Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Adieu God

Berichtdoor Pcrtje » 02 mei 2015 15:11

oekaboeka schreef:Uitzonderlijk of niet je kan het niet uitsluiten.
Het gaat hier om een maat die veelvuldig gebruikt werd binnen het rijk. Onder andere bij het drijven van handel. Het is zeer onaannemelijk (maar inderdaad niet uit te sluiten, zoals bij bijna alles in de geschiedenis) dat die handbreedte nu, in dit specifieke bijbelvers, plotseling niet 7,5 cm maar ongeveer 11 cm telde.

Het is aannemelijker nu te concluderen dat de Bijbel er inderdaad naast zit. Maar dat is niet erg. De Bijbel is geen wetenschappelijke verhandeling.
"Een libelle zweeft over het water..."

antoon

Berichtdoor antoon » 02 mei 2015 16:43

Er was ook nog een open vraag, waarom geloven we in schepping, uberhoupt bedoel je waarom geloven Bijbelgelovigen in schepping.
ondanks de verschillen over bepaalde punten , zoals hier ook tersprake, zijn we het unaniem eens dat er een God is en alles om ons heen door zijn scheppingskracht te wijten is.

Ik ben ook evolutionist geweest, ik heb ook gelachen om christenen, maar na jaren van onbevooroordeelde studie van alles om mij heen, niet alleen van de bijbel ben ik overtuigd, net zoals je weet of dat je een man of vrouw ben, zo weten Bijbelgelovigen die de hele bijbel aannemen dat er Genesis is geweest, mouja niet allemaal misschien er kunnen twijfelaars rondlopen maar dat zullen er weinig zijn.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 mei 2015 18:42

antoon schreef:
Ik ben ook evolutionist geweest, ik heb ook gelachen om christenen, maar na jaren van onbevooroordeelde studie van alles om mij heen, niet alleen van de bijbel ben ik overtuigd, net zoals je weet of dat je een man of vrouw ben, zo weten Bijbelgelovigen die de hele bijbel aannemen dat er Genesis is geweest,

sorry Antoon, maar die onbevooroordeelde houding gaat er bij mij niet in. aangezien je altijd een groot deel van de vragen opmerkingen of feiten negeert. en dat de mensheid langer op aarde is dan 6000 jaar is een feit waar zeer veel bewijs voor is.
Je ontkent gewoon de hele prehistorie!

mouja niet allemaal misschien er kunnen twijfelaars rondlopen maar dat zullen er weinig zijn.

uh?? Er zijn zeer veel christenen die zonder twijfel de evolutie-theorie accepteren.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 02 mei 2015 19:00

PS.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... lijk.dhtml

Volgens het dateringsonderzoek dat aan de Rijksuniversiteit Groningen is uitgevoerd, moet het graan tussen 1580 en 1600 voor Christus geoogst zijn.

Wie alleen de koolstof-14 methode accepteert als de uitkomst bevalt is zeker niet bevooroordeeld.
Ook gif is geschapen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 03 mei 2015 08:08

hettys schreef: Er zijn zeer veel christenen die zonder twijfel de evolutie-theorie accepteren.

O, zijn dat christenen dan?
Kijk, evolutie in de zin aanpassen naar de omgeving daar kan ik volkomen mee instemmen.
Maar evolutie van dat de natuurlijke selectie en overgangsvormen, dat gaat naar mijn inzien niet.
want als zou één iets wegvallen in de natuur beïnvloed dat de gehele natuur in negatieve vorm.
Alles is gewoon zo op elkaar af-ingesteld dat de evolutie theorie het simpelweg niet kan.

Bijv. zonder flora en fauna geen zuivering van de lucht.

Was het niet Einstein die wat zei over het wegvallen van de bij?

Persoonlijk geloof ik dat God alles heeft geschapen en daarmee ook alles heeft ingesteld.
Dus ook het aanpassingsvermogen van de mens en dier.
daarnaast kan simpel waarnemen dat dieren elkaar nodig hebben om in leven te blijven.
Haast u langzaam.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 mei 2015 08:55

hettys schreef: Er zijn zeer veel christenen die zonder twijfel de evolutie-theorie accepteren.
Bartje schreef:O, zijn dat christenen dan?
Ja! Want het zijn van christen is onafhankelijk van het onderschrijven der evolutietheorie.

Bartje schreef:Maar evolutie van dat de natuurlijke selectie en overgangsvormen, dat gaat naar mijn inzien niet.
want als zou één iets wegvallen in de natuur beïnvloed dat de gehele natuur in negatieve vorm.
Alles is gewoon zo op elkaar af-ingesteld dat de evolutie theorie het simpelweg niet kan.
Dat argument is gebaseerd op een verkeerde voorstelling van zaken. Kijk, je moet niet denken dat één factor compleet afwezig was en dat alle factoren afzonderlijk van elkaar plotseling in hun huidige vormen zijn verschenen. Het is een continu proces geweest van gezamenlijk evolueren waarin alle factoren continu invloed op elkaar hebben uitgeoefend. Als je nu één factor weg zou nemen dan zou inderdaad opeens een heleboel wegvallen. Maar zo heeft de geschiedenis niet plaatsgevonden.

Bartje schreef:Persoonlijk geloof ik dat God alles heeft geschapen en daarmee ook alles heeft ingesteld.
Dat geloven christenen die tevens de evolutietheorie onderschrijven ook. Je moet niet tegenstellingen creëren die niet bestaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2015 11:12

Bartje schreef:
O, zijn dat christenen dan?
Kijk, evolutie in de zin aanpassen naar de omgeving daar kan ik volkomen mee instemmen.
Maar evolutie van dat de natuurlijke selectie en overgangsvormen, dat gaat naar mijn inzien niet.

Toch volgt het een gewoon uit het ander. Een dier dat op een land/watergrens leeft, en steeds meer naar het water trekt, zal zich daar aan aanpassen met andere longen, andere oren en flippers ipv poten.

Persoonlijk geloof ik dat God alles heeft geschapen en daarmee ook alles heeft ingesteld.
daarnaast kan simpel waarnemen dat dieren elkaar nodig hebben om in leven te blijven.

Ja? En daarom is ook letterlijk zo'n 99% van al ons bekende dier- en plantensoorten uitgestorven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 mei 2015 13:53

Bartje schreef:O, zijn dat christenen dan?

Wanneer is iemand christen, volgens jou?

Maar evolutie van dat de natuurlijke selectie en overgangsvormen,

Aanpassen is precies hetzelfde als natuurlijke selectie. Bekijk dit filmpje:
http://www.schooltv.nl/no_cache/video/c ... volutie01/

dat gaat naar mijn inzien niet.

Je bedoeld een ecosysteem? Ik vindt dat een eigenaardig argument voor iemand die gelooft dat de wereld een heel jaar onder water heeft kunnen staan en daarna weer floepsie herstelde zonder een spoor achter laten, terwijl er van alle diersoorten maar 2 over waren.
Ook een vreemd argument voor iemand die niet gelooft dat de huidige ecosystemen oorspronkelijk niet geschapen werden...
Ook gif is geschapen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 03 mei 2015 13:55

Mortlach schreef:Toch volgt het een gewoon uit het ander. Een dier dat op een land/watergrens leeft, en steeds meer naar het water trekt, zal zich daar aan aanpassen met andere longen, andere oren en flippers ipv poten.

dan is een mens volgens jullie wel een heel eigenaardig dier die maar niet wil aanpassen.
want hoelang leeft die al niet met, om, in, op en naast het water?
Mortlach schreef:Ja? En daarom is ook letterlijk zo'n 99% van al ons bekende dier- en plantensoorten uitgestorven.

geef maar een link of bewijs want dit geloof ik niet 1,2 en 3 :D

Pcrtje schreef:Maar zo heeft de geschiedenis niet plaatsgevonden.

inderdaad, zij wordt instant gehouden.
Pcrtje schreef: Kijk, je moet niet denken dat één factor compleet afwezig was en dat alle factoren afzonderlijk van elkaar plotseling in hun huidige vormen zijn verschenen. Het is een continu proces geweest van gezamenlijk evolueren waarin alle factoren continu invloed op elkaar hebben uitgeoefend.

Waarom zou God het niet in één keer kunnen gedaan hebben?
Haast u langzaam.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 03 mei 2015 14:03

Bartje schreef:inderdaad, zij wordt instant gehouden.
Instant of in stand?

Bartje schreef:Waarom zou God het niet in één keer kunnen gedaan hebben?
Dat zou God best gedaan kunnen hebben maar er is, behalve de verslagen van een klein aantal religieuze geschriften, niets dat daarop wijst.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2015 14:38

Bartje schreef:dan is een mens volgens jullie wel een heel eigenaardig dier die maar niet wil aanpassen.

Sinds wanneer leeft de mens IN het water?

geef maar een link of bewijs want dit geloof ik niet 1,2 en 3 :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Extinction

In biology and ecology, extinction is the end of an organism or of a group of organisms (taxon), normally a species. The moment of extinction is generally considered to be the death of the last individual of the species, although the capacity to breed and recover may have been lost before this point. Because a species' potential range may be very large, determining this moment is difficult, and is usually done retrospectively. This difficulty leads to phenomena such as Lazarus taxa, where a species presumed extinct abruptly "reappears" (typically in the fossil record) after a period of apparent absence.
Although more than ninety-nine per cent of all species that ever lived on the planet are estimated to be extinct,[2][3] there are currently 10–14 million species of life on Earth.[4]

...

As long as species have been evolving, species have been going extinct. It is estimated that over 99.9% of all species that ever lived are extinct. The average life-span of a species is 10 million years[citation needed], although this varies widely between taxa. There are a variety of causes that can contribute directly or indirectly to the extinction of a species or group of species. "Just as each species is unique", write Beverly and Stephen C. Stearns, "so is each extinction ... the causes for each are varied—some subtle and complex, others obvious and simple".[16]

verder:

http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/20 ... nts-t.html

en

The 1.8 million species of living organisms so far identified and named are but a fraction of the totality of life on Earth. Thanks to the fossil record, incomplete though it is, we can estimate that more than 99 percent of all species that ever lived are extinct. In a deep sense, our understanding of the future of evolution is rooted in the past.

http://www.nytimes.com/2014/11/09/opini ... .html?_r=0

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 mei 2015 17:14

dan is een mens volgens jullie wel een heel eigenaardig dier die maar niet wil aanpassen.

Een organisme, mens of dier, heeft altijd een reden nodig om zich aan te passen. Waaraan moeten we ons aanpassen? Welke omstandigheden? We leven niet bepaald in het water, dus zwemvliezen hebben we nog even niet nodig. Elk mens wordt trouwens geboren met de mogelijkheden om te zwemmen.
Bovendien leven wij (H. Sapiens) pas ontzettend kort op aarde, als je tenminste naar de geologische tijdschaal kijkt en natuurlijk zijn er tijden geweest dat we ons wel aanpasten en ons hebben opgewerkt naar de top van de voedselketen.

Afbeelding

De neanderthaler staat er niet bij want dat was een andere tak, zoals DNA onderzoek heeft bewezen.
Ook gif is geschapen.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 03 mei 2015 18:21

hettys schreef:Wanneer is iemand christen, volgens jou?

nou als hij/zij dit belijd:
Wij geloven:

in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;
en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;
die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;
en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;
en in Zijn dood en opstanding;
en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;
en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;
en in de Heilige Geest;
en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.

de linken mzal ik even rustig door lezen mortlach.

Pcrtje schreef:Instant of in stand?

ik dacht met een d, maar ik ben dyslekties :D en kwam er niet uit.
ik ga er van uit dat je wel weet wat ik bedoel.

hettys schreef: terwijl er van alle diersoorten maar 2 over waren.

je zegt hier iets heel belangrijks en vergat nog te vermelden + 8 mensen
Haast u langzaam.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 mei 2015 18:44

Bartje schreef:de linken mzal ik even rustig door lezen mortlach.

Oké. Daar wordt de uitspraak herhaalt, en het gaat over massa-'extinction' events, dus ik hoop dat dat genoeg is. Harde onderbouwing is eigenlijk alleen mogelijk als je alle extante (nu levende) soorten gaat opsommen en daarna alle uitgestorven soorten. Dat zullen erg lange lijstjes worden.

Voor elke soort die je opnoemt, zijn namelijk 100 tot 1000 soorten op te noemen die zijn uitgestorven en met ongeveer 1,8 miljoen nu levende soorten, kun je zelf uitrekenen hoe lang dat uitgestorven lijstje zal zijn.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 mei 2015 19:03

Bartje schreef:nou als hij/zij dit belijd:
Wij geloven:

in één God en Vader Almachtig, die hemel en aarde maakte, en de zee en al wat daarin is;
en in één Christus Jezus, de Zoon van God, onze Heer;
die vlees geworden is uit de maagd tot ons behoud;
en in Zijn lijden onder Pontius Pilatus;
en in Zijn dood en opstanding;
en in Zijn lichamelijke vaart ten hemel;
en in Zijn wederkomst uit de hemel in de heerlijkheid van de Vader om alle dingen onder één Hoofd te vergaderen en over allen een rechtvaardig oordeel uit te spreken;
en in de Heilige Geest;
en dat Christus zal komen van de hemel om alle vlees op te wekken, en de goddelozen en onrechtvaardigen te verwijzen naar het eeuwige vuur;
en om aan de rechtvaardigen en heiligen onsterfelijkheid en eeuwige heerlijkheid te geven.

Heeft dus totaal niets te maken met welke tak van wetenschap je bezig bent of accepteert. Er zijn talloze christenen die bovenstaande van harte onderschrijven en OOK de evolutie-theorie accepteren.
Gewoon omdat het niet meer weg te denken is uit de wetenschap en in veel takken van wetenschap is doorgedrongen.

hettys schreef: terwijl er van alle diersoorten maar 2 over waren.

je zegt hier iets heel belangrijks en vergat nog te vermelden + 8 mensen

Een aarde zonder voedsel voor de dieren die een heel jaar helemaal onder water stond. Geen enkel ecosysteem nog te vinden. Alles uitgeroeid. Jij zegt dat de evolutie-theorie niet waar kan zijn omdat dieren (en planten) afhankelijk zijn van elkaar. des te meer reden om de genesis verhalen niet letterlijk op te vatten. 2 olifanten die zonder voedsel naar hun oorspronkelijke habitat (afrika/Azie) gelopen zijn? en de pinguïns ook met z'n tweetjes richting zuidpool zonder ook maar iets te eten.

De evolutie-theorie heeft totaal geen probleem wat betreft ecosystemen, want dat zijn doorlopende processen. Dat is nou juist een creationistisch probleem.
Ook gif is geschapen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”