Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor Speedy » 19 aug 2016 14:35

heintje schreef:]Ik heb al uitgelegd dat de onwaarheden in de bijbel niets met gevoel te maken hebben. De uittocht heeft wel of niet plaats gevonden. Archeologisch onderzoek wijst uit dat dit niet het geval is geweest. NIet in die mate zoals het in de bijbel beschreven staat. En dat is slechts 1 voorbeeld.

Wederom pretendeer je zaken bewezen te zijn, die mbt het huidige archeologisch onderzoek al te weerleggen zijn.

Doe toch niet van die aannames en probeer het hele veld van onderzoek een te overzien ipv allerlei knip en plak zaken hier te dumpen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 aug 2016 17:05

Speedy schreef:

Ik hoorde van een student theologie dat een hoogleraar (die gepromoveerd is op de geweldsteksten in de Bijbel) verzuchtte dat bij iedere heftige gebeurtenis dat hij weer werd gebeld met de vraag: de Bijbel geeft toch ook veel geweld weer? Hij kan het zo weerleggen, maar ja dat past niet bij het verhaal wat de media wil horen, dus of het wordt genegeerd of het wordt summier genoemd.

Wat hier geroepen wordt met zogenaamde onderbouwing van allerlei sites en teksten, is alleen maar voeding van de onderbuik en dat doet het goed in deze tijd van de 'logica en rede', maar tegelijk wordt zichtbaar dat het spoor flink bijster is.

Om maar even 3 voorbeelden te noemen naar aanleiding van jouw post.

1. Volkeren die uitgeroeid werden in het oude testament offerden hun kinderen/baby's aan een Baäl (Kanaänieten bijvoorbeeld) door ze op de gloeiend heet gestookte handen te leggen van een beeld en verzetten zich en streden (jaren achtereen) tegen de (God van de) Israëlieten. Ze wilden zich niet bekeren. Het volgde niet zomaar van de één op de andere dag. We kunnen hier van leren dat God geduld heeft, maar niet met zich laat spotten.

2. ''Jakob heb ik liefgehad en Ezau heb ik gehaat''. Gehaat betekend hier afgezonderd/weggedaan. Jakob heeft Hij Zelf liefgehad en Ezau daarentegen was verantwoordelijk voor zijn eigen daden en had geen belang bij de zaligheid en zocht alleen aards geluk en zocht Jakob te doden. Hij heeft jaren de mogelijkheid gehad zich te bekeren. De tekst ''hij vond geen plaats van berouw , hoewel hij die met tranen zocht'' wordt vaak verkeerd uitgelegd denk ik. Er wordt dan verklaard dat hij berouw zocht en niet vond.
Maar wat hij zocht duidt volgens mij op het voorgaande in de tekst, want hij zocht zijn eerstgeboorterecht die hij verkwanseld had en aards geluk. Dat lijkt mij aannemelijker in de context met de rest van de Bijbel, waar God zegt dat Hij niemand met oprecht berouw afwijst.
16 Dat niet iemand zij een hoereerder, of een onheilige, gelijk Ezau, die om een spijze het recht van zijn eerstgeboorte weggaf.
17 Want gij weet, dat hij ook daarna, de zegening willende beërven, verworpen werd; want hij vond geen plaats des berouws, hoewel hij dezelve met tranen zocht.

3. God die Farao's hart verhardde. Dat gebeurde nadat Farao zichzelf aan het verharden was. En dat jarenlang en ook tegen beter weten in.
Hier staat nog een uitleg: http://www.hetcalvinismeendebijbel.nl/c ... arding.pdf
Zomaar wat voorbeelden.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 19 aug 2016 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 19 aug 2016 17:08

JeeWee schreef:Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

JeeWee schreef:Reformatorische kerken zien bijvoorbeeld Rooms Katholieken als mensen die niet zalig kunnen worden zolang ze Rooms Katholiek blijven.
In veel PKN-gemeenten gaat het 'veel te makkelijk'.
Zomaar zeggen dat je een kind van God bent en daar zeker van bent, oei oei...

Charismatische gemeenten worden afgeschreven.
Net als mensen die op zondag naar het strand gaan en toch zeggen te geloven...

De link tussen 'de juiste visie/mening hebben' en 'behouden worden' is mijns inziens een foute. Dat suggereer jij nogal sterk. De 17-eeuwse Wilhelmus à Brakel stelt in zijn Redelijke Godsdienst dat er ook onder de Rooms-Katholieken ware gelovigen zijn. Charismatische christenen zullen ongetwijfeld ook wel niet buiten Gods genade vallen, om iets meer te noemen.

Volgens mij is behouden worden niet een kwestie van het juiste inzicht hebben, de juiste mening, maar van Gods genade over mensen. Dan is de mens niet meer de beslissende factor, maar God. Dat lijkt mij bijbelser. Verder geloof ik niet zo erg, dat wij wel even de vinger kunnen leggen op de goddelijke mysteriën. Want het al of niet behouden worden van mensen lijkt mij tot de goddelijke mysteriën behoren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 20 aug 2016 21:33

Boekenlezer schreef:
Volgens mij is behouden worden niet een kwestie van het juiste inzicht hebben, de juiste mening, maar van Gods genade over mensen. Dan is de mens niet meer de beslissende factor, maar God. Dat lijkt mij bijbelser. Verder geloof ik niet zo erg, dat wij wel even de vinger kunnen leggen op de goddelijke mysteriën. Want het al of niet behouden worden van mensen lijkt mij tot de goddelijke mysteriën behoren.

Dus zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje die goed is geweest voor vrouw en kinderen, vrienden, collega's (aan liefdadigheid heeft gedaan en altijd eerlijk en oprecht naar de waarheid op zoek is geweest, maar God niet heeft gevonden etc...) kan genade krijgen?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 20 aug 2016 22:14

[quote="heintje]
Dus zelfs een 100% ras-atheïst als Heintje die goed is geweest voor vrouw en kinderen, vrienden, collega's (aan liefdadigheid heeft gedaan en altijd eerlijk en oprecht naar de waarheid op zoek is geweest, maar God niet heeft gevonden etc...) kan genade krijgen?[/quote]

Nou nu moet je niet gaan overdrijven hè? :wink:

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 20 aug 2016 22:27

Boekenlezer schreef:Want het al of niet behouden worden van mensen lijkt mij tot de goddelijke mysteriën behoren.

Hoe zou je in rationele alledaagse taal uitleggen wat 'behouden worden' voor een christen betekent?
Ik kan me er niets bij voorstellen nog.

Honesty

Berichtdoor Honesty » 21 aug 2016 07:15

heintje schreef:Ik heb al uitgelegd dat de onwaarheden in de bijbel niets met gevoel te maken hebben. De uittocht heeft wel of niet plaats gevonden. Archeologisch onderzoek wijst uit dat dit niet het geval is geweest. NIet in die mate zoals het in de bijbel beschreven staat. En dat is slechts 1 voorbeeld.

Je moet natuurlijk wel goed onderzoeken, en niet klakkeloos alles aannemen :
https://www.wyattmuseum.com/mt-sinai.htm

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 aug 2016 08:09

Honesty schreef:Je moet natuurlijk wel goed onderzoeken, en niet klakkeloos alles aannemen :

Ik zou zeggen: luister naar je eigen raad! Ron Wyatt was een oplichter en een fantast die claimde allerlei spectaculaire ontdekkingen te hebben gedaan, maar nooit met ook maar enig bewijs kwam. Op een gegeven moment claimde hij zelfs een splinter van het ware kruis te hebben gevonden, mét een druppel bloed van Christus wat na DNA-onderzoek in een niet nader genoemd (joh?) laboratorium alleen vrouwelijk DNA bleek te bevatten.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ron_Wyatt

Ik zou dus niet te veel met deze naam schermen als ik jou was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 21 aug 2016 08:45

heintje schreef:Dus wat moet ik ermee als zijnde een betrouwbare bron? Ik kan er uit filteren...maar dat kan ik uit de koran ook.

Waarom is het belangrijk dat álle teksten nuttig ("betrouwbaar") zijn voor jouw relatie met God of Jezus? Dat lijkt me allerminst essentieel.
Als jouw relatie met Jezus is, dan ga je je uiteraard meer op teksten richten die van die Jezus zelf afkomstig zijn.
Al kun je natuurlijk wel in andere teksten lezen over spirituele filosofie, als die je helpen je relatie sterker te maken.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 09:39

vreemdeling schreef:
Waarom is het belangrijk dat álle teksten nuttig ("betrouwbaar") zijn voor jouw relatie met God of Jezus? Dat lijkt me allerminst essentieel.
Als jouw relatie met Jezus is, dan ga je je uiteraard meer op teksten richten die van die Jezus zelf afkomstig zijn.
Al kun je natuurlijk wel in andere teksten lezen over spirituele filosofie, als die je helpen je relatie sterker te maken.

Voordat ik een (hechte) relatie met iemand aanga, wil ik uiteraard weten hoe deze persoon is. Van de God uit de bijbel wordt me verteld dat deze almachtig EN algoed is. Dan hoor ik ook dat deze God aanbeden wil worden. Dat je Hem dankbaar moet zijn. Dan neem ik aan dat deze God ook in dit leven het beste met ons voorheeft. En dat betekent dat Hij niet teleurgesteld kan zijn als jij of ik een foutje maken.
Maar dan hoor ik dat wij beiden gestraft worden door de zonde, gepleegd door Zijn eerste schepsels (de erfzonde). Dan vraag ik me af hoe een almachtige God, zondige wezens kan scheppen OF waarom Hij deze wezens op de proef stelde, terwijl Hij de uitkomst al wist.
Zomaar wat vragen dus.
Dan ga ik kijken of Hij meer onterechte moorden op Zijn conto heeft staan. Daar heb ik uiteraard de bijbel voor nodig waarvan velen beweren dat het een goddelijk (geïnspireerd) en betrouwbaar boek is. En dan schrik ik, want ik lees Genesis 7:23, ik lees Genesis 19:24-25 en Deuteronomium 20:14, of Jozua 10:11 en exodus 12:29 De lijst is lang!
Verdient een God als deze mijn waardering, puur en alleen omdat Hij mij geschapen zou hebben? Waarom heeft Hij überhaupt leven geschapen vraag ik me dan af. Ook kijk ik naar de ellende om me heen. Dierenleed (de angst in de natuur van eten of gegeten worden), natuur rampen (waarbij ongeacht ras of geslacht) Zijn schepsels op gruwelijke wijze omkomen.
Moet ik met deze God een relatie aangaan? Waar is die relatie op gebaseerd? Ik voel me daar al helemaal niet goed bij!
"Ja maar God heeft Zijn enig geboren Zoon (die Hij zelf is...?) geofferd"
Moet ik achter mens(of dier!)-offerandes staan? Hebben we niets geleerd van het verleden? Moet ik een dergelijke God als vriend gaan zien?
Je moet me dit toch op een andere manier gaan uitleggen, want ik snap het werkelijk niet.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 09:47

Honesty schreef:Je moet natuurlijk wel goed onderzoeken, en niet klakkeloos alles aannemen :

Ik ben bekend met pseudo-archeoloog Wyatt. Die schreef o.a. een boek, ‘Noah’s Arch, at last’, waarin de vondst van de ark centraal staat. Zo’n vijfhonderd verschillend doctorale scripties werden gewijd aan dit buitengewone 'bewijs'. De wereld stond op haar kop!
Pas na veertig jaar(!) ontdekte een groep onderzoekers een heel andere kant van het verhaal: Kenneth Oakley, Joseph Weiner en Wilfred Le Gros Clark ontmaskerden deze ‘ark’ als een regelrechte vervalsing. Veertig jaar later pas! Een goede vervalsing...dat wel natuurlijk!

Het bleek een combinatie te zijn van fantasie en frauduleuze pseudo-wetenschap: de stukken hout bleken door chemische middelen bewerkt, om er oud uit te zien. (Op internet kun je heel wat informatie over dit bedrog vinden.) De lijkwade van Turijn is een ander bekend bedrog (niet van Wyatt overigens).
Dat voorbeeld laat de kriktiekloze houding zien (ook van jou), die een groot deel van de christelijk wereld tentoonspreidt, als het gaat om god(bewijzen).
Daniel Patrick Moynihan

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 21 aug 2016 10:48

heintje schreef:Voordat ik een (hechte) relatie met iemand aanga, wil ik uiteraard weten hoe deze persoon is. Van de God uit de bijbel wordt me verteld dat deze almachtig EN algoed is. Dan hoor ik ook dat deze God aanbeden wil worden. Dat je Hem dankbaar moet zijn. Dan neem ik aan dat deze God ook in dit leven het beste met ons voorheeft. En dat betekent dat Hij niet teleurgesteld kan zijn als jij of ik een foutje maken.
Maar dan hoor ik dat wij beiden gestraft worden door de zonde, gepleegd door Zijn eerste schepsels (de erfzonde). Dan vraag ik me af hoe een almachtige God, zondige wezens kan scheppen OF waarom Hij deze wezens op de proef stelde, terwijl Hij de uitkomst al wist.
Zomaar wat vragen dus.
Dan ga ik kijken of Hij meer onterechte moorden op Zijn conto heeft staan. Daar heb ik uiteraard de bijbel voor nodig waarvan velen beweren dat het een goddelijk (geïnspireerd) en betrouwbaar boek is. En dan schrik ik, want ik lees Genesis 7:23, ik lees Genesis 19:24-25 en Deuteronomium 20:14, of Jozua 10:11 en exodus 12:29 De lijst is lang!
Verdient een God als deze mijn waardering, puur en alleen omdat Hij mij geschapen zou hebben? Waarom heeft Hij überhaupt leven geschapen vraag ik me dan af. Ook kijk ik naar de ellende om me heen. Dierenleed (de angst in de natuur van eten of gegeten worden), natuur rampen (waarbij ongeacht ras of geslacht) Zijn schepsels op gruwelijke wijze omkomen.
Moet ik met deze God een relatie aangaan? Waar is die relatie op gebaseerd? Ik voel me daar al helemaal niet goed bij!
"Ja maar God heeft Zijn enig geboren Zoon (die Hij zelf is...?) geofferd"
Moet ik achter mens(of dier!)-offerandes staan? Hebben we niets geleerd van het verleden? Moet ik een dergelijke God als vriend gaan zien?
Je moet me dit toch op een andere manier gaan uitleggen, want ik snap het werkelijk niet.

Tjonge heintje ik vraag mij werkelijk af of ik ooit in mijn leven wel zo’n ongelovige tegen gekomen ben als jij.
Tevens vraag ik mij af wat voor een blijdschap jij hier in het leven hebt.
Is jou blijdschap alleen maar om alles in het werk te stellen wat met God en de Bijbel te maken heeft te bestrijden? Dat lijkt er te minsten wel hier op op van alles wat je hier op refo-web schrijft.
Wat mij wel opvalt is dat je redelijk netjes blijft in je vragen waar je niet uitkomt maar tevens op alle vragen zelf al een negatief antwoord geeft.
Je zit in de ban van het ongeloof en een relatie aan gaan met Jezus...... kan nooit. Ook een gelovigen kan dat niet! Het is net andersom Jezus gaat een relatie aan met ons, ook met ongelovige. Als je je daar niet voor open stelt blijf je een tegenstander / ongelovige.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 21 aug 2016 11:06

benefietdiner schreef:Tjonge heintje ik vraag mij werkelijk af of ik ooit in mijn leven wel zo’n ongelovige tegen gekomen ben als jij.
Dank voor het compliment!
Tevens vraag ik mij af wat voor een blijdschap jij hier in het leven hebt.
Is jou blijdschap alleen maar om alles in het werk te stellen wat met God en de Bijbel te maken heeft te bestrijden? Dat lijkt er te minsten wel hier op op van alles wat je hier op refo-web schrijft.
Een droom van mij is een dogmavrije rationele humanistische wereld te krijgen. Na 9 sept 2001 lijkt me die wens wel duidelijk. We zitten op dit moment in een volgende terreurgolf (we hebben er meer gehad...ook niet-religieus) ) en dat is nu toevallig dus de religieuze terreurgolf. Religie leert ons juist om tevreden te zijn met niet-weten. Met irrationele overtuigingen. Het zorgt ervoor dat Jehova;s getuigen aan mijn deur staan, dat een zeer consistente theorie (ET) aangevallen en genegeerd wordt. Dat integratie van vluchtelingen vrijwel niet slaagt, dat mensen angstig worden als ze ergens een verlaten rugzak zien staan, dat mensen uitspraken over abortus doen (recente posters) die kant noch wal raken. Dat aids zich blijft verspreiden omdat condoomgebruik zondig is, of juist aids veroorzaakt. En dat zijn enkele voorbeelden waar ik me aan kan storen en waarvan ik denk dat het beter kan. Gaat me dat hier lukken of dit forum? Natuurlijk niet!
Maar je moet ergens beginnen om mensen wakker te schudden. En...religie is een interessant onderwerp! Ik neem aan dat je dat niet zal ontkennen.

Wat mij wel opvalt is dat je redelijk netjes blijft in je vragen waar je niet uitkomt maar tevens op alle vragen zelf al een negatief antwoord geeft.
Je zit in de ban van het ongeloof en een relatie aan gaan met Jezus...... kan nooit. Ook een gelovigen kan dat niet! Het is net andersom Jezus gaat een relatie aan met ons, ook met ongelovige. Als je je daar niet voor open stelt blijf je een tegenstander / ongelovige.

En dit soort dogmatische zelfverzekerde reacties bedoel ik dus. Natuurlijk heeft een gelovige een "relatie" met Jezus. Maar dan moet je wel relatie eerst goed definiëren. Ik denk dat wij er beiden iets anders onder verstaan. En wat mij tegen de borst stuit is dat ik die relatie aan moet gaan omdat ik anders in een hel zou branden. Een hel waarvoor totaal absoluut geen 1 enkel bewijs (motief) te vinden is. Het is een na-bijbels bedacht concept.
Moslims zeggen dat christenen branden en christenen zeggen dat moslims branden. Heintje zit daar dus mooi tussenin en wil dan graag weten, waar dat branden vandaan komt en of het een reëel onderdeel van ons bestaan is. En dan hoopt Heintje dat de gelovigen daar ook eens goed over gaannadenken. Maar dat dat ijdele hoop is, is Heintje inmiddels wel achter. De gelovige WEET met hoofdletters en de wetenschap, logica en rede denkt er maar wat op los.
Daniel Patrick Moynihan

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 aug 2016 14:03

henkie schreef:Zomaar een gedachte die bij mij opkomt: gaan er bij jou ook zulke vragen rijzen als een overgrote meerderheid tegen een standpunt is dat jij bezigt? Of lijkt dit slechts een schijnbare inconsequentie?

Tijdens het lezen van de reacties op dit topic dat ik heb geopend, vielen mij de vele zijpaden al op die velen zoeken.
De vraag was oprecht bedoeld omdat het mij soms benauwt dat het lijkt dat wij God vernauwen tot 'iets' wat binnen onze kaders en dogma's past.
Daarmee verliezen wij de niet te bevatten grootheid van God uit het oog. In de brief aan de gemeente van Korinthe (15:28) schrijft Paulus: "...opdat God alles in allen zal zijn".
Onbevattelijke.
En toch, wat doen we er mee?

Jij Henk, beheerder en uitbater van Refoweb valt mij aan op 'een standpunt dat ik bezig'.
Allereerst gaat daar dit topic niet over.
Jij als beheerder/uitbater van dit forum zou moeten weten dat 'off topic' op een forum niet goed is.
Je vertroebelt de discussie.

Als je dit punt ter discussie zou willen stellen, kun je daar een topic over openen, lijkt me.
Maar dat kan niet.
Want jij het het thema homoseksualiteit en geloof op dit forum in de ban gedaan.
Kennelijk heb je twee op elkaar lijkende woorden door elkaar gehaald: afkeuring en afkeer.

Dat laatste is bij jou blijkens jouw reacties zo groot, dat je niet nalaat om mij te veroordelen en weg te zetten als een voorvechter van alle vrijheden voor homoseksuelen. Ik houd niet zo van oordelen. Ik kan hooguit een visie delen en uitleggen, maar als ik jouw harde liefdeloosheid lees, kan ik daar geen vrucht van de Geest in zien..

De cruciale vraag is: wat staat er tussen mij en God in.
Dat is een heel persoonlijke zoektocht.
Ik weet dat mijn Verlosser leeft en zodanig tussen een rechtvaardig God en mij in is gaan staan.
Over veel andere zaken kunnen we van inzicht en mening verschillen.
Daarover kunnen we sparren. Daar is een forum voor.

Enkele weken geleden moest ik spreken op een studiedag van ambtsdragers uit de gereformeerde gezindte. Het ging over het onderwerp dat jou zo met afkeer vervult.
Ik heb reacties van jou geciteerd, nadat ik hier melding had gemaakt van opnieuw een zelfmoord van een jongen uit, in dit geval de Gereformeerde Gemeente. De deelnemers aan deze dag schrokken zichtbaar en hoorbaar. Een van de deelnemers geeft beantwoordt met enige regelmaat vragen in de vragenrubriek op jouw eigen Refoweb. Hij was verbijsterd, net als andere aanwezigen.

Henk, ik heb me aangepast aan jouw eisen om homoseksualiteit niet meer aan de orde te stellen.
Probeer jij dan ook niet keer op keer een mogelijkheid te zoeken om zodra ik een geod bedoeld topic open, je afkeer te ventileren.

Graag ON TOPIC.
Zelfs voor de eigenaar/uitbater van Refoweb...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 21 aug 2016 14:18

Boekenlezer schreef:De link tussen 'de juiste visie/mening hebben' en 'behouden worden' is mijns inziens een foute. Dat suggereer jij nogal sterk. De 17-eeuwse Wilhelmus à Brakel stelt in zijn Redelijke Godsdienst dat er ook onder de Rooms-Katholieken ware gelovigen zijn. Charismatische christenen zullen ongetwijfeld ook wel niet buiten Gods genade vallen, om iets meer te noemen.

Ik kan me wel vinden in je reactie.
maar voor alle duidelijkheid: zelf leg ik die link niet zo tussen de bevindelijk orthodoxe visie en behouden worden.
Door mijn vele verre reizen en bezoeken aan kerken daar en omdat ik op vele plekken met mensen over de dezelfde Bijbel gebogen zat, heb ik veel andere manieren gezien die echter één ding gemeen hebben: de erkenning van Jezus Christus en zijn verlossingswerk voor hen persoonlijk.
Niks psalmen op hele noten, niks drie formulieren van enigheid en toch...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Terug naar “[Religie] - Open forum”