Boekenlezer schreef:Als seculiere ongelovige kun je je er gewoon niets bij voorstellen, dat wat iemand gelooft, dat dat flink gewicht heeft voor die persoon. En dan niet maar in emotionele zin van 'het betekent veel voor mij', maar echt in de trant van: het is objectief waar. Dan is het niet vreemd dat zo iemand daar consequenties uit trekt. Maar blijkbaar ontgaat je dat.
Blijkbaar, ik doe mijn best me in te leven, op de gebrekkige manier waartoe ik veroordeeld ben. Het is inderdaad lastig me voor te stellen dat als je meent dat de werkelijkheid en de Bijbel in tegenspraak zijn, dat de Bijbel dan gelijk heeft...
Zoals een christen gelooft in zijn Bijbel, zo geloof jij in de evolutietheorie.
Dat lijkt me toch niet. Ik 'geloof' niet in de evolutietheorie. Met de kennis die ik heb opgedaan over de evolutietheorie accepteer ik dat het het beste natuurlijke model is dat we op dit moment hebben. Je doet nu net of de bewijzen voor geloof gelijk zijn aan die voor wetenschap, en dat is niet zo.
Dat blijkt, want je hanteert het als de grote referentie voor het trekken van conclusies. 'Christelijk geloven mag wat mij betreft wel, maar wel in harmonie met de evolutietheorie' (zo functioneert je laatste zin van je originele posting ongeveer) is daar een voorbeeld van.
Het zal me werkelijk waar worst wezen wat christenen allemaal geloven. Dat is een privé-zaak. Ik zal je geen strobreed in de weg leggen aangezien ik nogal gehecht ben aan de vrijheid van geloof. Ik geef alleen aan dat het mij het beste lijkt als je de twee ideeën probeert te harmoniseren (want geloof dat je dwingt een groot deel van de werkelijkheid te ontkennen, dat mag je uiteraard aanhouden, maar ik zou dat niet kunnen.).
Het is wat anders als mensen op basis van hun geloof gaan beweren dat het model van de evolutietheorie faalt. Dan krijg je weerwoord, want dat is simpelweg niet waar.