Scheiden na mishandeling

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Scheiden na mishandeling

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 feb 2016 09:37

Quasi schreef:en ik durf dan ook niet zo snel meer in zulke discussies te zwart-wit te denken.

Een grijs geloof bestaat niet voor God.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 feb 2016 09:46

Nina schreef:Ik heb in mijn omgeving meegemaakt dat een vrouw vreselijk leed onder haar huwelijk, maar niet wilde scheiden omdat zij er van overtuigd was dat dit niet mocht van de Heer.
Ze bleek geregeld een geslachtsziekte te hebben opgelopen van haar man, en daarnaast was hij nog gewelddadig ook.. maar scheiden: nee..

Ik denk niet dat dit de bedoeling is.

Scheiden is niet een kwestie van moeten. Als dat haar besluit is, kan ik dat alleen maar respecteren. Een ander echter hoeft dit niet als voorbeeld te volgen. Seksuele gemeenschap is een zo overheersend bestanddeel van het huwelijk, dat het een huwelijk maken of breken kan (vgl Gen2:24; 1Kor.6:16). Daarom ook dat ik van mening ben dat indien een van beiden gemeenschap heeft met een ander dan zijn/haar eigen ega, dit betekent dat ze echtbreuk plegen en het de ander in principe is toegestaan om een ander aan te hangen. In mijn optiek, mocht men te maken hebben met een zeer gewelddadige ega waarbij het hebben van seks voor eigenbelang voorop staat, zal het nooit lang duren voordat er sprake is van echtbreuk... Die houd de fysieke scheiding nog geen dag vol en begaat de fout van gemeenschap hebben met een ander. Daarmee zijn ega vrijzettend om te gaan en een ander aan te hangen...

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 18 feb 2016 12:42

JohannesHermanus schreef:Een grijs geloof bestaat niet voor God.

Dit zijn van die rare oneliners waar je dus helemaal niks mee kunt hé. Ten eerste, wat is een grijs geloof? Nuances legt iedereen, jij ook. In het evolutietopic was er ook zo'n discussie over het letterlijk nemen van bepaalde Bijbelpassages en daar was ook jij gedwongen toe te geven dat je niet alles letterlijk kunt nemen. Ten tweede, hoe weet jij dat? Het lijkt erop dat je denkt dat je een rechtstreeks lijntje naar de hemel hebt. Uitspraken doen uit Gods naam zijn over het algemeen niet verstandig.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 18 feb 2016 12:45

Aldus een waar en Godvrezend gelovige... lol

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 18 feb 2016 12:46

JohannesHermanus schreef:Aldus een waar gelovige... lol

Ik ben jarenlang gelovig geweest dus ik weet wel aardig waarover ik praat. Daarnaast, wat maakt mijn persoonlijk geloof hierover uit? Alsof je een soort geloofscertificaat moet halen voordat je hier iets over mag zeggen.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 20 feb 2016 14:05

JohannesHermanus schreef:Een grijs geloof bestaat niet voor God.

Wat wil je hiermee zeggen? Dit heeft namelijk niets met geloof te maken, maar je houding richting je medemens.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 20 feb 2016 15:12

Quasi schreef:Wat wil je hiermee zeggen? Dit heeft namelijk niets met geloof te maken, maar je houding richting je medemens.

Het geloof in God bepaald mijn denken. En ik denk niet in grijstinten. De Bijbel is zeer helder over hoe we behoren om te gaan met onze naaste, laat staan met onze broeders en zusters. En al helemaal richting je eigen man of vrouw.

Dat denken in grijs leid tot heel andere literatuur dan de Bijbel...

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 23 feb 2016 11:30

JohannesHermanus schreef:Het geloof in God bepaald mijn denken. En ik denk niet in grijstinten. De Bijbel is zeer helder over hoe we behoren om te gaan met onze naaste, laat staan met onze broeders en zusters. En al helemaal richting je eigen man of vrouw.

Dat denken in grijs leid tot heel andere literatuur dan de Bijbel...

Je draait mijns inziens om de hete brij heen. Waarin is de Bijbel helder? Volgens mij dat wij onze naaste moeten liefhebben als onszelf en dat God het uiteindelijke oordeel toekomt en dat dat niet aan ons is.
Dat is de algemene handleiding, maar die kan per geval anders worden toegepast. Er staat geen geval op zichzelf en dat was waar ik op doelde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”