Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

pitboel
Verkenner
Verkenner

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 23:27

Wilsophie schreef:De opstandingsdag was op 17 Nisan, dezelfde datum waarop de ark vast liep op de Ararat.
Dezelfd dag waarop de Israëlieten in de woestijn aankwamen.

Marcus 16 vers 2 "en zeer vroeg op de eerste der week kwamen zij tot hetgraf.
En zij zagen dat de steen was afgewenteld.
Johannes 20 vers 1 "en op de eerste der week ging Maria Magdeléna als het nog duister was, naar het graf en zag dat de steen was weggenomen.
Op welk uur de Heer was opgestaan staat nergens in de Bijbel.

Dus de stelling klopt?: de Bijbel vermeldt niet expliciet wanneer Hij is opgestaan. Wel wanneer het lege graf gevonden is maar niet wanneer Hij opstond.
Het zou theoretisch zelfs de dag ervoor geweest kunnen zijn, of op een ander moment, ook terwijl de steen nog voor het graf stond. Het 'feit' is blijkbaar niet zo'n sterk feit.

Riska

Berichtdoor Riska » 05 aug 2012 08:08

De discussies over op welke dag precies Jezus is opgestaan hebben mij altijd weer verbaasd.
Waar gaat het nou om?

Wilsophie geeft iets aan wat heel belangrijk is - waarmee de Bijbel doorspekt is.
De opstandingsdag was op 17 Nisan, dezelfde datum waarop de ark vast liep op de Ararat.
Dezelfde dag waarop de Israëlieten in de woestijn aankwamen.
Precies. Bevrijding spreekt daar uit - van de slavernij in Egypte, van het einde van het oordeel ten tijde van Noach. Dat is opstanding!
Als je ergens 'de derde dag' ziet staan of: 'ik zal opstaan en naar mijn Vader gaan" moet je alert zijn. Het is één en al opstandingsevangelie.
Vragen op welke dag het precies was, het is allemaal zo zinloos. Want daar zit naar mijn gevoel achter dat we willen bewijzen dat het gebeurd is. Op die en die dag om precies die en die tijd.
Het is min of meer dezelfde discussie als over Kerst. Nee het was niet op 25 of 26 december. Dat is van latere datum - toen men het feest van de zonnewende een christelijke draai wilde geven, heeft men dat feest gekerstend. Nou en? "Dus" onzin? Nee, dat is het niet. De geboorte van Jezus wordt duidelijk beschreven in de Evangeliën.

Voor mij persoonlijk doet de vraag over het hoe, wanneer, waar, af aan wat het woord 'geloven' inhoudt... 'de zekerheid der dingen die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet'. (Hebr. 11:1)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 09:51

Ik begrijp precies wat Pitboel wil zeggen, en ben het ook wel eens met zijn stelling.
In de oude bedeling, die stoffelijk was, aanwijsbaar en zichtbaar, heeft God Zijn volk data en regels gegeven voor dagen en feestdagen.
Met opzet is geboorte en opstanding van Christus niet met name genoemd.
Het gaat er in deze geestelijke bedeling niet om wanneer iets plaatsvindt, maar dát het plaatsvond en is gaan leven in de belever ervan.
Maar de de geesteloze moet iets hebben wat zichtbaar is, dat lijkt het probleem.
De Schrift zegt niet voor niets dat nutteloze strijdvragen over de wet verwerpelijk zijn.(2Tim 2:23)

Dat ''eerste der sabbatten'' verkeerd vertaald is met ''eerste dag der week'', is duidelijk.(En ''eerste der sabbatten'' in het NT is bewijsbaar dán wanneer de eerste sabbat van het wekenfeest begon, uitlopend op de 50ste dag, Pinksteren, maar iedereen negeert dat)
Net als dat DE KERK per edict ! besloot dat b.v.het st. Catherine's klooster in de egyptische Sinai de plaats is waar het brandende bosje van Mozes plaats zou hebben gevonden en zo.
En dat terwijl Galaten nota bene leert dat het een berg in Arabie is.
Maar goed, de kerk heeft gesproken en het is ontegensprekelijk geworden.
Zo ook met de rustdag.
Laatst gewijzigd door boer op 05 aug 2012 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 09:56

pitboel schreef:Het zou ook heel fijn zijn als u de postings van degene die dit topic startte nog eens zou herlezen, die geven beter aan wat met dit topic bedoeld wordt dan wat u beschrijft.
Nog beter is het wanneer u de consequentie trekt uit uw eigen eerste posting op dit topic. Ga naar pagina 1, lees het derde bericht, zijnde uw eerste post, en handel daarnaar.

Briljant.
@Schelpje, je toon is zeer vijandig, ''díe sabbathsvierders'' horen net zo veel verdraagzaamheid van broeders en zusters te ontvangen , als iedereen.
Je oordeelt Andermans knecht.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 05 aug 2012 13:25

Beide, zondag rustdag of herdenkingsdag, wordt naar mijn mening een waarde toegekend bij sommige forumleden die buiten Gods wil om als een menselijk rustgevende geloofszekerheid, maar dat is de vrijheid van eigen keus, het boompje dat door de noord-wester wind (leven en traditie) schuin heeft doen groeien zal als het groter wordt moeilijk meer rechtop te plaatsen zijn.

Of, het zal door vernieuwing van het hart door de Here Jezus door de persoonlijke keus begrijpen wat het verzoeningswerk dagelijks tot stand kan brengen en wat de gevolgen daar van zijn, bekering, om de wil van God te kunnen en willen doen, niet naar menselijke aanpassingen en maatstaven.
Het leven naar Gods wil geeft een enorme vrijheid van denken en handelen binnen de grenzen die God heeft gesteld, maar ook tot bescherming.
God heeft Zijn wil opnieuw bekend gemaakt (door in ballingschap waren zij alles vergeten) omdat het volk uit het geloof zichtbaar Zijn Wet kon lezen en ook dagelijks door de offerdienst hun zonden bekend te maken voor vergeving.
Door het Verzoeningswerk en Zijn Leven van de Here Jezus heeft Hij de macht van de zonde gebroken en de Wet van God groot gemaakt door als mens niet te zondigen en voor de mens te sterven, de straf te niet te doen voor de mens die naar de wil van God (Zijn Vader) wil leven.
Vaak gaat de discussie over de wet van God incl.Sabbat 4e gebod (zevende dag), en dan wordt geroepen Jezus heeft ‘alles’ vervult, maar er wordt daarbij vergeten dat door de Here Jezus aan te nemen Zijn Geest werkbaar en merkbaar zal worden incl.Sabbatsgebod in het leven van een Christen wat God ingesteld heeft vanaf de schepping.
Het leven van Jezus tot verzoening leidt een Christen om Gods wil te doen, liefde tot God (de eerste 4 geboden) en liefde voor de naaste (de overige 6 geboden).

De Wet van God is geen juk, het is en wordt een juk bij overtreding dan is het een last.
God heeft Zijn Wet gegeven uit liefde als bescherming, door de zonde was de grens van de wet verbroken, maar de Here Jezus is als Zoon van God en Schepper en Herschepper mens geworden voor die Hem liefhebben, en wil Zijn kind herscheppen door de werkelijke wetsvervulling weer in het hart te plaatsen om te kunnen en willen leven naar de wil van God incl. de Sabbat (de wekelijkse zevende dag).
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 aug 2012 14:00

Beste boer en pitboel,
zolang niemand kan zeggen waarom vertaald is met "de eerste dag der week" in plaats van wat de oorspronkelijke tekst vermeldt: "één de Sabatten", houd ik het voorzichtigheidshalve op de opstandingsdag op Sabbat.

Dat ''eerste der sabbatten'' verkeerd vertaald is met ''eerste dag der week'', is duidelijk.

Ik heb een academische graad in Grieks dus ik zal het even uitleggen.
Mt. 28:1 heeft Ὀψὲ δὲ σαββάτων = "na de sabbat" en εἰς μίαν σαββάτων = "op de eerste dag der week"
Mc. 16:1 heeft διαγενομένου τοῦ σαββάτου "toen de sabbat voorbij was" en vers 2 τῇ μιᾷ τῶν σαββάτων = "op de eerste dag der week"
Lc. 24:1 heeft Τῇ δὲ μιᾷ τῶν σαββάτων = "op de eerste dag der week"
Joh. 20:1 heeft Τῇ δὲ μιᾷ τῶν σαββάτων = "op de eerstde dag der week"

Inderdaad zijn het wat eigenaardige formuleringen, en die noemen we "idiomatisch". Een feest wordt bijvoorbeeld met een meervoud weergegeven, dus Grieks "sabbatten" kan gewoon "sabbat" betekenen. Ook kan Grieks "sabbat(ten)" "week" betekenen.
Dus, de gebruikelijke vertalingen (zoals ik die hierboven geef) zijn in elk geval mogelijk. Dat ze ook kloppen, blijkt uit het feit dat alternatieven allemaal onzin opleveren.

Deze dagaanduidingen op dit punt in de evangeliën hebben als doel aan te tonen dat Jezus inderdaad op de derde dag is opgestaan, zoals hij voorzegd had.

(En ''eerste de sabbatten'' in het NT is bewijsbaar dán wanneer de eerste sabbat van het wekenfeest begon, uitlopend op de 50ste dag, Pinksteren, maar iedereen negeert dat)
Er staat niet eerste de sabbatten, maar eerste der sabbatten. Verder ben ik wel benieuwd naar het bewijs dat deze formulering in het NT op de eerste sabbat van het wekenfeest slaat.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 14:11

Héél eigenaardig, inderdaad.
de context levert het bewijs, in beide gevallen, hand 20 en cor 16 !
lees maar eens goed.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 aug 2012 14:16

@boer: ik begrijp niet wat je bedoelt. En met 'lees maar eens goed' schiet je niets op, jij beweert bewijs te hebben dus kom maar op.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 14:51

Cicero schreef:@boer: ik begrijp niet wat je bedoelt. En met 'lees maar eens goed' schiet je niets op, jij beweert bewijs te hebben dus kom maar op.

Heb je heel hand 20 en 1 Cor 16 gelezen ?
Daar staat het bewijs!!!!!
Van mij neemt toch zelden iemand iets aan, en dat hoeft ook niet, want van een mens moet je niets aannemen, maar de Schrift leert het.
Pak Deut 16:10 er ook even bij, voor de bevestiging van 1 Cor 16;2,3 en je snapt de link hopelijk met vers 8 uit dezezelfde brief van Paulus.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 aug 2012 14:59

Nee, die link snap ik niet, want die link is er niet. Je levert dus geen enkel bewijs. Ook goed, maar dan moet je niet verbaasd staan te kijken dat ik niets van je aanneem. Als je goede redenen hebt wil ik graag iets van je aannemen.

Hoe wil je trouwens volhouden dat iets verkeerd vertaald is als je geen snars van Grieks begrijpt?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 05 aug 2012 15:26

Cicero schreef:Nee, die link snap ik niet, want die link is er niet. Je levert dus geen enkel bewijs. Ook goed, maar dan moet je niet verbaasd staan te kijken dat ik niets van je aanneem. Als je goede redenen hebt wil ik graag iets van je aannemen.

Hoe wil je trouwens volhouden dat iets verkeerd vertaald is als je geen snars van Grieks begrijpt?

Doe jij ook nog maar even je best, ik zie dat je het verschil tussen ''proto'' en ''mia'' voor ''eerste'' in het grieks ook nog niet machtig bent.
Misschien dat het ooit eens in je opkomt om joodse schrijvers op een joodse manier te lezen.
(hoewel beide vermeldingen van ''eerste der sabbatten'' IN DE AANLOOP NAAR HET PINKSTERFEEST nou niet echt zó veel intellect vergt)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 05 aug 2012 15:36

Beste boer, ik zie geen enkel argument. "Mia tôn sabbatôn" betekent letterlijk "dag één van de week" dus in onze termen zondag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 05 aug 2012 16:01

Aangaande die braamstruik: was dat in Midian?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 05 aug 2012 16:22

losstaand van het feit of Jezus wel of niet opgestaan is op de eerste 'dag' der week, vraag ik me af: Stel dat het werkelijk zo zou zijn, waarom zou je de conclusie trekken dat samenkomen hetzelfde zou zijn als de sabbat vieren? Ik lees nergens dat er concreet een wijzigingen hierin als opdracht plaats vind. Daarnaast krijgen alle dagen van de week in Gen. 1 geen namen, m.u.v. de sabbat.

antoon

Berichtdoor antoon » 05 aug 2012 16:36

losstaand van het feit of Jezus wel of niet opgestaan is op de eerste 'dag' der week

vaststaand, de bewijzen zijn duidelijk Jezus is zondagmorgen de 1e dag van de week opgestaan
tevens was het de derde dag denk aan de wandelaars die hij tegenkwam, zij noemden het de derde dag.

Terug naar “[Religie] - Open forum”