Mortlach schreef:Dat klopt natuurlijk ook. Geen enkele groep gelovigen is een monoliet. Is de nuance misschien dat het bestaan van God als feit wordt gezien, maar het aannemen van Jezus een keuze? Dat zou ik me wel kunnen voorstellen in ieder geval.
Ik denk dat het voor een deel ook gewoon per situatie verschilt. Aan de ene kant heb je een theologische discussie: Bekeer je je of bekeert God je? Ik denk dat beiden waar zijn, het is een wisselwerking die bij God begint. Als God niet werkt was er helemaal geen bekering mogelijk geweest. Hij maakt het mogelijk en hij overtuigt je daar ook van. Mensen die zich bekeren zeggen doorgaans: Ik zette die stap want ik had ontdekt dat God daarvoor al zoveel stappen had gezet. Het is een beetje alsof je verliefd op iemand wordt en ja, je moet dan wel naar die persoon toegaan maar je bent door die ander allang tot de overtuiging gekomen: Met die persoon wil ik de rest van mijn leven delen. Zoiets. De Bijbel zegt:
Wij hebben Hem lief omdat Hij ons eerst heeft liefgehad. Dat vat het denk ik wel mooi samen. Dat is een keuze maar ook die keuze begint bij Zijn liefde. (wat trouwens wel wat anders is dan: Je kunt niets doen, het gaat vanzelf, daar geloof ik niet in)