Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
heintje schreef:Ben ik kwaad als ik bewust kies om niet in de chr. God te geloven omdat "Hij" mij er geen goede aanwijzingen voor geeft? Is het dan goed om mij er laten voor te straffen?
Zomaar enkele vragen/opmerkingen die me te binnen schieten...
Kan me voorstellen dat het een bepaalde troost is dat je je niet hoeft te verantwoorden voor je tekortkomingen en dat er geen God is die je scherp houdt.
heintje schreef:Dus jij leeft een verantwoord leven omdat God toekijkt en je mogelijk een eeuwig leven staat te wachten?
heintje schreef:Ik leef een verantwoord leven (zoveel als ik kan) omdat is samen wil leven met andere mensen en er nu hier op aarde het beste van probeer te maken met elkaar. Ik stop niet voor rood stoplicht omdat ik bekeurd kan worden, ik stop omdat dat verstandige goed doordachte afspraken zijn die we met elkaar gemaakt hebben.
Als ik zo onverschillig in het leven stond zou ik ook moe genoeg zijn voor de eeuwige slaap misschien
heintje schreef:Dit vind ik toch weer een wat arrogante vervelende opmerking. Wat nou onverschillig? Ik leef dit leven in de veronderstelling dat dit het enige leven is dat ik "krijg" en probeer er dan ook het beste van te maken. En omdat ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
Harmonica2 schreef:Als je ook maar een beetje intellectueel integer was zou je ook moeten concluderen dat religie totaal geen conditio sine qua non is voor moord en verkrachting. Bizar standpunt.
Chaya schreef:Ken jij zo iemand? Die onvoorwaardelijk van je houdt, als je je aan hem toevertrouwt?
Ik niet.
Harmonica2 schreef:Als je ook maar een beetje intellectueel integer was zou je ook moeten concluderen dat religie totaal geen conditio sine qua non is voor moord en verkrachting. Bizar standpunt.
En omdat ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
Harmonica2 schreef:Als goed en kwaad slechts menselijke begrippen zijn geldt dat ook voor jouw ethische overtuigingen Heintje. Je probeert ons enerzijds ervan te overtuigen dat er geen absoluut goed en kwaad is, en anderzijds probeer je ons te overtuigen dat religie slecht en gevaarlijk is. Lekker consistent allemaal.
heintje schreef:heintje: omdat[/b] ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
H2:
Je hebt het gesuggereerd.
heintje schreef:Denk jij dat goed en kwaad universele constanten zijn dan? Ik denk zeker dat mijn ethische overtuigingen 500 jaar terug en over 500 jaar er heel anders uitzien. Wat wij nu als geheel moreel verantwoordelijk beschouwen is over 500 jaar misschien wel een groot "kwaad".
Ik vroeg al eerder: Bestaat er in de dierenwereld goed en kwaad?
En dat religie slecht en gevaarlijk is heb ik niet beweert.
Ik schreef:
omdat[/b] ik niet in goden geloof trek ik er niet verkrachtend en moordend op uit omdat het me allemaal worst zou wezen.
H2 antwoord:
Je hebt het gesuggereerd.
Waarop ik antwoorde:
Maar je begrijpt mijn punt denk ik?
H2:
Nee, ik vind het maar een raar statement.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten