Origenes schreef:Ik denk het wat anders:
de last ligt bij ons allen. Dus niet minder bij degenen die volgens jou al wel zouden zien en dat zijn er voor zover ik begrepen heb velen.
Er valt in dit opzicht heel veel te vragen en te denken maar er zijn op dit moment weinigen die definitieve antwoorden kunnen geven.
Die ik ook niet kan geven.
Hoewel ik graag een potje mag theologiseren heb ik als het er op aan komt geen teologische bewijzen of argumenten nodig om te weten wat ik geloof en waar ik voor sta en ga. Dat vind ik gewoon in mezelf, in mijn eigen hart.
En nee, ik geloof niet dat een vrouw onder de man staat. Niet in het huwelijk, niet in de kerk of waar dan ook.
Behalve in een werkgever/werknemer relatie, of in de politiek ofzo, maar dat geldt dan evengoed voor een vrouw.
Ik zie de Bijbel ook niet als een statisch boek wat 'af' is. Ik zie dat God door middel van mensen bezig om alles naar een hoger plan te trekken.
En dat stopt niet bij Openbaringen waar toen echt nog wel een mannencultuur heerste. (wat in andere delen van de wereld nog steeds zo is)
Dus als ik dingen in de Bijbel tegenkom waar we nu bovenuit gegroeid zijn dan doe ik daar verder niets mee.
We stenigen geen mensen meer, we zijn tegen slavernij, tegen het uitroeien van volken, tegen vrouwenonderdrukking ... en nog wel een paar dingen.
Als ik vrouwonvriendelijks lees in de Bijbel, dan probeer ik eerst te kijken of er wel werkelijk staat wat er staat, en ook hoe het bedoelt was.
En dat kan een theologische discussie opleveren, maar in principe is de uitkomst voor mij niet belangrijk want wat ik geloof staat toch al vast.
Dan maar een Bijbelshopper. Maar eigenlijk verschil ik uiteindelijk toch niet zo veel met hen die dergelijke zaken alleen maar met een voor-waar-houden-geloof geloven/aannemen. Zulk soort geloof is, in tegenstelling met een hartelijk geloof, niks meer dan een dood geloof.
Dat zie je dan ook gewoon. Er wordt braaf beaamd dat de man het hoofd is, maar in de praktijk wordt er (tenzij je een tirannieke man hebt) nauwelijks wat mee gedaan. Behalve misschien wat uiterlijke regels opvolgen zoals geen vrouwen in het ambt en op de preekstoel.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)