mona schreef:Nee chaya, dat is echt niet waar.
Het gaat niet om wat ik voel, maar om wat Hij heeft gedaan voor verloren zondaren.
Hoe wordt dit dan bedoeld volgens jou?
Dit proces werd eens treffend als volgt omschreven: ‘Een echte religieuze ervaring uit de eerste hand (..) wordt door de omstanders al heel gauw als een afwijking van de orthodoxie gezien, waarbij de profeet een eenzame krankzinnige schijnt. Als zijn leer aanstekelijk genoeg is om vervolging te overwinnen, wordt het een vaststaande en erkende ketterij. Maar als het dan nog aanstekelijk genoeg is om vervolging te overwinnen, wordt het zelf een orthodoxie; en als een godsdienst het stadium van orthodoxie bereikt heeft, is haar innerlijke weg voorbij; de bron is opgedroogd; de gelovigen leven alleen nog uit de tweede hand en gaan op hun beurt profeten stenigen.’
mona schreef:Dat gaat soms met zoveel aanvechting, en struikelingen, omdat we niet zondeloos worden aan deze kant van het graf.
En dat gebeurt niet bij mensen in de GerGem en GGiN?
mona schreef:Als je Heartcry wil bekritiseren, moet je dat wel inhoudelijk doen.
Ik heb (nog) niets bekritiseerd. Ik vind het alleen onbegrijpelijk (en onverstandig) dat zij bij een refo-beurs gaan staan.
Ze praten in hun artikel over de ongelovige buurman die verloren gaat doordat er te weinig geëvangeliseerd zou worden. Staan zij ook bij de ingang van Concert at Sea, de Ziggo Dome en de Tilburgse kermis?
Het zaait verdeeldheid mona en dat mag nooit de bedoeling zijn!
Ik vind het prima dat organisaties als H.C. (en andere) bestaan, maar laat mensen daar vrijwillig naar toe gaan. Ik houd sowieso niet van opdringen. Het werkt averechts.
Als ik gisteren mijn buurman had aangesproken die het nodig vond om zijn auto te gaan wassen, een kastje te verven in zijn tuin en voetbal te kijken op TV, voorzien van commentaar, had ik nu in onmin met hem geleefd.
Winst is het al als ik de vraag krijg "jij gaat elke zondag naar de kerk he, is dat die kerk in de ..... straat?"
En je mag er dan iets over vertellen.
Welk beeld geeft dit aan buitenstaanders denk jij? Een groep christenen die een andere groep christenen vertelt dat ze op de verkeerde weg zijn?
In alle eerlijkheid, verspreidt dat een lichtend Licht?