Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor irmo » 19 jun 2013 23:27

schaapje schreef:Hoeveel personen hebben jou al geantwoord ? Maar je blijft je maar van de domme houden, met je vraag "waarom zou ik christen moeten worden" :-&

O genoeg. Ik zie het christendom alleen als elk ander soort geloof. Dus ik zie niet in waarom ik christen zou worden ipv boeddist, moslim of weetikveel.

En je was op vragenweb al duidelijk genoeg door te schrijven "ik zal hét waarschijnlijk ook niet worden,....christen/bekeren

Ik zie de meerwaarde niet van het christelijk geloof nee. Nog steeds niet

Waarom zou je je moeten bekeren? Omdat je voor eeuwig verloren gaat!!!!
En ga mij niet vertellen dat je dat niet gehoord of gelezen hebt.!

Duh. Natuurlijk had ik dat gelezen. Maar ik zet daar grote vraagtekens bij!! Ik had de basis van het christelijk geloof heus wel begrepen hoor. Ik vraag naar de meerwaarde.

Je gelooft HET niet ....en dat is wat anders! Dan hoef je niet te komen met vragen op dit web! Want je weet het kennelijk al. :mrgreen:

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 jun 2013 00:20

Jammer, dit wordt een heilloos gevecht. Terwijl de vraag van irmo toch heel relevant is. Ook christenen zouden zich kunnen afvragen wat de meerwaarde is van hun geloof in een tijd dat de geinstitutionaliseerde vorm van het christelijke geloof (zeg maar de kerk) minder belangrijk wordt.

Een poging.

Christelijk geloof heeft mijns inziens op de volgende terreinen meerwaarde:

1. Allereerst als religie die net als veel andere religies de mensen troost, ritme en houvast geeft. Door te geloven, houdt je meer voor mogelijk, dan door niet te geloven. Door rituelen wordt het belang van je geloof zichtbaar en tastbaar. Zoals bijna elke religie kent het christendom ook een zeer heilzaam ritme. Niet alleen het week-ritme met elke zondag een rustdag en aandacht voor God en de naaste, maar ook het belangrijke jaar-ritme. Een ritme van christelijke feesten, die elk jaar volgens hetzelfde patroon plaatsvinden en een duidelijke verhaal volgen, namelijk het leven van Jezus. Van geboorte (Kerst), via Dood (lijdenstijd), Opstanding (Pasen) naar de oogsttijd (Pinksteren), waarin de vrucht van Jezus' leven zichtbaar wordt.

2. Er is nog iets anders, waarmee het christendom meerwaarde geeft. Christendom is eerlijk. Daarom zitten er minder leuke kantjes aan dit geloof. Zo wordt Jezus' komst naar de wereld in het kader geplaatst van een groot menselijk probleem. De mens heeft een probleem met God, zijn Schepper. Het is juist Jezus die ten onder gaat aan dit menselijk probleem. Hij wordt uiteindelijk door zowel de mensen (ook zijn vrienden) als ook door God verlaten. In één woord: het loopt uit op de dood. Het christendom is eerlijk: mensen zijn los van God, hun wezen is verdorven, alles wat mensen doen en laten loopt altijd uit op de dood. De Bijbel heeft daarom een somber mensbeeld. Heel de geschiedenis van God en mens komt altijd op hetzelfde neer: God wil wel, maar de mens niet. Je moet de soberheid en somberheid in sommige delen van het christendom ook zo begrijpen: het is Bijbels om niet teveel te verwachten van de mens, inclusief jezelf. Zonde, schuld, ontrouw, het zijn Bijbelse typeringen van de mens, die helaas steeds weer bevestigd worden in het leed dat mensen elkaar altijd weer aandoen. Eerlijk.

3. De echte meerwaarde van het christelijk geloof is echter niet de typering van de mens (je kunt wel een eerlijk en somber verhaal vertellen, maar daar wordt je op zichzelf niet gelukkig van), nee, de meerwaarde zit in de typering van God. Het is een wat platgetreden waarheid, maar daarom niet minder waar. In het christelijk geloof is God liefde.
Je voelt gelijk de spanning met die onwillige mens!
Met liefde wordt bedoeld dat God de mens vooral beschouwt als Zijn gelijke. Hij heeft de mens immers naar Zijn beeld gemaakt. Ze lijken op elkaar. Daarom kunnen ze ook van elkaar houden. De band tussen God en mens wordt in het christelijk geloof als een liefdesband beschreven, een huwelijk. God en mens hebben elkaar nodig. God kan niet zonder, de mens kan niet zonder. Daarom wordt God in de Bijbel ook zo menselijk beschreven. Zelfs zo menselijk dat God voortdurend naar de mens op zoek is. Steeds weer daalt Hij af om een liefdesverklaring te geven. Steeds weer echter wordt die ook weer ruw door mensen terzijde geschoven. Kennelijk stoot de mens God steeds van zich af. Daarom moet je Jezus' komst naar de wereld (De Bijbel noemt Jezus Gods Zoon, over liefdesband gesproken) zien als Gods ultieme daad om de mens op te zoeken. Hij geeft het liefste dat Hij heeft. Dan zal de vonk toch wel overspringen? Maar nee, zelfs op deze liefdesdaad loopt de mens stuk en schuift Jezus weg.
Met de opstanding van Jezus uit de dood wordt niets meer en minder gezegd dan dat Gods liefde sterker is en blijft dan al die onwil van mensen. De liefde is sterker dan de dood. Sterker dan de hardheid van mensen.
We zien dan ook dat de opstanding het hart is van het christelijk geloof: niets is in staat Gods liefde te stoppen. uit liefde gaf Hij Zijn Zoon. De helse kwelling van schuld, lijden en sterven liet God neerkomen op het liefste dat Hij had...met het oog om mensen terug te winnen. Hij heeft de mens niet opgegeven, Hij vergeeft en begint toch weer opnieuw Zijn liefde te verklaren.
Je zou kunnen zeggen, dat in het christelijk geloof lijden en liefde in elkaars verlengde liggen. Dat wordt uitgedrukt in het woord "passie". Dat is zowel lijden als liefde. Dit wordt totaal in het leven van Jezus duidelijk.

4. Tot slot: al een aantal malen heb ik gezegd dat het gaat om het leven van Jezus. Dat is nu precies de manier waarop het christelijk geloof is opgeschreven. De Evangelien zijn niets anders dan verhalen over het leven van Jezus (biografien). Daar gaat het allemaal om. Nog korter: het christelijk geloof gaat ten diepste niet over een boek, niet over wetten, niet over rituelen, gebeden, geboden of verboden. Nee, het christelijk geloof gaat om een Persoon. Om een sterke en aanhankelijke band, een liefde voor die persoon. Het gaat om Jezus. Het christelijk geloof heeft Hem in de sterkst mogelijke bewoordingen beschreven. De allergrootste eer valt Hem te beurt. In Hem zien we niet alleen een mens, maar in Hem zien we de ultieme drijfveer van God, van Gods liefde, in Hem zien we God zelf verschijnen.

5. De meerwaarde is de liefde voor een Persoon. God lief te kunnen hebben, omdat Hij als mens onder ons gewoond heeft. Die liefde leidt tot een soort eenwording tussen mens en God. Jezus is daarvoor het middel. In Hem komen God en mens samen. Hij is de Middelaar, Zoon van mensen en Zoon van God. Het meest ontroerend komt dit in beeld bij de eucharistie, het avondmaal, wanneer brood en wijn als lichaam en bloed van Jezus worden gegeten en gedronken. Het gaat hier om een eenwording van Jezus Christus en zijn volgelingen. Zij eten Zijn lichaam en zo worden zij Zijn lichaam (de christelijke gemeente wordt het lichaam van Christus genoemd). Die eenheid is er zowel in Zijn lijden als in de liefde. Er is christelijke lijdensmystiek en er is christelijke liefdesmystiek, waarin diezelfde eenheid ervaren wordt.

6. Wat is de meerwaarde? de liefde! Als de enig mogelijke ethische houding in de wereld. Al had je alles, maar je had de liefde niet....dan was het nog niks. Zoiets staat in de Bijbel.
Voor een christen is er dan ook maar één doel in het leven: dezelfde liefde praktiseren als Jezus. Al het andere is van minder belang. Een christen die dit ontkent in woord of daad mag zichzelf helemaal geen christen noemen.
Jezus zelf is er uiterst duidelijk in, dat het gaat om de liefde tot God en de naaste. Dat is uiteindelijk het enige criterium.

Ik volg de laatste tijd Paus Franciscus via http://www.vatican.va
De afgelopen dagen hoorde ik in een bijeenkomst het volgende onophoudelijk zingen:
Waar genade en liefde is, daar is God. ubi caritas et amor, ibi deus est.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 jun 2013 07:57

irmo schreef:Waarom zou ik van alles moeten? Ik dacht dat het christendom een geloof van vrijheid was. Nog weinig van gezien eigenlijk.

Ik heb de hoop een beetje opgegeven, eigenlijk. Jammer :roll:

Je bedoelt dat je hoopte dat het christendom jou de vrijheid zou geven zoals jij die precies wilt? De vrijheid die het hart van de mens wil, is de vrijheid die Christus aan het hout geslagen heeft, die macht wil en overheersing over de naaste. De menselijke vrijheid is de ruimte om de beste te zijn, en dat is altijd ten koste van anderen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

mohamed

Berichtdoor mohamed » 20 jun 2013 09:13

irmo schreef:Weet je...misschien wil ik me uitgebreider informeren dan het bij 1 persoon te houden. Maar laat maar, ik geloof niet dat ik hier nog verder vragen hoef te stellen. Als er hier zo word gereageerd, dan is het christendom dus duidelijk niet voor mij.

Heb ik toch de goede keus gemaakt, dank voor de bevestiging. [-(

Om meer over het christendom te weten te komen wil je je terecht niet beperken tot de mening van schaapje alleen, maar om je eigen opvatting te bevestigen dat het niks voor jou is heb je wel genoeg aan haar? Het Woord van God (Jezus) is scherper dan elk tweesnijdend zwaard (Heb 4,12) die aan beide kanten snijdt en niet alleen aan de kant die de mens welgevallig is.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jun 2013 10:29

Gravo een heel goed verhaal. Niets aan toe te voegen.
Een goed antwoord ook op de vragen van Irmo!

Wellicht zou je ook nog iets moeten zeggen over het begrip 'vrijheid'.
Waarom leven christenen als bevrijde mensen? Hoe zie jij dat?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2013 10:45

irmo schreef:
O genoeg. Ik zie het christendom alleen als elk ander soort geloof. Dus ik zie niet in waarom ik christen zou worden ipv boeddist, moslim of weetikveel.

Ik zie de meerwaarde niet van het christelijk geloof nee. Nog steeds niet

Duh. Natuurlijk had ik dat gelezen. Maar ik zet daar grote vraagtekens bij!! Ik had de basis van het christelijk geloof heus wel begrepen hoor. Ik vraag naar de meerwaarde.

Je houdt je bewust van de domme, want er is gebleken dat je er n.b. in opgevoed bent! Je hebt zelf de keuze gemaakt om het geloof van je ouders los te laten, misschien zelfs te vertrappen.
Dus het is JOUW keuze om in die zonde te blijven liggen.
Je blijft in hetzelfde, zogenaamd naieve kringetje ronddraaien, terwijl je er meer van weet dan de gemiddelde forummer.
En ook het de spot drijven, wat je gedaan hebt met je taartrecept, getuigt niet van een positieve houding.
E.e.a. komt op mij nogal uitdagend over.
Ben je voortdurend de grens aan het opzoeken hier, tot hoever je kunt gaan?
Ik hoop het niet!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 20 jun 2013 11:49

Met de opstanding van Jezus uit de dood wordt niets meer en minder gezegd dan dat Gods liefde sterker is en blijft dan al die onwil van mensen.

Die dit zo mooi filosofisch schreef, heeft er niet zoveel van de begrepen!

De Here Jezus Christus stond op uit de dood, omdat Hij onschuldig was, zonder zonde, volmaakt in Zijn wandel met God.
Daarom kon de dood Hem niet vast houden, geheel volgens het plan van onze God.
De dood is overwonnen door de volmaakte Zoon van God, door het volmaakte offer van God.
Is God liefde....ja zeker dat bewijst Hij door Zijn Zoon voor zondaren te geven als een Lam dat werd geslacht.

En blijft dan nog de onwil van de mens......gaat weg van Mij zegt de Here Jezus, Ik heb u nooit gekend. ...... Dus onze God is een peilloze Liefde.......maar ook een Rechter en Koning die eens zal rechtspreken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

FallinBirds
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor FallinBirds » 20 jun 2013 13:30

eeuwige ondergang is dat is einde van het leven en de wereld zo zie ik het voor me en dat de poort van de paradijs dan open gaat en dat de mensen die gestraft moeten worden van hun daden die worden dan gestraft waarschijnlijk hoe het in de boeken in de hel maar niet voor altijd licht eraan wat je slechte daden waren en de mensen die in de paradijs mogen die mogen de paradijs in zo zie ik het eeuwige einde voor me de einde van de wereld

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 20 jun 2013 14:42

FallinBirds schreef:eeuwige ondergang is dat is einde van het leven en de wereld zo zie ik het voor me en dat de poort van de paradijs dan open gaat en dat de mensen die gestraft moeten worden van hun daden die worden dan gestraft waarschijnlijk hoe het in de boeken in de hel maar niet voor altijd licht eraan wat je slechte daden waren en de mensen die in de paradijs mogen die mogen de paradijs in zo zie ik het eeuwige einde voor me de einde van de wereld
wat een mooie volzin :P heb je geademd toen je het schreef? Ik niet toen ik het las ;-)
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jun 2013 15:44

Irmo:
Ik had de basis van het christelijk geloof heus wel begrepen hoor. Ik vraag naar de meerwaarde.

Gravo heeft die meerwaarde inmiddels aardig verwoord.
Of kun je daar ook al niets mee?
Het christendom is waarschijnlijk aan jou niet besteed, maar als je er toch iets mee wil
zoek dan een intelligente kerk.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 20 jun 2013 15:57

FallinBirds schreef:eeuwige ondergang is dat is einde van het leven en de wereld zo zie ik het voor me en dat de poort van de paradijs dan open gaat en dat de mensen die gestraft moeten worden van hun daden die worden dan gestraft waarschijnlijk hoe het in de boeken in de hel maar niet voor altijd licht eraan wat je slechte daden waren en de mensen die in de paradijs mogen die mogen de paradijs in zo zie ik het eeuwige einde voor me de einde van de wereld

Er zitten 2 kleine maar belangrijke knopjes op je toetsenbord. Dat zijn de punt . en de komma , Ze zitten als het goed is rechtsonderin. Probeer die eens te gebruiken. Dat is voor ons lezers erg prettig namelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 jun 2013 16:09

Schaapje:
n blijft dan nog de onwil van de mens......gaat weg van Mij zegt de Here Jezus, Ik heb u nooit gekend. ...... Dus onze God is een peilloze Liefde.......maar ook een Rechter en Koning die eens zal rechtspreken.

De rechterstoel van Christus heeft alles te maken met onze beloning, en vooral met de mate waarin wij beloond zullen worden; want voor Zijn rechterstoel zal openbaar gemaakt worden wat wij in dit aardse leven gedaan hebben, maar vooral ook vanuit welke motieven wij onze goede werken hebben verricht. Het woord rechterstoel is ook niet altijd een juiste vertaling van het Griekse woord dat in het Nieuwe Testament gebruikt wordt; dit Griekse woord is “bèma”, en dit woord is afgeleid van het werkwoord “baino” dat lopen betekent. Het Griekse woord “basis” is ook van de werkwoord afgeleid, en daarom heeft het woord “bèma” een veel meer algemene betekenis van een verheven plaats, verhoging, platform, tribune, opstap of spreekgestoelte, waarbij iemand omhoog moest lopen om op deze verhoging te kunnen plaatsnemen. Dit woord komt twaalf keer in het Nieuwe Testament voor, waar het meestal de betekenis heeft van een verhoging vanaf waar Pilatus bijvoorbeeld moest rechtspreken over Jezus (Matt.27:19, Joh.19:13). Ook in Hand.18:12-17 heeft dit woord de toepassing van een rechterstoel, evenals in Hand.25:6+10+17, maar in Hand.12:21 wordt dit woord vertaald met het woord troon, hoewel daar meer sprake is van een soort podium of verhoging. Het Grieks kent namelijk het woord “thronos” voor aanduiding van een koninklijke troon. De “bèma”-stoel was in de Griekse wereld vooral een zetel vanaf waar belangrijke personen lauwerkransen en andere vormen van eerbetoon aan winnaars van sportwedstrijden uitdeelden. Daarom heeft de rechterstoel van Christus alles te maken met het uitdelen van eeuwige beloningen op grond van wat wij in dit leven voor de Heer hebben gedaan, waarbij er geen sprake is van een eeuwige veroordeling.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 20 jun 2013 17:15

Behalve de rechterstoel uit 2 Kor.5:10 is er ook nog de grote witte troon, daar zal Hij rechtspreken en zullen de ongelovigen geoordeeld worden naar hun werken: Opbaring 20: 11-15.

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 20 jun 2013 20:49

hubert schreef:Daarom heeft de rechterstoel van Christus alles te maken met het uitdelen van eeuwige beloningen op grond van wat wij in dit leven voor de Heer hebben gedaan, waarbij er geen sprake is van een eeuwige veroordeling.

Moet ik dan toch iets gedaan hebben voor de Heere om in het eeuwige leven te kunnen komen?

Romeinen 2:5-7 (NBG'51)
5 Maar in uw weerbarstigheid en onboetvaardigheid van hart hoopt gij u toorn op tegen de dag des toorns en der openbaring van het rechtvaardig oordeel Gods,
6 die een ieder vergelden zal naar zijn werken:
7 hun, die, in het goeddoen volhardende, heerlijkheid, eer en onvergankelijkheid zoeken, het eeuwige leven;

Openbaring 22:12 (NBG'51)
12 Zie, Ik kom spoedig en mijn loon is bij Mij om een ieder te vergelden, naardat zijn werk is.

Maar:
Johannes 3:16 (NBG'51)
16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Het geloof of de werken voor het eeuwige leven, of beide?
Het is toch door het geloof?

Hoe kan dat?

gml
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor gml » 20 jun 2013 21:06

Ik geloof niet in "de meerwaarde" van het christelijk geloof.
Ik ben een christen en ik ben overtuigd van de waarheid van het christelijk geloof.
De meerwaarde zit niet in het geloof zelf, maar in de liefde van God in Christus.
Dat bewaart ons voor enkel een ethisch en moralistisch christendom.
Als je naar de meerwaarde vraagt, gaat het feitelijk alleen maar om een stukje moralisme.
Die heeft het christelijk geloof zeker ook, maar als je het alleen maar hierop houdt, vergeet je de boodschap van de Schrift.
Het is zo'n strijd. Wij denken van nature met onze eigen regeltje het wel mooi voor elkaar te krijgen, en zijn wellicht zo in de waan dat we daar nog mee naar de hemel gaan ook.
Maar het geloof is zo anders. Het is toevluchtnemend van aard.
De toevlucht nemen, zo simpel, dan gaat onze eigen moralisme er aan!
En dat willen we van nature niet!
Toch zegt Christus dat tot Hem moeten gaan, dan alleen zal Hij u rust geven.
Met minder kan het niet, en meer is niet nodig.

Ik wil deze tekst van onze Heiland, de Heere Jezus Christus, op uw hart binden:

Komt tot Mij, allen, die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.
Matteüs 11:28 (NBG'51)

Terug naar “[Religie] - Open forum”