Cicero schreef:Hoe weet jij dat nou? Jij bent toch degene die zo'n afkeer heeft van het inlezen van motieven in anderen? Doe dat dan ook zelf niet.
Kalmpjes aan, ik heb het over tegenstanders die het niet willen geloven. Ik noem geen enkele naam, dus mensen die niet onwillig zijn vallen niet onder de tegenstanders. Die willen wel mits .... (en daar mag iedereen zelf invullen) In mijn ogen ben je dan geen tegenstander.
En ja, hoe 'weet' je iets. Er zijn zoveel mensen die we nooit hebben gekend maar waarvan we uit betrouwbare bronnen aannemen dat ze hebben bestaan, dingen waarvan we weten dat ze zijn gebeurd hoewel we er zelf niet bij waren.
Cicero schreef:Als iemand herstelt van een psychisch veroorzaakte aandoening, is dat ook een echte genezing. En als iemand zo herstelt door gebedsgenezing, heb ik daar niets op tegen... mits de natuurlijke verklaring maar niet als concurrent gezien wordt.
Kijk aan, dat is vast wat.
Cicero schreef:Nou het verdacht maken van zo iemand is niet echt netjes. Maar het is wel heel goed kritische vragen te stellen. Dat jij erbij was zegt niet zoveel. Wat weet jij over de officiële diagnose? En is het herstel ook officieel vastgesteld? En hoe is het nu met die persoon? Dat zijn vragen die ik graag zou willen weten. Niet omdat ik het niet wil geloven, alleen omdat ik weet dat dit erg onwaarschijnlijk is en dus niet zomaar geloof hecht aan allerlei claims.
Niettemin, ik wil graag geloven dat betreffende persoon op z'n minst een tijdelijke verbetering in zijn/haar situatie had. Of dit dan ook echt een 'genezing' is, is een andere kwestie, die veel lastiger te beoordelen is.
Officiële Parkinson in de terminale fase, een medische onverklaarbare officiële genezing voor 90 % (en ga me nou niet vragen waarom geen 100% want dat weet ik niet). Het gaat al jarenlang, ik meen 4 jaar, prima met de ex-patiënt (afgezien van de last die ze van de mensen heeft).
Tja, en hoe weet je nu of je mij, zo'n evangelisch junkie, kunt geloven? Lastig hoor! Als je het verhaal uit de eerste hand wilt horen is het misschien nog voor je te achterhalen bij uitzending gemist op family7 (een jaar of twee drie geleden). Mevrouw is daar zelf aan het woord, en ze heeft medische verklaringen van de specialisten.
Cicero schreef:De naaste liefhebben als jezelf dient de maatstaf te zijn voor welke principes in de Bijbel voor ons nog kunnen gelden. Daar hoort slavernij bijvoorbeeld niet bij. En ook gebedsgenezing meestal niet, zeker niet zoals dat in evangelische kringen vaak gepraktiseerd wordt. Want, zoals hierboven betoogt, is gebedsgenezing vaak bedoelt om de mensen te overdonderen, een kick te geven, maar uiteindelijk richt het meer kwaad aan dan goed. Evangelischen zijn de junkies van het christendom.
Wat heeft slavernij er nou weer mee te maken, dat lijkt me een open deur intrappen.
Zoals ik hierboven gezegd heb, het verkeerde gebruik hebt het goede gebruik niet op.
En verder zou het prettig zijn als je niet zo generaliseerde, er zijn heel wat evangelischen die er weinig of niets mee hebben.
Ik zal maar aannemen dat 'evangelische junkies' een benaming is die voortkomt uit jouw naastenliefde.
Cicero schreef:Elk geval waarbij een natuurlijke verklaring genegeerd wordt en een wonder tegenover de medische wetenschap gezet wordt, is misbruik van gebedsgenezing.
Wie heeft het dan over negeren, ik niet hoor! Voor mij staat een wonder niet tegenover een natuurlijke verklaring, het is gewoon anders (appels - peren).
Cicero schreef:Nee, dit is gewoon een verstandige houding. Ik kan je nog honderden wonderverhalen geven uit de islam, van Jehovah's getuigen, van Griekse en Romeinse goden en wonderdoeners, etcetera. Moeten we die ook allemaal geloven? Nee, maar waarom de christelijke verhalen wel? Nogmaals, ik wil dergelijke superwonderen best geloven, maar dan moet er ook iets superwonderlijks gebeuren, en geen verhaal van horen zeggen, dat bovendien vele gedocumenteerde parallellen heeft (zoals schijndood).
Waarschijnlijk geloof ik ook meer van de wonderverhalen van de andere wonderdoeners dan jij. In de geestelijke wereld gaat het niet alleen om het christendom hè!
Veder, het meeste van alles wat we weten en geloven is van horen zeggen. Succes als je alles zelf wilt zien, horen, beleven ....

Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)