Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Berichtdoor kinpruik » 17 feb 2016 13:53

Boekenlezer schreef:Als christen is dit iets om helemaal niet te willen. Vlees aanbieden, waarover de naam is uitsproken in wiens naam ze mij graag het mes op de keel zetten? Brr!

Ten eerste zet je nu alle moslims neer als potentiele moordenaars, wat zachtgezegd niet netjes is en je nogal ongeloofwaardig maakt. Hoe zou jij het vinden als ik alle christenen neerzet als potentiele kinderverkrachters? Ten tweede moeten christenen dit vooral zelf bepalen. Als een christen zich er niet prettig bij voelt moet hij of zij dit vooral niet doen. Als een christen het niet zo'n probleem vindt en graag gastvrij wil zijn moet hij of zij dit vooral doen.

Boekenlezer schreef:Volgens mij stond in datzelfde Oude Testament ook iets over het niet mogen noemen van de namen van de afgoden. Dat lijkt mij nogal haaks staan op vlees, waarover de naam van Allah is uitgesproken.

De naam Allah is gewoon het arabische woord voor God. Volgens mij gebruiken de arabische christenen ook de naam Allah.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2016 14:16

Boekenlezer schreef:Daar hebben we Leviticus 11 voor, om na te trekken of iets kosjer is of niet. :)
Al zal daarmee niet alles gezegd zijn, want er is ook nog zoiets als de Talmoed die voor Joden belangrijk is.

Maar deze zult gij niet eten, van degenen, die alleen herkauwen, of van degenen, die den gekloofden klauw alleen verdelen: den kemel, en den haas, en het konijn; want deze herkauwen wel, maar zij verdelen den klauw niet; onrein zullen zij ulieden zijn.

Herken je de vergissing ? Konijnen herkauwen niet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2016 14:21

Boekenlezer schreef:Als christen is dit iets om helemaal niet te willen. Vlees aanbieden, waarover de naam is uitsproken
Volgens mij stond in datzelfde Oude Testament ook iets over het niet mogen noemen van de namen van de afgoden. Dat lijkt mij nogal haaks staan op vlees, waarover de naam van Allah is uitgesproken.

He boekenlezer ben je vergeten 1 Kor. 10 te lezen ?

25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
26 Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.
27 En indien u iemand van de ongelovigen noodt, en gij daar gaan wilt, eet al wat ulieden voorgesteld wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 feb 2016 15:20

rotterdam schreef:Maar deze zult gij niet eten, van degenen, die alleen herkauwen, of van degenen, die den gekloofden klauw alleen verdelen: den kemel, en den haas, en het konijn; want deze herkauwen wel, maar zij verdelen den klauw niet; onrein zullen zij ulieden zijn.

Alleen de Statenvertaling noemt het konijn, voor zover ik gezien heb.

rotterdam schreef:He boekenlezer ben je vergeten 1 Kor. 10 te lezen ?

25 Eet al wat in het vleeshuis verkocht wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil;
26 Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve.
27 En indien u iemand van de ongelovigen noodt, en gij daar gaan wilt, eet al wat ulieden voorgesteld wordt, niets ondervragende, om des gewetens wil.

Ik denk dat dat halal vlees niet per ongeluk voorgezet wordt, maar bewust uitgezocht is. En dan zullen ze er eventueel wel naar moeten vragen, als het niet aangegeven staat.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2016 15:41

Boekenlezer schreef:Alleen de Statenvertaling noemt het konijn, voor zover ik gezien heb.

De andere vertalingen zeggen "haas" en dat is ook geen herkauwer. :D
En nu ?

Ik denk dat dat halal vlees niet per ongeluk voorgezet wordt, maar bewust uitgezocht is. En dan zullen ze er eventueel wel naar moeten vragen, als het niet aangegeven staat

Een dun lijntje hoor.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 17 feb 2016 15:56

rotterdam schreef: want deze herkauwen wel, maar zij verdelen den klauw niet; onrein zullen zij ulieden zijn.

Konijnen, klipdassen en hazen eten hun voedsel en scheiden (schijten) het onvolledig verteerd, als mestballen, weer uit. Vervolgens eten ze die mestballen weer op, zodat nu de rest verteerd kan worden. Op deze manier herkauwen ze dus toch.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 17 feb 2016 17:02

JohannesHermanus schreef:Konijnen, klipdassen en hazen eten hun voedsel en scheiden (schijten) het onvolledig verteerd, als mestballen, weer uit. Vervolgens eten ze die mestballen weer op, zodat nu de rest verteerd kan worden. Op deze manier herkauwen ze dus toch.

Dat maakt het nog geen herkauwer, overigens is dit een betrekkelijk nieuw inzicht en het is de bijbelschrijvers niet aan te rekenen dat ze zo'n biologisch lastig plaatsbaar organisme in het verkeerde rijtje hebben gezet.
De statenvertaling zegt : konijn, dat lijkt me onmogelijk, konijnen komen en kwamen in het Midden-Oosten niet voor. In de vertaling van het Nederlands Bijbelgenootschap en in nieuwere vertalingen in het Nederlands wordt terecht met klipdas vertaald. Klipdassen komen wel in Israël voor.

Herkauwers zijn herbivoren die hun eten nadat het in de maag geweest is nogmaals in de mond kauwen. Te herkennen aan ;
Vier magen om het moeilijk verteerbare voedsel optimaal te kunnen gebruiken.
Geen snijtanden in de bovenkaak.
Een lang diasteem (tandvrije ruimte tussen snijtanden en maalkiezen).
Snijtand-achtige onderhoektanden.
Gefuseerde metapodia (homoloog aan de middenvoetsbeentjes en middenhandsbeentjes bij de mens) tot een kanonbeen.
Laatst gewijzigd door rotterdam op 17 feb 2016 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 17 feb 2016 17:27

Het doet er helemaal niet toe verder, want die wetten gelden niet meer, dat was alleen in het oude testament.
De Joden zijn Gods verbondsvolk en hebben theoretisch gezien dezelfde God, alleen niet met erkenning van de Messias. Die belofte ligt er nog om in vervulling te gaan. Dan spreek je over orthodoxe Joden, Messias-belijdende Joden weer wel. de eerste christengemeenten bestonden uit o.a voornamelijk Joden, zij hebben het evangelie gebracht aan de heidenen. De islam,arabieren is van een geheel andere orde, die zijn uiteindelijk voortgekomen uit Ismael, jawel die ook de belofte kreeg een groot volk te worden, maar zich wel door de geschiedenis heen tegen Israël gekeerd hebben,de nakomelingen van Izak en daarmee de God van Israël. Rond het jaar 600 is de islam dus uiteindelijk pas gesticht door mohammed, gedeeltelijk een samenraapsel van het jodendom en het christendom en veel meer extra's een vals geloof verzonnen door satan direct of indirect, waar Jezus een profeet is en geen God en Zaligmaker vind satan het prima. Dat noemt men dus o.a antichrist. Maar God werkt ook onder Arabieren, ik heb er genoeg getuigenissen van gelezen die Jezus erkenden. Er zijn misschien ex-moslims die 'ons' nog voor gaan straks. Maar de islam is een slaafse godsdienst, een geest van dienstbaarheid, zij menen door o.a goede dingen te doen en zich aan hun wetten te houden, ramadan te houden en mekka een keer te bezoeken in het paradijs te komen. zij kennen geen geestelijke vrijheid en geestelijk leven, het is alles dode werken. dat zijn we allen van nature, de een denkt zalig te worden door op de oude waarheid te leunen, de ander weer door iets anders en die leunt op zijn waterdoop en zo zijn wij in principe, als we al aan godsdienst doen. Ik heb niets tegen moslims, het zijn mijn naasten net zo goed als ieder ander, wij allen uit Adam, maar wel de ideologie, wat mij betreft mag dat wel een paar onsjes minder (hier in Nederland) wat wel weer een (in)direct gevolg is van de kerkverlating natuurlijk tenminste zo zie ik het..
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Terug naar “[Religie] - Open forum”