Zijn we niet allen christenen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

P. Strootman

Re: Zijn we niet allen christenen

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 14:57

Ik schreef jullie al, dat Paulus aan een Joodse gemeente schreef. Dat moet voldoende zijn. Of jullie moeten de besnijdenis overnemen! Paulus heeft uitdrukkeljk een evangelie voor ons, heidenen (Galaten 1.16-22) en hij zweert bij God, dat hij geen contact heeft gehad met de twaalf apostelen in Jeruzalem, omdat zijn evangelie niets maar dan ook niets van doen had met het evangelie waarin een David voorkomt. Dwaas!!!Wat willen jullie, behalve dat Gods Geest in jullie woont, eigenlijk met een David? Bijbels gezien onbegrijpelijk en beschamend!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 15:01

mohamed,
Ik heb je er toch op gewezen, dat Paulus aan een Joodse gemeente schreef!
Wat wil je toch met David?

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 16:45

Riska schreef:
P.Strootman schreef:Ik heb hierover nooit iets in het evangelie van Paulus gelezen en daarom acht ik het absoluut niet van belang.

Laat ik nou geen evangelie van Paulus in mijn Bijbel hebben...
Laten daar nou brieven in staan die Paulus heeft geschreven aan specifieke gemeenten...

Het maakt in ieder geval duidelijk waarom je zo bent blijven hangen in bepaalde opvattingen. Want je slaat doodgewoon hele stukken over die van belang zijn, bv. wat de Heer zelf heeft gezegd.

Tante-Tortel en ik liggen soms behoorlijk met elkaar overhoop, maar hier ben ik het volkomen met haar eens.

Dan mist u eigenlijk alles! Want met het evangelie der besnijdenis hebben wij niets te maken. Maar Paulus wist - en heeft dan ook toen al - zeer veel tegenstand ondervonden, want hij moest aan Timotheus schrijven:
Dit weet gij, dat allen zich van mij hebben afgekeerd'
en dat waren zowel Joden als heidenen. Zij evangelie is te geestelijk, maar mensen willen een vleselijke verlosser, Jezus.En dat is een fatale vergissing, want Jezus werd uitsluiten een Dienaar van besnedenen! Jammer, Christus is in u, de hoop er heerlijkheid en jullie lopen er overheen!

Riska

Berichtdoor Riska » 31 aug 2009 17:36

Het zal allemaal wel. We zijn nog nooit tot elkaar gekomen, nu ook niet.
Ik heb nooit geloofd in een evangelie der besnijdenis, ik heb alleen maar geloofd en blijf geloven in de Opgestane Heer. Dát is evangelie voor mij.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 18:45

filia schreef:
tante-tortel schreef:Ons heil moeten we zoeken in Jezus Christus en die gekruisigt en opgestaan is. Maar zeker niet in Paulus!

Wauw, tante-tortel, dat raakt de kern. Zolang je het hier niet over eens bent, kun je m.i. deze discussie beter stoppen. Wie zijn/haar heil niet in Jezus Christus zoekt, zal Zijn Naam ook niet willen dragen.

Ik noem mijzelf graag christen. Niet omdat ik die naam waard ben, maar omdat het weergeeft hoe ik in het leven sta: ik ben volgeling van Jezus Christus.

filia,
Ons Heil bestaat hieruit, dat God de Geest die in Jezus was, ook in onze harten uitgezonden heeft. Is dat niet de moeite waard om eens heel diep over na te denken? Dat u de levenswijze van Jezus volgt, is buitengewoon. Ik oordeel dan ook niet negatief over u intentie of vroomheid. Maar de bijbel is beslist een zeer moeilijk boek, waarje niet zomaar alles uit kan halen en op uzelf kan toepassen! Het evangelie der besnijdenis is gericht aan Joden, en het evanglie van Paulus aan ons,heidenen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2009 18:56

P. Strootman schreef:mohamed,

Ik krijg de indruk dat u kort van geheugen bent in zaken die u weerspreken!
Hierbij dan even een opfrisser:
P. Strootman schreef:Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus.

Ondenkbaar voor u misschien, maar zeker niet voor Paulus, want hij schreef aan Timótheüs:

'Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit het zaad van David, naar mijn Evangelie' (2 Tim 2,8)

Ik weet dat het moeilijk is om uw ongelijk toe te geven, maar als u het nu nog niet doet, doe ik het!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2009 19:08

Riska schreef:Het zal allemaal wel. We zijn nog nooit tot elkaar gekomen, nu ook niet.
Ik heb nooit geloofd in een evangelie der besnijdenis

Hoe rijm je dat met dit vers?

Gal 2,7
Maar daarentegen, toen zij zagen, dat aan mij het Evangelie der voorhuid toebetrouwd was, gelijk aan Petrus dat der besnijdenis;

Ben zeer benieuwd naar je reactie.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 19:44

mohamed schreef:

Ik krijg de indruk dat u kort van geheugen bent in zaken die u weerspreken!
Hierbij dan even een opfrisser:
P. Strootman schreef:Nee, het is ondenkbaar dat Paulus David zou aanhalen in zijn 4 gevangenisbrieven Efeze, Filippenzen, Kolossensen en 2 Timotheus.

Ondenkbaar voor u misschien, maar zeker niet voor Paulus, want hij schreef aan Timótheüs:

'Houd in gedachtenis, dat Jezus Christus uit de doden is opgewekt, Welke is uit het zaad van David, naar mijn Evangelie' (2 Tim 2,8)

Ik weet dat het moeilijk is om uw ongelijk toe te geven, maar als u het nu nog niet doet, doe ik het!

mohamed,

Wat wil je nu eigenlijk? Was Timotheus geen pure Jood? Ik heb geen ongelijk, want wij, heidenen, hebben niets met David te maken. Zoek eens in de 4 gevangenisbrieven, of Paulus daar over David schrijft. Waarom luister je niet naar de Schrift, als Paulus in 2 Kor.5.16 ons aanraadt om de Christus niet meer naar het vlees, Jezus, te kennen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2009 20:14

P. Strootman schreef:Het evangelie der besnijdenis is gericht aan Joden, en het evanglie van Paulus aan ons,heidenen.

Wat u doet is het onderscheid tussen besnedenen en onbesnedenen uitsluitend naar het vlees te maken. Mogelijk komt u tot uw conclusie op basis van Handelingen 9,15, maar laten we eens kijken of dat wel terecht is.

'Maar de Heere zeide tot hem: Ga heen; want deze is Mij een uitverkoren vat, om Mijn Naam te dragen voor de heidenen, en de koningen, en de kinderen Israëls'.

Indien we even letterlijk lezen werd Paulus uitverkoren om Jezus' naam te dragen voor drie groepen mensen. Wat wij het beste kunnen doen is de Bijbel de Bijbel laten verklaren opdat onze fantasie geen loopje met ons neemt. Het benieuwd mij wat u daar mee doet en het feit dat Paulus direct nadat hij de heilige Geest kreeg en gedoopt werd, naar Damascus ging en de Joden leerde 'bewijzende, dat Deze de Christus is (Hand 22,9)'. Paulus droeg Jezus' naam dus voor de Joden en waren zij dan niet koningen?

Jes 60,16
En gij zult de melk der heidenen zuigen, en gij zult de borsten der koningen zuigen; en gij zult weten, dat Ik de HEERE ben, uw Heiland, en uw Verlosser, de machtige Jakobs.

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 31 aug 2009 20:32

Inderdaad, mohamed, ik heb indertijd mij vergist met 2 Timotheus. In elk geval blijft, dat David erin voorkomt en wij er niets mee te maken hebben!
Sorry! Overigens kan ik onmogelijk begrijpen wat voor belang je aan David hecht! Echt onmogelijk!Laat toch het evangelie der besnijdenis eens los.In die zin, dat je er niet je behoud in zoekt. Daarvoor moet je toch echt bij Paulus wezen!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2009 21:13

Wat wil je nu eigenlijk? Was Timotheus geen pure Jood?

Nee een halfbloed '...immers allen wisten dat Timoteüs een niet-Joodse vader had.' (Hand 16,3)
P. Strootman schreef:Inderdaad, mohamed, ik heb indertijd mij vergist met 2 Timotheus. In elk geval blijft, dat David erin voorkomt en wij er niets mee te maken hebben!

Lam gebeuren, vergissen is zeer menselijk.
Niets met David te maken? Het moet niet gekker worden zeg, want Paulus schreef 'elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.'(2 Tim 3,16-17)
Sorry! Overigens kan ik onmogelijk begrijpen wat voor belang je aan David hecht! Echt onmogelijk!Laat toch het evangelie der besnijdenis eens los.In die zin, dat je er niet je behoud in zoekt. Daarvoor moet je toch echt bij Paulus wezen!

Dat u het belang van David niet inziet bewijst maar weer eens te meer dat u het evangelie der voorhuid niet begrepen heeft!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 sep 2009 08:08

mohamed schreef:

Wat wil je nu eigenlijk? Was Timotheus geen pure Jood?

Nee een halfbloed '...immers allen wisten dat Timoteüs een niet-Joodse vader had.' (Hand 16,3)
P. Strootman schreef:Inderdaad, mohamed, ik heb indertijd mij vergist met 2 Timotheus. In elk geval blijft, dat David erin voorkomt en wij er niets mee te maken hebben!

Lam gebeuren, vergissen is zeer menselijk.
Niets met David te maken? Het moet niet gekker worden zeg, want Paulus schreef 'elke schrifttekst is door God geïnspireerd en kan gebruikt worden om onderricht te geven, om dwalingen en fouten te weerleggen, en om op te voeden tot een deugdzaam leven, zodat een dienaar van God voor zijn taak berekend is en voor elk goed doel volledig is toegerust.'(2 Tim 3,16-17)

Dat u het belang van David niet inziet bewijst maar weer eens te meer dat u het evangelie der voorhuid niet begrepen heeft!

Ik meen toch het E.der B begrepen te hebben, want daarin kon de mens gerechtvaardigd worden uit werken der wet. Maar ik snap nog steeds niet, dat jij David wilt introduceren in het evangelie van Paulus. Ik meen daarom dat ik gedaan heb, wat Paulus zegt, namelijk dwalingen en fouten weerleggen, zoals Paulus dit in 2 Timotheus 2.15 schreef:
Maak er ernst mee u wel beproefd ten dienste van God te stellen als een arbeider die zich niet hoeft te schamen bij het brengen van het woord der waarheid, die het recht snijdt’
Ofwel recht toepast. Wat is voor de Joden bestemd en wat is voor ons bestemd En ik zie nog steeds niets wat het belang is van David voor ons!

P. Strootman

Berichtdoor P. Strootman » 01 sep 2009 10:27

Riska schreef:Het zal allemaal wel. We zijn nog nooit tot elkaar gekomen, nu ook niet.
Ik heb nooit geloofd in een evangelie der besnijdenis, ik heb alleen maar geloofd en blijf geloven in de Opgestane Heer. Dát is evangelie voor mij.

Da u gelooft in de opgestane Heer, is toe te juichen. Maar dan bedoelde u toch niet Jezus. Ja die is wel opgestaaan in het verhaal, maar het gaat om de opstanding van de Christus als God Geest. Paulus schreef immers in 1 Kor.15.20:
Maar nu, Christus is opgewekt als eersteling van hen die ontslapen zijn'
Hiermee kan hij Jezus niet bedoeld hebben, want in het O.T stonden er al 3 mensen op uit de dood en Jezus had zelf ook doden opgewekt. Nee, Paulus had het hier over de Christus als Gods Geest, waaroverhij in 2 Kor.5.15 schreef:
'Eén voor allen gestorven. Dus zijn allen gestorven'
Dat kon Jezus toch niet zijn, want dan zou deze uitspraak van Paulus betekenen, dat álle mensen tegelijk met Jezus de lichamelijke dood gestorven zijn?Nee, de Geest Gods is in en voor állen gestorven én weer in ons opgewekt. En daaom schreef Paulus:
Ontwaak, gij die slaapt en sta op uit de doden en Christus zal over u lichten'
Het gaat véél meer om het geestelijke dan om het stoffelijke, Riska!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 01 sep 2009 11:52

P. Strootman schreef: Paulus schreef immers in 1 Kor.15.20:
Maar nu, Christus is opgewekt als eersteling van hen die ontslapen zijn'
Hiermee kan hij Jezus niet bedoeld hebben, want in het O.T stonden er al 3 mensen op uit de dood en Jezus had zelf ook doden opgewekt.

Die 3 mensen die opgestaan waren, gingen die daarna ook weer dood?
En hoe zit dat met Jezus?
Dat maakt het verschil uit.
Daarom wordt Hij de eersteling genoemd: het gaat hier om een onverderfelijke lichamelijke opstanding.
En allen die op Hem vertrouwen, zijn christenen (daar gaat het in dit topic over!) en hebben dan ook deel aan die opstanding.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

filia
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor filia » 01 sep 2009 12:29

P. Strootman schreef:filia,
Ons Heil bestaat hieruit, dat God de Geest die in Jezus was, ook in onze harten uitgezonden heeft. Is dat niet de moeite waard om eens heel diep over na te denken? Dat u de levenswijze van Jezus volgt, is buitengewoon. Ik oordeel dan ook niet negatief over u intentie of vroomheid. Maar de bijbel is beslist een zeer moeilijk boek, waarje niet zomaar alles uit kan halen en op uzelf kan toepassen! Het evangelie der besnijdenis is gericht aan Joden, en het evanglie van Paulus aan ons,heidenen.

Meneer Strootman,

Natúúrlijk is het de moeite waard om na te denken over het werk van de Heilige Geest in mijn hart! Zonder dat werk zou ik enkel de mens Jezus navolgen. Ik noemde echter niet voor niets dat ik volgeling van Jezus Christus ben. Zijn mensheid en godheid vallen m.i. niet uit elkaar te trekken. Ik volg en gehoorzaam de Heere Jezus Christus, omdat ik weet/geloof dat Hij mijn straf op de zonde gedragen heeft. Dankzij Hem, en Hem alleen, kan ik voldoen aan Gods eis: onbevlekt en onberispelijk zijn voor God. Het is inderdaad de Heilige Geest die dat in mijn hart werkt en keer op keer bevestigt.

De Bijbel is zoals u al zegt geen eenvoudig boek. En wij mensen weten het allemaal nóg moeilijker te maken met al onze visies en wederzijds onbegrip. Wilt u nog eens -in eenvoudige bewoordingen- uitleggen wat u verstaat onder 'het evangelie der besnijdenis', en waarom dat niet te verenigen valt met 'het evangelie van Paulus'?

Het kan zijn dat ik fout zit, maar ik krijg de indruk dat u beweert dat God twee heilsplannen heeft: 1 met de Joden, 1 met de heidenen. Ik zie dat anders: het heil dat in het OT alleen beschikbaar was voor de Joden (en bij uitzondering voor een enkele heiden die tot het jodendom overging), is met de komst van de Heere Jezus Christus beschikbaar geworden voor de hele wereld! Het evangelie van Paulus is geen nieuw evangelie. Het is hetzelfde eeuwenoude evangelie, dat begint bij de door God gedane moederbelofte en dat in de loop der eeuwen verder geopenbaard is. Niemand kon sinds de zondeval door werken gerechtvaardigd worden, een ieder heeft het reinigende bloed van de Zaligmaker nodig!
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

Terug naar “[Religie] - Open forum”