Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Zegt de bijbel dat Jezus God is?

Berichtdoor hubert » 24 apr 2012 08:45

Citaat Wilsophie: Ik denk het wel, ik maakte het mezelf altijd makkelijker om een Persoon ook een kracht te noemen in de zin van een krachtige persoonlijkheid ook omdat ik er nooit uitkwam dat een Geest ook een Persoon is.
En ook omdat de Bijbel verbiedt om tot de Heilige Geest te bidden kwam ik er niet zo goed uit.

Wij hebben natuurlijk een beeld nodig bij al deze bovennatuurlijke verschijnselen. Daarom ben ik zo blij dat Jezus het Vaderbeeld heeft geïntroduceerd na zijn incarnatie. Maar je moet altijd in het achterhoofd houden dat God een Geest/Kracht/Licht is. Hoe moeilijk ook! Met de H. Geest ligt het wat moeilijker. Maar misschien is dat juist wel de bedoeling. Soms wordt hij wel als de Vogel Gods aangeduid.
Overigens begrijp ik je laatste zin niet. De Geest mag toch wel aangeroepen worden om ons te verlichten?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 apr 2012 10:43

Er staat in de Bijbel, de Heilige Geest zal van Zichzelf niet spreken gij zult Hem niet aanbidden, of zoiets.
Eigenlijk doe ik dat ook nooit. Dus je mag de Heilige Geest niet aanroepen om verlichting.
Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Ik weet niet precies hoe het er staat.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 apr 2012 11:07

En ook omdat de Bijbel verbiedt om tot de Heilige Geest te bidden kwam ik er niet zo goed uit.

Ik denk dat hier wordt bedoeld de zonden tegen de HG in Marc.3:29

En Mat.12:32
Spreekt iemand een woord tegen de Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden, maar spreekt iemand (een woord) tegen de Heilige Geest, het zal hem niet vergeven worden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 24 apr 2012 11:21

Ik zou dat toch wel graag preciezer willen weten. In de meeste vieringen wordt bij de opening van de Schrift vaak gebeden om verlichting met de Heilige Geest. Als dat niet zou mogen zou men dat echt niet doen. Volgens mij gaat het bij Matt. om iets anders, de Geest in een kwaad daglicht stellen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 apr 2012 11:55

Volgens mij gaat het bij Matt. om iets anders, de Geest in een kwaad daglicht stellen.

Dat is ook zo.

En verder zijn de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, waardoor wij geloven.
Zonder het werk van de HG kunnen wij niet tot geloof in de Here Jezus komen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 apr 2012 12:54

Nee die teksten bedoel ik niet.

Ik lees in de Bijbel niet 1 keer een gebed tot de Heilige Geest.

WildKittyCat
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor WildKittyCat » 24 apr 2012 14:14

de HG is ook geen persoon
math 3:16
Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde

en Jezus is ook ?God zelf niet ,want tot wie bad hij dan ?? tot zichzelf?? ...
Je kunt niet de Ultieme Realiteit veranderen,maar je kunt wel veranderen hoe je deze ervaart

met een paard onder je kont kom je ook de wereld rond

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 24 apr 2012 14:58

Wilsophie schreef:En ook omdat de Bijbel verbiedt om tot de Heilige Geest te bidden kwam ik er niet zo goed uit.

Er staat in de Bijbel, de Heilige Geest zal van Zichzelf niet spreken gij zult Hem niet aanbidden, of zoiets.
Eigenlijk doe ik dat ook nooit. Dus je mag de Heilige Geest niet aanroepen om verlichting.
Niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Ik weet niet precies hoe het er staat.

Joh.16:13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen. 14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen. 15 Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

M.i. is dit geen verbod om tot de Heilige Geest te bidden, er staat alleen dat Hij ons op Jezus zal richten. Volgens mij is er maar één tekst in de Bijbel waar de geestelijke betekenis een gebed tegen de Heilige Geest is: Hooglied 4:16 16 Ontwaak, noordenwind, en kom, zuidenwind ..... De geestelijke betekenis van de de wind is de Heilige Geest (zie Joh. 3:8 en Hand. 2:2)

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 24 apr 2012 15:10

mohamed schreef:

Trajecto:
Kun je wat meer toelichting geven want het ontgaat me wat je nu wilt zeggen.
Vooralsnog wil ik niets doorkrassen, maar jij wilt misschien het vers wat ik noemde doorkrassen.
:?

Natuurlijk.

Er staat dus in Openbaring 22 vers 16 dat Jezus de wortel én het nageslacht (offspring KJV) van David is en de stamboom van David is Israël. Jezus heeft dus in het laatste boek van de Bijbel aan Johannes geopenbaard dat hij de wortel en het geslacht van Israël is en dat is ook in overeenstemming met wat Mattheus heeft geschreven:

'En hij bleef daar tot de dood van Herodes, opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de
profeet: Uit Egypte heb Ik Mijn Zoon geroepen.
' (Mat 2,15)

Nu zou je kunnen denken, ja maar wat heeft dat allemaal te maken met de vraag of Jezus God is? Het antwoord is: alles. Het gegeven dat Jezus de wortel en het geslacht van David is wil niets anders zeggen dan dat hij David zijn vader en zijn zoon was en naar mijn geloof ook de onze.

Ja, en je kunt vervolgens Jesaja 11 erbij betrekken, maar daarmee is nog steeds geen uitspraak gedaan in verband met jouw geloof dat Jezus als God (de Vader) zou zijn te identificeren.

Voorts zie ook ook niet het verband met het vers uit Rom, 8 wat ik citeerde. Dit heeft weinig connectie met dat vers.
Ik schrap Op 22:16 niet door, maar Rom 8:5 heeft wel mijn belangstelling en dat schijnt volgens jou niet te kunnen. :-?

Misschien heb ik mijn dag niet, maar ik begrijp het nog steeds niet. :oops:
Nulla aetas ad discendum sera

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 apr 2012 16:00

Heb je skype? Dan kunnen we misschien eens met elkaar praten, dat is veel duidelijker denk ik.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 apr 2012 09:15

="schaapje"]dat is ook zo.

En verder zijn de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, waardoor wij geloven.
Zonder het werk van de HG kunnen wij niet tot geloof in de Here Jezus komen.

Dat is juist, ik lees op sites van de katholieken dat zij veel gebeden hebben rechtstreeks tot de Heilige Geest en dat kan ik nergens in de Bijbel vinden.
In Rom. 8 vers 26 staat heel duidelijk de functie van de Heilige Geest, daar staat het woord "Roeach"
En daarom komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen gelijk het behoort, maar de Geest ZElf pleit voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen".
Het is een biddende Geest, een pleiter bij de Vader.
De Geest zal ons in de Waarheid leiden, want Hij zal van Zichzelven niet spreken maar zo wat Hij u zal gehoorde hebben zal HIj spreken en de toekomende dingen zal Hij U verkondigen.
Hij heeft een ondersteunende functie in het leven van een gelovige, nogmaals Hij wijst ons niet op onze zonden, maar Hij leidt ons in ons leven zodat we de zonden kunnen weerstaan en schuwen.
Ook Paulus leert in zijn brieven nergens een gebed tot de Heilige Geest.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 25 apr 2012 10:32

Hij heeft een ondersteunende functie in het leven van een gelovige,

Een ondersteunende functie, vind ik wel zwak uit gedrukt, deze uitdrukking vind ik nergens in de bijbel terug, we behoren te leven vanuit de Heilige Geest, de Heilige Geest zal ons in waarheid leiden.

nogmaals Hij wijst ons niet op onze zonden,

Ik vind jou erg zeuren wilsophie, deze discussie is al vaker gedaan ook met elbert en vele anderen. Jij hebt mijn woorden verdraaid door voor te geven alsof ik gezegd zou hebben dat de HG ons zou beschuldigen of aanklagen. Nooit heb ik dat ergens geschreven!

De Heilige Geest kan ons wijzen op zonden, en als kind van God merk je dat op als je gevoelig bent voor de Geest van God...... Ef.4:30 En bedroeft de Heilige Geest niet ....

maar Hij leidt ons in ons leven zodat we de zonden kunnen weerstaan en schuwen.

Precies, dat betekent dus dat er zonden zijn of zullen komen en dat wij ze kunnen weerstaan door Zijn Geest.

Als je werkelijk denkt dat alles perfect is in jouw leven en er niets meer gebeurt waarvoor jij vergeving moet vragen, dan bedrieg je jezelf!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 25 apr 2012 11:13

Ik ben het met je eens dat ik de functie van de Heilige Geest te zwak uitdruk en sta open voor betere formulering.
Je bevestigt nu weer dat de Heilige Geest ons wijst op onze zonden en dat ben ik niet met je eens.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 25 apr 2012 12:25

Volgens Jezus wordt lastering van de heilige geest niet vergeven, dus hoezo is hij geen persoon?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 25 apr 2012 16:51

mohamed schreef:Volgens Jezus wordt lastering van de heilige geest niet vergeven, dus hoezo is hij geen persoon?

Lasteren zul je inderdaad niet zozeer zeggen van "iets", maar je zou wel naar de brontekst moeten gaan om te verifiëren wat daar staat en bedoeld wordt. Van blasfemie (waarvan bijvoorbeeld in de KJV wordt gesproken) kun je denk ik al weer eerder zeggen dat het betrekking heeft op wat heilig is en dat onafhankelijk ervan of je de heilige geest nou wel of niet als een persoon ziet, het erop betrekking kan hebben.
Nulla aetas ad discendum sera

Terug naar “[Religie] - Open forum”