Cicero schreef:Laten we aub de discussie houden bij het probleem dat als de vrouwen op de sabbat naar het graf gingen, ze kennelijk niet rustten. (Anders ontstaat er een heel andere discussie over de betrouwbaarheid van de evangeliën.)
Dit probleem komt bovenop de vele grammaticale/exegetische problemen die ik al heb benoemd, en waarvoor in theorie van pitboel en boer geen oplossing bestaat.
akkoord: eerst dit probleem eens oplossen:
wo 14: Jezus sterft.
do 15: 1e dag feest (boer= sabbat)
vr 16: normale dag (boer: de balsemspullen werden gekocht en bereid: na de sabbat en opnieuw rust voor sabbat)
za 17: sabbat (boer: Jezus s'ochtends opgestaan.)
volgens de link (en de vertaling "een der sabbatten") verscheen Jezus de 17e (avond) al aan de discipelen, wat betekent dat de vrouwen die ochtend het lege graf zagen toen zij hem wilden balsemen: Dat is op de sabbat! Zouden ze dan niet ook moet rusten?
Waarom zouden ze dan opeens, na eerder wel gerust te hebben, nu niet rusten?
edit: terwijl in Lucas 23,56 staat dat zij na het bereiden van de specerijen naar het gebod rustten.
IN die chronologie zouden de vrouwen dan de zondag (18e) naar het graf zijn gegaan, maar dan klopt de volgorde in de Evangeliën niet meer, aangezien Jezus verschijnt, nadat de vrouwen eerst het lege graf hebben gezien. Ook "op een der sabbatten" klopt dan niet meer.