Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor mohamed » 25 apr 2012 20:29

Trajecto schreef:Lasteren zul je inderdaad niet zozeer zeggen van "iets", maar je zou wel naar de brontekst moeten gaan om te verifiëren wat daar staat en bedoeld wordt. Van blasfemie (waarvan bijvoorbeeld in de KJV wordt gesproken) kun je denk ik al weer eerder zeggen dat het betrekking heeft op wat heilig is en dat onafhankelijk ervan of je de heilige geest nou wel of niet als een persoon ziet, het erop betrekking kan hebben.

In de grondtekst staat blasphēmia wat betekent:

1) slander, detraction, speech injurious, to another's good name
2) impious and reproachful speech injurious to divine majesty

Ook uit het volgende vers kunnen we duidelijk concluderen dat de heilige geest een persoon is.

'En Petrus zei: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, zodat u gelogen hebt tegen de Heilige Geest....' (Hand 5,3a)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 25 apr 2012 22:37

mohamed schreef:Volgens Jezus wordt lastering van de heilige geest niet vergeven, dus hoezo is hij geen persoon?

Inderdaad, zoals Elbert hier schreef:

de Geest is geen onpersoonlijke entiteit of kracht, maar een persoon volgens de Bijbel:

De Heilige Geest denkt (Hand. 15:28)
De Heilige Geest spreekt en roept (Hand. 13:2)
De Heilige Geest spreekt, leidt, hoort en toont (Joh. 16:13-15)
De Heilige Geest heeft een mening (Rom. 8:27)
De Heilige Geest heeft een wil en geeft gaven naar zijn wil (1 Kor. 12:11)
De Heilige Geest heeft kennis en doorzoekt alle dingen (1 Kor. 2:10-11)
Tegen een entiteit/kracht kun je niet liegen, maar tegen de Geest wel (Hand. 5:3-4, uit dezelfde verzen blijkt ook dat de Geest God is).
De Heilige Geest kan dingen verbieden (Hand. 16:6-7)
Een entiteit/kracht kun je niet bedroeven, maar de Geest wel (Ef. 4:30).
Tegen de Geest kan gezondigd worden (Mark. 3:28-29)
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

antoon

Berichtdoor antoon » 26 apr 2012 06:53

Er zijn kernpunten uit de bijbel besproken, zelf heb ik ook argumentatie gegeven, het probleem van een topic als dit is, als je er lang mee door gaat wordt het onbijbels filosoferen.
De geest is een onpersoonlijke kracht (van God uit) zoals de wind, waar je menselijke eigenschappen kunt geven, bv waarvan je kunt zeggen hij is koud , hij is zwoel hij gaat opsteken hij doet dit of dat, in de bijbel ook "de geest gaf te kennen" enz.
In dat opzicht kan je van de geest zeggen dat hij een persoon is, maar natuurlijk geen persoon naast God en al helemaal geen God zelf.
Wat ik hier veel zie, of waar het op lijkt althans is dat men poogt om de drie- eenheid in een ander jasje te doen, echter het blijft een onbijbelse heidense leer.
Tja een gewoonte van honderden jaren laat zich niet makkelijk afleren, ik kan er begrip voor hebben.

Volgens Jezus wordt lastering van de heilige geest niet vergeven, dus hoezo is hij geen persoon?

Inderdaad maar de geest geeft ons kracht en begrip van het woord <Gods woord> dat ontkennen is lasteren van Gods geest dus van God en kan niet vergeven worden, tenminste als men in die houding blijft volharden

En Mat.12:32
Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden, maar spreekt iemand (een woord) tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden.

aldus Schaapje

inderdaad wie heeft niet ooit een woord tege medegelovigen gesproken of zelfs Jezus leer weleens critiek gegeven
Maar ontkennen we Gods kracht die veel mensen kennis gegeven heeft endaar uit de slob zijn getrokken dan geeft God geen vergeving, dus niet thuis

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 apr 2012 08:00

De Heilige Geest is "het" allebei, het is een Persoon en het is Kracht.
Wij zeggen dan een krachtige persoonlijkheid.
De Heilige Geest in ons is een inwonende Kracht. Wij bidden toch vaak "door de Kracht van Uw Heiligen Geest?".

In Hand. 19 vers 6 staat niet dat de gelovigen uit Efeze met "Heilige Geest" gedoopt werden. Dat waren zij al op grond van de opstanding, maar dat wisten ze niet.
Hand. 19 vers 6 is een gebeurtenis die demonstreert dat ze de Geest al ontvangen hadden.
En pas toen werd hun binnenste vernieuwd zoals Psalm 51 zegt.
Wij hebben niets aan de Heilige Geest als we niet bewust zijn dat we Die ontvangen hebben en ook nu zijn er gelovigen die zeggen dat ze geen Heilige Geest hebben ontvangen en dus erom gaan bidden, echter zonder resultaat want ze hebben die Heilige Geest al toen ze tot geloof kwamen.
Dat doet men immers zelf niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 apr 2012 08:47

JHM schreef:De Heilige Geest denkt (Hand. 15:28)
De Heilige Geest spreekt en roept (Hand. 13:2)
De Heilige Geest spreekt, leidt, hoort en toont (Joh. 16:13-15)
De Heilige Geest heeft een mening (Rom. 8:27)
De Heilige Geest heeft een wil en geeft gaven naar zijn wil (1 Kor. 12:11)
De Heilige Geest heeft kennis en doorzoekt alle dingen (1 Kor. 2:10-11)
Tegen een entiteit/kracht kun je niet liegen, maar tegen de Geest wel (Hand. 5:3-4, uit dezelfde verzen blijkt ook dat de Geest God is).
De Heilige Geest kan dingen verbieden (Hand. 16:6-7)
Een entiteit/kracht kun je niet bedroeven, maar de Geest wel (Ef. 4:30).
Tegen de Geest kan gezondigd worden (Mark. 3:28-29)[/i]

Helemaal mee eens! :D

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 apr 2012 08:54

antoon schreef:Inderdaad maar de geest geeft ons kracht en begrip van het woord <Gods woord> dat ontkennen is lasteren van Gods geest dus van God en kan niet vergeven worden, tenminste als men in die houding blijft volharde

Lees de hele context maar eens.

De godslastering der Farizeeën (Mt 12)
22 Toen werd tot Hem gebracht een door de duivel bezetene, die blind en stom was; en Hij genas hem, alzo dat de blinde en stomme beide sprak en zag.
23 En al de scharen ontzetten zich, en zeiden: Is niet Deze de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeën, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beëlzebul, de overste der duivelen.
25 Doch Jezus, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
26 En indien de satan de satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?
27 En indien Ik door Beëlzebul de duivelen uitwerp, door wie werpen uw zonen ze dan uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar indien Ik door de Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis van een sterke inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst de sterke gebonden heeft? En alsdan zal hij zijn huis beroven.
30 Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.
31 Daarom zeg Ik u: Alle zonde en lastering zal de mensen vergeven worden; maar de lastering tegen de Geest zal de mensen niet vergeven worden.
32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Als de heilige Geest Gods dan geen persoon is, hoe zou dan ooit zijn rijk tegen zichzelf verdeeld kunnen zijn?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 apr 2012 09:06

32 En zo wie enig woord gesproken zal hebben tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar zo wie tegen de Heilige Geest zal gesproken hebben, het zal hem niet vergeven worden, noch in deze eeuw, noch in de toekomende.

Ben het er helemaal mee eens, maar dit vind ik toch een " lastige".

Je zou kunnen zeggen dat het over de Zoon des mensen gaat als de Here Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde tegen Wie je dus in mag gaan, of tegenspreken.
En de Heilige Geest pas aan de orde is als Hij is opgestaan en gezet tot HEERE en tot Christus en je Hem dan niet mag weerspreken.
Dan concludeer je een onderscheid dus.

Of je leest hieruit dat de Heilige Geest een Ander Persoon is dan de Zoon des mensen?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 26 apr 2012 16:43

mohamed schreef:Heb je skype? Dan kunnen we misschien eens met elkaar praten, dat is veel duidelijker denk ik.

Ik heb je een mailtje gestuurd. (Overigens heeft de geïnteresseerde meelezer natuurlijk niet zo veel aan discussie die hier niet te lezen is.)
Nulla aetas ad discendum sera

antoon

Berichtdoor antoon » 26 apr 2012 17:03

Als de heilige Geest Gods dan geen persoon is, hoe zou dan ooit zijn rijk tegen zichzelf verdeeld kunnen zijn?

Jezus had het hier over Satan en zijn demonen en hun werkingen dat is de context

22 Toen werd tot Hem gebracht een door de duivel bezetene, die blind en stom was; en Hij genas hem, alzo dat de blinde en stomme beide sprak en zag.
23 En al de scharen ontzetten zich, en zeiden: Is niet Deze de Zoon van David?
24 Maar de Farizeeën, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beëlzebul, de overste der duivelen. 25 Doch Jezus, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
26 En indien de satan de satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?

Jezus reageerde op de stelling van de schriftgeleerden alsof hij een deal had met het kwaad, en liet zien dat hij niet met Satan van doen had.
Denk eens in als de HG aan persoon zou zijn, wat en wie dan, beslist geen God naast de ware God dat moet toch duidelijk zijn..

Je zou kunnen zeggen dat het over de Zoon des mensen gaat als de Here Jezus tijdens Zijn rondwandeling op aarde tegen Wie je dus in mag gaan, of tegenspreken. ja maar niet volhouden ook natuurlijk want dan zou het dicht kunnen komen bij zondigen tegen de geest
En de Heilige Geest pas aan de orde is als Hij is opgestaan en gezet tot HEERE en tot Christus en je Hem dan niet mag weerspreken. hij stuurde de geest(kracht van God Gods kracht weerspreken moet een gruwel zijn in Gods ogen)
Dan concludeer je een onderscheid dus. zou goed kunnen

kleur is van mij

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 apr 2012 18:23

O dit gaat dus over satan, ik begreep de tekst al niet.
Duidelijk Antoon.

Je antwoord op mijn vraag over de Heilige Geest en de laster is me niet helemaal duidelijk.
Zonde tegen de Heilige Geest is ongeloof en laster ook, maar mijn vraag was van andere aard.
Maar ik weet hoe lastig dit ligt.
Dus laat maar.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 apr 2012 19:10

Wat vind je van de tekst in 1 Petrus 4;14:
Indien gij door den naam van Christus smart lijdt, zijt gij gelukkig, daar de Geest der heerlijkheid ÉN de Geest Gods op u rust.
Somebody up there likes you

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 apr 2012 19:18

Indien gij gesmaad wordt om de Naam van Christus enz... ja die tekst begrijp ik, want door mij heen wordt ondanks de smaad van die ander toch de Heer verheerlijkt, omdat ik niet alleen deel heb aan Zijn lijden maar ook aan Zijn heerlijkheid.
Vroeger is mij geleerd dat masturbatie de zonde tegen de Heilige Geest was, ik mag toch hopen dat dat achterhaald is.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 apr 2012 20:39

Wilsophie schreef:Indien gij gesmaad wordt om de Naam van Christus enz... ja die tekst begrijp ik, want door mij heen wordt ondanks de smaad van die ander toch de Heer verheerlijkt, omdat ik niet alleen deel heb aan Zijn lijden maar ook aan Zijn heerlijkheid.
Vroeger is mij geleerd dat masturbatie de zonde tegen de Heilige Geest was, ik mag toch hopen dat dat achterhaald is.

Ik bedoelde meer dat er een geest van heerlijkheid EN een (andere?) Geest van God genoemd werd door Petrus.

mastubatie wordt in de Schrift ''schandelijke bewegingen'' genoemd, denk ik.
maar ik weet dat niet zeker, Ben wel benieuwd wat de schandelijke bewegingen dan wél zouden kunnen zijn.
Ander topic wellicht ;-)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 26 apr 2012 20:46

Het is een "hendiadys"... "de Geest der heerlijkheid namelijk de Geest van God rust op u.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 26 apr 2012 21:09

Wilsophie schreef:Het is een "hendiadys"... "de Geest der heerlijkheid namelijk de Geest van God rust op u.

ik zie het . dank je, toch nog weer wat geleerd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”