Arendsoog schreef:Nu, Sjors, help me eens met een goede exegese van de eerste hoofdstukken van Genesis.
Zijn deze verzen niet een herhaling van Genesis 1 in een paar regels?
Correct. Waarschijnlijk (niet perse dus) ligt hieraan ten grondslag dat beide verhalen hun eigen bron hebben. Dit betekend niet dat er twee scheppingen hebben plaatsgevonden. Uit Gen.2:5-7 zou je kunnen opmaken dat de mens geschapen werd vóórdat er iets op de aarde groeide, terwijl in het eerste scheppingsverhaal het gewas geschapen wordt vóór de mens. Nu ben ik van mening dat groeien iets anders is dan scheppen. Net zo min er in de evangeliën van het NT over verschillende Jezussen wordt gerept, zo kunt u deze verhalen over de schepping ook beschouwen.
Mocht het wel van een en dezelfde bron afkomstig zijn, dan lijkt het mij een alsnog een samenvatting met op sommige punten een verduidelijking.
Overigens ga ik lang niet op alle zogenaamde vraagstukken (lees: verdachtmakingen) in, want dat impliceert waarschijnlijk alleen maar dat er mogelijk nog waarheidsgehalte in hun opmerkingen zou kunnen zitten. Op dat psychologische effect zinspeelt men vooral! Ik verspil er geen tijd en energie aan, meer dan strikt noodzakelijk.
Met vriendelijke grieten (tja, is weer eens wat anders),
Sjors.