Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Faramir schreef:Jij mag geloven en aannemen voor waarheid wat jij wil. Het is een vrij land. Ik vind de hele discussie echter zeer interessant om te observeren. Dat jij daarin aanleiding ziet om de plaat van vooraf aan nog weer eens af te spelen is spijtig. Ik ga me namelijk niet echt mengen in dit 'gesprek'.
Faramir schreef:Dat een officiële vastlegging pas in jaar x door persoon y of concilie z was wil niet zeggen dat het daarvoor niet tot het geloof en de geloofspraktijk hoorde.
Voor de rest is het uitermate boeiend om een gesprek als deze te volgen van een afstandje als min of meer buitenstaander.Ga dus gerust verder.
Matt. 5:17-19
Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet (de Tora) of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. Wie dan één van deze kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen.
Lucas 4
Optreden van Jezus in Nazaret
14 Jezus keerde, gesterkt door de Geest, terug naar Galilea. Het nieuws over hem verspreidde zich in de hele streek. 15 Hij gaf onderricht in de synagogen en werd door allen geprezen. 16 Hij kwam ook in Nazaret, waar hij was opgegroeid, en volgens zijn gewoonte ging hij op sabbat naar de synagoge. Toen hij opstond om voor te lezen, 17 werd hem de boekrol van de profeet Jesaja overhandigd, en hij rolde hem af tot de plaats waar geschreven staat:
18 ‘De Geest van de Heer rust op mij,
want hij heeft mij gezalfd.
Om aan armen het goede nieuws te brengen
heeft hij mij gezonden,
om aan gevangenen hun vrijlating bekend te maken
en aan blinden het herstel van hun zicht,
om onderdrukten hun vrijheid te geven,
19 om een genadejaar van de Heer uit te roepen.’
schelpje3 schreef:Wellicht ten overvloede nog maar eens de topictitel:
ZONDAG rustdag of herdenkingsdag?
Uiteraard, Jezus was een Jood.Sjaak84 schreef:Jezus vierde de sabbat ook zelf.
... maar christenen volgen Jezus toch?Riska schreef:Uiteraard, Jezus was een Jood.
marin schreef:
@schelpje, dan toch maar even terugkomen op het onderwerp, als mensen een herdenkingsdag voor zich instellen ivm de opstanding van Jezus en ook de geboortedag van Jezus en hemelsvaartsdag en pinksterdag etc., als Rome en zijn dochters de protestante kerken dat voorzich hebben ingesteld goed als de mens daar behoefte aan heeft, zowat!
Maar dan als een goddelijk bevel te bestempelen dan hebben zij een grote verantwoordelijkheid op zich genomen.
Alle 'instellingen' die de mens als 'aanschouwelijke' dagen heeft ingesteld leiden ons af van de Goddelijke bevelen die God in liefde ons wil geven.
.
Maar Schelpje3, de zondag komt toch van 'Rome'?schelpje3 schreef:We hebben ons honderden jaren geleden ontworsteld aan Rome.
Romeinen 14:5 schreef:De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen.
Hebr4:1-11 schreef: Aangezien de belofte om binnen te gaan in Gods rust nog steeds van kracht is, moeten we ervoor waken dat iemand van u ook maar de schijn wekt deze gelegenheid aan zich voorbij te laten gaan. 2 Want aan ons is het goede nieuws verkondigd, net als indertijd aan hen; maar anders dan voor wie het in geloof aannemen, was het verkondigde woord voor hen niet heilzaam. 3 Omdat wij echter geloven, gaan we binnen in de rust waarvan eerder sprake was: ‘In mijn toorn heb ik gezworen: “Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust,”’ – en dat terwijl zijn werk toch al met de grondvesting van de wereld voltooid werd! 4 Over de zevende dag wordt immers ergens gezegd: ‘En op de zevende dag rustte God van al zijn werk,’ 5 terwijl hier wordt gezegd: ‘Nooit zullen ze binnengaan in mijn rust.’ 6 Het staat dus vast dat er wel mensen in kúnnen binnengaan. En omdat zij aan wie vroeger het goede nieuws verkondigd is, er vanwege hun ongehoorzaamheid niet zijn binnengegaan, 7 legt God nu opnieuw een dag vast, een ‘vandaag’, waarover hij, zoals eerder is opgemerkt, lange tijd later David heeft laten zeggen: ‘Horen jullie vandaag zijn stem, wees dan niet koppig.’ 8 Was de rust hun al door Jozua gegeven, dan zou God daarna niet meer over een andere dag hebben gesproken. 9 Er wacht het volk van God dus nog steeds een sabbatsrust. 10 En wie is binnengegaan in zijn rust, vindt rust na zijn werk zoals God na het zijne. 11 Laten we dus alles op alles zetten om te kunnen binnengaan in die rust, en zo voorkomen dat ook maar iemand dit voorbeeld van ongehoorzaamheid volgt en te gronde gaat.
pitboel schreef:
Maar dat de zondag vanuit de bijbel zou komen is een kunstig verdichte fabel, dat staat vast. Anders moet u het tegendeel maar laten zien. (Het allerzwakste antwoord hierop is dat u dit al zo vaak hebt uitgelegd dat u er maar niet meer aan begint.)
Janvanverweg schreef:de 7de scheppingsdag slaat dus niet op een dag als zaterdag, zondag of sabbat! de rust van de zevende dag is geschakeld met ingaan in Gods rust VANDAAG! stel niey uit m Gods koninkrijk in te gaan en te leven vanut Zijn rust.
schelpje3 schreef:En jouw argument snijdt zeker wel hout, dat Mozes de stenen tafelen kapot sloeg?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten