Adam en Eva

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Re: Adam en Eva

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 15:43

Als goed en kwaad slechts menselijke begrippen zijn geldt dat ook voor jouw ethische overtuigingen Heintje. Je probeert ons enerzijds ervan te overtuigen dat er geen absoluut goed en kwaad is, en anderzijds probeer je ons te overtuigen dat religie slecht en gevaarlijk is. Lekker consistent allemaal.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 15:43

heintje schreef:Ben ik kwaad als ik bewust kies om niet in de chr. God te geloven omdat "Hij" mij er geen goede aanwijzingen voor geeft? Is het dan goed om mij er laten voor te straffen?
Zomaar enkele vragen/opmerkingen die me te binnen schieten...

Zou een aanwijzing voor jou kunnen zijn dat je op dit forum terecht gekomen bent en daarom allerlei dingen leest over het christelijk geloof?
God is vrij om een ieder van ons via een andere weg tot Hem te brengen.
De één pakt Hij met kracht in het nekvel en de ander voert Hij zachtjes via de geleidelijke weg.
Dat jij niet kiest, is niks geks. Ik heb dat ook niet gedaan.
Een mens heeft nl. van nature geen behoefte aan God of Zijn leiding.

Het zijn de goedertierenheden des HEEREN, dat wij niet vernield zijn, dat Zijn barmhartigheden geen einde hebben;
staat in Klaagliederen.

en ook al hebben wij veel zonden gedaan, God is barmhartig voor hen die Hem zoeken:

Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
Daniël 9

Ken jij zo iemand? Die onvoorwaardelijk van je houdt, als je je aan hem toevertrouwt?
Ik niet.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 jul 2016 15:45

Kan me voorstellen dat het een bepaalde troost is dat je je niet hoeft te verantwoorden voor je tekortkomingen en dat er geen God is die je scherp houdt.

heintje schreef:Dus jij leeft een verantwoord leven omdat God toekijkt en je mogelijk een eeuwig leven staat te wachten?

Ja en ook voor mijn geweten omdat ik geloof in goede normen en waarden.
heintje schreef:Ik leef een verantwoord leven (zoveel als ik kan) omdat is samen wil leven met andere mensen en er nu hier op aarde het beste van probeer te maken met elkaar. Ik stop niet voor rood stoplicht omdat ik bekeurd kan worden, ik stop omdat dat verstandige goed doordachte afspraken zijn die we met elkaar gemaakt hebben.

Ook ik doe dat, het een sluit het ander niet uit. Het is een denkfout dat de gelovige zijn verantwoordelijkheid voor God alleen uit lijfsbehoud zou afleggen, ik moet me evengoed tegenover mijzelf verantwoorden. Kennelijk geloof je niet dat christenen een geweten hebben, omdat ze zich verantwoordelijk voelen.
Als ik zo onverschillig in het leven stond zou ik ook moe genoeg zijn voor de eeuwige slaap misschien

heintje schreef:Dit vind ik toch weer een wat arrogante vervelende opmerking. Wat nou onverschillig? Ik leef dit leven in de veronderstelling dat dit het enige leven is dat ik "krijg" en probeer er dan ook het beste van te maken. En omdat ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.

Precies en evenmin zou ik dat doen als ik niet geloofde. Het is erg arrogant als dat gesuggereerd wordt, laten we dat dan voortaan beide niet meer doen. :-$

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 15:52

Als je ook maar een beetje intellectueel integer was zou je ook moeten concluderen dat religie totaal geen conditio sine qua non is voor moord en verkrachting. Bizar standpunt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2016 15:54

Harmonica2 schreef:Als je ook maar een beetje intellectueel integer was zou je ook moeten concluderen dat religie totaal geen conditio sine qua non is voor moord en verkrachting. Bizar standpunt.

Religie of christelijk geloof?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 16:02

Beide, de geschiedenis leert dat moord en verkrachting onafhankelijk van welke religie dan ook voorkomt. Sterker nog, verkrachting kwam juist ontzettend vaak voor in tijden van oorlog, dus de meeste verkrachtingen worden helemaal niet in naam van religie gedaan.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 14 jul 2016 16:42

Chaya schreef:Ken jij zo iemand? Die onvoorwaardelijk van je houdt, als je je aan hem toevertrouwt?
Ik niet.

Dan zijn we het eens.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 14 jul 2016 16:44

Harmonica2 schreef:Als je ook maar een beetje intellectueel integer was zou je ook moeten concluderen dat religie totaal geen conditio sine qua non is voor moord en verkrachting. Bizar standpunt.

Heb ik dat gezegd?
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 16:46

En omdat ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.

Je hebt het gesuggereerd.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 14 jul 2016 16:51

Harmonica2 schreef:Als goed en kwaad slechts menselijke begrippen zijn geldt dat ook voor jouw ethische overtuigingen Heintje. Je probeert ons enerzijds ervan te overtuigen dat er geen absoluut goed en kwaad is, en anderzijds probeer je ons te overtuigen dat religie slecht en gevaarlijk is. Lekker consistent allemaal.

Denk jij dat goed en kwaad universele constanten zijn dan? Ik denk zeker dat mijn ethische overtuigingen 500 jaar terug en over 500 jaar er heel anders uitzien. Wat wij nu als geheel moreel verantwoordelijk beschouwen is over 500 jaar misschien wel een groot "kwaad".
Ik vroeg al eerder: Bestaat er in de dierenwereld goed en kwaad?
En dat religie slecht en gevaarlijk is heb ik niet beweert. Aspecten en onderdelen en gewoonten van de boekreligies vind ik kwalijk. Te beginnen door er de status 'heilig' aan te verlenen.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 14 jul 2016 16:52

heintje: omdat[/b] ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
H2:
Je hebt het gesuggereerd.[/quote]
Maar je begrijpt mijn punt denk ik?
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 16:57

heintje schreef:heintje: omdat[/b] ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
H2:

Maar je begrijpt mijn punt denk ik?[/quote]

Nee, ik vind het maar een raar statement.

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 17:02

heintje schreef:Denk jij dat goed en kwaad universele constanten zijn dan? Ik denk zeker dat mijn ethische overtuigingen 500 jaar terug en over 500 jaar er heel anders uitzien. Wat wij nu als geheel moreel verantwoordelijk beschouwen is over 500 jaar misschien wel een groot "kwaad".

Ja dat denk ik idd. En het is waar dat over 500 jaar sommige delen van onze ethiek herzien zullen zijn. Dat heet vooruitgang.

Ik vroeg al eerder: Bestaat er in de dierenwereld goed en kwaad?

Nee want dieren handelen instinctief.

En dat religie slecht en gevaarlijk is heb ik niet beweert.

Dit is een van de meest bizarre ontkenningen die ik hier ooit ben tegengekomen. Je roept continu dat religie leunt op emotie en dat alleen ratio een deugd is en dat het grote gevaar van tegenwoordig komt van blind geloof, en volgens jou leunt elke religie op blind geloof. Lees je eigen teksten eens terug zou ik zeggen.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 14 jul 2016 18:58

Ik schreef:
omdat[/b] ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.

H2 antwoord:
Waarop ik antwoorde:
Maar je begrijpt mijn punt denk ik?
H2:
Nee, ik vind het maar een raar statement.

Nou zo raar is mijn statement niet. In veel discussies met gelovigen heb ik te horen gekregen dat mijn leven maar zinloos moet zijn
en dat ik geen verantwoording hoef af te leggen, dus waarom ik niet zou gaan moorden etc.
Mijn opmerking doorgaans is: Dus alleen omdat in de 10 geboden (die ik verre van perfect/goddelijk vind) staat: Gij zult niet doden, doodt jij niet?
Nogmaals, ik haal mijn moraal en zingeving uit andere bronnen dan de bijbel.
Daniel Patrick Moynihan

Harmonica2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Harmonica2 » 14 jul 2016 19:02

Jij ontkent ZELF absolute moraliteit en gelooft ZELF dat je geen verantwoording hoeft af te leggen. En nu ga je weer verder met vragen stellen maar punt blijft dat je net suggereerde alsof religieus worden de kans verhoogt dat je begint te moorden en verkrachten. Dat is wat ik bizar vond en dat is idd een raar statement.

Terug naar “[Religie] - Open forum”