wij open staan voor Zijn onderwijzing.

Ik geloof dat familie bos ergens zei dat we alleen de tien geboden hebben gekregen en dat de rest van de thora mensenwerk is maar wat verstaat de familie dan onder de Thora?

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 05 nov 2009 19:21

Optimatus,het zijn ook helemaal geen joodse wetten maar wetten van God aan zijn volk.Ik geloof dat er pas na de scheuring van het rijk over joden gesproken wordt(weet het niet zeker)

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 05 nov 2009 21:12

Jerommel schreef:Ik lees hier weer allemaal flauwe smoesjes om de sabbat niet meer te gedenken.
Bah.

Waar lees je dat dan? Dat ik wel graag wil weten wat dan precies de sabbat is in onze week, lijkt me niet onredelijk als ik de sabbat op de juiste dag zou willen vieren.
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 05 nov 2009 21:26

Jerommel schreef:Ik lees hier weer allemaal flauwe smoesjes om de sabbat niet meer te gedenken.
Bah.

Hohoho, niemand beweert hier dat we de Sabbat niet meer moeten gedenken. Persoonlijk denk ik dat het van bijzonder groot belang is dat wel te doen - en geloof me, na 21 dagen onafgebroken werken,zoals ik recentelijk meemaakte, kun je wel een Sabbat gebruiken. Het enige wat ik beweer is dat de precieze dag niet uitmaakt, of dat nou zaterdag of zondag of voor mijn part woensdag is. God dien je alle dagen te herdenken, niet alleen op de sabbat. Je zou zelfs kunnen beweren dat door God te gedenken, elke dag als het ware een Sabbatsdag wordt.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 05 nov 2009 22:39

Optimatus schreef:Verder ben ik geen jood dus ik voel me niet geroepen allerlei joodse voorschriften in acht te nemen.

Kennelijk heb je mijn reactie dan niet gelezen.
De tien geboden zijn helemaal geen joodse wetten.
Het zijn Gods wetten.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 05 nov 2009 22:43

maboc schreef:Daarnaast...de sabat is al gruwelijk oud, en onze schrikkeljaar telling niet. Ik kan me zo voorstellen dat er ergens een paar dagen te veel of te weinig zijn gerekend. Dan is de vraag of de sabat van toen dezelfde dag is als de sabat van nu (onze zaterdag) wel erg lastig te beantwoorden.

Wat heeft een schrikkeljaar daar dan mee te maken ?
Het aantal dagen in de week blijft toch altijd hetzelfde.
Of sla jij in een schrikkeljaar ineens een paar weekdagen over en is het dan na maandag ineens donderdag (omdat de dinsdag en woensdag dan door het schrikkeljaar vervallen ofzo) ?

Je ziet dus dat de soort jaartelling, de soort kallender en wel of geen schrikkeljaren hier niets mee te maken hebben. Het aantal dagen in een week blijft altijd 7.

Waar lees je dat dan? Dat ik wel graag wil weten wat dan precies de sabbat is in onze week, lijkt me niet onredelijk als ik de sabbat op de juiste dag zou willen vieren.

De sabbat is dus overduidelijk op zaterdag (staat zeer duidelijk vermeld in de bijbel).
Het heeft helemaal niets te maken met jaartellingen, geslachtsregisters, enz... De sabbat is door God ingesteld op de 7e dag (aan het volk israël in de woestijn), God noemde die 7e dag sabbat. Het aantal dagen in een week is nooit veranderd, nergens ter wereld. En de sabbat bestaat nu dus nogsteeds op de 7e dag (bij ons zaterdag dus).
Hier is niets moeilijks of onduidelijks aan, en geen schrikkeljaar of geslachtsregister of kallender-indeling heeft hier iets mee te maken.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 nov 2009 21:23

Familie Bos schreef:
elbert schreef:
Familie Bos schreef:De oude wetten in het oude testament zijn wel effe heel wat anders dan de tien geboden die God gegeven heeft.

Leg eens uit? De tien geboden zijn ingebed in de hele Thora, dus inclusief de lijf- en doodstraffen die bij overtredingen horen.
De vraag die ik beantwoord wil zien, is in hoeverre het ceremoniele aspect van de Thora nog geldt.

Wat zegt de mens in hun wetten : Oog om oog, tand om tand..... stenigen..... enz...
Wat zegt God in Zijn tien geboden : Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles.

Ik wil even opmerken dat het "oog om oog, tand om tand" gegeven is door God tot rechtvaardige rechtspraak in Israel (Exodus 21:24 e.v.). Echter, dit gebod werd misbruikt door mensen om er wraak mee uit te oefenen in plaats van recht. In dat verband moet je de uitspraken van de Heere Jezus zien in Matth. 5:38 e.v. Wie de wraak weerstaat door zich onrecht te laten welgevallen, staat daarmee dichter bij de zin van de wet, dan hen die de wraak en onrecht zoeken.

Familie Bos schreef:Leg mij dan eens uit,
Heeft God de hele thora gegeven op de sinai ?

Zeker, want dat staat in de Bijbel. Ik neem aan dat je dat deel van de Bijbel ook als Gods Woord ziet?

Familie Bos schreef:Nee, de thora staat vol met regels van mensen.

De apostel Paulus zegt anders dat de wet (en daarmee bedoelt hij de hele thora!) geestelijk en goed is (Rom. 7).

Familie Bos schreef:God heeft ons alleen de tien geboden gegeven.
De thora is nu in onze tijd dus helemaal niet van belang. De wet van God (tien geboden), die is van belang voor iedereen.
Waarom wordt mij toch steeds gevraagd welke regels wel en niet geldig zijn ?
Lees eens in de bijbel, en vraag je dan af: Wat is van of door mensen, en wat heeft God of Jezus gezegt.

De vraag die de apostelen dienden te beantwoorden, was niet of de wet door mensen of door God gegeven was. Integendeel: ze erkenden ten volle dat de wet van God kwam. De vraag die ze dienden te beantwoorden, was welke plaats de wet had ná de komst van Christus. Welk deel van de wet was een schaduw van de toekomende dingen (Kol. 2:17, Hebr. 8:5, Hebr. 10:1) en welk deel was geestelijk en dus blijvend?
Dát is de kernvraag, ook met betrekking tot de rustdag.
Daarbij zeg je eigenlijk dat de 10 geboden dus geheel letterlijk blijvend zijn. Dat geloof ik net iets anders.
Immers dan geloof je ook dat je letterlijk uit Egypteland verlost bent (Ex. 20:2).
Dat geloof ik niet: ik geloof dat we door God uit het geestelijke Egypte verlost zijn, het Egypte van de slavernij van de zonde, het Egypte van de dood.
Dan geloof je ook dat als je je ouders maar eert, je een lang leven in het land Israel zult hebben (ja, want dat wordt er in Ex. 20:12 bedoeld!).
Dat geloof ik anders: ik geloof dat je je ouders moet eren opdat het je wel zal gaan en je lang leeft op de aarde (Ef. 6:3).
Je gelooft dat je stipt op zaterdag niet mag werken, omdat je anders niet naar de hemel gaat.
Dat geloof ik anders: ik geloof dat God ons een dag van rust in de week geeft, opdat we Hem zoeken en eren door samen te komen in de gemeente en we zo een voorproefje van de eeuwige rust (sabbat) mogen smaken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 07 nov 2009 22:03

Familie Bos schreef:Leg mij dan eens uit,
Heeft God de hele thora gegeven op de sinai ?

Zeker, want dat staat in de Bijbel. Ik neem aan dat je dat deel van de Bijbel ook als Gods Woord ziet?

Wat versta je onder de thora ?
Naar mijn weten bevat de thora de eerste 5 boeken uit de bijbel, daar staat heel veel in dat niet allemaal door God vanaf de sinaï is uitgesproken.

Daarbij zeg je eigenlijk dat de 10 geboden dus geheel letterlijk blijvend zijn. Dat geloof ik net iets anders.
Immers dan geloof je ook dat je letterlijk uit Egypteland verlost bent (Ex. 20:2).
Dat geloof ik niet: ik geloof dat we door God uit het geestelijke Egypte verlost zijn, het Egypte van de slavernij van de zonde, het Egypte van de dood.

Dat geloof ik dus wel letterlijk (wie ben ik om Gods woord als onwaar te bestempelen).

Dan geloof je ook dat als je je ouders maar eert, je een lang leven in het land Israel zult hebben (ja, want dat wordt er in Ex. 20:12 bedoeld!).
Dat geloof ik anders: ik geloof dat als je je ouders eert zoals God dat wil, dat je dat geen lang leven in Israel oplevert, maar wel dat het je wel zal gaan en je een lang leven op de aarde hebt (Ef. 6:3).

Er is onder het volk israël veel fout gegaan waardoor ze uiteindelijk zelfs uit het land zijn verstrooid over de hele wereld. (wat het volk overigens aan zichzelf/zonde te danken heeft).
Ik ben echter nog wel van mening dat deze belofte zeker geldig was voor het volk toen de tijd totdat het zelf de fout inging.
Nu ben ik van mening dat God het zeker zal zegenen als je je ouders eert, en dat dat ook één van de geboden is die God ons gegeven heeft en waar we ons dus ook aan moeten houden.

Je gelooft dat je stipt op zaterdag niet mag werken, omdat je anders niet naar de hemel gaat.

Nee, ik geloof dat we niet meer verloren gaan dankzij het offer van Jezus.
Deze wet is dus niet meer oordelend voor ons dankzij het offer van Jezus.
Maar ik geloof wel dat deze wet nog steeds de wil van God is en blijft waaraan wij ons moeten houden.

Dat geloof ik anders: ik geloof dat God ons een dag van rust in de week geeft, opdat we Hem zoeken en eren door samen te komen in de gemeente en we zo een voorproefje van de eeuwige rust (sabbat) mogen smaken.

Ik geloof niet dat God ons zomaar een willekeurige dag voor rust wil geven.
God heeft ons uitdrukkelijk gezegt dat Hij zelf de sabbat heiligt, en dat wij ons daar aan moeten houden (zelfs de vreemdeling die in uw stede woont).
Niet zomaar een willekeurige dag dus, maar de sabbat, voor ons de zaterdag, speciaal die dag is door God zelf tot een heilige dag gemaakt omdat Hij toen Zijn scheppingswerk voltooid had en ruste.

Terug naar “[Religie] - Open forum”