Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bambi

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor Bambi » 12 jan 2014 20:41

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 12 jan 2014 21:12

Volgens mij moeten we ons hierover niet druk maken, we vragen het later gewoon na.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jan 2014 12:09

hetty:
Ik heb de autisten al genoemd. Er is in de psychologie onderscheid tussen mensen die best gelovig kunnen worden en mensen die dat absoluut niet kunnen, al zijn ze nog zo intelligent. (bijbels gezien bestaat autisme natuurlijk niet. )

Ik heb dat ook wel eens gelezen, dat je mensen hebt die meer aanleg hebben tot geloven dan anderen.
Dat heeft overigens niet te maken met intelligentie.
Je vraagt of mensen naar de hel gaan? Nee, een God van Liefde is onverenigbaar met deze gedachte.
Denk je echt dat alle mensen die vóór Christus' verschijning hebben geleefd 'verloren' zijn?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 jan 2014 12:12

hubert schreef:Denk je echt dat alle mensen die vóór Christus' verschijning hebben geleefd 'verloren' zijn?
Nee natuurlijk niet. Hoe kom je bij deze redenatie als ik vragen mag?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jan 2014 12:20

Ik las bij Bambi over geïsoleerde volken. Die gaan ook naar de hel?

Ik vind dat een rare vraag, want de hel bestaat m.i. niet.
Maar om die mensen die nog wel in een hel geloven aan het denken te zetten stel ik soms een andere vraag.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 jan 2014 12:39

hubert schreef:Ik las bij Bambi over geïsoleerde volken. Die gaan ook naar de hel?
Geen idee, daar ga ik niet over. Ik weet alleen dat iedereen een rechtvaardig oordeel krijgt, door een rechtvaardige Rechter. Daar ga ik niet boven staan.. ga er trouwens maar gerust vanuit dat er niemand in de hel is die denkt ´ik zit hier onterecht´.

hubert schreef:Ik vind dat een rare vraag, want de hel bestaat m.i. niet.
Maar om die mensen die nog wel in een hel geloven aan het denken te zetten stel ik soms een andere vraag.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de hel volgens mij een hele aanwezige realiteit is in de bijbel, ook in het Evangelie. Als je de hel wil wegredeneren dan vraagt dat een hele vrije Schriftuitlegging.. persoonlijk ben ik daar niet zo gecharmeerd van.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jan 2014 12:47

JVS
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de hel volgens mij een hele aanwezige realiteit is in de bijbel, ook in het Evangelie. Als je de hel wil wegredeneren dan vraagt dat een hele vrije Schriftuitlegging.. persoonlijk ben ik daar niet zo gecharmeerd van.

Een enkele keer komt het wel voor, dat klopt. Maar ik kan het toch niet rijmen met een liefdevolle God.
Het past gewoon niet in mijn denkkader.
Ook de rechterfunctie is mij niet duidelijk. Ik neem het maar niet te letterlijk.
We zien het toch vanzelf?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 jan 2014 13:57

Maar liefde wil niet zeggen dat dan alles door de vingers gezien wordt. Zo is dat ook bij God. God is Liefde. Hij wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9). Elders in de Bijbel staat dat God een Verterend Vuur is (Hebreeën 12:29). Dat kan met elkaar samengaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 jan 2014 14:20

hubert schreef:
Een enkele keer komt het wel voor, dat klopt. Maar ik kan het toch niet rijmen met een liefdevolle God.
Het past gewoon niet in mijn denkkader.
Ook de rechterfunctie is mij niet duidelijk. Ik neem het maar niet te letterlijk.
We zien het toch vanzelf?

God is rechtvaardig!
En als het dan niet in jouw denkkader past, is dat ernstig, want dat wil zeggen dat je je daarmee geruststelt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jan 2014 15:50

Spreeuw schreef:Maar liefde wil niet zeggen dat dan alles door de vingers gezien wordt. Zo is dat ook bij God. God is Liefde. Hij wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9). Elders in de Bijbel staat dat God een Verterend Vuur is (Hebreeën 12:29). Dat kan met elkaar samengaan.

De liefde bedekt alles. Lees maar in de korintebrief.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jan 2014 19:15

hettys schreef:Ik heb de autisten al genoemd. Er is in de psychologie onderscheid tussen mensen die best gelovig kunnen worden en mensen die dat absoluut niet kunnen, al zijn ze nog zo intelligent. (bijbels gezien bestaat autisme natuurlijk niet. )

Maar er zijn ook nog volken die al die tijd geïsoleerd zijn gebleven.

http://www.droomplekken.nl/nieuws/fotos ... zilie.html

Die gaan ook naar de hel?

Bambi schreef:
God kan iedereen bereiken.
Ik heb ooit een verhaal gehoord van een Moslim, die nooit met het Christelijk geloof in aanraking kwam.
Die kwam de Here Jezus in een droom tegen.

Dat zijn anekdotes die geen mens overtuigen dat alle mensen die nooit met het christendom in aanraking komen toch door Jezus (in een droom) geroepen worden. Er sterven dagelijks ongelooflijk veel mensen die nooit iets gehoord hebben over Jezus of niet in staat zijn gelovig te zijn.

Dat kan ook bij mensen die in coma liggen of mensen die geestelijk zwaar gehandicapt zijn.
Je ziet ook vaak bij mensen die zwaar geestelijk gehandicapt zijn, dat ze een blijmoedigheid in zich hebben.
Waar denk je dat dat vandaan komt?

Neem mensen met het syndroom van down. Die kunnen nooit iets anders geloven dan wat hun ouders ze voorschrijven.
Keuze voor geloof heeft te maken met cultuur en ook met aanleg.

hubert schreef:Ik heb dat ook wel eens gelezen, dat je mensen hebt die meer aanleg hebben tot geloven dan anderen.
Dat heeft overigens niet te maken met intelligentie.

Ik denk dat het meer te maken heeft met karaktereigenschappen.

Je vraagt of mensen naar de hel gaan? Nee, een God van Liefde is onverenigbaar met deze gedachte.
Denk je echt dat alle mensen die vóór Christus' verschijning hebben geleefd 'verloren' zijn?

Nee. dat denk ik niet.
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jan 2014 19:30

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 13 jan 2014 21:37

Bambi schreef:Ik heb hier maar één reactie op: :shock:

Geeft niet hoor. Misschien elke dag proberen iets meer nieuws te zien en iets meer te lezen over andere religies en hun motivaties. Wie weet raak je wat gewend aan andere meningen enzoooo.
Ook gif is geschapen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 13 jan 2014 21:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 jan 2014 21:59

Net een mooie preek gehoord over hemel en hel.. verschillende vragen werden behandeld, voor een deel dezelfde vragen als hier in het topic genoemd. Veel herkenning, zogezegd. Voor wie belangstelling hebben is ie hier te bekijken: http://youtu.be/AyHsjL15NTw

Terug naar “[Religie] - Open forum”