Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: elbert, henkie, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2026 10:41

"Begrijp dan toch dat zij die uit het geloof zijn, Abrahams kinderen zijn. En de Schrift, die voorzag dat God uit het geloof de heidenen zou rechtvaardigen, verkondigde eertijds aan Abraham het Evangelie: In u zullen al de volken gezegend worden." (Galaten 3:7 en 8)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Re: Zijn er conservatieve gemeenten waar de steun voor Israël minder prominent aanwezig is?

Berichtdoor elbert » 09 sep 2026 07:43

Huisje_op_de_hei schreef:Volgens mij is dat geestelijke Israël altijd al Gods bedoeling geweest en niet zoals dat vandaag aan de dag geproclameerd wordt een speciaal volk van geboorte af met een bijzondere roeping. Gekwalificeerd op het Joodse ras.
Forumgenoot Jesaja40 bijvoorbeeld (hij negeert me maar dat is dan maar zo) denkt echt dat hij onderdeel is van een speciaal volk. Heeft het in zijn uitspraken vaak over 'mijn volksgenoten' of 'mijn broeders en zusters'. Ik geloof daar niet in.
Jesaja40 heeft gelijk dat Israël een speciaal volk is. Dat zegt Paulus ook in Romeinen 3:
1Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.

Met iets andere woorden: Israël is het volk dat God uitverkoren heeft om daardoor Zijn Woord en Zijn heilswerk de wereld in te brengen. Daarom zegt Jezus ook dat de zaligheid uit de Joden is (Joh. 4:22). Niet omdat ze in zichzelf zo goed zijn, want dat zei Mozes al in Deut. 7:7 en 10:15: God heeft dit volk niet uitverkoren omdat het zo goed was of omdat het zo groot was, maar omdat Hij het liefhad. Want het volk was koppig, mopperend en ongehoorzaam. Maar desondanks had God het lief.
De zaligheid is uit de Joden: God heeft ervoor gekozen om de Zaligmaker, nl. Christus, uit dit volk geboren te laten worden (Rom. 9:5).

Israël is dus een speciaal volk, maar dan wel ondanks zichzelf en niet dankzij zichzelf. Daarbij geldt ook nog eens dat sinds de komst van de Messias, Jezus Christus, de muur die scheiding maakte tussen dit volk en de andere volken, is weggenomen (Ef. 2). Voor het heil maakt het geen verschil meer uit of je Jood of heiden bent: de enige vraag die er nog toe doet is of je in Christus bent of niet en of je in geloof aan Hem verbonden bent. Want in Hem komt Israël tot zijn bestemming en komen ook de gelovigen uit de heidenen tot hun bestemming.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 sep 2026 09:11

elbert schreef:Jesaja40 heeft gelijk dat Israël een speciaal volk is. Dat zegt Paulus ook in Romeinen 3:
1Wat heeft de Jood dan voor op anderen? Of wat is het voordeel van het besneden zijn?
2Veel, in alle opzichten. Want in de eerste plaats zijn hun de woorden van God toevertrouwd.

Met iets andere woorden: Israël is het volk dat God uitverkoren heeft om daardoor Zijn Woord en Zijn heilswerk de wereld in te brengen. Daarom zegt Jezus ook dat de zaligheid uit de Joden is (Joh. 4:22). Niet omdat ze in zichzelf zo goed zijn, want dat zei Mozes al in Deut. 7:7 en 10:15: God heeft dit volk niet uitverkoren omdat het zo goed was of omdat het zo groot was, maar omdat Hij het liefhad. Want het volk was koppig, mopperend en ongehoorzaam. Maar desondanks had God het lief.
De zaligheid is uit de Joden: God heeft ervoor gekozen om de Zaligmaker, nl. Christus, uit dit volk geboren te laten worden (Rom. 9:5).

Israël is dus een speciaal volk, maar dan wel ondanks zichzelf en niet dankzij zichzelf. Daarbij geldt ook nog eens dat sinds de komst van de Messias, Jezus Christus, de muur die scheiding maakte tussen dit volk en de andere volken, is weggenomen (Ef. 2). Voor het heil maakt het geen verschil meer uit of je Jood of heiden bent: de enige vraag die er nog toe doet is of je in Christus bent of niet en of je in geloof aan Hem verbonden bent. Want in Hem komt Israël tot zijn bestemming en komen ook de gelovigen uit de heidenen tot hun bestemming.

En wat het dus volgens mij lastig maakt is dat sinds de komst van de Messias, het overgrote deel van de Joden Hem afwijst, het percentage messiasbelijdende Joden is nihil. Als ik Jesaja goed heb begrepen is dat de schuld van de kerk (die zich zeker in het verleden vaak helemaal verkeerd heeft opgesteld ten opzichte van de Joden, ze soms heeft vervolgd, gedood, hun tradities verbood enz) maar het blijft een wrange spagaat, de zaligheid is uit de Joden maar de Zaligmaker (er)kennen ze niet. Het is hopen en wachten op een ommekeer op dat gebied.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”