Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 27 apr 2012 09:25

Is God dan ook geen persoon? Immers, er staat geschreven dat God een Geest is (Joh 4,24) dus als de Heilige Geest geen persoon is omdat hij een Geest is, dan evenmin God de vader.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 apr 2012 09:32

mohamed schreef:Als de heilige Geest Gods dan geen persoon is, hoe zou dan ooit zijn rijk tegen zichzelf verdeeld kunnen zijn?

antoon schreef:Jezus had het hier over Satan en zijn demonen en hun werkingen dat is de context

Exact en het rijk van de Heilige Geest is NIET tegen zichzelf verdeeld, dus als jij beweert dat de satan een persoon is, dan moet je ook bekennen dat de Heilige Geest dat is.
Jezus reageerde op de stelling van de schriftgeleerden alsof hij een deal had met het kwaad, en liet zien dat hij niet met Satan van doen had.
Denk eens in als de HG aan persoon zou zijn, wat en wie dan, beslist geen God naast de ware God dat moet toch duidelijk zijn..

We lezen in Johannes 4 vers 24 dat God een Geest is en Gods Heilige Geest is God zelf, zo moeilijk is dat niet te begrijpen toch?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 apr 2012 09:47

mohamed schreef:Is God dan ook geen persoon? Immers, er staat geschreven dat God een Geest is (Joh 4,24) dus als de Heilige Geest geen persoon is omdat hij een Geest is, dan evenmin God de vader.

God is geen persoon. Het gaat nu over godsbeelden!

antoon

Berichtdoor antoon » 27 apr 2012 09:58

Exact en het rijk van de Heilige Geest is NIET tegen zichzelf verdeeld, dus als jij beweert dat de satan een persoon is, dan moet je ook bekennen dat de Heilige Geest dat is.

Satan is een persoon in die zin dat hij kan denken, beslissingen kan nemen kortom de aarde besturen, Wat ook blijkt uit de beproeving van Jezus in de woestijn, hij wordt ook de heerser van de wereld benoemd.
De context was duidelijk, de Schriftgeleerden ontkenden niet dat Jezus demonen uitwierp, zou ook moeilijk gaan er waren genoeg getuigen bij het voorval, nee zij draaiden de zaak om en beweerden dat hij hulp van Satan had om verwarring te stichtten, en zou deze afgezant Van Satan - want zo vonden zij Jezus - door een truc van Satan in het zadel geholpen worden..

Jezus legde uit dat als een huis tegen zichzelf verdeelt is in dit geval Satans huis het op de duur niet stand zou houden, mogelijk wel op korte termijn maar tenslotte door de mand zal vallen, Jezus sprak volgens mij gewoon niet over Gods geest, die moest nog komen op pinksteren 33 , maar over Satans huis

19 Daarop zei de vrouw: ‘Nu begrijp ik, heer, dat u een profeet bent! 20 Onze voorouders vereerden God op deze berg, en bij u zegt men dat in Jeruzalem de plek is waar God vereerd moet worden.’ 21 ‘Geloof me,’ zei Jezus, ‘er komt een tijd dat jullie noch op deze berg, noch in Jeruzalem de Vader zullen aanbidden. 22 Jullie weten niet wat je vereert, maar wij weten dat wel; de redding komt immers van de Joden. 23 Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, 24 want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’ 25 De vrouw zei: ‘Ik weet wel dat de messias zal komen’ (dat betekent ‘gezalfde’), ‘wanneer hij komt zal hij ons alles vertellen.’ 26 Jezus zei tegen haar: ‘Dat ben ik, degene die met u spreekt.’

bewuste gedeelte (vers 24) geheel onderstreept
God is inderdaad een geest, maar met geest aanbidden lijkt mij ook niet echt op een persoon te wijzen maar op geestdrift en devotie en zeker met waarheid god aanbidden

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 apr 2012 10:57

Openbaring 5:6

En ik zag in het midden van de troon en van de vier dieren en te midden der oudsten een lam staan als geslacht, met zeven horens en zeven ogen; dit zijn de zeven Geesten Gods, uitgezonden over de gehele aarde.

Ben nieuwsgierig hoe dit verklaard wordt......de zeven Geesten Gods ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 13:54

In ieder geval zijn dit geen 7 Heilige Geesten en dat probeer ik steeds te zeggen.
De Heilige Geest als Persoon wordt altijd genoemd in relatie tot Christus Jezus de opgestane Heiland.
Bovendien staat nergens dat God EEN geest is , maar God is Geest en dus onzienlijk.
Dan wordt het moeilijk want is een Persoon zienlijk zo ja, dan is het geen geest want dat is onzienlijk.
Alleen van de Here Jezus wordt gezegd dat Hij het uitgedrukte Beeld van de Geest is. Gods Geest dan wel Heilige Geest.
Deze drie zijn Eén.

Ook engelen zijn gedienstige geesten en ook demonen zijn str....vervelende geesten en ook onze adem is geest en ook wat in de fles zit is geest. Dan is het geestrijk vocht. Het vocht zie je wel maar de geest niet, maar na een paar flessen voel je die wel. #-o #-o

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 apr 2012 14:22

Voor dat we ons inbeelden dat we alles precies weten over de Here God, zijn hier nog een paar teksten, Ex.33;20-23 waar Mozes vraagt of hij de heerlijkheid van God mag zien.

Gij zult Mijn aangezicht niet kúnnen zien, want geen mens zal mij zien en leven.
De Here zeide; Zie bij Mij is een plaats waar gij op de rots kunt staan, wanneer Mijn Heerlijkheid voor bijgaat, zal Ik u in de rotsholte zetten en u met mijn hand bedekken, tot dat Ik ben voorbij gegaan. Dan zal Ik mijn hand weg nemen en gij zult Mij van achteren zien, maar Mijn aangezicht zal niet gezien worden.

Hoezo God is Geest en dus onzienlijk?

antoon

Berichtdoor antoon » 27 apr 2012 14:29

Wat er misschien ook met de 7 geesten wordt bedoeld is Goddelijke volledigheid (volledigheid van Gods geest) ik weet even niet waar, maar ergens in de Bijbel wordt met getal 7 weleens Goddelijke volledigheid aangeduid. Echter 6 is het getal van menselijke falen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 14:48

7 is inderdaad het getal van de volheid, want er zijn 8 bedelingen en 8 =gelijk aan de 1.
En 7 geesten rondom de troon en 4 dieren rondom de troon in Openbaring is geheel te verklaren, maar daar gaat het hier niet over.
God is Geest en alle geestelijke dingen zijn onzienlijk. En daarom is de Here Jezus gekomen omdat Hij Gods Beeld kon uitdrukken, niemand anders is daartoe in staat.
Niemand heeft ooit God gezien zegt de Bijbel heel duidelijk.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 apr 2012 14:50

Ik wil met deze teksten alleen maar aangeven dat wij aardse mensen echt niet moeten verbeelden dat wij alles kunnen begrijpen van het Hemelse, en zo maar van alles kunnen verklaren met onze menselijke gedachten.
We weten wat wij moeten weten! En meer hoeft niet is mijn mening.

Tja.... wilsophie lees dat stuk van Mozes eens, en blijf niet halstarrig iets volhouden!
Mozes heeft God gezien....van achteren

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 14:55

Omdat de Bijbel het volgende zegt: “Niemand heeft ooit God gezien,...” (Joh. 1 : 18).

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 apr 2012 14:57

Wilsophie schreef:Omdat de Bijbel het volgende zegt: “Niemand heeft ooit God gezien,...” (Joh. 1 : 18).

Dat is geen argument, God zegt geen mens kán Mij zien .... en leven.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 15:06

Wat is geen argument?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 apr 2012 15:11

Wilsophie schreef:Wat is geen argument?

Sorry niet helemaal duidelijk wat ik zeg.

Jij zegt omdat in de Bijbel staat dat niemand God ooit heeft gezien, dus Hij onzienlijk is.

Ex.33 toont aan dat God gezien werd door Mozes, alleen mocht Mozes Zijn aangezicht niet zien.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 apr 2012 15:23

God is Geest dus Hij is onzienlijk en dat wordt bevestigd door Johannes die zegt : "Niemand heeft ooit God gezien".
Alle onzienlijke dingen spreken over geestelijke zaken.] en visa versa.
Dus de Here Jezus Christus is het uitgedrukte Beeld van God want Hij zegt "Wie Mij heeft gezien heeft de Vader gezien".

Terug naar “[Religie] - Open forum”