Vervangingstheologie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 nov 2008 21:11

Dan zal de wolf bij het schaap verkeren
En de leeuw en het lam tesamen zijn
Dan zal de slang geen kind meer deren
Alles buigt zich neer voor Hem
Dan zal geen mens meer de oorlog leren
Omat heel de aarde vol zal zijn
Vol van de heerlijkheid des Heren
Stromend uit Jeruzalem
Jeruzalem

Deze dieren worden mensen van verschillende stammen/rassen mee bedoelt. Jezus noemde de leden van het huis Israël schapen (Mat 10,6) de Benjaminieten werden met een wolf (Gen 49,27) geassocieerd en Juda (Gen 49,9) met een leeuw.
Aangezien er in Jezus geen onderscheid is (Rom 3,22) kunnen het schaap, de wolf en de leeuw die in Hem geloven, in vrede met elkaar leven.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 12 nov 2008 23:04

mohamed schreef:31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, [/i]

Ja, je citeert precies dat stuk wat je uitkomt, want als wij even verder lezen staat er:

Vervolg Jer 31
Maar dit is het verbond, dat Ik na die dagen met het huis van Israël maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en Ik zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn.

Bovenstaande is nooit gezegd over het huis Juda. Door Christus konden de gelovigen deel van de kudde Israel zijn en zo gered worden. Of probeer jij me nu wijs te maken dat de joden van Juda die Jezus verwierpen en kruisigden Gods wet in hun harten geschreven hadden en de verloren schapen van het huis Israël waren?![/quote]
Kletskoek om het zo te scheiden, immers lezen we bij de profeet Z'charja (Zacharias): "En de Eeuwige zal allereerst ophelpen de tenten van J'hoeda (Juda), opdat niet de overhand neme de roemruchtigheid van Davids huis en de roemruchtigheid J'roesjallajjims bewoners over J'hoeda. Te dien dage, zal de Eeuwige J'roesjallajjims bewoners beschermen, en de zwakste ondeer hen zal zijn als David, en Davids huis als een goddelijke, als een engel van de Eeuwige voor hen. Te dien dage zal ik zoeken te verdelgen alle volken, die tegen J'roesjallajjim komen. En ik zal uitstorten over Davids huis en de bewoners van J'roesjallajjimde Geest van genade en van medelijden, etc." (12:7-10a).
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2008 00:56

Divrei Shmuel schreef:Kletskoek om het zo te scheiden, immers lezen we bij de profeet Z'charja (Zacharias): "En de Eeuwige zal allereerst ophelpen de tenten van J'hoeda (Juda), opdat niet de overhand neme de roemruchtigheid van Davids huis en de roemruchtigheid J'roesjallajjims bewoners over J'hoeda. Te dien dage, zal de Eeuwige J'roesjallajjims bewoners beschermen, en de zwakste ondeer hen zal zijn als David, en Davids huis als een goddelijke, als een engel van de Eeuwige voor hen. Te dien dage zal ik zoeken te verdelgen alle volken, die tegen J'roesjallajjim komen. En ik zal uitstorten over Davids huis en de bewoners van J'roesjallajjimde Geest van genade en van medelijden, etc." (12:7-10a).

God stortte Zijn Geest in de eerste eeuw uit onder de gelovigen van Juda, maar zij waren Galileeers.

Handelingen 2
1 En toen de Pinksterdag aanbrak, waren allen tezamen bijeen. 2 En eensklaps kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en vulde het gehele huis, waar zij gezeten waren; 3 en er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur, die zich verdeelden, en het zette zich op ieder van hen; 4 en zij werden allen vervuld met de heilige Geest en begonnen met andere tongen te spreken, zoals de Geest het hun gaf uit te spreken.
5 Nu waren er Joden te Jeruzalem woonachtig, vrome mannen uit alle volken onder de hemel; 6 en toen dit geluid gekomen was, liep de menigte te hoop en verbaasde zich, want een ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 7 En buiten zichzelf van verwondering zeiden zij: Zie, zijn niet al dezen, die daar spreken, Galileeërs? 8 En hoe horen wij hen dan een ieder in onze eigen taal, waarin wij geboren zijn? 9 Parten, Meden, Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kapadocië, Pontus en Asia, 10 Frygië en Pamfylië, Egypte en de streken van Libië bij Cyrene, en hier verblijvende Romeinen, zowel Joden als Jodengenoten, 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze eigen taal van de grote daden Gods spreken. 12 En zij waren allen buiten zichzelf en geheel met de zaak verlegen, en zij zeiden de een tot de ander: Wat wil dit toch zeggen? 13 Maar anderen zeiden spottend: Zij hebben te veel zoete wijn gehad!

Zij waren Galileeërs, maar hoorden volgens Paulus bij het Jeruzalem wat boven is (Gal 4,26) oftewel het hemelse Jeruzalem. Hierdoor blijkt dat Zacharia profeteerde over het hemelse Jeruzalem, want haar inwoners hadden de Heilige Geest van God gekregen.

Heb 12,22
Maar gij zijt gekomen tot de berg Sion, en de stad van de levende God, tot het hemelse Jeruzalem, en de vele duizenden der engelen;

Ook was het in de eerste eeuw dat Jezus de zwakste onder de gelovige joden zo sterk als David maakte:

Luk 10,19
Ziet, Ik geef u de macht, om op slangen en schorpioenen te treden, en over alle kracht van de vijand; en geen ding zal u enigszins beschadigen.

Verder weten we wie de vijanden van de apostelen en de christenen waren, het volk wat streed tegen het hemelse Jeruzalem. Ook weten we hoe het met hun af is gelopen in de eerste eeuw. De ongelovige joden zijn gedood tijdens de joodse oorlog, waarbij ze tot het laatste toe de kans hadden zich te bekeren.

'...en hun dode lichamen zijn geworden als drek in het midden der straten. Om dit alles keert zich Zijn toorn niet af, maar Zijn hand is nog uitgestrekt.'(Jes 5,25)

Kortom, de gelovigen van Juda zijn opgegaan in die ene kudde (Joh 10,16) die het zou worden. Deze kudde was Jezus uitsluitend voor gekomen, de verloren schapen van het huis Israël (Mat 15,24) waarin geen onderscheid is.

En over Juda zei Jezus:

Mat 23,38
Ziet, uw huis wordt u woest gelaten.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 nov 2008 07:04

Mohammed,

Z'charjah schrijft verder. Daaruit blijkt in de navolgende verzen dat het wel degelijk niet enkel op de 1e eeuw terug te voeren is. Want het land rouwt en afgodennamen worden er niet meer gedacht, etc. Dit was in de 1e en zeker de navolgende eeuw niet het geval. Het is dus een gebeurtenis uit de toekomst.
Voorts betekent de ballingschap van J'hoeda zeker niet dat het uitgespeeld is. Het volk is eerder onder de volken geweest. In Ezechiel wordt duidelijk verhaald hoe J'hoeda en Efraiem (Jiesrael) weer 1 worden en dat David (een naam voor de Masjiach) er voor altijd Koning zal zijn. Het is alles niet slechts geestelijk (zowel in de hemel, zo ook op de aarde). Het hemelse J'roesjalajjie zal samen met het aardse gevoegd worden.
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2008 09:31

Divrei Shmuel schreef:Mohammed,

Z'charjah schrijft verder. Daaruit blijkt in de navolgende verzen dat het wel degelijk niet enkel op de 1e eeuw terug te voeren is. Want het land rouwt en afgodennamen worden er niet meer gedacht, etc. Dit was in de 1e en zeker de navolgende eeuw niet het geval. Het is dus een gebeurtenis uit de toekomst.
Voorts betekent de ballingschap van J'hoeda zeker niet dat het uitgespeeld is. Het volk is eerder onder de volken geweest. In Ezechiel wordt duidelijk verhaald hoe J'hoeda en Efraiem (Jiesrael) weer 1 worden en dat David (een naam voor de Masjiach) er voor altijd Koning zal zijn. Het is alles niet slechts geestelijk (zowel in de hemel, zo ook op de aarde). Het hemelse J'roesjalajjie zal samen met het aardse gevoegd worden.

Divrei, zoals ik in mijn vorige reactie heb aangetoond; Zacharia profeteerde over het hemelse Jeruzalem en haar inwoners.
Waar lees jij dat de hemelse en fysieke stad samengevoegd zouden worden? Mij is alleen bekend dat God het letterlijke Jeruzalem heeft verworpen en dat het door de Romeinen verwoest is.

'...en Ik zal deze stad Jeruzalem verwerpen, die Ik verkoren heb, en het huis, waarvan Ik gezegd heb: Mijn Naam zal daar wezen.' (2 Kon 23,27)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 13 nov 2008 17:33

Jeruzalem uit de tekst is door Nebukadnessar verwoest.

Je kunt 2 Koningen 23 ook vollediger citeren dan komt jouw tekst al in een ander daglicht te staan mi.

19 Josia liet ook de heiligdommen afbreken die de koningen van Israël op de offerhoogten in Samaria hadden gebouwd om de HEER te tergen. Hij deed daarmee hetzelfde als hij in Betel had gedaan. 20 Op de altaren in Samaria bracht hij de priesters van de offerplaatsen ten offer en hij verbrandde er mensenbeenderen.
Terug in Jeruzalem 21 beval de koning het volk: ‘Vier Pesach ter ere van de HEER, uw God, zoals het hier in het boek van het verbond beschreven staat.’ 22 Sinds de tijd dat de rechters Israël bestuurden was Pesach namelijk niet meer op die manier gevierd, ook niet in de tijd van de koningen van Israël en Juda. 23 Pas in het achttiende regeringsjaar van koning Josia werd in Jeruzalem weer op de juiste wijze Pesach gevierd ter ere van de HEER.
24 Ook zuiverde Josia het land van geestenbezweerders, waarzeggers, huisgoden, afgoden, kortom, van alle verfoeilijke praktijken die in Juda en Jeruzalem voorkwamen. Zo kwam hij na wat beschreven stond in het wetboek dat de priester Chilkia in de tempel van de HEER had gevonden.
25 Met hart en ziel en met inzet van al zijn krachten trachtte hij de wetten van Mozes strikt na te leven en terug te keren tot de HEER, zoals geen van zijn voorgangers of opvolgers ooit gedaan heeft. 26 Toch liet de HEER zijn toorn tegen Juda, waarin hij was ontbrand doordat Manasse hem tot het uiterste had getergd, niet varen. 27 Hij zei: ‘Zoals ik Israël verstoten heb, zo zal ik ook Juda verstoten. En Jeruzalem, de stad die ik had uitverkozen, zal ik verwerpen, evenals de tempel waarvan ik heb gezegd dat daar mijn naam zou wonen.’

In Ezra lezen we dit:
1 In het eerste regeringsjaar van Cyrus, de koning van Perzië, ging in vervulling wat de HEER Jeremia had laten aankondigen. Hij zette de koning ertoe aan om in zijn hele koninkrijk mondeling en ook schriftelijk het volgende besluit bekend te laten maken:
2 ‘Dit zegt Cyrus, de koning van Perzië: Alle koninkrijken van de aarde heeft de HEER, de God van de hemel, mij gegeven. Hij heeft mij opgedragen om voor hem een tempel te bouwen in Jeruzalem, een stad in Juda. 3 Laten al diegenen onder u die tot zijn volk behoren, zich met de hulp van hun God naar Jeruzalem in Juda begeven om er de tempel van de HEER weer op te bouwen, de God van Israël, de God die in Jeruzalem woont. 4 Allen die hier nog als vreemdeling verblijven, waar zij zich ook mogen bevinden, dienen van hun medeburgers ondersteuning te krijgen in de vorm van zilver, goud, goederen en vee. Dit komt boven op de vrijwillige gaven voor de tempel van de God die in Jeruzalem woont.’

Er staat altijd meer in de Bijbel dan 1 enkele tekst.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 nov 2008 21:12

Yael schreef:Er staat altijd meer in de Bijbel dan 1 enkele tekst.

Dat is juist, Jezus zei:

Lukas 19
41 En toen Hij nog dichterbij gekomen was en de stad zag, weende Hij over haar, 42 en zeide: Och, of gij ook op deze dag verstondt wat tot uw vrede dient; maar thans is het verborgen voor uw ogen. 43 Want er zullen dagen over u komen, waarin uw vijanden een bolwerk tegen u zullen opwerpen 44 en u omsingelen en u van alle zijden in het nauw brengen, en zij zullen u en uw kinderen in u vertreden en zij zullen in u geen steen op de andere laten, omdat gij de tijd niet hebt opgemerkt, dat God naar u omzag.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 13 nov 2008 22:24

"En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en J'roesjalajjiem zal door de volkeren vertreden worden, totdat de tijden van de volkeren vervuld zullen zijn" (Luk.21:24).
Dit wijst op het blijven bestaan van Jiesrael en een grens aan de overschrijdingen der volken in het hen verdrukken. We lezen het ook in T'NaCh:
"Alzo zegt de Here HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is" (Ez.44:9).
"Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen" (Jes.52:1).
Een aantal Rabbijnen vindt het herstel van Erets Israel (incl. hereniging J'roesjalajjiem) tot Bijbelse propoties reden om sindsdien de gebeurtenissen die horen bij de komst van de Masjiach. Het lijkt aannemelijk m.i. die datum dus als startdatum te zien voor generatie/het geslacht (Matth.24:34) dat niet voorbij zou gaan, "totdat al deze dingen geschied zijn". Deze laatste generatie wordt ook in Ps.102:19 beschreven; "het volgend(e) geslacht" volgens Staten Vertaling; Leidsche Vert.; NBG '51; "nageslacht" vlgs. Willibrord Vert. Maar elke Israëli kan je vertellen dat daar L'DOR ACHARON, VOOR DE LAATSTE GENERATIE, staat geschreven, lees deze Psalm vers 12-19 maar eens voor de overduidelijke context van laatste dagen. Dat Gaat toch over het bouwen van Tsion (andere naam v. Jeroesjalajjiem)? een Jeruzalem uit de hemel bouw je niet, bovendien komt dat na de 1000 jaren sjabbath, lees Openbaring 21:2 maar!
Zo zien we dus paralelteksten in zowel T'NaCh als het N.T. die wijzen op dezelfde gebeurtenissen en die ook gaan over Jiesrael.
Ik zou zeggen: wordt wakker, wees waakzaam, let op de tekenen.

Sam

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 nov 2008 11:26

"En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en J'roesjalajjiem zal door de volkeren vertreden worden, totdat de tijden van de volkeren vervuld zullen zijn" (Luk.21:24).
Dit wijst op het blijven bestaan van Jiesrael en een grens aan de overschrijdingen der volken in het hen verdrukken. We lezen het ook in T'NaCh:
"Alzo zegt de Here HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is" (Ez.44:9).
"Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen" (Jes.52:1).

Dat is wel zo, maar besef dat de vereiste om besneden van hart te zijn, het nut van de besnijdenis opheft:

Hand 7,51
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij weerstaat altijd de Heilige Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.

De joden die de Heilige Geest weerstonden, welke van Jezus getuigt (Joh 15,26) waren volgens Stefanus onbesneden van hart, en de onbesnedenen van hart zullen Zijn Heiligdom niet ingaan (ez 44,9) dus een ieder die niet in Jezus gelooft, besneden of voorhuid, komt niet in het hemelse J’roesjalajjiem.
Een aantal Rabbijnen vindt het herstel van Erets Israel (incl. hereniging J'roesjalajjiem) tot Bijbelse propoties reden om sindsdien de gebeurtenissen die horen bij de komst van de Masjiach. Het lijkt aannemelijk m.i. die datum dus als startdatum te zien voor generatie/het geslacht (Matth.24:34) dat niet voorbij zou gaan, "totdat al deze dingen geschied zijn". Deze laatste generatie wordt ook in Ps.102:19 beschreven; "het volgend(e) geslacht" volgens Staten Vertaling; Leidsche Vert.; NBG '51; "nageslacht" vlgs. Willibrord Vert. Maar elke Israëli kan je vertellen dat daar L'DOR ACHARON, VOOR DE LAATSTE GENERATIE, staat geschreven, lees deze Psalm vers 12-19 maar eens voor de overduidelijke context van laatste dagen.

De meest gebruikte vertaling van het woord acharown is 'laatste' maar het is niet de enige en geen Rabbijn zou het tegendeel beweren mag ik hopen. Want ook 'volgende', 'achter' en 'westen (locatie)' zijn mogelijk.
Elke Rabbijn kan je ook vertellen dat de profeten tot de eerste eeuw (zach 13,1+13,7 vgl. Mat 26,31+Mar 14,27) geprofeteerd hebben en dus niet meer op het heden of de toekomst betrokken kunnen worden. De Tenach is zo helder:

'...ja, ook de profeten, en de onreine geest zal Ik uit het land wegdoen.' (Zach 13,2b)

Het komt er dus op neer dat het volgende, of laatste geslacht, in de eerste eeuw geschapen moet zijn, want God zou de profeten ten tijde van Johannes de Doper wegdoen (Luk 16,16) en deed dat (mat 11,13) zeer ondubbelzinnig.

Alles is in de eerste eeuw (Luk 21,22) vervuld, daar kan geen twijfel over bestaan.

'...en het volk, dat geschapen zal worden, zal de HEERE loven;(ps 102,19b)

Door apostel Paulus sprak God (Rom 15,19) het volgende:

'Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus...'(Ef 2,10a)

'En de nieuwe mens aandoen, die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.' (Ef 4,24)

'Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.'(Gal 6,15)

En:

Hand 3,9
En al het volk zag hem wandelen en God loven.
Dat Gaat toch over het bouwen van Tsion (andere naam v. Jeroesjalajjiem)? een Jeruzalem uit de hemel bouw je niet, bovendien komt dat na de 1000 jaren sjabbath, lees Openbaring 21:2 maar!

Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens de apostelen werd het geestelijke Jeruzalem wel degelijk gebouwd in de eerste eeuw.

2 Kor 3,3
Daar gij openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onze dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet in stenen tafelen, maar in vlesen tafelen des harten.

1 Petr 2,5
Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.

Ik zou zeggen: wordt wakker, wees waakzaam, let op de tekenen.

Dat treft, want ik kwam net uit bed! ;)

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 17 nov 2008 22:38

Ik kwam laatst deze log tegen , waar in het nederlands het een en ander is uitgelegd!
voor de geiinterresseerden
:idea:
http://edeleolijf.punt.nl/?a=2008-11
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor dalethvav » 15 jun 2011 12:13

De dicussie over de positie van Israël en het al of niet aanhangen van de vervangingsleer lijkt in alle hevigheid te zijn losgebarsten binnen de kring van de Ger. Bond. Zie o.a. hier en hier.
Dit n.a.v. een brochure van Ds M. v. Campen
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 jun 2011 20:51

God noemt Israël zijn zoon (Hos 11,1) en zijn zoon is in wie hij welbehagen heeft (Matt 3:17; 17:5. Mark 1:11; 9:7. Luk 3:22; 9:35. Kol 1:13; 2 Pet 1,17 en ook Spr 3:12.) voor wie de discipelen op hun aangezicht vielen (Mat 17,6) en beefden. Is de zoon van God die de Joden moeten eren zoals de Vader (Joh 5,23) dezelfde Israël als de staat Israël, ook wel bekend onder de weinig tot de verbeelding sprekende term schurkenstaat? ](*,)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 19 jun 2011 18:42

Ik heb je opmerking een aantal keren doorgelezen. Ik ben bang dat ik niet begijp wat je bedoelt.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 jun 2011 18:52

dalethvav schreef:Ik heb je opmerking een aantal keren doorgelezen. Ik ben bang dat ik niet begijp wat je bedoelt.

De vraag is simpel, wat maakt iemand tot Gods zoon opdat er een stem uit de hemel geschiedt die zegt dat hij in hem welbehagen schept en dat we naar hem moeten horen?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 jun 2011 09:36

Zowel Israël (Gods eerstgeboren zoon, Ex. 4:22: Dan zult gij tot Farao zeggen: Alzo zegt de HEERE: Mijn zoon, Mijn eerstgeborene, is Israel.) Als Jezus, de Zoon van God zijn uit Egypte geroepen.
Bij de stem uit de hemel (de aangehaalde teksten uit de synoptische evangeliën) blijkt uit de context duidelijk dat het om Jezus, de Messias, de Zoon van God gaat. Hierbij zit echter nog een taal"spelletje". Als je weet dat "geliefde" in het Hebreeuws "David" is, dan wordt er in het Hebreeuws gezegd: "Deze is mijn bar David". Zie je de dubbele bodem: Mijn geliefde Zoon is ook de Zoon van David.

In Col. 1:13 en 2 Pet 1:17 gaat het m.i. over Jezus, de messias, de Zoon van God.
In Spreuken 3:12 kunnen wellicht beiden gezien worden in profetisch perspectief?

Maakt God niet veel meer gebruik van zulke parallellen? Zo noemt God Israël ook "Mijn knecht" in b.v. Jes. 41-44. De wisselende beelden buitelen in Jes. 41-44 a.h.w. over elkaar heen. De ene keer is het het volk Israël, de andere keer de Messias.

Maar wat is nu je punt precies? Ook met het oog op het laatste stukje uit je post "(...)ook wel bekend onder de weinig tot de verbeelding sprekende term schurkenstaat?"

Maar om je vraag concreet te beantwoorden: Dat maakt God uit, en dat kun je halen uit Zijn Woord, de Bijbel. en als God zowel Jezus als Israël "Mijn zoon" en/of "Mijn knecht" noemt hebben wij dat zo te laten staan en dien je hen, in de ogen van God, ook beiden als zodanig te behandelen. Als je aan Zijn zoon komt, of dat nu Jezus is of Israël, kom je aan God zelf (Zach. 2:8b: (...) want die ulieden(= Israël in dit geval) aanraakt, die raakt Zijn oogappel aan).

Terug naar “[Religie] - Open forum”