Breng de Joden thuis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Breng de Joden thuis

Berichtdoor Cicero » 11 apr 2016 11:34

Boketov schreef:Beste Cicero ,

Zou de zondvloed, de geboorte van Jezus,
Zijn dood en Opstanding en noem maar op ook geen beeldspraak geweest zijn.????

Het is toch wel duidelijk dat deze verhalen een heel ander genre zijn. Genesis lezen we anders dan de Psalmen, en de Psalmen anders dan de profeten.
Want zoals u het woord wilt uitleggen kunnen we alle kanten op.

Nee hoor. Het gaat mij erom hoe deze teksten oorspronkelijk bedoeld zijn. Dat betekent goed lezen. Zie ook hieronder wat ik over letterlijk opmerk.
Laten we de bijbel lezen zoals het er staat, waar we een geestelijke strekking uit kunnen halen moeten we dat doen. Maar niet gaan vergeestelijken of wat dan ook.
Het is een Joods boek.laten we het is door een Joodse bril gaan lezen .
Ja, maar dan wel de Joodse bril van de tijd van de schrijvers (hoewel je strikt genomen pas na de ballingschap over jodendom kunt spreken).

'Letterijk' is een onduidelijk begrip. Een uitspraak als "God is een rots" lees je toch niet letterlijk? 'Letterlijk' in de zin van dat het geen beeldspraak is. Maar we lezen het wel letterlijk in de zin van dat we de bedoeling ernstig nemen: op God valt te bouwen.

In Psalm 114 staat dat bij de uittocht de bergen opschrokken en de heuvels opsprongen als lammeren. Uit de verhalen uit Exodus weten we dat dit niet zo verteld wordt. Wel is er natuurlijk sprake van aardbevingen bij de Sinai. In Psalm 114 is er daarom sprake van een poëtische verwerking van een aantal motieven uit het Exodusverhaal, waarbij de bergen en de Jordaan als personen worden voorgesteld. Niemand denkt dat zij echt personen zijn, of dat ze echt schrokken of vluchtten. Dat is bij wijze van spreken. De boodschap ervan is echter wel duidelijk en kan serieus worden genomen. Dus het erkennen van symboliek en beeldspraak is iets heel anders dan de tekst als onbelangrijk terzijde schuiven of zo.

In Ez. 37 staat een visioen van een dal met dorre beenderen die tot leven komen. Dit is een visioen, dus één groot beeld. Natuurlijk is dit beeldspraak. Dat wil niet zeggen dat het nergens over gaat, integendeel juist. En het beeld wordt prachtig uitgelegd: het gaat over de terugkeer van Israël naar het land. In de context van Ezechïel betekent dat natuurlijk de terugkeer uit de ballingschap. Uit de tekst van Ezechiël valt niet af te leiden dat het nog ergens anders over gaat. Laten we de Bijbel lezen zoals het er staat.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 12 apr 2016 09:17

Dat wat die EO/IKON docu ons wil laten geloven is nogal tegengesteld aan wat ik hier lees.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 apr 2016 11:01

De meeste protestanten zijn al zodanig ver gehersenspoeld dat een jood die verhuist naar de staat Israël voor hen zelf als thuiskomen voelt. Tegen dezulken zeggen dat e.e.a. genuanceerder ligt is als een kat willen overtuigen dat je geen vogels en muizen moet vangen.

Elk denkbaar argument, of non argument zal aangehaald worden om te bestrijden dat het misschien helemaal geen profetie van God is die vervuld is in 1948 maar een draaiboek van mensen. Door vervulde profetieën uit de context te rukken en te beweren dat deze sinds 1948 in vervulling aan het gaan zijn. Een betere dekmantel kan men niet wensen om misdaden tegen de mensheid onder te begaan. Discussie met mensen die hun hoop nabij de vervulling zien over de rationaliteit van die hoop is zonloos. Desondanks.

Elke generatie overnieuw beweren mensen dat het einde gekomen is, maar doordat de staat Israël in 1948 gesticht is denken zionistische christenen dat het nu toch echt spoedig zal gebeuren. Echter is de eerste generatie sinds 1948 alweer voorbij en de dingen zijn nog hetzelfde als daarvoor.

Noem me een spotter, maar dan wel in de moderne betekenis: iemand die niet spot met de feiten maar de feiten spot.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2016 19:03

Afbeelding
"Nooit eerder kwamen zoveel Joden naar Israël"
"Vorig jaar kwamen er 10.000 Joden van West-Europa naar Israël.
Het hoogste aantal Joden sinds de oprichting van de staat Israël"
http://www.cip.nl/levensverhaal/april-2 ... naar-isral

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 apr 2016 07:46

Wat me opviel was dat deze meneer blijkbaar wel door God geroepen is (Russische) Joden terug te leiden naar Israel, maar vervolgens niet de gave krijgt ook Russisch te spreken. Misschien komt dat nog met Pinksteren...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 14 apr 2016 08:14

dalethvav schreef:Of de terugkeer van alle Joden nu kort voor de (weder)komst van de Messias zal plaatsvinden (zoals b.v. Koen denkt) of kort ná de (weder)komst van de Messias (zoals anderen denken), daarover kan verschil van mening zijn dat doet even niets af van het gegeven dat de terugkeer van Israël en de (weder)komst onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Niet voor niets zegt het jodendom dat terugkeer van het Joodse volk en het herstel van de staat Israël "het begin is van de ontluiking van de verlossing is"'. En verlossing houdt voor hen de komst van de Messias in.
Maar lees, om te voorkomen dat me verweten wordt dat dit slechts binnen het Jodendom zo gezien wordt, b.v. Ez. 34: 23-27 eens. Of Ez. 37:24-26. Of Zach. 14 om zo maar eens een paar schriftplaatsen te noemen. Als je daar geen verband ziet tussen de komst van de Messias en het herstel van Israël dan weet ik het ook niet meer, tenzij een geestelijke uitleg geprefereerd wordt, maar dan houdt het voor mij op.

Excuus, deze reactie heb ik over het hoofd gezien.

Het probleem ligt in het feit dat men de wederkomst een zetje denkt te geven door de Joden naar Israel te halen. Dat is van een andere orde dan dat de wederkomst en de Joodse terugkeer een verband hebben.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2016 09:47

henkie schreef:Het probleem ligt in het feit dat men de wederkomst een zetje denkt te geven door de Joden naar Israel te halen. Dat is van een andere orde dan dat de wederkomst en de Joodse terugkeer een verband hebben.
Wie een roeping-opdracht van God krijgt om de Joden thuis te halen is niet op eigen initiatief bezig de wederkomst een zetje te geven.

Maar afgezien daarvan, Petrus zegt in zijn tweede brief dat ze zich de woorden moeten herinneren die de heilige profeten voorheen gesproken hebben. Dan waarschuwt hij dat er allereerst spotters zijn die zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping. Vervolgens heeft hij het over de dag van de Heer, waarop de elementen in vlammen zullen opgaan; en als dit alles toch allemaal te gronde gaat, hoe heilig en vroom behoren we dan niet te leven? ''U die uitziet naar de dag van God, en het aanbreken daarvan bespoedigd!"
Naardense vertaling: Als alle dingen zo ontbonden worden, hoe moet gíj dan niet uitmunten in heilige wandel en vroomheid, verwachtend en verhaastend de komst van de dag van God.

Geen enkel probleem dus om je de woorden van de profeten te herinneren en in die richting mee te bewegen, zeker niet als je daarbij nog een extra roeping van God hebt. De profeten hebben niet alléén over een heilige levenswandel gesproken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 apr 2016 11:59

naamloos schreef:Maar afgezien daarvan, Petrus zegt in zijn tweede brief dat ze zich de woorden moeten herinneren die de heilige profeten voorheen gesproken hebben. Dan waarschuwt hij dat er allereerst spotters zijn die zeggen: Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping. Vervolgens heeft hij het over de dag van de Heer, waarop de elementen in vlammen zullen opgaan; en als dit alles toch allemaal te gronde gaat, hoe heilig en vroom behoren we dan niet te leven? ''U die uitziet naar de dag van God, en het aanbreken daarvan bespoedigd!"
Naardense vertaling: Als alle dingen zo ontbonden worden, hoe moet gíj dan niet uitmunten in heilige wandel en vroomheid, verwachtend en verhaastend de komst van de dag van God.

Geen enkel probleem dus om je de woorden van de profeten te herinneren en in die richting mee te bewegen, zeker niet als je daarbij nog een extra roeping van God hebt. De profeten hebben niet alléén over een heilige levenswandel gesproken.

In diezelfde brief staat:

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. (2Pet.3:9)

Toch maar ff uitstellen dan?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2016 12:05

JohannesHermanus schreef:In diezelfde brief staat:

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. (2Pet.3:9)

Toch maar ff uitstellen dan?
Voordat de Heer terugkomt zal het evangelie aan alle volken bekent gemaakt zijn. Menselijk gesproken: Hoe eerder dat gebeurt is hoe eerder de Heer terug kan komen. Hoe meer mensen het evangelie kennen, des te meer mensen kunnen tot bekering komen.
Petrus zit zichzelf echt niet tegen te spreken hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 14 apr 2016 12:16

henkie schreef:Het probleem ligt in het feit dat men de wederkomst een zetje denkt te geven door de Joden naar Israel te halen. Dat is van een andere orde dan dat de wederkomst en de Joodse terugkeer een verband hebben.
De vraag is wel wat in eerste instantie het doel van Koen's missie is: De Joden thuis brengen of de wederkomst bespoedigen (een zetje geven). Ik zou de docu er nog eens op terug moeten zien, maar naar wat ik me ervan herinner, is het thuisbrengen van de Joden Koen's eerste prioriteit. Dat dit de wederkomst van de Messias zou kunnen bespoedigen is een (overigens niet onbelangrijk) neveneffect.

Overigens, geeft niet elke christen 'een zetje aan de wederkomst' (zoals jij dat noemt) wanneer hij bidt "Uw koninkrijk kome" of wanneer hij bidt om de spoedige wederkomst van de Messias? Waar dit gebed ontbreekt is trouwens behoorlijk wat mis met het verlangen naar de wederkomst van Jezus.
En ook zending is toch in eerste instantie bedoeld om het evangelie van het Koninkrijk (sic!) in de hele wereld te preken met als "neveneffect" dat (pas) dán het einde zal zijn (Matt. 24:16)?
En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Jezus zegt dit nota bene in Zijn z.g. "eindtijdrede".

Blijft overigens de vraag staan: Als Koen geen visser is, zoals hij dat zelf ziet n.a.v. Jer. 16:16
Zie, Ik ga boden tot vele vissers zenden, spreekt de HEERE, dat zij hen moeten opvissen. En daarna zend Ik boden tot vele jagers, dat die hen moeten opjagen van elke berg en van elke heuvel, en uit de kloven van de rotsen.
wat wordt er dan wél bedoeld met de vissers?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 apr 2016 12:17

Wat is de boodschap naar de Joden toe dan? U moet terug naar uw land, of u kunt het beste Jezus aannemen als uw Redder? Het is maar wat je thuiskomen noemt...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2016 12:44

JohannesHermanus schreef:Wat is de boodschap naar de Joden toe dan? U moet terug naar uw land, of u kunt het beste Jezus aannemen als uw Redder? Het is maar wat je thuiskomen noemt...
Je maakt er een of of verhaal van, waarom? Het één sluit het ander niet uit hoor!

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2016 13:16

JohannesHermanus schreef:Wat is de boodschap naar de Joden toe dan? U moet terug naar uw land, of u kunt het beste Jezus aannemen als uw Redder? Het is maar wat je thuiskomen noemt...

Voor zionistische christenen voelt het als thuiskomen wanneer een jood naar Israël emigreert. Terwijl ze er aan voorbijgaan dat Abraham zich een vreemdeling voelde in datzelfde land. :roll:

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 14 apr 2016 16:31

naamloos schreef:Je maakt er een of of verhaal van, waarom? Het één sluit het ander niet uit hoor!

Integendeel. Maar er lijkt mij wel een volgorde van belang. Nergens in de Bijbel lees ik een mandaat tot joden aansporen om terug te keren naar hun land. Wel lees ik de opdracht om het evangelie te brengen.

En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. (Markus 16:15)

Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. (Johannes 20:21).

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 14 apr 2016 18:33

JohannesHermanus schreef:Integendeel. Maar er lijkt mij wel een volgorde van belang. Nergens in de Bijbel lees ik een mandaat tot joden aansporen om terug te keren naar hun land. Wel lees ik de opdracht om het evangelie te brengen.

En Hij zei tegen hen: Ga heen in heel de wereld, predik het Evangelie aan alle schepselen. (Markus 16:15)

Zoals de Vader Mij gezonden heeft, zend Ik ook u. (Johannes 20:21).
Voor zover mij bekent is er niemand die zegt dat er in de Bijbel een mandaat staat tot het aansporen van Joden om terug te keren naar hun eigen land. Er staat wél dat heel Israël zal terugkeren in het eigen land. Hoe en wanneer precies zal de tijd wel uitwijzen.
Ik zie geen enkele reden waarom God dat niet op deze manier zou kunnen en willen realiseren.
Het kan ook dat Hij het anders gaat doen, daar zal dan ook wel weer commentaar op komen.
En intussen gewoon doorgaan met het verspreiden van het evangelie, wat is het probleem?

Terug naar “[Religie] - Open forum”