Familie Bos schreef:elbert schreef:Familie Bos schreef:De oude wetten in het oude testament zijn wel effe heel wat anders dan de tien geboden die God gegeven heeft.
Leg eens uit? De tien geboden zijn ingebed in de hele Thora, dus inclusief de lijf- en doodstraffen die bij overtredingen horen.
De vraag die ik beantwoord wil zien, is in hoeverre het ceremoniele aspect van de Thora nog geldt.
Wat zegt de mens in hun wetten : Oog om oog, tand om tand..... stenigen..... enz...
Wat zegt God in Zijn tien geboden : Heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles.
Ik wil even opmerken dat het "oog om oog, tand om tand" gegeven is door God tot rechtvaardige rechtspraak in Israel (Exodus 21:24 e.v.). Echter, dit gebod werd misbruikt door mensen om er wraak mee uit te oefenen in plaats van recht. In dat verband moet je de uitspraken van de Heere Jezus zien in Matth. 5:38 e.v. Wie de wraak weerstaat door zich onrecht te laten welgevallen, staat daarmee dichter bij de zin van de wet, dan hen die de wraak en onrecht zoeken.
Familie Bos schreef:Leg mij dan eens uit,
Heeft God de hele thora gegeven op de sinai ?
Zeker, want dat staat in de Bijbel. Ik neem aan dat je dat deel van de Bijbel ook als Gods Woord ziet?
Familie Bos schreef:Nee, de thora staat vol met regels van mensen.
De apostel Paulus zegt anders dat de wet (en daarmee bedoelt hij de hele thora!) geestelijk en goed is (Rom. 7).
Familie Bos schreef:God heeft ons alleen de tien geboden gegeven.
De thora is nu in onze tijd dus helemaal niet van belang. De wet van God (tien geboden), die is van belang voor iedereen.
Waarom wordt mij toch steeds gevraagd welke regels wel en niet geldig zijn ?
Lees eens in de bijbel, en vraag je dan af: Wat is van of door mensen, en wat heeft God of Jezus gezegt.
De vraag die de apostelen dienden te beantwoorden, was niet of de wet door mensen of door God gegeven was. Integendeel: ze erkenden ten volle dat de wet van God kwam. De vraag die ze dienden te beantwoorden, was welke plaats de wet had ná de komst van Christus. Welk deel van de wet was een schaduw van de toekomende dingen (Kol. 2:17, Hebr. 8:5, Hebr. 10:1) en welk deel was geestelijk en dus blijvend?
Dát is de kernvraag, ook met betrekking tot de rustdag.
Daarbij zeg je eigenlijk dat de 10 geboden dus geheel letterlijk blijvend zijn. Dat geloof ik net iets anders.
Immers dan geloof je ook dat je letterlijk uit Egypteland verlost bent (Ex. 20:2).
Dat geloof ik niet: ik geloof dat we door God uit het geestelijke Egypte verlost zijn, het Egypte van de slavernij van de zonde, het Egypte van de dood.
Dan geloof je ook dat als je je ouders maar eert, je een lang leven in het land Israel zult hebben (ja, want dat wordt er in Ex. 20:12 bedoeld!).
Dat geloof ik anders: ik geloof dat je je ouders moet eren opdat het je wel zal gaan en je lang leeft op de
aarde (Ef. 6:3).
Je gelooft dat je stipt op zaterdag niet mag werken, omdat je anders niet naar de hemel gaat.
Dat geloof ik anders: ik geloof dat God ons een dag van rust in de week geeft, opdat we Hem zoeken en eren door samen te komen in de gemeente en we zo een voorproefje van de eeuwige rust (sabbat) mogen smaken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)