Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2009 09:52

The Gentleman schreef:Het gaat om de benadering, niet om het al dan niet hebben van politiek leiderschap. De benadering van Jezus was meer helend en onderwijzend gericht, dat is bij Mohammed niet altijd het geval.


Zoals ik al zei: Jezus had de mogelijkheid zo'n benadering te voeren. Mohammed was verantwoordelijk voor het voortbestaan van zijn gemeenschap die langs alle kanten bedreigd werd. Let wel, ik spreek geen waardeoordeel uit, over Mohammed, noch over Jezus. Het is alleen een feit wat men maar al te gemakkelijk over het hoofd ziet.


Het doel en de verdere uitwerking is hierbij van wezenlijk belang. De karikatuur van het alleen stellen van de genocides doet afbreuk aan de verdere argumentatie.


Net als de karikatuur dat het allemaal pais en vree zou zijn in het Oude Testament, of de karikatuur dat er een eenduidig godsbeeld uit naar voren komt. De Bijbel is een oneindig genuanceerde en gelaagde verzameling boeken. Met het reduceren tot enkel de oppervlakte doet men het mijns inziens tekort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 21 okt 2009 10:02

maryem schreef:ik haal mijn info overal uit, zowel uit anti-moslim sites als moslim sites..., maar het meeste wat je vind op anti-moslim sites klopt gewoon niet, ze halen zaken uit hun verband etc
Hetzelfde als je op extreem rechtse sites komt waar ze heel erg anti Joden zijn..en ze zogenaamd hele gruwelijke talmoed citaten aanhalen...zo kan je elke religie wel demoniseren
En trouwens er zijn ook niet moslim schrijvers die toch positieve boeken schrijven over de Islam, die bv islamologie/theologie gestudeert hebben..bv Karen Armstrong


Mijn berichtje gisterenavond heeft het niet gehaald, vanwege verbindingsproblemen, denk ik. Bij deze nog maar een keer.

Ik ben erg te spreken over de boeken van Armstrong, maar ze zal door veel mensen hier als veel te vrijzinnig gezien worden, op het gnostische af. Maar haar boeken gunnen je wel een andere insteek, en het is altijd goed om dingen van meerdere kanten te kunnen bekijken.

Maar goed, als ik de kans krijg probeer ik informatie uit de eerste hand te krijgen door gewoon een keer mee te gaan naar een gebedsdienst, van welke denominatie of stroming dan ook. Als je iets over Islam wilt weten, ga een keer naar de Moskee. Wil je wat over Boeddhisme weten, ga een keer mediteren in de Zendo, wil je weten waarom al die christenen toch elke zondag naar de kerk gaan? ga een keer mee, en beleef het mee. De stilten die deel uitmaken van elke dienst zijn overal hetzelfde, maar toch kun je van elke stilte wat anders leren. Al is het maar de openheid richting de ander. Je staat versteld wat een beetje oprechte interesse in wat de ander ten diepste raakt, kan doen voor je relatie tot die ander.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

The Gentleman

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor The Gentleman » 21 okt 2009 10:20

Mortlach schreef:Zoals ik al zei: Jezus had de mogelijkheid zo'n benadering te voeren. Mohammed was verantwoordelijk voor het voortbestaan van zijn gemeenschap die langs alle kanten bedreigd werd. Let wel, ik spreek geen waardeoordeel uit, over Mohammed, noch over Jezus. Het is alleen een feit wat men maar al te gemakkelijk over het hoofd ziet.


Een waardeoordeel hoeft ook niet gegeven te worden. De vraag is alleen of je benadering anders wordt als je politiek leider wordt. Wat voor mogelijkheid er ook is, de benadering vanuit de persoon is van belang. Hier kunnen omstandigheden wijzigingen in aanbrengen, maar een mens handelt altijd vanuit zijn wezen, en wordt niet afgerekend op de omstandigheden, maar op de manier hoe hij handelt.

Net als de karikatuur dat het allemaal pais en vree zou zijn in het Oude Testament, of de karikatuur dat er een eenduidig godsbeeld uit naar voren komt. De Bijbel is een oneindig genuanceerde en gelaagde verzameling boeken. Met het reduceren tot enkel de oppervlakte doet men het mijns inziens tekort.


Vandaar ook dat er zoveel verschillende Bijbelverklaringen zijn.

mohamed

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 21 okt 2009 10:22

Mortlach schreef:Hoeveel vrouwen had Salomo ook alweer? En David? Niets ten nadele van deze figuren, gewoon even voor het perspectief.

2 Sam 5,13
Na zijn komst uit Hebron nam David nog meer vrouwen en bijvrouwen, afkomstig uit Jeruzalem, en kreeg hij nog meer zonen en dochters.

1 Kon 11,1
Koning Salomo beminde vele buitenlandse vrouwen: behalve de dochter van de farao beminde hij ook vrouwen uit Moab, Ammon, Edom en Sidon, en Hethitische vrouwen.

Meer dan ik! ::((

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor ostrogoot » 28 okt 2009 23:14

mohamed schreef:
Mortlach schreef:Hoeveel vrouwen had Salomo ook alweer? En David? Niets ten nadele van deze figuren, gewoon even voor het perspectief.

2 Sam 5,13
Na zijn komst uit Hebron nam David nog meer vrouwen en bijvrouwen, afkomstig uit Jeruzalem, en kreeg hij nog meer zonen en dochters.

1 Kon 11,1
Koning Salomo beminde vele buitenlandse vrouwen: behalve de dochter van de farao beminde hij ook vrouwen uit Moab, Ammon, Edom en Sidon, en Hethitische vrouwen.

Meer dan ik! ::((


Zou Salomo zoveel vrouwen hebben gehad? Ik denk dat het sterk overdreven is. Een volk in armoede en een koning waar geen nee te koop was. Overigens is er nog geen sluitend bewijs gevonden voor het bestaan van Salomo en David. Waarschijnlijk zijn het een soort koning Arthur verhalen met een sterk overdrijvend karakter.
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 29 okt 2009 11:29

ostrogoot schreef:Zou Salomo zoveel vrouwen hebben gehad? Ik denk dat het sterk overdreven is. Een volk in armoede en een koning waar geen nee te koop was. Overigens is er nog geen sluitend bewijs gevonden voor het bestaan van Salomo en David. Waarschijnlijk zijn het een soort koning Arthur verhalen met een sterk overdrijvend karakter.


Het feit of ze al dan niet bestaan hebben is niet zo relevant in dit specifieke geval.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 29 okt 2009 11:55

ostrogoot schreef:
mohamed schreef:
Mortlach schreef:Hoeveel vrouwen had Salomo ook alweer? En David? Niets ten nadele van deze figuren, gewoon even voor het perspectief.

2 Sam 5,13
Na zijn komst uit Hebron nam David nog meer vrouwen en bijvrouwen, afkomstig uit Jeruzalem, en kreeg hij nog meer zonen en dochters.

1 Kon 11,1
Koning Salomo beminde vele buitenlandse vrouwen: behalve de dochter van de farao beminde hij ook vrouwen uit Moab, Ammon, Edom en Sidon, en Hethitische vrouwen.

Meer dan ik! ::((


Zou Salomo zoveel vrouwen hebben gehad? Ik denk dat het sterk overdreven is. Een volk in armoede en een koning waar geen nee te koop was. Overigens is er nog geen sluitend bewijs gevonden voor het bestaan van Salomo en David. Waarschijnlijk zijn het een soort koning Arthur verhalen met een sterk overdrijvend karakter.

Ik vind de tempel van Salomo anders een vrij sterk bewijs, maar zoals Mortlach al zei is het hier inderdaad niet relevant.

mohamed

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2009 12:14

Beste Elbert en geïnteresseerden, de goddelijkheid van Jezus wordt niet zozeer hier behandeld, maar wel in dit topic.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 04 nov 2009 16:01

Nou, een hoog staand niveau van dialoog voeren zeg. Mijn topic wordt gesloten en ik wordt geacht om in dit topic aan te sluiten?
Het is helemaal jammer dat men zich voor doet alsof men een openboek wil spelen. Niks van dat alles, je bent verplicht je aan te sluiten in een topic met "ik weet niet hoeveel pagina's", vol met onzin. Maar goed,dat wegren karakter is me bekend van christenen..

MVG

Van Mourik

Faramir

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2009 18:40

Rachid van Mourik schreef:Nou, een hoog staand niveau van dialoog voeren zeg. Mijn topic wordt gesloten en ik wordt geacht om in dit topic aan te sluiten?

Je zou je vraag om bewijs hier kunnen herhalen. Kleine moeite, knippen en plakken en klaar.
Het is helemaal jammer dat men zich voor doet alsof men een openboek wil spelen.

Waar heb jij gelezen dat alle deelnemers van dit forum een 'openboek willen spelen'?
Niks van dat alles, je bent verplicht je aan te sluiten in een topic met "ik weet niet hoeveel pagina's", vol met onzin. Maar goed,dat wegren karakter is me bekend van christenen..

A, gossie. Zijn al mijn voorspellingen toch uitgekomen en ben je eigenlijk helemaal niet uit op een gesprek maar wil je gewoon je eigen zin doordrijven zonder je ook maar ergens in te willen verdiepen. En als men je niet het podium geeft wat je opeist ga je stampvoetend beledigen. Hoe voorspelbaar.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 04 nov 2009 18:48

Klopt, als jullie openboek suggeren te spelen, geef mij het podium en laat me spreken. Niet meer dan een redelijke eis. Anders moet je niet doen alsof je openboek speelt. Verder heb je het over verdiepen in.. Ik denk dat ik meer kennis heb omtrent de bijbel dan menig personen binnen het christendom die aanzien genieten. En dat zeg ik uit ervaring.


Even goed wens ik je een fijne voortzetting van je avond.
Ow ja, je had het over over kopieren en noem maar op.. Ik heb gen zin om ergens achterin een (nergens op slaande ) topic te moeten gaan preken. Geef me gewoon mijn topic en laat iedereen daar zijn zegje doen, op een beschaafde en beleefde manier. IK moet zeggen dat ik dit op moslim fora vaak zie. Christenen zijn er lid en je ziet vaak het verschil amper. Men mag reageren en zeggen wat hij wil. Dat is op christelijke fora wel anders. Op dit forum dacht ik dat het minder zou zijn en dat men echt open stond voor andersdenkenden, maar het blijkt maar schijn te zijn. Ik ben er van overtuigd dat die geslotenheid de ondergang van het christendom betekend. Niet gek dat de islam alleen maar aanhangers blijft winnen en het christendom aan het uitsterven is.

Een vredige groet.

Van Mourik

Faramir

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Faramir » 04 nov 2009 19:02

Rachid van Mourik schreef:Klopt, als jullie openboek suggeren te spelen, geef mij het podium en laat me spreken. Niet meer dan een redelijke eis. Anders moet je niet doen alsof je openboek speelt. Verder heb je het over verdiepen in.. Ik denk dat ik meer kennis heb omtrent de bijbel dan menig personen binnen het christendom die aanzien genieten. En dat zeg ik uit ervaring.

Ik suggereer niet dat ik openboek speel (wat je dan ook met openboek bedoeld). Ik vraag me af waarom jij dat denkt. Je claimt meer kennis over de bijbel te hebben dan menig persoon met aanzien in het christendom. Gelukkig dat aanzien niet verworven wordt met kennis van de bijbel. Daarnaast is het maar de vraag of men wel aanzien wil hebben. Het verbaast me dan ook wel een beetje, dat jij, met zoveel kennis van de bijbel niet even de moeite op kan brengen om een paar bladzijdes van een forum te lezen. Hoe groot kan die moeite zijn voor een persoon met zo'n grote kennis van de bijbel (en het christendom). Lijkt me een kwestie van een kwartiertje (of minder) lezen.
Ik denk eigenlijk dat jij helemaal niet wil verdiepen in het christendom, en hier slechts een podium wil om je eigen onchristelijke ideeen te spuwen. Dan kan ik je met liefde doorverwijzen naar bijvoorbeeld het "ontdek islam" forum. Veel gezelliger en niemand die je tegen zal spreken.
Even goed wens ik je een fijne voortzetting van je avond.

Dank je wel. Ook jij een fijne avond toegewenst.
Ow ja, je had het over over kopieren en noem maar op.. Ik heb gen zin om ergens achterin een (nergens op slaande ) topic te moeten gaan preken. Geef me gewoon mijn topic en laat iedereen daar zijn zegje doen, op een beschaafde en beleefde manier.

Als je daar geen zin in hebt dan staat het je vrij om weg te gaan. Ook ik moet als ik een bepaald onderwerp wil bespreken dat al besproken is of wordt gewoon in die topics aansluiten. Anders krijg je een wildgroei van topics allemaal over hetzelfde onderwerp. Een bijzonder normale gang van zaken op internet fora. Dit zie je ook op de grote seculiere fora zoals Tweakers en Fok!.
IK moet zeggen dat ik dit op moslim fora vaak zie. Christenen zijn er lid en je ziet vaak het verschil amper. Men mag reageren en zeggen wat hij wil. Dat is op christelijke fora wel anders. Op dit forum dacht ik dat het minder zou zijn en dat men echt open stond voor andersdenkenden, maar het blijkt maar schijn te zijn. Ik ben er van overtuigd dat die geslotenheid de ondergang van het christendom betekend. Niet gek dat de islam alleen maar aanhangers blijft winnen en het christendom aan het uitsterven is.

Een vredige groet.

Van Mourik

Mag jij jokken van Allah?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor elbert » 04 nov 2009 21:25

Ik weet niet hoe dat op moslimfora gaat, maar ik neem aan dat ze daar ook niet 10 topics over onderwerp X willen hebben. Hetzelfde geldt hier. Misschien jammer voor nieuwkomers (van welke overtuiging ze verder ook zijn), maar als je mee wilt praten over een reeds lopend onderwerp, kun je daar het beste beginnen. Klagen over het modereerbeleid kun je trouwens in het volgende topic doen: viewtopic.php?f=6&t=21641&start=0
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2009 22:25

Rachid van Mourik schreef: Niet gek dat de islam alleen maar aanhangers blijft winnen en het christendom aan het uitsterven is.


Ach, met nog een miljard aanhangers is dat uitsterven nou niet echt direct aan de orde.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mormeltje
Mineur
Mineur
Berichten: 195
Lid geworden op: 25 sep 2009 20:28

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor mormeltje » 04 nov 2009 23:22

Mag ik even inbreken in deze discussie? Rachid verwijt christenen van wegloopgedrag.
Ik moest daar wel een beetje om glimlachen. Zijn er mensen kampioenen om meteen met de vinger naar anderen te wijzen als ze becommentarieerd worden, dan zijn het wel moslims.
Als er dingen mis zijn, ligt dat altijd aan anderen, nooit aan zichzelf.
Een heel mooi voorbeeld van een grote uiitzondering vind ik Ahmed Marcouch. Ik neem mijn petje af voor die man. Dat is nou echt een voorbeeldmoslim. Hij is heel gelovig, maar beseft dat als er een vinger naar een ander wijst, er drie naar jezelf wijzen...
What goes around, comes around


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten