Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Riska schreef:P.Strootman schreef:Ik heb hierover nooit iets in het evangelie van Paulus gelezen en daarom acht ik het absoluut niet van belang.
Laat ik nou geen evangelie van Paulus in mijn Bijbel hebben...
Laten daar nou brieven in staan die Paulus heeft geschreven aan specifieke gemeenten...
Het maakt in ieder geval duidelijk waarom je zo bent blijven hangen in bepaalde opvattingen. Want je slaat doodgewoon hele stukken over die van belang zijn, bv. wat de Heer zelf heeft gezegd.
Tante-Tortel en ik liggen soms behoorlijk met elkaar overhoop, maar hier ben ik het volkomen met haar eens.
filia schreef:tante-tortel schreef:Ons heil moeten we zoeken in Jezus Christus en die gekruisigt en opgestaan is. Maar zeker niet in Paulus!
Wauw, tante-tortel, dat raakt de kern. Zolang je het hier niet over eens bent, kun je m.i. deze discussie beter stoppen. Wie zijn/haar heil niet in Jezus Christus zoekt, zal Zijn Naam ook niet willen dragen.
Ik noem mijzelf graag christen. Niet omdat ik die naam waard ben, maar omdat het weergeeft hoe ik in het leven sta: ik ben volgeling van Jezus Christus.
P. Strootman schreef:mohamed,
Ik heb je er toch op gewezen, dat Paulus aan een Joodse gemeente schreef!
Wat wil je toch met David?
P. Strootman schreef:Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus.
Riska schreef:Het zal allemaal wel. We zijn nog nooit tot elkaar gekomen, nu ook niet.
Ik heb nooit geloofd in een evangelie der besnijdenis
mohamed schreef:P. Strootman schreef:mohamed,
Ik heb je er toch op gewezen, dat Paulus aan een Joodse gemeente schreef!
Wat wil je toch met David?
Ik krijg de indruk dat u kort van geheugen bent in zaken die u weerspreken!
Hierbij dan even een opfrisser:P. Strootman schreef:Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus.
Ondenkbaar voor u misschien, maar zeker niet voor Paulus, want hij schreef aan Timótheüs:
'Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit het zaad van David, naar mijn Evangelie' (2 Tim 2,8)
Ik weet dat het moeilijk is om uw ongelijk toe te geven, maar als u het nu nog niet doet, doe ik het!
P. Strootman schreef:Het evangelie der besnijdenis is gericht aan Joden, en het evanglie van Paulus aan ons,heidenen.
P. Strootman schreef:mohamed,
Wat wil je nu eigenlijk? Was Timotheus geen pure Jood?
P. Strootman schreef:Inderdaad, mohamed, ik heb indertijd mij vergist met 2 Timotheus. In elk geval blijft, dat David erin voorkomt en wij er niets mee te maken hebben!
Sorry! Overigens kan ik onmogelijk begrijpen wat voor belang je aan David hecht! Echt onmogelijk!Laat toch het evangelie der besnijdenis eens los.In die zin, dat je er niet je behoud in zoekt. Daarvoor moet je toch echt bij Paulus wezen!
mohamed schreef:P. Strootman schreef:mohamed,
Wat wil je nu eigenlijk? Was Timotheus geen pure Jood?
Nee een halfbloed '...immers allen wisten dat Timoteüs een niet-Joodse vader had.' (Hand 16,3)P. Strootman schreef:Inderdaad, mohamed, ik heb indertijd mij vergist met 2 Timotheus. In elk geval blijft, dat David erin voorkomt en wij er niets mee te maken hebben!
Lam gebeuren, vergissen is zeer menselijk.
Niets met David te maken? Het moet niet gekker worden zeg, want Paulus schreef 'elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.'(2 Tim 3,16-17)Sorry! Overigens kan ik onmogelijk begrijpen wat voor belang je aan David hecht! Echt onmogelijk!Laat toch het evangelie der besnijdenis eens los.In die zin, dat je er niet je behoud in zoekt. Daarvoor moet je toch echt bij Paulus wezen!
Dat u het belang van David niet inziet bewijst maar weer eens te meer dat u het evangelie der voorhuid niet begrepen heeft!
Riska schreef:Het zal allemaal wel. We zijn nog nooit tot elkaar gekomen, nu ook niet.
Ik heb nooit geloofd in een evangelie der besnijdenis, ik heb alleen maar geloofd en blijf geloven in de Opgestane Heer. Dát is evangelie voor mij.
P. Strootman schreef: Paulus schreef immers in 1 Kor.15.20:
Maar nu, Christus is opgewekt als eersteling van hen die ontslapen zijn'
Hiermee kan hij Jezus niet bedoeld hebben, want in het O.T stonden er al 3 mensen op uit de dood en Jezus had zelf ook doden opgewekt.
P. Strootman schreef:filia,
Ons Heil bestaat hieruit, dat God de Geest die in Jezus was, ook in onze harten uitgezonden heeft. Is dat niet de moeite waard om eens heel diep over na te denken? Dat u de levenswijze van Jezus volgt, is buitengewoon. Ik oordeel dan ook niet negatief over u intentie of vroomheid. Maar de bijbel is beslist een zeer moeilijk boek, waarje niet zomaar alles uit kan halen en op uzelf kan toepassen! Het evangelie der besnijdenis is gericht aan Joden, en het evanglie van Paulus aan ons,heidenen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten