Kerksluitingen in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Kerksluitingen in Nederland

Berichtdoor rotterdam » 23 apr 2016 12:10

Johan100 schreef:Vind je het raar dat er kerken leeg lopen.

De kerk in China maakt een explosieve groei door, aldus dr. B. Plaisier. „In 35 jaar tijd groeide de kerk in dat 
land van zo’n 3 miljoen naar 
100 miljoen leden.” Ongeveer 30 miljoen van hen behoren tot de officiële protestantse kerk en 50 miljoen tot de niet-geregistreerde protestantse kerken, zei hij vrijdag in Amersfoort. Ongeveer 20 miljoen zijn er lid van de Rooms-Katholieke Kerk.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Kerksluitingen in Nederland

Berichtdoor Cicero » 23 apr 2016 17:02

Johan100 schreef:zeker @mona. Wat zou dat groot zijn. Een opwekking zoals in handelingen 2 of ten tijde van Whitefield. Als de Heilige Geest dat komt te bewerken, daar is geen keren aan, dan gaat het zoals God het wil.

Ik begrijp niet dat predikanten kunnen zeggen: " Ik hoop dat er nog een paar of velen behouden mogen worden!''
Of alleen maar ''Gods volk'' aanspreken en de naam van Jezus nauwelijks op de lippen nemen.

Dat gun je toch heel je gemeente.
Vind je het raar dat er kerken leeg lopen.

Ehm.. volgens mij gaat het nog steeds prima met de reformatorische kerken. Komt door het geboorteoverschot weliswaar, maar de situatie is stabiel. Dus de kerken lopen daar helemaal niet leeg over het algemeen. Hoewel het wel zo is dat ze veel harder zouden groeien als iedereen die er opgroeit er ook zou blijven. Maar goed, het grootste deel van de mensen die daar weg gaan sluiten zich dan weer aan bij de meer mainstream-kerken zoals de PKN, dus dat is weer gunstig voor die kerk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”