DeDwaler schreef in een reactie in een ander topic, en wat ik aanhaal omdat het goed aansluit bij bovenstaande reacties; ''Ja, we hebben een opdracht, maar die kunnen we net zomin uitvoeren als de rijke jongeman, tenzij we de illusie hebben dat wij onszelf kunnen verloochenen. Dat is de opdracht van Jezus: dat we onszelf verloochenen en ons leven verliezen omwille van Hem. De rigoureuze keuze houdt in dat we alles en iedereen opgeven voor Jezus, zelfs ons eigen leven.''
Ik snap niet precies wat je hiermee bedoelt. Het is een opdracht van Jezus maar ook een illusie?
Illusie
1) Bedrog 2) Beeld 3) Begoocheling 4) Droom 5) Droombeeld 6) Hersenschim 7) Hersenspinsel 8 Hoop 9) Inbeelding 10) Luchtkasteel 11) Luchtspiegeling 12) Onwerkelijkheid 13) Pareidolie 14) Schijn 15) Schijnbeeld 16) Suggestie 17) Utopie 18) Visioen 19) Waan 20) Waanbeeld 21) Waandenkbeeld 22) Waandidee
De pop-fase van het rups-pop-vlinder gebeuren is wat het leven verliezen omwille van Hem inhoudt. Het is de hoop-fase van de gelovige.
Ik lees net de tekst van Joh.2, omdat ik iets zocht hierover wat mij aansprak; 23 En als Hij te Jeruzalem was, op het pascha, in het feest, geloofden velen in Zijn Naam, ziende Zijn tekenen, die Hij deed.
24 Maar Jezus Zelf betrouwde hun Zichzelven niet, omdat Hij hen allen kende,
25 En omdat Hij niet van node had, dat iemand getuigen zou van den mens; want Hij Zelf wist, wat in den mens was.
We kijken maar al te graag naar de buitenkant, de vorm, het bezit, de macht van iemand, en getuigen graag over de mens Jezus.
Terwijl het om de verandering en daarmee de overgave van het innerlijke in onszelf gaat.
Jezelf verloochenen. Zou de rups zichzelf kunnen verloochenen? Verloochenen en verliezen? Hoe kan men iets verliezen wat ontkend wordt, of wat we niet willen kennen.
Verloochenen
1) Afvallen 2) Afzweren 3) Het ontkennen 4) Liegen 5) Logenstraffen 6) Loochenen 7) Miskennen 8 Niet willen kennen 9) Ontkennen 10) Repudiëren 11) Verraden 12) Verzaken
Wij zijn van vlees en bloed en kunnen veranderd worden in een hemels lichaam.
Wat wij zijn, moet echter onderkend worden en niet; ontkent.