Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor Faramir » 03 aug 2012 14:05

Jij mag geloven en aannemen voor waarheid wat jij wil. Het is een vrij land. Ik vind de hele discussie echter zeer interessant om te observeren. Dat jij daarin aanleiding ziet om de plaat van vooraf aan nog weer eens af te spelen is spijtig. Ik ga me namelijk niet echt mengen in dit 'gesprek'.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 aug 2012 14:21

Wellicht ten overvloede nog maar eens de topictitel:
ZONDAG rustdag of herdenkingsdag?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 aug 2012 14:51

Faramir schreef:Jij mag geloven en aannemen voor waarheid wat jij wil. Het is een vrij land. Ik vind de hele discussie echter zeer interessant om te observeren. Dat jij daarin aanleiding ziet om de plaat van vooraf aan nog weer eens af te spelen is spijtig. Ik ga me namelijk niet echt mengen in dit 'gesprek'.

toch leuk om te lezen dat je in ieder geval wel meeleest!
en net alsof jou nog maar eens aanhalen van die Nicea vergadering geen herhaling is, please...!

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 03 aug 2012 18:28

Faramir schreef:Dat een officiële vastlegging pas in jaar x door persoon y of concilie z was wil niet zeggen dat het daarvoor niet tot het geloof en de geloofspraktijk hoorde.

Voor de rest is het uitermate boeiend om een gesprek als deze te volgen van een afstandje als min of meer buitenstaander. :) Ga dus gerust verder.

Jawel hoor, Jezus zegt in het nieuwe testament dat hij niet is gekomen om de wetten van de joden af te schaffen maar, deze in vervulling te brengen. Lees maar mee.

Matt. 5:17-19

Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet (de Tora) of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van deze kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.

Jezus vierde de sabbat ook zelf.

Lucas 4

Optreden van Jezus in Nazaret
14 Jezus keerde, gesterkt door de Geest, terug naar Galilea. Het nieuws over hem verspreidde zich in de hele streek. 15 Hij gaf onderricht in de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, 17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
18 ‘De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan blinden het herstel van hun zicht,
om onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’

In de tijd van Jezus was de sabbat zaterdag wat deze nu nog steeds is. Dus jou uitspraak dat het daarvoor niet tot de geloofspraktijk behoorde klopt niet. Jezus ruste op de sabbat, wat een zaterdag is en niet zondag.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 03 aug 2012 19:07

schelpje3 schreef:Wellicht ten overvloede nog maar eens de topictitel:
ZONDAG rustdag of herdenkingsdag?

@schelpje, dan toch maar even terugkomen op het onderwerp, als mensen een herdenkingsdag voor zich instellen ivm de opstanding van Jezus en ook de geboortedag van Jezus en hemelsvaartsdag en pinksterdag etc., als Rome en zijn dochters de protestante kerken dat voorzich hebben ingesteld goed als de mens daar behoefte aan heeft, zowat!

Maar dan als een goddelijk bevel te bestempelen dan hebben zij een grote verantwoordelijkheid op zich genomen.

Is het niet zo dat Jezus de Christus door Zijn verzoeningswerk voor de mens elke gebeurtenis tot een dagelijks berouwvol hart tot het volle begrip van Zijn dienst aanvaart en daardoor de wil van Zijn Vader kan volbrengen.

Alle 'instellingen' die de mens als 'aanschouwelijke' dagen heeft ingesteld leiden ons af van de Goddelijke bevelen die God in liefde ons wil geven.

God wil Zijn kind in Christus de werkelijk rust(dag) schenken door het Leven van Jezus zich eigen te maken en Gods Liefdesbevelen op te volgen, dan is de mens volkomen vrij en wordt zijn/haar leven geleid door de wil van God te volbrengen doordat Zijn Geest in die mens wil wonen en een dagelijkse verbintenis heeft met zijn/haar Heiland en Verlosser.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 aug 2012 19:44

Sjaak84 schreef:Jezus vierde de sabbat ook zelf.
Uiteraard, Jezus was een Jood.

Marin schrijft: Maar dan als een goddelijk bevel te bestempelen dan hebben zij een grote verantwoordelijkheid op zich genomen.
Ze hebben dat niet als een goddelijk bevel bestempeld.
Ze hebben ruimte gemaakt om hoe dan ook een rustdag te hebben, want heel lang was er domweg geen gelegenheid tot een rustdag.
En de gedachte van Schelpje is niet vreemd: Wij gedenken en vieren die dag de Opstanding en er is ruimte voor bezinning en lofliederen.
Het kan allemaal wel zijn dat er een concilie aan heeft vastgezeten, maar met de bedoeling is niks mis, integendeel. Het gaat erom dat wij rusten na zes dagen werken, zoals God dat bedoelde.
Of het nu is als de Joden op de sabbat, of voor de christenen op de zondag: de achtergrond, de geest (met of zonder hoofdletter) is dezelfde.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 03 aug 2012 20:33

Riska schreef:Uiteraard, Jezus was een Jood.
... maar christenen volgen Jezus toch?

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 03 aug 2012 20:39

Persoonlijk vind ik het 'in het geestelijke trekken' van iets wat ook gewoon heel duidelijk een praktisch aspect heeft, een zwaktebod.
Allerlei ingewikkelde theologische uitleggingen met behulp van oude en nieuwe verbond, leiden af van de betekenis voor het dagelijks leven.
Alsof de betekenis voor het gewone levensritme weggevallen is.
Natuurlijk is er wel degelijk een geestelijk aspect. Maar hoewel ze met elkaar verweven zijn we moeten ze niet doorelkaar gooien.

Mozes wierp de wets-tafelen stuk, moeten we dan zeggen dat het verbod op echtbreuk is geëindigd? Ik ben ervan overtuigd dat hier een fantastische theoretische verhandeling over te maken is; maar kijk naar Gods goedbedoelde inzetting: echtscheiding moet er niet zijn. Klaar. De praktijk is moeilijk maar dat is het principe.
Jezus zegt in het geval van de scheidbrief: zo (Hij doelt op echtscheidingspraktijk) is het van de beginne niet geweest.
M.b.t. de rustdag zal Hij 'zondagsheiligers' niet veroordelen om het heiligen van de zondag, Hij ziet het hart aan. Maar mag ik Hem hier citeren: zo is het van de beginne niet geweest.
Er zijn echter zwakken, zoals ik: ik heb geen zin in gemeente-heibel, en wie zwak is houdt tegen beter weten in, wellicht toch de zondag...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2012 10:20

marin schreef:

@schelpje, dan toch maar even terugkomen op het onderwerp, als mensen een herdenkingsdag voor zich instellen ivm de opstanding van Jezus en ook de geboortedag van Jezus en hemelsvaartsdag en pinksterdag etc., als Rome en zijn dochters de protestante kerken dat voorzich hebben ingesteld goed als de mens daar behoefte aan heeft, zowat!

Maar dan als een goddelijk bevel te bestempelen dan hebben zij een grote verantwoordelijkheid op zich genomen.

Alle 'instellingen' die de mens als 'aanschouwelijke' dagen heeft ingesteld leiden ons af van de Goddelijke bevelen die God in liefde ons wil geven.

.

Waar heb jij dit geleerd? We hebben ons honderden jaren geleden ontworsteld aan Rome. God Zelf heeft een rustdag ingesteld, en dat is nu op de zondag. Al was het op de woensdag voor mijn part.
Gaat er soms ook nog gezeverd worden over de namen van de maanden of dagen, die ook van afgodische namen afkomstig zijn?
Dit gezeur over de rustdag leidt ons af van de Goddelijke bevelen! Het komt voort uit een hart vol onrust en de wil om dwars te liggen.
Het wordt gezegd door mensen die om één of andere reden teleurgesteld zijn geraakt in de reguliere kerken. Laat je toch niet hersenspoelen door deze zgn betweters, die vanwege het feit dat Mozes de stenen tafels heeft stukgeslagen, de boel willen omgooien. Het één heeft niets met het ander te maken.
Het is onkunde en ongeloof. Mensen op het verkeerde been willen zetten. Daar geeft de Heere Zijn zegen niet over, echt niet!
Je kunt precies lezen hier wie er regelmatig onder een goede prediking zit. Die discussiëren nl op heel andere wijze. Als je op eigen houtje de Bijbel gaat lezen, kom je bedrogen en verkeerd uit.
Herdenken doen wij de doden, die gevallen zijn in de 2e wereldoorlog.
We staan stil bij de kruisiging van de Heere Jezus op Goede Vrijdag.
We worden getroost door de geboorte van de Heere Jezus en dat GEDENKEN we op 25 december.
Of dat nu wel op deze datum echt gebeurd is, doet er niet toe. Sommige data zijn symbolisch. Dat heb je in het gewone leven ook. Hele topics zijn nu volgeschreven met dit gedram en het leidt helemaal nergens naar toe. Zeker als ik dit soort argumenten lees.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 10:53

schelpje3 schreef:We hebben ons honderden jaren geleden ontworsteld aan Rome.
Maar Schelpje3, de zondag komt toch van 'Rome'?

Uit de tijd dat er nog zo ongeveer één christelijke kerk was. Hetgeen overigens ver voor Constantijn was. De kerk, met de gemeente van Rome als belangrijkste vertegenwoordiger, heeft al vroeg uit aversie tegen alles wat Joods was zich ook afgezet tegen de sabbat. Overigens was die aversie zeer wel te begrijpen want er was gewoon keiharde vervolging vanuit het 'Joodse kamp' tegen christenen en vooral tegen christenen uit de Joden. En ook van de Romeinen tegen de Joden, die en passant de Romeinse christenen meenamen in hun vervolging. De christelijke kerk heeft zich om meerdere redenen als zeer anti-Joods geprofileerd. Met de zondag als één van de gevolgen.
Mocht dit volgens u nu een onjuiste beschrijving zijn van het historische verloop (nee, het is natuurlijk zeeer beknopt, maar dit zijn wat hoofdpunten) dan ben ik benieuwd naar uw bronnen. Hoe meer bronnen hoe meer vreugd natuurlijk.

Maar dat de zondag vanuit de bijbel zou komen is een kunstig verdichte fabel, dat staat vast. Anders moet u het tegendeel maar laten zien. (Het allerzwakste antwoord hierop is dat u dit al zo vaak hebt uitgelegd dat u er maar niet meer aan begint. :) )

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 04 aug 2012 11:10

Romeinen 14:5 schreef:De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.

Hebr4:1-11 schreef: Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan. 2 Want aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam. 3 Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd! 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.

twee bibelgedeelten die van betrekking zijn hier.
de 7de scheppingsdag slaat dus niet op een dag als zaterdag, zondag of sabbat! de rust van de zevende dag is geschakeld met ingaan in Gods rust VANDAAG! stel niey uit m Gods koninkrijk in te gaan en te leven vanut Zijn rust.

het s ged om samen te komen om elkaar op te bouwen en om gezamelijk God groot te maken. maar dat gebeurt als het goed is elke keer als we elkaar ontmoeten
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 04 aug 2012 11:37

pitboel schreef:
Maar dat de zondag vanuit de bijbel zou komen is een kunstig verdichte fabel, dat staat vast. Anders moet u het tegendeel maar laten zien. (Het allerzwakste antwoord hierop is dat u dit al zo vaak hebt uitgelegd dat u er maar niet meer aan begint. :) )

Nee, ik heb er geen zin in om nog een nickname aan te maken :-oo
En jouw argument snijdt zeker wel hout, dat Mozes de stenen tafelen kapot sloeg?
Ik denk dat ik maar eens een korte vakantie naar Rome ga boeken :mrgreen:

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 11:40

Janvanverweg schreef:de 7de scheppingsdag slaat dus niet op een dag als zaterdag, zondag of sabbat! de rust van de zevende dag is geschakeld met ingaan in Gods rust VANDAAG! stel niey uit m Gods koninkrijk in te gaan en te leven vanut Zijn rust.

Oh? En dit dan? :
"Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uws Gods; dan zult gij geen werk doen, gij, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is. Want in zes dagen heeft de HEERE de hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevende dage. Daarom zegende de HEERE de sabbatdag, en heiligde denzelven."

De orde die God legde in het scheppen van alles, laat Hij voor de mens terug komen in een leefritme. Wat is daar nou zo moeilijk aan? Tuurlijk is er daarnaast meer, natuurlijk zijn er hogere verbanden; maar dit is gewoon vanaf het begin zo geweest en is niet veranderd. Jezus heeft er naar geleefd en heeft het zeker niet afgeschaft of veranderd. Waarom wij c.q. de kerk dan wel? Het antwoord hierop: in eerste instantie menselijk afwijken en later zijn deze afwijkingen verdedigd met oneigenlijke religieuze argumenten, geholpen door onkunde over de historische ontwikkeling.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2012 11:41

Heerlijk, morgen weer de zondag, de rustdag, geschonken door de Heere.

8)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

pitboel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pitboel » 04 aug 2012 11:50

schelpje3 schreef:En jouw argument snijdt zeker wel hout, dat Mozes de stenen tafelen kapot sloeg?

Ehh... dit is een misverstand, sorry. Mijn post was bedoeld als reactie op wat ik in een andere post zag, maar heb die niet geciteerd. Kortom: dat Mozes de stenen tafelen kapot sloeg heeft hier allemaal niets mee te maken! Dat heb ik bedoeld.

Wat zie ik nu?! We zijn het eens!! Let's shake hands...

Wel blijf ik het jammer vinden dat u voor de zoveelste keer geen verantwoording aflegt van wat u hier in het rond roept. Het begint er op te lijken dat u als alias hier vuurtjes stookt, alleen om reacties op te roepen. Nogmaals: jammer. Ik zou zeggen: maak er maar een heeele lange vakantie van...

Terug naar “[Religie] - Open forum”