gravo schreef:@ maaarten
Je begrijpt me niet: de echte vraag aan de jongeren in de orthodoxe kringen is in dit verband deze: " hoe staan jullie tegenover een eventuele coming out van één van je vrienden en zou je bereid zijn om hem in je christelijke gemeenschap te accepteren?" Waarschijnlijk krijg je dan een veel minder rigide antwoord dan je zou verwachten. En dat is de omwenteling, waar ik het over heb. Ze komen op school, bij andere vrienden en op het werk homo's tegen die helemaal niet als oversekste en extravagante nichten rondlopen, dus daar is het kwartje allang geland. Het zou je teamgenoot op de sportclub kunnen zijn. Dat inzicht nemen ze mee de kerk in.
Het gaat dus helemaal niet om liberale of vrijzinnige theologie, maar om praktische theologie, om een alledaagse omgang, die door hele gewone mensen gemaakt wordt. D' r wordt in de praktijk niet meer zo'n punt van gemaakt. En dat werkt vrij snel en grondig door in leer en leven van een geloofsgemeenschap.
gravo
Maar als iemand zich in leer en leven laat lijden door de praktijk om zich heen, zo van, dat homo stel dat naast me woont zijn twee aardige kerels en heel normaal, dus het zal wel geen kwaad kunnen, doet hij dan niet hetzelfde als de liberale theoloog, alleen op een ander niveau? Het is allebei zwichten voor de normen van de wereld, in plaats van de normen, die God ons heeft gegeven in de Bijbel. Wat mij betreft dienen christenen niet de norm aan te passen aan de praktijk, maar de praktijk aan te passen aan de norm die God ons geeft, omdat we van Hem houden.
Kijk, als wij als orthodoxe christenen in de praktijk de worsteling zien die onze homoseksuele medemensen moeten meemaken, vooral diegenen die net als wij uit een christelijke omgeving komen, en er dan van leren om wat meer sympathie te tonen en begrip te hebben voor de complexiteit van de kwestie, dat is prima. Maar om de principiële norm dan aan te gaan passen, om de wereld tegemoet te komen, dat kan ik niet begrijpen.
Waar blijft het 'maar gij geheel anders', wanneer we onze norm laten dicteren door de praktijk van de wereld om ons heen, in plaats van door de openbaring van de wil van God?
Nogmaals, ik kom regelmatig in allerlei soorten orthodoxe kerken, en ik heb veel contact met allerlei jeugd uit dat soort kerken. Van pinksterkerken tot gergem en alles ertussen in. Van de jeugd die actief blijft participeren in de kerken, die ook buiten de kerk om een actief persoonlijk geloofsleven hebben, zijn het er zeer weinig, die je dat rigide antwoord schuldig blijven.