"En zij zullen vallen door de scherpte van het zwaard, en gevankelijk weggevoerd worden onder alle volken; en J'roesjalajjiem zal door de volkeren vertreden worden, totdat de tijden van de volkeren vervuld zullen zijn" (Luk.21:24).
Dit wijst op het blijven bestaan van Jiesrael en een grens aan de overschrijdingen der volken in het hen verdrukken. We lezen het ook in T'NaCh:
"Alzo zegt de Here HASJEM: Geen vreemde, onbesneden van hart, en onbesneden van vlees, zal in Mijn Heiligdom ingaan, van enig vreemde, die in het midden van de zonen Jiesraels is" (Ez.44:9).
"Waak op, waak op, trek uw sterkte aan, o Tsion! trek uw sierlijke klederen aan, o J’roesjalajjiem, u heilige stad? want in u zal voortaan geen onbesnedene noch onreine meer komen" (Jes.52:1).
Dat is wel zo, maar besef dat de vereiste om besneden van hart te zijn, het nut van de besnijdenis opheft:
Hand 7,51 Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij weerstaat altijd de Heilige Geest; gelijk uw vaders, alzo ook gij.
De joden die de Heilige Geest weerstonden, welke van Jezus getuigt (Joh 15,26) waren volgens Stefanus onbesneden van hart, en de onbesnedenen van hart zullen Zijn Heiligdom niet ingaan (ez 44,9) dus een ieder die niet in Jezus gelooft, besneden of voorhuid, komt niet in het hemelse J’roesjalajjiem.
Een aantal Rabbijnen vindt het herstel van Erets Israel (incl. hereniging J'roesjalajjiem) tot Bijbelse propoties reden om sindsdien de gebeurtenissen die horen bij de komst van de Masjiach. Het lijkt aannemelijk m.i. die datum dus als startdatum te zien voor generatie/het geslacht (Matth.24:34) dat niet voorbij zou gaan, "totdat al deze dingen geschied zijn". Deze laatste generatie wordt ook in Ps.102:19 beschreven; "het volgend(e) geslacht" volgens Staten Vertaling; Leidsche Vert.; NBG '51; "nageslacht" vlgs. Willibrord Vert. Maar elke Israëli kan je vertellen dat daar L'DOR ACHARON, VOOR DE LAATSTE GENERATIE, staat geschreven, lees deze Psalm vers 12-19 maar eens voor de overduidelijke context van laatste dagen.
De meest gebruikte vertaling van het woord
acharown is 'laatste' maar het is niet de enige en geen Rabbijn zou het tegendeel beweren mag ik hopen. Want ook 'volgende', 'achter' en 'westen (locatie)' zijn mogelijk.
Elke Rabbijn kan je ook vertellen dat de profeten tot
de eerste eeuw (zach 13,1+13,7 vgl. Mat 26,31+Mar 14,27) geprofeteerd hebben en dus niet meer op het heden of de toekomst betrokken kunnen worden. De Tenach is zo helder:
'...ja, ook de profeten, en de onreine geest zal Ik uit het land wegdoen.' (Zach 13,2b)
Het komt er dus op neer dat het volgende, of laatste geslacht, in de eerste eeuw geschapen moet zijn, want God zou de profeten ten tijde van Johannes de Doper wegdoen (Luk 16,16) en deed dat (mat 11,13) zeer ondubbelzinnig.
Alles is in de eerste eeuw (Luk 21,22) vervuld, daar kan geen twijfel over bestaan.
'...en het volk,
dat geschapen zal worden, zal de HEERE loven;(ps 102,19b)
Door apostel Paulus sprak God (Rom 15,19) het volgende:
'Want
wij zijn Zijn maaksel,
geschapen in Christus Jezus...'(Ef 2,10a)
'En de
nieuwe mens aandoen,
die naar God geschapen is in ware rechtvaardigheid en heiligheid.' (Ef 4,24)
'
Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht, noch voorhuid, maar een nieuw schepsel.'(Gal 6,15)
En:
Hand 3,9 En al het volk zag hem wandelen en God loven.
Dat Gaat toch over het bouwen van Tsion (andere naam v. Jeroesjalajjiem)? een Jeruzalem uit de hemel bouw je niet, bovendien komt dat na de 1000 jaren sjabbath, lees Openbaring 21:2 maar!
Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens de apostelen werd het geestelijke Jeruzalem wel degelijk
gebouwd in de eerste eeuw.
2 Kor 3,3Daar gij openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onze dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door de Geest van de levende God, niet in stenen tafelen, maar in vlesen tafelen des harten.
1 Petr 2,5 Zo wordt gij ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis, tot een heilig priesterdom, om geestelijke offeranden op te offeren, die Gode aangenaam zijn door Jezus Christus.
Ik zou zeggen: wordt wakker, wees waakzaam, let op de tekenen.
Dat treft, want ik kwam net uit bed! ;)