Heintje vroeg om een uitleg wat "God" betekent:
JohannesHermanus schreef:Uw vraag is min of meer een instinker.
Absoluut niet. Gelovigen weten doorgaans heel goed waar ze over spreken. Ik hoor nl. altijd termen als: "alwetend", "algoed", "buiten ruimte en tijd", "rechtvaardig", Een "Hij", Een "3-eenheid" en nog meer karakter eigenschappen. Wat daar een instinker aan is, is me niet bekend.
Alsof ik verantwoordelijk zou kunnen zijn voor het niet tot bekering komen van in dit geval u.
Jij bent nergens verantwoordelijk voor, alleen voor de uitleg: "Wat is God"? Jij gelooft in God, hebt er een beeld bij en kent (neem ik aan) ook diverse eigenschappen aan "Hem" toe?
Ik kan u verzekeren dat God niet in atheïsten geloofd.
Kijk! Daar hebben we zo'n uitspraak. Jij schijnt hiermee aan te geven dat je God kent. En als ik dan vraag: "Omschrijf God" dan is het een instinker?
Iedereen kent God, ook u kent Hem.
Als dat zo zou zijn, zou ik de vraag niet stellen. Natuurlijk heb ik een idee, dat we het niet over Shiva, Wodan of Allah hebben, maar de God zoals in de bijbel beschreven wordt. Maar ook daar staat niet heel duidelijk wat of wie dit wezen nu exact is? M.n. met theistische goden heb ik wat problemen om deze goden zich bemoeien (ingrijpen, gebeden verhoren etc) in onze ruimte-tijd en dus zijn deze goden wat mij betreft meetbaar/kenbaar. Maar dat is dus niet zo.
Echter u wil Hem niet kennen, u ontkent Hem. Daarmee ligt het probleem bij u en niet bij mij. U onderdrukt bewust de Waarheid die ook in uw hart aanwezig is.
In mijn hart zitten 2 boezems, 2 kamers, hartkleppen en bloed. Dat kan ik je bewijzen. Dat de kans heel groot is, dat mijn hart .....Nou laat maar. Je bedoelt het overdrachtelijk denk ik.
Maar ik WIL alles kennen. Ik ben nieuwsgierig van aard. Maar wordt er van deze God (die eigenschappen toegedicht krijgt) niet vaak gezegd: "Hij is onkenbaar"). God is eenvoudig, maar... En daarom vraag ik me af of jij b.v. meer van God weet dan de dominee, of andersom? Iedereen interpreteert er maar op raak lijkt het wel. Dat jij God
voelt (desnoods in het hart) is iets anders. Ik
voel dat ik ontvoerd ben door ufo's. En Achmed
voelt Allah, Djinns en Mohammed en Prwezj
voelt Shiva. Voor de personen betrouwbare gevoelens, maar voor mij of
ieder ander?
Op je bijbelcitaat kan ik niet reageren. Voor ieder citaat zijn er 5 a 6 (of meer) opties om ze uit te leggen en je kunt wat mij betreft God niet gaan bewijzen met de bijbel omdat daarin staat dat Hij bestaat. Die info. vind ik niet heel betrouwbaar.
U bent dus met de lippen aan het ontkennen wat uw hart al weet. U vind het maar helemaal niks dat God boos op u is. U bent als het ware schizofreen: diep in uw hart geloven in God, maar toch geloven dat u niet gelooft in God.
Sorry, maar ik vind dit quatsch. Ik heb geen 1 enkel goed argument of reden om zelfs maar enigszins te twijfelen aan het bestaan van goden. Er zijn er al zo ontzettend veel geweest. Onsterfelijke almachtige goden die we nu niet meer kennen.
Goden waarvan jij zeker weet dat ze niet bestaan. Beetje flauw als ik dan ga zeggen: U vind het maar helemaal niks dat Poseidon boos op u is. U bent als het ware schizofreen: diep in uw hart geloven in Poseidon, maar toch geloven dat u niet gelooft in Poseidon.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan