Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 16:42

Cicero schreef:Beste boer, ik zie geen enkel argument. "Mia tôn sabbatôn" betekent letterlijk "dag één van de week" dus in onze termen zondag.

Beste griekse student,

Als je al de teksten van het O.T. onderzoekt waar "sabbatten' in voorkomt, dan zie je zeer duidelijk dat men dit letterlijk moet nemen voor een reeks sabbatdagen, hetzij wekelijkse, hetzij jaarlijkse rustdagen.

Lev. 23 :15, 16:

"Daarna zult gij u tellen van de andere dag na de sabbat, van de dag dat gij de garf des beweegoffers zult gebracht hebben, het zullen zeven volkomen sabbatten zijn; tot de andere dag, na de zevende sabbat, zult gij vijftig dagen tellen: dan zult gij een nieuw spijsoffer de Heere offeren."
Die reeks van 7 sabbatten duidde het tijdsverloop aan tussen Pascha en het Pinksterfeest. We zien dus dat het meervoud "sabbatten" een heel bepaalde betekenis kan hebben, en dat men zeer voorzichtig moet zijn vóór men het meervoud "sabbatten" vertaald door het enkelvoud "week".

Als het nu zou blijken dat al de teksten van het N.T. waar men vertaald heeft "de eerste dag der week", juist handelen over de 49 dagen tussen Pasen en Pinksteren, zou het dan niet duidelijk zijn dat het niet gaat over gelijk welke sabbatten (en zeker niet over een week), doch wel over de 7 sabbatten van Lev. 23?

Welnu, het is inderdaad zo. Vooreerst is dat zeer duidelijk in de Evangeliën. Er blijven dan nog twee andere plaatsen over. In Hand. 20:7 wordt gesproken over een dag die volgt op de dagen der ongehevelde broden (v. 6) en die gevolgd wordt door Pinksteren (v. 16). Ook in 1 Kor. 16:2 wordt die dag kort daarna gevolgd door Pinksteren (v. 8). Hieruit blijkt dus duidelijk dat men verplicht is letterlijk te vertalen: "op een (dag) der sabbatten". Het gaat hier niet over een dag van gelijk welke week, maar over een dag in een heel bijzondere periode van het jaar !!!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 aug 2012 16:55

In Lc. 18:12 staat: Ik vast tweemaal per sabbaton.
In Mc. 16:9 staat: Nadat hij was opgestaan vroeg op de eerste dag (prôtêi) van de sabbaton (enkelvoud!).

In beide gevallen is het onmogelijk om met "sabbat" te vertalen, het moet "week" zijn. Zie je dus dat de vertaling "een dag der sabbatten" duidend op het Wekenfeest niet klopt met Marcus 16:9?

Bovendien heeft de aanduiding "een der sabbatten" als begin van de periode tot het wekenfeest 1) geen parallellen in buiten-bijbelse bronnen en 2) is dit niet goed in te passen in het verhaal van de evangeliën, die slechts geïnteresseerd zijn in het feit dat Jezus ten derden dage opstond en dus slechts willen aangeven dat de sabbat voorbij was.

Dat de formuleringen "eerste dag der week" (zoals ik die vertaal) altijd in verband staat met een bep periode, namelijk die tot het wekenfeest, is opvallend, maar kan gewoon toeval zijn.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 17:01

Cicero schreef:In Lc. 18:12 staat: Ik vast tweemaal per sabbaton.
In Mc. 16:9 staat: Nadat hij was opgestaan vroeg op de eerste dag (prôtêi) van de sabbaton (enkelvoud!).

In beide gevallen is het onmogelijk om met "sabbat" te vertalen, het moet "week" zijn. Zie je dus dat de vertaling "een dag der sabbatten" duidend op het Wekenfeest niet klopt met Marcus 16:9?

Bovendien heeft de aanduiding "een der sabbatten" als begin van de periode tot het wekenfeest 1) geen parallellen in buiten-bijbelse bronnen en 2) is dit niet goed in te passen in het verhaal van de evangeliën, die slechts geïnteresseerd zijn in het feit dat Jezus ten derden dage opstond en dus slechts willen aangeven dat de sabbat voorbij was.

Dat de formuleringen "eerste dag der week" (zoals ik die vertaal) altijd in verband staat met een bep periode, namelijk die tot het wekenfeest, is opvallend, maar kan gewoon toeval zijn.

Ik doe geen toeval en eigenaardigheden. sorry.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 17:04

Optimatus schreef:Aangaande die braamstruik: was dat in Midian?

ja, en dat is nu Saudi Arabia, noordwestelijk deel.

Helaas kan daar bijna niemand komen, en zeker geen non-moslim.
Maar alle bewijzen liggen daar.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 05 aug 2012 17:30

Ik ben blij als ik zo een bericht van Riska lees.
In de typologie of symboliek spreekt de derde dag altijd over opstanding, of over opstaan.
Over nieuw leven. En er is geen twijfel mogelijk voor mij dat de Heer is opgestaan op de derde dag na Zijn sterven.
Ik denk ook aan de vergelijking met Jona. Het heilsfeit is zo belangrijk in His Story en dus ook in ons leven als men tenminste gelooft in wedergeboorte tot een nieuw leven.
De muur des afscheids is weggenomen.
Op de eerste dag der week gebeurde er heel veel, meer dan wij weten, wat wij weten is dat Hij naar Zijn Vader ging nog op diezelfde dag en Zijn Gemeente offreerde en Zijn aanstellingen ontving om het huidige Werk te doen aan Zijn Lichaam, helaas weinig bekend bij Christenen heb ik bemerkt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 aug 2012 09:04

boer schreef:
Ik doe geen toeval en eigenaardigheden. sorry.

Maar wel aan vertalingen die grammaticaal onmogelijk zijn? Bij wat ik hierboven al schreef komt ook 1 Kor. 16:2
"elke eerste dag (lett. [dag] één) van de sabbaton (= enkelvoud)"
Hier kan het helemaal niet de eerste sabbat in de reeks sabbatten naar het Wekenfeest zijn, want 1) daar is er maar één van en 2) hier staat een enkelvoud, niet het meervoud "sabatten."

Beste boer, je doet dan wel niet aan toeval en eigenaardigheden, maar ook niet aan eenvoudige logica. Misschien snap je nu ook waarom haast niemand ooit iets van je aanneemt? :)

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 aug 2012 09:16

@boer: In 2 Kronieken 23,4 en 8 wordt sabbaton (in de NBV) vertaald met "week"

NBG: 23:8 De Levieten nu en geheel Juda deden alles wat de priester Jojada geboden had; ieder van hen nam zijn mannen die op de sabbat dienst moesten doen, tezamen met hen die op de sabbat vrijaf zouden krijgen, want de priester Jojada had de afdelingen geen vrij gegeven.

Dat is fout, aangezien Levieten niet alleen op de sabbat dienst moesten doen, maar de hele week.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 aug 2012 09:20

NBG: 23:8 De Levieten nu en geheel Juda deden alles wat de priester Jojada geboden had; ieder van hen nam zijn mannen die op de sabbat dienst moesten doen, tezamen met hen die op de sabbat vrijaf zouden krijgen, want de priester Jojada had de afdelingen geen vrij gegeven.

Dat is fout, aangezien Levieten niet alleen op de sabbat dienst moesten doen, maar de hele week.

Dat kan zo zijn, de dienst duurde een week maar hier wordt van een wisseling van de wacht gesproken

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 aug 2012 09:26

Cicero schreef:
Maar wel aan vertalingen die grammaticaal onmogelijk zijn? Bij wat ik hierboven al schreef komt ook 1 Kor. 16:2
"elke eerste dag (lett. [dag] één) van de sabbaton (= enkelvoud)"
Hier kan het helemaal niet de eerste sabbat in de reeks sabbatten naar het Wekenfeest zijn, want 1) daar is er maar één van en 2) hier staat een enkelvoud, niet het meervoud "sabatten."

Ten eerste staat er helemaal geen ELKE in de grondtekst, dat verzin je er gewoon bij, net als sommige vertalingen dat doen..
Ten tweede, blijkt uit 1 Cor 16;8 niet dat dit alles zich wel degelijk tijdens het wekenfeest afspeelt?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 aug 2012 09:32

blijblij schreef:@boer: In 2 Kronieken 23,4 en 8 wordt sabbaton (in de NBV) vertaald met "week"

Het OT is in hebreeuws, en er staat gewoon ''shabbath''(heb), hoor! in 2 kron 23:4 én 8

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 aug 2012 09:34

Dat laatste (over het wekenfeest in 1 Cor 16:8) ontken ik niet. Maar dat is op zich geen argument voor jouw stellingname.

Ten eerste staat er helemaal geen elke in de grondtekst, dat verzin je er gewoon bij, net als sommige vertalingen dat doen, om de lezer te foppen.
Hoe kom je hierbij? Er staat κατὰ μίαν σαββάτου en κατὰ betekent hier "elke", kijk maar in het woordenboek:
Liddell-Scott:
B. WITH Acc.,
2. of Time, καθ᾽ ἡμέραν, κατ᾽ ἦμαρ, day by day, daily

Dus 'per dag', 'elke dag' 'dag voor dag'.

Welke alternatieve vertaling zou jij voor willen stellen? Waarom is die van jou op grammaticale gronden beter?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 06 aug 2012 09:56

boer schreef:Het OT is in hebreeuws, en er staat gewoon ''shabbath''(heb), hoor! in 2 kron 23:4 én 8

zucht, je hebt ook nog zo iets als de LXX (Septuaginta)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 aug 2012 10:23

Als je de context erbij neemt, lees je dat het gaat om de LIEFDEGAVEN, welke ook deel zijn van het Wekenfeest, wat in Deut 16;10 wordt uitgelegd.
Hierbij ligt de nadruk ook niet op de dag waarop dit gedaan wordt , maar op de ''inzameling voor de heiligen'', welke de NT vervulling is van deze liefdadigheidsceremonie , beschreven in Deuteronomium.
Paulus zegt al in het eerste vers dat ditt op dezelfde manier dient te geschieden zoals hij het bij de galatiers geregeld had, en de galatiers had hij nota bene geleerd dat ze fout bezig waren door zich aan dagen, maanden enz te houden.
Ook de rest van het NT, waar staat dat de christen zich niet geoordeeld mag weten op het punt van een dag etc (col 2:16,17) wijst aan dat de dag waarop iets plaatsvindt, helemaal niet meer belangrijk is.
En als het om de eerste dag der week ging, waarom stond er dan niet, net als eerder, de dag ná de sabbat(toen de vrouwen naar het graf gingen)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 06 aug 2012 10:54

En als het om de eerste dag der week ging, waarom stond er dan niet, net als eerder, de dag ná de sabbat(toen de vrouwen naar het graf gingen)
Omdat ze dit zo niet zeiden over de weekdagen, hoewel MT. 28:1 wel duidelijk "na de sabbat" heeft.

Maar ik mis tegenargumenten tegen mijn grammaticale bezwaren tegen jouw uitleg, boer. Waar blijven die?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 aug 2012 11:01

blijblij schreef:zucht, je hebt ook nog zo iets als de LXX (Septuaginta)

Ah, vind je het erg als ik het bij het origineel houd?

Terug naar “[Religie] - Open forum”